Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Byfånen

Leg. byfåne
Men va tusan! Här sitter jag och ödslar med blygsamhet kring detta vin när jag sedan googlar fram att NY Times kröner det till bästa dolcetton som går att uppbringa. Jag citerar:

"Of the many bottles we liked, none appealed to us more than the 2010 Dolcetto di Dogliani Superiore from Luigi Einaudi, with its superb structure and beautiful balance of sweet, bitter and earthy flavors. Our No. 2 bottle, the 2010 Dolcetto di Dogliani from Anna Maria Abbona, showed a different style, so fresh and lively that it seemed to want to leap out of the glass, yet also well balanced."

Visserligen är det inte samma årgång, men det känns som en "potato"-diskussion för tillfället.
Och Anna-Marias dolcetto ligger ju bara två meter under mig så nu får man kanske ta och göra en jämförelse för att se om NT har rätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även på hotellrummet kan det vara gott med lite bra rödtjut (och svar ja, vi har ett utomhusbadkar i en liten "japansk trädgård"). Lyckades hitta en amerikansk Nebbiolo här på plats, både med ålder och hygglig stamtavla, samt så fick jag med mig en ruggigt trevlig Malbec hemifrån. Ångrar att jag inte valde att ha med detta vin på mitt och @StefanAkikos vininferno tidigare i veckan...

image.jpg


2005 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo
Fin, ren och slank frukt som talar tydlig italienska. Hittar både surkörsbär, tranbär och en del nypon. Ganska moget, men klart vitalt och småtjurigt fortfarande. En del fänkål, tjära, vanilj och romrussin träder fram också. Snäll attack i munnen men med bitande syror samt bra intensitet och längd.

Riktigt gott, läskande och kul, men det saknar det lilla extra. 88p

2009 Trapiche Malbec Finca Suarez Lastra
Fylligt och välstrukturerat med rejält mörk och tät frukt. Hittar plommon, violer, korinter och del vinbär direkt ihop med kraftiga fat som bidrar med ceder, mörk choklad, valnöt, kryddor och ett uns rök. Fina drag av blyerts och nymalda kaffebönor tittar fram efter ett tag. Välbalanserat och koncentrerat i munnen. Fortfarande purungt, men lätt att dricka nu med.

Sanslöst gott och generöst. Jag gillar det väldigt mycket. Tyvärr sista flaskan och det borde fått chansen att utvecklas mer. 92p

För den som undrar hur det kan se ut när badet tappas upp, se nedan...

image.jpg


 

mnor

Medlem
Hade en blind champagneprovning hemma med min bättre hälft och två bekanta som tycker om champagne men som inte har riktigt samma intresse som jag själv har.

Följande flaskor ingick i provningen (min tanke var väldigt simpel, öka mängden Pinot Noir för varje champagneflaska):
1. 2008 Launois Blanc de Blanc
2. 1996 Duval Leroy Femme (85-90% Chardonnay, 10-15% Pinot Noir)
3. 1999 Bollinger La Grande Année (Deg maj 2008, 37% Chardonnay, 63% Pinot Noir)
4. NV Paul Dethune Blanc de Noir (Deg jan 2013, 100% Pinot Noir)
20141228_005637.jpg

2008 Launois Blanc de Blanc
Doft Lime, Citron, gröna äpplen
Smak Smått omoget grönt äpple, lime, citron och apelsintoner

1996 Duval Leroy Femme
Doft: Röda äpplen, söt grapefrukt, bröd, krut
Smak: Röda äpplen, clementin och lime

1999 Bollinger La Grande Année
Doft: Bröd, bokna röda äpplen
Smak: Körsbär (Cocktail bär), persika, röda äpplen, mogen citrus

NV Paul Dethune Blanc de Noir
Doft: Bröd, syrlig ananas, bokna röda äpplen
Smak, Röda bär, mandarin, mogen lime

