Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Har inte du viner som skall ligga längre än så? :nagelbitare:
    Skämt åsido:
    ....det är ju bara att titta i CT på vad man har i källaren, se vilka drickår som olika flaskor har tilldelats, och sen para ihop till olika teman... Sen gillar ju den stramt japanskt autistiske och avsevärt RIGIDA projektledaren som bor i mitt prefrontala cortex att planera vindrickandet ca 2 år i förväg.
    Planer kan dock ändras, tex då man får tag i en batch spännande moget eller snubblar över ett vin som man snart vill skapa ett tema kring. Sedan, som murbruk, spelas det in vitt, sött, Bdx, provningar och annat för att ADHD-personen som bor lite djupare i Gehirn, inte skall bli alltför frustrerad.
    Kanske läge för en egen tråd: Hur planerar du ditt drickande ur kort och långt perspektiv?

Last edited: 13 juli 2014
    Daniel B, mnor och Magnus L gillar detta.
  2. Rexel

Rexel Medlem

Vill också planera teman och veta vad jag ska dricka ur källaren. Själv är jag helt kass på den biten, kan sitta i timmar innan jag bestämt vilket vin jag skall dricka:(, förvisso tycker jag det rätt kul, men frugan står med tomt glas i handen och blir mer och mer:mad:. Är det bara jag som lider valkval varje gång det skall öppnas ngt?

Michael.S och KockJohan gillar detta.
  3. mnor

mnor Medlem

Gårdagens viner blev:

2004 Vilmart Coeur de Cuvée
    Doft av krita och söt citrus
    Smak: syrligt tropisk frukt, söt grapefrukt med en eftersmak av lime. Med värme i glaset så tar smaken av tropisk frukt med betoning på sötsyrlig ananas och söt grapefrukt över. Den långa eftersmaken domineras av sötsyrlig ananas och söt grapefrukt.
    Riktigt, riktigt gott! Påminner en hel del om 2002 Dom Perignon i smaken. Så de enkla råden blir, låt ligga eller drick det inte för kallt.

2012 Glaetzer Anaperenna (Shiraz/Cab)

Dekanterade vinet i cirka 1,5 timmar innan vi drack det:
    Påtaglig doft av Viol.
    Smak av svarta vinbär, viol, mörka bär och en lång tydlig eftersmak av salmiak. Det finns en nyans av alkohol som dock inte tar över på något sätt. Detta är ett riktigt gott vin som hade bra med syra i sig, vilket gjorde att det inte blev syltigt. Senare på kvällen när vinet blivit något varmare så kommer smaken av "nästan övermogna jordgubbar" fram och dominerar eftersmaken. Kan tänka mig att köpa detta vin igen.

Mattias S gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Apropå tema: Min fru verkar tycka det är kul att köpa kändisviner och ge mig blint. Igår försökte hon sätta dit mig igen. Problemet är bara att många av dessa viner är så uppenbart kassa att man nog helt bör sakna smaklökar för att inte reagera på att det är något lurt man har i glaset.

De jag fått hittills ÄR verkligen objektivt kassa viner helt utan struktur och komplexitet!

Igår drack jag:
    image.jpg

2013 Le Bistro "Tina" (76p)
    Bärigt och kryddigt med hallon, björnbär, gräs och lite peppar och lakrits. Syrligt och saftigt i munnen.

Tunt och trist. Jag anser nog att majoriteten av bolagets BiB, enligt vad jag minns, brukar vara klart bättre. Detta var snarare i klass med Lazy Lizzard. :confused:

2010 Rosso del Conte Contea di Sclafani (87p)
    Tyvärr blev detta lite av en besvikelse. Hög kvalitet men lite intetsägande. När man betalar 300 pix så ligger såklart förväntningarna ganska högt. Nero d'Avola är dock en druva som sällan imponerar på mig. Inget jag kommer att köpa igen, i alla fall inte för ett pris där man kan få riktigt intressant vin.

Fylligt och balanserat med mörka körsbär, plommon, viol och lavendel med subtila inslag av ceder, kakao, plast, tjära och läder. Medel på det mesta i munnen. Bra syra och längd.

StefanAkiko och mnor gillar detta.
  5. Skrutt

Skrutt Medlem

2010 La Turque ...har jag tyvärr inte druckit men vad tycks om min dotters 3D-rendering av ettiketten nedan ?:rolleyes:

2010 Cuvée Sextant från Corbières i Languedoc-Rousillon domineras av en lyxig, varm, ganska torr och ganska läcker fikonsmak. Det går även mot svartvinbärssaft. Det hela är dock ganska enkelt och tanninernas plats i mosaiken blir jag inte så klok på - upplever dem mest som ett lite bittert brus. 85p.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      80,5 KB
      Visningar:
      117
    Last edited: 13 juli 2014
    Magnus L och Mattias S gillar detta.
  6. StefanAkiko

Drack näst sista flaskan Chianti för ett LÅNGT tag framöver. Detta var en present från min svenska kendoklubb, som tack för mina år som engagerad. Vinet var ikväll ... ähum ... något mindre engagerande än vad jag var då. Naturligtvis är jag mycket glad och hedrad över gåvan som betingade ett pris på över 300kr på SB. Skriver inte mer. Exempel på vad vi åt:

image.jpg
    Startplattan.

image.jpg
    Spansk gris i senapssås.

