Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Ekdahl

Medlem
Vid första beställningen fick jag att varan var slut (2014). När jag senare gick in igen för att göra en ny beställning på fler 2013 så fick jag då varan är slut på 2013. Men min beställning på 2 röda och 1 vit har jag fått reply-mail från sb på.
Pröva igen, jag fick precis igenom 2 fl på 2013 blanc
 

Skrutt

Medlem
När la du din beställning? Jag försökte kl 21:00 men fick meddelande om att de var slut.
Här kan man nog inte räkna med någonting. Jag försökte med båda vita redan vid 15-tiden och fick beskedet "tillfälligt slut". Men när jag testade igen någon timme senare fick jag igenom en order på några 2013. Det känns dock osannolikt att de kunnat fylla på lagret samma dag som säljstarten.

Ang. lagring så är väl vita CdP sällan (aldrig?) tänkta som långliggare.
 

Pontus

Medlem
Här kan man nog inte räkna med någonting. Jag försökte med båda vita redan vid 15-tiden och fick beskedet "tillfälligt slut". Men när jag testade igen någon timme senare fick jag igenom en order på några 2013. Det känns dock osannolikt att de kunnat fylla på lagret samma dag som säljstarten.

Ang. lagring så är väl vita CdP sällan (aldrig?) tänkta som långliggare.
Det är korrekt, det är sällan det lönar sig att långlagra vita CdP, även om det är en smaksak. Oftast går dom in i en urtråkig fas efter 4-5 år (typ utspätt vatten), för att sedan komma ut på andra sidan som ett helt annat vin. De som har en stor portion Roussanne i sig kan vara intressanta efter ca 8-10 år, men sannolikheten för att du har ett bättre vin än ett som endast legat till sig 1-3 år i källaren är låg. Finns säkert massor med undantag, detta är min erfarenhet. Clos des Papes Blanc (kan inte druvsammansättningen tyvärr) är ett vin jag uppskattar med ålder. Då drar det lite mer åt honung och tropiska frukter, vilket jag uppskattar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är korrekt, det är sällan det lönar sig att långlagra vita CdP, även om det är en smaksak. Oftast går dom in i en urtråkig fas efter 4-5 år (typ utspätt vatten), för att sedan komma ut på andra sidan som ett helt annat vin. De som har en stor portion Roussanne i sig kan vara intressanta efter ca 8-10 år, men sannolikheten för att du har ett bättre vin än ett som endast legat till sig 1-3 år i källaren är låg. Finns säkert massor med undantag, detta är min erfarenhet. Clos des Papes Blanc (kan inte druvsammansättningen tyvärr) är ett vin jag uppskattar med ålder. Då drar det lite mer åt honung och tropiska frukter, vilket jag uppskattar.
Château Beaucastel Blanc Vielles Vignes Roussanne är väl klassikern bland de som brukar rekommenderas med ålder (efter den långa tunneln), men rekommendationerna brukar lyda på något över 10 års ålder, snarare 12-15. Har inte provat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning. Men för det vinet är vi uppe i ungefär Mach 1 prismässigt.
 
När la du din beställning? Jag försökte kl 21:00 men fick meddelande om att de var slut.
La beställnngen 14.22, var inne av en slump på forumet när tipset kom in.

Det är korrekt, det är sällan det lönar sig att långlagra vita CdP, även om det är en smaksak. Oftast går dom in i en urtråkig fas efter 4-5 år (typ utspätt vatten), för att sedan komma ut på andra sidan som ett helt annat vin. De som har en stor portion Roussanne i sig kan vara intressanta efter ca 8-10 år, men sannolikheten för att du har ett bättre vin än ett som endast legat till sig 1-3 år i källaren är låg. Finns säkert massor med undantag, detta är min erfarenhet. Clos des Papes Blanc (kan inte druvsammansättningen tyvärr) är ett vin jag uppskattar med ålder. Då drar det lite mer åt honung och tropiska frukter, vilket jag uppskattar.

Ok, så 2013 bör man dricka nu i sommar eller göra en chansning och öppna runt 2023.(Tur att man har två flaskor!)
 

Pontus

Medlem
Château Beaucastel Blanc Vielles Vignes Roussanne är väl klassikern bland de som brukar rekommenderas med ålder (efter den långa tunneln), men rekommendationerna brukar lyda på något över 10 års ålder, snarare 12-15. Har inte provat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning. Men för det vinet är vi uppe i ungefär Mach 1 prismässigt.
Jag har bara druckit detta vin 3 ggr, två unga och ett långlagrat. Jag var på rundvisning där för ett antal år sen, då det sas att 10 år är ett minimum om man vill dricka vinet i fas två. 12-15 år som du skriver är nog ett bra riktmärke. Nu har jag ju inte heller statistiskt underlag för att uttala mig överhuvudtaget egentligen, men jag tyckte att vinet i den primära fasen var flera klasser bättre. Det långlagrade vinet upplevde jag som mer intressant än bra.
 

Skrutt

Medlem
Yeah, de vita CdP 2013 dök upp! Vilken märklig grej med lagorsaldot som först tog slut och sedan inte. Ska bli intressant att se hur detta är. Hoppas niandra FW-medlemmar också fick nåt på kroken.
 

Ekdahl

Medlem
Yeah, de vita CdP 2013 dök upp! Vilken märklig grej med lagorsaldot som först tog slut och sedan inte. Ska bli intressant att se hur detta är. Hoppas niandra FW-medlemmar också fick nåt på kroken.
Japp, fick på min första beställning, hämtad idag. Den andra (när jag kom på att jag ville ha fler) gick igenom men blev makulerad senare.

Brukar inte tycka vit Rhone (oavsett blandning) är så speciell, men dricker det sällan - säkert ett år sedan sist. För låg syra, för mycket ananas/söt frukt och blommor - tror det är framförallt Marsanne är jag lite avvaktande till.

Hoppas denna flaska får mig på andra tankar dock.
 

Pontus

Medlem
Japp, fick på min första beställning, hämtad idag. Den andra (när jag kom på att jag ville ha fler) gick igenom men blev makulerad senare.

Brukar inte tycka vit Rhone (oavsett blandning) är så speciell, men dricker det sällan - säkert ett år sedan sist. För låg syra, för mycket ananas/söt frukt och blommor - tror det är framförallt Marsanne är jag lite avvaktande till.

Hoppas denna flaska får mig på andra tankar dock.
Sån tur då att Marsanne inte används i CdP. Tyvärr ingen Rousanne i denna vad jag kan förstå, men den kan säkert vara bra ändå.
 

Ekdahl

Medlem
Sån tur då att Marsanne inte används i CdP. Tyvärr ingen Rousanne i denna vad jag kan förstå, men den kan säkert vara bra ändå.
Ja, du har rätt med båda druvorna. Grenache blanc, Bourboulenc och Clariette innehåller detta vin. Skall lära mig karakteristiken på alla dessa druvorna någon gång. Anledningen att jag nämnde Marsanne specifikt är att man kan hitta detta som ett endruvevin (i nya världen). Svårt att lära sig en specufik druva om den bara existerar i en blend.
 

Sörplarn

Medlem
HENRI GIRAUD Låda till ett bra pris, då den innehåller Code MV 10 och Code Noir hos Envie 239 istället för 329.

Länk.
caisse-6-bottles-experience.jpg.png
 
Toppen