Sammanfattning: Alla ansåg att 1996 Duval-Leroy Femme var klart bäst, följt av NV Paul Dethune Blanc de Noir (3 av 4 hade denna som 2:a), följt av 1999 Bollinger La Grande Année och sist 2008 Launois BdB, som alla satte som 4:a. Våra bekanta tyckte allt var väldigt gott och när jag efter betygsättning avslöjade vilka flaskor de druckit och de frågade vad de kostade, så uttryckte mannen i sällskapet att de var som att kasta pärlor åt svin (Nu håller jag inte riktigt med). Min bättre hälft var extra nöjd eftersom hon som vanligt tyckt att de dyraste champagnerna också var bäst, hon höll 1999 Bollinger som tvåa. Jag själv satte Bollinger som 3:a (Paul Dethune som 2:a), nu var jag den enda i sällskapet som visste vad som fanns i flaskorna, men årgång 1999 tycker jag fortfarande är svag och jag tycker att Cuvée Sir Winston Churchill från 1999 är den enda flaskan från den årgången som levt upp till min förväntan.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 3035

2005 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo
Fin, ren och slank frukt som talar tydlig italienska. Hittar både surkörsbär, tranbär och en del nypon. Ganska moget, men klart vitalt och småtjurigt fortfarande. En del fänkål, tjära, vanilj och romrussin träder fram också. Snäll attack i munnen men med bitande syror samt bra intensitet och längd.

Riktigt gott, läskande och kul, men det saknar det lilla extra. 88p
Passande vin så här i juletider! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men va tusan! Här sitter jag och ödslar med blygsamhet kring detta vin när jag sedan googlar fram att NY Times kröner det till bästa dolcetton som går att uppbringa. Jag citerar:

"Of the many bottles we liked, none appealed to us more than the 2010 Dolcetto di Dogliani Superiore from Luigi Einaudi, with its superb structure and beautiful balance of sweet, bitter and earthy flavors. Our No. 2 bottle, the 2010 Dolcetto di Dogliani from Anna Maria Abbona, showed a different style, so fresh and lively that it seemed to want to leap out of the glass, yet also well balanced."

Visserligen är det inte samma årgång, men det känns som en "potato"-diskussion för tillfället.
Och Anna-Marias dolcetto ligger ju bara två meter under mig så nu får man kanske ta och göra en jämförelse för att se om NT har rätt.
Blev det någon jämförelse? :D
 

Rexel

Medlem
Då man för en kväll är gräsänkling måste något letas fram i källaren som inte provats tidigare:)

2007 Casanova di neri tenuta nuova (95 tomtepoäng)
image.jpg


Mörk tegelröd färg.
Doft av lite stall, ek, mint, peppar, blommor, rosor. Hittar även lite vanilj och övermogna bär.
Smaken har mer körsbär/röda bär än doften avslöjar. Finns även mint, och en behaglig kryddighet. Alkoholen bryter igenom lite, men inte på något negativt sätt. Medium tanniner och ganska hög syra och en eftersmak som ligger kvar i munnen i flera minuter, grymt gott vin! Ge detta några år till på rygg och jag tror det blir än mer balanserat, men jag kommer ha svårt att låta bli övriga flarror.

Denna kommer nog in på topp 10 under alla viner jag druckit 2014:D
 

Rexel

Medlem
Var tvungen att poppa ytterligare en jag inte testat och man måste ju ha ett referensvin:D
2010 Elio altare barolo (92p)
image.jpg

Typiska nebbiolotoner, rosor, nypon, mint, körsbär
Torra tanniner, medium syra, röda bär, pepparmint och en hel del frukt, lång eftersmak mkt gott!
behöver ett antal år på rygg för att samla sig, men får se om några timmar när den fått lite luft.
 