Imorgon, måndag, en vit dag.
    Tisdag blir en Bacchus Night tillsammans med en god vän.
    Premiärflaskan från vår låda 2005 Pichon Baron kommer då öppnas tillsammans med två andra, ännu inte bestämda, godingar.

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Men...vi vill ju veta vilket vin du sågar ju. :confused: Nu börjar du nästan påminna om mig och mitt snedteg med etikettspizzan. Nä, lite bättring här kan jag tycka. :(

Annars ser det ju trevligt ut...

8. StefanAkiko

Som Nikes reklam: Just f**ing do it! ;)

9. StefanAkiko

Sågar inte, bara säger att jag inte vill säga annat än att jag var väldigt glad åt gåvan.
    "Tog inga smaknoter. Har glömt..."

10. Mattias S

Mattias S Administratör

...och vinet du glömde ta smaknoter på var...?

11. StefanAkiko

Ähum... Kan inte riktigt minnas det... Bilden blev så suddig och den bara försvann från CT. Tror det var en Chianti Classico...

12. Mattias S

Mattias S Administratör

Hmm...inte likt dig brorsan. Skönt att Chianti-racet är över så du kan bli dig själv igen. ;)

13. Larseman

Larseman Moderator

WP_20140713_10_30_48_Pro.jpg

Många äro öppnade, få äro lysande...
    Inga kostsamma offer i helgen, vilket också tyvärr leder till alltför lite wow-känsla. Cornas:en var vinnare, även om den förmodligen behöver några år till för att blomma ut. Sitter med sista slatten nu på söndagkvällen och skulle nog faktiskt kunna lägga på både ett och två poäng idag.
    2011 Oremus Furmint Tokaji Dry Mandolás (75p)
    Börjar ganska bra på nosen. Nötter, smör och tropisk frukt, skulle kunna tas för en hyfsad chardonnay. I munnen faller det dock ihop totalt. Platt och kort med en lite torr beska i slutet. Dag 2 är även doften borta, och lika platt i munnen.
    2009 Boissy & Delaygue Cornas Mon Clocher (88p)
    Det här är desto bättre. Komplex och ganska stor doft med mycket frukt. Svarta vinbär, lingon och blåbär. Sötlakrits, kaffe, chark och undervegetation. En liten ton av stall och lagerblad finns nog där också. I munnen medelstramt, ganska fylligt, lingon, blåbär och en liten slånbärsbeska. Känslan är sval, ganska bra balans även om frukten och syran har överhanden för närvarande. Bra längd med ett lite bittert slut. Har tre flaskor till, ska bli intressant att följa dom hur länge man nu kan hålla sig :confused:
    Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Extra Brut (85p)
    Jag är inte särskilt svag för mousserande, varken champagne eller budgetalternativ, men den här gillar jag. Doft av gula äpplen och smörgåsrån med smält brieost (!?). I munnen en robust mousse, mer gula äpplen, lite grape och en hel del syra.
    2013 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence (84p)
    Naturligtvis lite rosé också, om frun får välja. Det här var den dyraste som vi kunde hitta på SB i Sickla (129pix). Inte dum alls. Typisk Provencalsk rosé med hallon, smultron och lite tuttifrutti i doften. Frisk och ganska stram i munnen med bra syra och hyfsad längd. Lättdrucket, javisst, men inte utan en viss tillfredställelse.
    2009 Kendall-Jackson Chardonnay Vintner's Reserve (83p)
    Frugans favorit och visst är det lättåtkomligt och "gott". Saknar dock en del elegans och känns lite spekulativt amerikansk med sin smöriga och nötiga doft och fylliga nästan oljiga karaktär. Måste nog försöka leda in frugan på något nytt spännande chard-spår, tips någon...?

