Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Tenuta Belguardo-2005

Doften verkade oroväckande lik gammal kaffesump med en skvätt hemkört och billig parfym ovanpå. Smaken är bättre med kaffe, ek, gammal grön paprika och lite körsbär. Alkoholen spretar dock och vinet känns rätt platt men får godkänt i sin prisklass. Tror inte det blir bättre av lagring heller.

Hoppas verkligen 2008:an av detta vinet är bättre. Har en flaska i källaren.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Rocca di Castagnoli Buriano-2001

Det har blivit en del gnäll från min sida när det gäller vin jag druckit på sistone men detta vinet är lite av ett fynd tycker jag nog. Fina mognadstoner och alla de smaker man förväntar sig av en välgjord cab. Med tanke på priset lär det nog ta slut i butikerna fort.
Lyckades precis norpa sista flaskan i närområdet. skulle dock komma fler på måndag sa dom. Tydligen så säljer den jäkligt bra just nu.
 

Larseman

Medlem
Hello #nebbiololovers , ikväll blev det en...


WP_20141108_19_54_16_Pro.jpg


2008 Barbaresco från Produttori del Barbaresco till helstekt fläskfilé med whiskysås och potatis- och jordärtskockspuré (ping @Matlen )
Lätt 90 points, kanske lite till :). Ganska mörk i färgen, men doften avslöjar druvan. Dekanterad ca två timmar innan maten, men man kan ju inte låta bli att nosa lite redan då. Inleder ganska sluten, man hinner fundera att "vad tusan är det här för mediokert vin", nästan lite unket och avslaget. Men vänta bara, det kommer sig så det stänker om det. Efter någon timme finns alla typiska nebbiolo-drag där, kryddigt och blommigt med rosor, saltlakrits, lagerblad och viol. En del eneträ och inte så lite målarlåda. Frukten drar åt röda skogsbär, lingon och hallon. I munnen ganska vältämjda tanniner, fina och strukturerade, känns bra även utan mat. Smaken domineras av röda bär, lingon, tranbär och hallon. Smaken är lång, man längtar omedelbart efter nästa sipp. Jämrans gott helt enkelt!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hello #nebbiololovers , ikväll blev det en...


Visa bifogad bild 2633

2008 Barbaresco från Produttori del Barbaresco till helstekt fläskfilé med whiskysås och potatis- och jordärtskockspuré (ping @Matlen )
Lätt 90 points, kanske lite till :). Ganska mörk i färgen, men doften avslöjar druvan. Dekanterad ca två timmar innan maten, men man kan ju inte låta bli att nosa lite redan då. Inleder ganska sluten, man hinner fundera att "vad tusan är det här för mediokert vin", nästan lite unket och avslaget. Men vänta bara, det kommer sig så det stänker om det. Efter någon timme finns alla typiska nebbiolo-drag där, kryddigt och blommigt med rosor, saltlakrits, lagerblad och viol. En del eneträ och inte så lite målarlåda. Frukten drar åt röda skogsbär, lingon och hallon. I munnen ganska vältämjda tanniner, fina och strukturerade, känns bra även utan mat. Smaken domineras av röda bär, lingon, tranbär och hallon. Smaken är lång, man längtar omedelbart efter nästa sipp. Jämrans gott helt enkelt!
Då vet jag vad jag gick miste om idag :( Barbaresco brukar vara riktigt trevligt!

Dessutom var vi missnöjda med maten på Rival. Fan vad mycket trevligare vi hade fått hos er!
 

Gurto

Medlem
Rocca di Castagnoli Buriano-2001

Det har blivit en del gnäll från min sida när det gäller vin jag druckit på sistone men detta vinet är lite av ett fynd tycker jag nog. Fina mognadstoner och alla de smaker man förväntar sig av en välgjord cab. Med tanke på priset lär det nog ta slut i butikerna fort.

Ska definitivt prövas. Le Pratola Merlot av samma producent och årgång levererade mycket bra tycker jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Besök på Bistro Rival igår. Frugan ville ta det lugnt och då passar ju hotellet där man bor bra, dessutom är det en ansedd restaurang oavsett.

Beställde in lite grillade ostron med löjrom och annat trevligt att börja med. Tog in ett glas av husets Champagne (NV Nicolas Feuillatte Brut Reserve) att svälja ner snorkråkan med. Riktigt gott, men bubblet kändes klart lite mediokert. Fyllde sin funktion väl dock.