Rexel

Medlem
Var tvungen att poppa ytterligare en jag inte testat och man måste ju ha ett referensvin:D
2010 Elio altare barolo (92p)
Visa bifogad bild 3041

Typiska nebbiolotoner, rosor, nypon, mint, körsbär
Torra tanniner, medium syra, röda bär, pepparmint och en hel del frukt, lång eftersmak mkt gott!
behöver ett antal år på rygg för att samla sig, men får se om några timmar när den fått lite luft.
Skit va bra den blev med lite luft:) I'm happy
 

jocke

Medlem
Julafton har nu varit och Champagnekalendern är slut. Slänger ut de sista bilderna och lite kommentarer.
Champagnekalender.jpg
Champagnekalender (2).jpg

Champagnekalender (3).jpg

8 dec. Bollinger GA 2002.

Typisk Bollinger. Bättre än 2004 som provades 7 dec. Mer komplexitet, djup.
9 dec. Bonnaire. Ver Sacrum
Lagrad på naturlig kork i 6 år. Chardonnay 100%. Ren, frisk och fräsch.
10 dec. H.Billiot Cuvée Laetitia
En blandning av olika årgångar. Om jag inte missminner mig så är den äldsta 1980. Husets prestige. Fruktig, komplex och en klick av honung. Bra champagne.
11 dec. Paul Dethuné brut
Kryddig, lite krämig, honung. Väldigt frisk. Tycker om:)
12 dec. Bonnaire BdB 1990
Den här är på sin topp. Härligt smörig, fet. Ytterligare en bra 1990 champagne. Kanon:)
13 dec. J.L Vergnon. Confidence 2008
Har provat den ett par gånger förut men blev lite besviken nu. Vaniljen fanns där men det var något annat som störde mig. Kändes inte alls så balanserad som jag har upplevt den. Alldeles för mkt citrus. Annars är den väldigt trevlig
14 dec. Guy Charlemagne 2009
Har inte provat så mkt av hans champagner men jag tycker att de domineras av för mkt grapefrukt. Odlaren har inte imponerat på mig än så länge men då har jag inte provat 2008:an eller Mesnillésime.
15 dec. Léclapart LÁmateur LV08
Otroligt små bubblor som la sig på ytan i märkliga former. Trevlig och njutbar. Jordig, mineral och kryddig. Väldigt nyanserad. Flaskan mådde dock bättre av luft.
16 dec. André Jacquart. Rosé de saignée
Helt ok rosé. Körsbär, hallon
17 dec. RH Coutier. Grands Vintages
Basen är 2008. Reserve 2006. Nötig, fet. Riktigt trevlig. Tycker om den.
18 dec. Bernard Hatté. Rosé
En väldigt bra rosé. Denna hade några år på nacken. Tror den var deggad 2006. Full av smultron och jordgubbar. Frisk och livlig med en touch av ålder
19 dec. Drappier Quattuor
25 % av följande druvor: Arbanne, Petit Meslier, Blanc Vrai, Chardonnay. Dosage 4g. Citrus, äpple, honung, mineral. Fräsch. Tycker den är rätt trevlig. Roligt med lite andra druvor
20 dec. Leclerc-Briant Divine 2002
Kola, röda äpplen, hallon, bröd. Komplex men ung. Så här god :)
21 dec. André Jacquart brut nature 2006
Frisk och fruktig. Vill dock ha lite dosage i den för att få den bästa balansen. Helt ok.
22 dec. Marquet 2008
Lagras på ekfat så här finns vaniljen men även en frisk ung smak som får tilldelas chardonnay druvorna.
23 dec. Varnier-Fannier Rosé Zero
S:t Denis bas. Stockarna är 65 år gamla. Mkt hallon och jordgubbar. Väldigt fräsch med små små bubblor. Kraftfull med en mineralavslutning. I like it.
24 dec. Diebolt Vallois 1999
Gräddig, mogen, citrus. God. Ska drickas inom väldigt snart framtid sen dyker den.
24 dec. Bonus. Roger Brun. Grandé Reservé. Magnum
Frisk, väldigt lätt. En champagne som man kan dricka när som helst på dygnet:)
 

Elvis

Medlem
årgång 1999 tycker jag fortfarande är svag och jag tycker att Cuvée Sir Winston Churchill från 1999 är den enda flaskan från den årgången som levt upp till min förväntan.