Laserapa, StefanAkiko, Mattias S och 1 annan gillar detta.
  14. Gurto

Gurto Medlem

Vit Bourgogne är väl det givna? Ngn Chassagne-Montrachet från Fontaine-Gagnard eller Drouhin går ju att köpa för inte så hiskeligt mycket pengar för att få känslan för den franska stilen. Efter det får du väl fylla källaren med Coche-Dury och DRC Montrachet :D

Larseman gillar detta.
  15. Gurto

Gurto Medlem

Tema "Billigare mogna viner från SB":

Rocca di Castagnoli le Pratola Merlot, Toscana 2001 (ryggbiff, stekt märg, friterad fylld lök, buljongkokad majrova, rödvinsbuljong, krasseemulsion) Doftar mörka bär - körsbär och svarta vinbär, ceder, jordigt, svarta oliver. Medelfyllig med mogen fruktig karaktär med tydliga välintegrerade fattoner.
    Trevliga mognadstoner och tillräckligt mullig frukt för att bära upp allt. Gillade trots att ren Merlot inte brukar vara min grej. Kanske mognaden som gjorde det. 88p. Passade bra till maten.

Chateau Grandis Haut-Médoc 1999 (ost: pecorino, spansk mild getost, morbier) Doftar mörka bär (lite rödare än italienaren) - svarta vinbär, björnbär, ceder, blyertsväss, multet, stalligt skitigt. Mer komplext och moget i doften med de mer stalliga tonerna. Stramare frukt men lite vattnigare i smaken än föregående. Vinner doftmässigt men förlorar smakmässigt. 87p
    Funkade fint till osten.

Mattias S och Larseman gillar detta.
  16. StefanAkiko

Tack :confused:
    ...men vi har en sån där hiskelig flaska kvar...
    En sån där från Fontodi... :öga:

Mattias S gillar detta.
  17. chambertin

chambertin Medlem

Väldigt trevlig kväll och tack @Grapeskull för arrangemanget !

Ligger väldigt nära era bedömningar om vinerna förutom att jag inte var särskilt "fatkänslig" den kvällen så jag upplevde inte Lascombes och Cims de Porrera som särskilt hårt fatade och rostade utan ganska välintegrerade. T.o.m Paolo Scavinon (som @gbgpatrik kul nog kom ihåg att jag uttryckte ogillande om vid förra provningen) kändes ganska drickvänlig för att vara just en Scavino.

Även hos mig så vart The Dead Arm lite åt en besvikelse även om vi inte någonstans den här kvällen pratar om dåliga viner. Tyckte som @Grapeskull att syran var fantastiskt fin men kroppen var aningen tunn i min gom.

Det mesta hamnade dock i bakvattnet vad gäller kärvhet och strävhet när man smakade på Sagrantinon . Tog ju med den för att se var @Matlen har sin gräns för strävhet men inte ens detta vin som fullständigt bedövar käften i minuter fick honom på knä.;)

Cuvée du Quet var också i det närmaste odrickbar (i alla fall en bra stund) och man undrar ju stilla varför denna karikatyr på vin drar ner sådana applåder. Till försvar så fär man dock säga att när alkoholen vädrat ut efter 30-40 minuter så kommer vinet i klart bättre balans men jag väljer 99 ggr av 100 en vanlig Tradition från en sådan här producent framför dessa monstercuvéer.

Jag tyckte 1995 Chanoine var en ganska kul men enkel champagne som hade klar ålder men inga sherrytoner överhuvudtaget. Har köpt på mig några flaskor så det skall bli kul att se om det är mycket flaskvariation eller ej.

Selossen var väldigt bra och en liten slatt jag hade i glaset hela kvällen doftade bara bättre och bättre med allt högre temperatur och helt bubbellös. Klass !

perpro, gbgpatrik, Vino fino och 1 annan gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Tanniner, sa någon tanniner?! :cigarr:
    Jag grät inte, men jag kände mig helt utan att ljuga lite skinnflådd efteråt. En ganska så trevlig upplevelse trots allt. Jag är väldigt glad att jag fick prova denna best. :kyss:
    Det känns även relevant att fråga sig hur länge ett sådant här vin behöver på rygg när tio år knappt har lyckats mjuka upp vinet det minsta lilla? :neej:

19. lachini del ponte.jpg
    Gårdagens pinoter från oregon:
    2008 Lachini Pinot Noir Lachini Family Estate
    Lätt, elegant, svalt, smultron och kokos, klart på topp nu - syra och tanniner i perfekt balans - riktigt god pinot noir!
    2007 De Ponte Cellars Dundee Hills Pinot Noir
    Ett kraftpaket i jämförelse, varma jordgubbar, moreller, salt fisk (i positiv bemärkelse) - också helt moget och ett njutbart vin.

Väldigt olika viner, mycket mer "Oregon-känsla" i De Ponte, medan Lachinin skulle kunna förväxlas med en lättare Bourgogne. Personligen föredrog jag elegansen i Lachinin medan flickvännen satte kraften i De Ponte främst - båda var i alla fall mycket positiva överraskningar.

StefanAkiko, Laserapa och Mattias S gillar detta.
  20. Mattias S

Mattias S Administratör

Me like, Oregon kan minsann också. :)

Dela sidan