Till huvudrätt så blev det stekt lammrostbiff från Nya Zeeland med potatisterrine och rödvinssås. Köttet smakade fantastiskt, men tillbehören smakade tyvärr mest vinäger, vilket inte kändes balanserat alls. Ingen sötma eller sälta som balanserar upp. Blev riktigt besviken och lämnade ett klagomål där jag fick veta att det är min personliga smak det är fel på, då INGEN hade klagat på detta förrut. Jag frågade henne hur många som hade ätit maten på min tallrik. Hon blev tyst och gick sin väg. Trist. Jag brukar dessutom vara väldigt snäll och ödmjuk i min kritik. Trots dessa problem så vill jag ändå påstå att Bistro Rival är väl värt att besöka, miljön är fantastisk och råvarorna riktigt bra. Små skavanker och olyckligt med en trött och oinspirerad servitris dock. :(

Nåväl, lite rödtjut dracks till huvudrätten. Ganska trevlig vinlista med mycket udda ting. Har ingen koll på prissättningen, men känslan är att det är saftiga påslag. Det mesta går att få på glas vilket är en trevlig bonus. Hittade en Tannat från Uruguay, vilket kändes passande till lammet, närmare bestämt 2012 Bodega Garzón Tannat. Rejält fatad historia med kaffe, choklad, kokos och tobak, men det tar sig under kvällen och släpper då igenom lite frukt åt björnbär och plommon. Rustika och trevliga tanniner, men lite kort. Trots detta ett riktigt gott och kvalitativt vin som vi njöt av till sista droppen. 88p

Tog även kort på hela vinlistan för den som är intresserad av att se det prismässiga eländet, se bifogade bilder...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    50,6 KB · Visningar: 228
  • image.jpg
    image.jpg
    61 KB · Visningar: 241
  • image.jpg
    image.jpg
    62 KB · Visningar: 235
  • image.jpg
    image.jpg
    56,4 KB · Visningar: 215
  • image.jpg
    image.jpg
    52 KB · Visningar: 206
  • image.jpg
    image.jpg
    51,5 KB · Visningar: 211
  • image.jpg
    image.jpg
    55,6 KB · Visningar: 209

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Butteaux. Men vet inte vilken årgång. Köpte efter att @@Anders Landström, för ett drygt år sedan, hade skrivit att han hade köpt.
För mycket ek för min smak. Hustrun gillade det.
Sunkis, du gör goda skäl för din slogan :D
Stor-ekad Chablis går bort då jag skall överbetala vinflaskor. Har inga behov öht av sådan dryck. Finns nämligen inget som (i min värld) denna typ av dyrgripar går bättre till än annat 'plonk' för halva priset. Men, jag är inte den som är den. Skall absolut köpa in ngn fler flaska av dem om de gör låg-ekade Chabliser tillgängliga ngn gång i framtiden.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 2634

Besök på Bistro Rival igår. Frugan ville ta det lugnt och då passar ju hotellet där man bor bra, dessutom är det en ansedd restaurang oavsett.

Beställde in lite grillade ostron med löjrom och annat trevligt att börja med. Tog in ett glas av husets Champagne (NV Nicolas Feuillatte Brut Reserve) att svälja ner snorkråkan med. Riktigt gott, men bubblet kändes klart lite mediokert. Fyllde sin funktion väl dock.

Till huvudrätt så blev det stekt lammrostbiff från Nya Zeeland med potatisterrine och rödvinssås. Köttet smakade fantastiskt, men tillbehören smakade tyvärr mest vinäger, vilket inte kändes balanserat alls. Ingen sötma eller sälta som balanserar upp. Blev riktigt besviken och lämnade ett klagomål där jag fick veta att det är min personliga smak det är fel på, då INGEN hade klagat på detta förrut. Jag frågade henne hur många som hade ätit maten på min tallrik. Hon blev tyst och gick sin väg. Trist. Jag brukar dessutom vara väldigt snäll och ödmjuk i min kritik. Trots dessa problem så vill jag ändå påstå att Bistro Rival är väl värt att besöka, miljön är fantastisk och råvarorna riktigt bra. Små skavanker och olyckligt med en trött och oinspirerad servitris dock. :(

Nåväl, lite rödtjut dracks till huvudrätten. Ganska trevlig vinlista med mycket udda ting. Har ingen koll på prissättningen, men känslan är att det är saftiga påslag. Det mesta går att få på glas vilket är en trevlig bonus. Hittade en Tannat från Uruguay, vilket kändes passande till lammet, närmare bestämt 2012 Bodega Garzón Tannat. Rejält fatad historia med kaffe, choklad, kokos och tobak, men det tar sig under kvällen och släpper då igenom lite frukt åt björnbär och plommon. Rustika och trevliga tanniner, men lite kort. Trots detta ett riktigt gott och kvalitativt vin som vi njöt av till sista droppen. 88p

Tog även kort på hela vinlistan för den som är intresserad, se bifogade bilder...
Vilka vidriga påslag!
Dit vill jag aldrig gå. För inte accepterar de väl BYOB till rimligt pris?
Nämen, jomenjustja: Nordkoreansk förbudsiver. Glömde mig. Var kanske för länge sedan jag var i de krokarna.-
En överföring till vår afton på La Rochelle härom senast, så betydde det alltså att sommelieren hällde upp och bjöd på motsvarande ~3000 kr till mig och hustrun. (Till alla lurkande IOGT:are så får man göra det i Japan utan att bibelnkoranenthalmud, unga flickors tadel eller lagar kränks.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens vin #1:
2007 Château Magdelaine (87p)
Pretty nice StEmilion for the vintage. Overly over-priced at Sweden's Monopoly Systembolaget. (What's new? I'm sure it continues to underscore their internal claims that SB is the greatest gift to humanity.)

