Era senaste vininköp.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 7 november 2007.

1. chambertin

chambertin Medlem

SV: Era senaste vininköp.

Ch. d'Arche, Sauternes -03
    Ch. Raymond-Lafon, Sauternes -03
    Ch. de Myrat, Sauternes -98 (1/2-pavor)
    Chablis 1:er Crû "Vaucoupin" -07 från Brocard
    Ch. Pontac-Lynch, Margaux -05

2. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Den första av mina Ugolforte avsmakades igår till en lammfärslimpa fylld med soltorkade tomater och oliver samt rostad paprika.
    Hällde över halva flaskan(resten ska drickas idag) på karaff 2 h innan det var dags att avnjuta måltiden.
    Doften lite svag men den mörka frukten fanns där från början, lite inslag av läder. Ju längre tiden gick desto tydligare blev de mörka bären.
    Elegant var ordet. Smaken: lite fruktig,mörka bär, viss chokladton, mkt balanserad, lena tanniner.
    Det här var gott för att inte säga mycket gott. Jag är glad att det blev en sexpack vid släppet.

3. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Jag antar att detta faller under "medvetet spontant/undermedvetet planerat".

Skulle bara köpa en flaska Graham Six Grapes som vardags/matlagninsport (läs: En ursäkt att besöka bolaget) men plötlisgt låg det två Chateau Belair 2003 i korgen också...

4. Elvis

Elvis Medlem

En Salon 1996 som jag bytte till mig mot en flaska whisky (Brora) som jag köpte på Arlanda för 400 kr för tio år sedan. Jag fick 700 kr emellan också. 8)

5. anders

anders Medlem

Va fan, jag har en sådan stående!! Öppnad förvisso men i alla fall.

Hade han hällt i sig all whisky först innan han gjorde upp affären...? Varför känner inte jag sådana personer? :mad:

6. Jos

Jos Medlem

En låda Il Poggione BdM -04

7. Elvis

Elvis Medlem

Det var faktiskt en fullt rimlig affär om man jämför deras marknadsvärde. En oöppnad Brora 1975 20 years 59,1 % (som jag hade) kostar 3000-4000 kr på auktion! Och jag hittade killen på whiskyforum.se, som till skillnad från finewines tillåter köp/sälj/byte.

Vilken härlig dag - fick precis leverans av en låda Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996 också.

8. CH

CH Medlem

Trevligt!

9. Mmm

Mmm Medlem

Plötsligt händer det... Jag blev helt utan föraning uppringd av Kundtjänst i Stockholm som hade rotat i min försvunna beställning. Nog hade beställningen gått in i systemet, men något hade klickat. De hade i alla fall kontaktat importören (vinet var slutsålt) och tillsammans ordnat med en privatimport av en låda enbart till mej.

Imponerande av både SB och f.a importören (Tommy Linds Franska Kvalitetsviner).

10. Mmm

Mmm Medlem

Förutom den utomkroppsliga SB-upplevelsen med Barralvinet beställde jag just precis en låda Domaine Weinbach Riesling Reserve 2008 hos Philipson. 129 DKK per flaska måste vara svårslaget.

11. CH

CH Medlem

Det var ju en skapligt produktiv måndag. Köpte en låda Comtes de Champagne -99 till.

12. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Hej, har du provat den?

13. CH

CH Medlem

Nej tyvärr inte men jag litade på några omdömen här på fw och när jag fick ett bra pris på dem så var det bara att slå till. Comtes tillhör ju en av mina absoluta favoriter så det skulle förvåna mig om jag inte gillar den. I värsta fall får jag väll byta bort dem eller ha dem i en risotto.

14. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004, magnum
    Vilmart Coeur de Cuvee 1998, magnum
    Pol Roger Winston Churchill 1998,magnum
    Selosse Inital degade 98 samt 99

15. CH

CH Medlem

Trevligt. Vart fick du tag på allt det?

16. Anders Landström

Blandat,

Diebolt via Tyskland, Primewine är ungefär lika bra som Primewinebar. Mailade dem för ca en månad sedan om Fleur de Passion 04 men har inte fått något svar så det visar väl på deras intresse av kunder.

Pol Roger, FRW

och resten via andra källor :)

17. CH

CH Medlem

Det var blandade inköpskällor minst sagt. Sjysta flaskor i alla fall. Kan vara dags för magnum sittningen vi snackade om för ett tag sedan.

18. Anders Landström

Elvis hjälpte mig med FRW så jag kunde koppla av lite där :)

19. Elvis

Elvis Medlem

Winston Churchill 1998 magnum
    Winston Churchill 1999 magnum

En låda av varje. 8)

20. CH

CH Medlem

Nu snackar vi!
    Det kändes lite tomt i skåpet på Grappe efter att du fyllt up kylen eller?

Dela sidan