School-book typical, lighter style Merlot-based Bdx with its delicate nose giving in completely to its origin. On the palate there are many fine components, everything in balance. Tight barrel management, dark fruits, coffee, M tannins and M++ acids with slightly wanting fruit. Thus: even if the choir does it well, they all sing in hushed voices.

I don't want to be too harsh on this wine as it is just only emerging (...and we payed a price premium for this mid-week quaffer). It will never become a fabulous wine, but it is starting to drink well and will continue to do so until maybe 2025.

With quite enjoyable traddo Italian foods at La Verdura in Yokohama.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Sunkis, du gör goda skäl för din slogan :D
Stor-ekad Chablis går bort då jag skall överbetala vinflaskor. Har inga behov öht av sådan dryck. Finns nämligen inget som (i min värld) denna typ av dyrgripar går bättre till än annat 'plonk' för halva priset. Men, jag är inte den som är den. Skall absolut köpa in ngn fler flaska av dem om de gör låg-ekade Chabliser tillgängliga ngn gång i framtiden.
Hur mycket betalade du för dina flaskor?
 

sunqan

Vinös
Sunkis, du gör goda skäl för din slogan :D
Stor-ekad Chablis går bort då jag skall överbetala vinflaskor. Har inga behov öht av sådan dryck. Finns nämligen inget som (i min värld) denna typ av dyrgripar går bättre till än annat 'plonk' för halva priset. Men, jag är inte den som är den. Skall absolut köpa in ngn fler flaska av dem om de gör låg-ekade Chabliser tillgängliga ngn gång i framtiden.
Tyvärr lyckades jag tydligen länka till inlägget efter eller så var det åter Android och forumet som spelade mig ett spratt :)
 

mnor

Medlem
Var ute på middag igår så vi hann med lite olika italienska viner, men innan vi begav oss iväg så blev vi bjudna på:
2002 Comtes de Champagne, smak av äpple, tropiska frukter och lime i eftersmaken. När vinet blev varmare så ersätts eftersmaken av grapefrukt och syrliga ananas
2002 Dom Perignon, smak av syrlig ananas, smått omogna gröna äpplen och en lång eftersmak där citrus dominerar (stämde väl överens smakmässigt med den flaskan som jag drack i maj i år och den flaskan var bättre än den jag drack i September)

Det var intressant att dricka 2002 Comtes och 2002 Dompan sida vid sida. Alla var överens om att Comtes var både tillgängligare och det bättre vinet. Ser verkligen fram mot att få dricka 2002 Comtes om några år då den utvecklats ytterligare något. Problemet kommer att bli att hålla tassarna borta då det redan är så förbannat bra!

Drog sedan vidare till Mancini, där vi tog deras tryffelavsmakningsmeny. Tryffelmenyn var grym och de snålade inte på den färska tryffeln! Till maten blev de några flaskor italienska viner från Valpolicella, jag tog inga anteckningar men detta var intrycken. Vi började med:

2009 Tommaso Bussola Valpolicella Superiore TB, kändes mer tillgänglig än 2008:an som jag druckit vid ett par tillfälle. Kraftigt vin med en hel del smak av mörka röda bär och kåda. Efter det gick vi över till 2008 Romano Dal Forno Valpolicella Superiore, som är ett mycket slankare och elegantare vin med bra syra, syrliga körsbär dominerade smaken och det fanns också inslag av mörka plommon. Vi avslutade med mastodont amaronen 2006 Romano Dal Forno Amarone, som är en riktig käftsmäll till amarone. Plommon, torkad frukt, kakao, riktigt, riktigt lång eftersmak.

Hann också med lite Ben Rye till efterrätten, noterade dock inte vilken årgång det var och sedan lite brun grappa till kaffet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilka vidriga påslag!
Dit vill jag aldrig gå. För inte accepterar de väl BYOB till rimligt pris?
Nämen, jomenjustja: Nordkoreansk förbudsiver. Glömde mig. Var kanske för länge sedan jag var i de krokarna.-
En överföring till vår afton på La Rochelle härom senast, så betydde det alltså att sommelieren hällde upp och bjöd på motsvarande ~3000 kr till mig och hustrun. (Till alla lurkande IOGT:are så får man göra det i Japan utan att bibelnkoranenthalmud, unga flickors tadel eller lagar kränks.)
Löjligt höga påslag hittar man tyvärr oftare än det motsatta. Inget nytt, men för den delen inte acceptabelt. Själv är jag för luttrad för att reagera nämnvärt. :öga:
 
Toppen