Håller med generellt om 1999 men visst finns det flera bra champagner från det året. Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 är riktigt bra, liksom Comtes. Och Pol Roger tycker jag lyckades rätt bra över hela linjen - jag drack Pol Roger 1999 på magnum förra sommaren och den var underbar.
 

Elvis

Medlem
Drack en för mig dittills okänd Barbaresco på restaurang häromdagen: 2009 Barbaresco Rabajà, Cascina Luisin. Lätt i stilen men väldigt balanserad och bra. Någon som känner till producenten?
barbaresco.JPG


Ett vin som kommer att få mig att dricka mer barbaresco framöver!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick finbesök i Kalmar tidigare i veckan av hela klanen Netterberg och då var det ju förstås ett givet tillfälle att öppna lite kul flarror.

Som aperetif började vi med en Savart L'overture från senaste cavistelådan och alla var överens om att det var jäkligt bra om än lite ungt och spretigt. Gissningarna hamnade även ganska nära då de flesta var inne på småodlare och hyfsat nydeggat. Väldigt trevligt, ser fram emot mina resterande flaskor men ska hålla mig minst ett år.

Nästa vin blev en Pommery 1979 vilker såklart bjöd på alla fina mognadstoner man kan förvänta sig om än med en ganska trött mousse vilket även framgår av bilden där korken bara var en liten grispick att sätta tillbaks i den tomma flaskan igen.
Hur som helst, så jäkla bra och vinet satt som en keps till den kalla förrätterna på blandat gott från havet.

Eftersom Pommeryn försvann snabbare än apan han säga skumpa fick vi skynda oss att korka upp kvällens nästa gäst som var en 2004 Veuve Clicquot La Grand Dame. Ett välgjort och mycket gott vin som tyvärr landade lite snett efter Pommeryn och därav fick ett lite kyligt mottagande, alla var väl överens att LGD 04 nog är något som bör in i källaren och glömmas för en överskådlig tid för att ha en chans att visa vad den går för, fy skäms för barnarov helt enkelt.

Till huvudrätten blev det sedan en 2011 Tenuta Delle Terre Nere Prephylloxera La Vigna di Don Peppino av vilken endast ett fåtal flaskor släpptes i Sverige(50?) och vilken är Terre Neres absoluta prestigevin som görs på ubergamla stockar som överlevde phylloxeraepedemin.
Vinet bjöd på en härlig näsa och en fin kraft i smaken som fick folk att gissa vilt på allt möjligt för att slutligen åtminstone placera vinet i Italien vilket ju var rätt. Trots ett par timmars dekantering var detta vin på tok för ungt för att drickas nu om än fantastiskt gott. Min sista flaska av detta får nog ligga 10 år minst på korken ett vin som jag tror kommer bli en stor upplevelse om man har tålamod.
Som referensvin drack vi även en av Terre Neres enklare 2011 Guardiola som även det bjöd på stenhårda tanniner och en rejäl kärvhet om än mycket gott. Även där låter jag nog min sista flaska ligga några år till innan jag gläntar på korken.

I allt en ofantligt trevligt kväll och som vanligt önskar man ju att man hade källaren fylld med vällagrad skumpa. Men det är den ju snart, ska bara vänta 20 år först.

PS. Tomten på bilden har inget med vinerna att göra, den är bara där för att glädja särskilt utvalda tomteälskande forummedlemmar.

20141230_212209.jpg

20141230_212209.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2011 Caccia al Piano Bolgheri 1868 Ruit Hora
Efter en längre shoppingrunda avslutades kvällen hemma hos föräldrarna med en riktig svenne-pizza och ett obligatoriskt pizza-vin! Helt OK, och väldigt passande till pizzan. Enkelt, mycket smak av vinbär, cassis, plommon, körsbärskärnor, lite läder och en subtil ton av fat. Letar man en schysst och okomplicerad italienare för vardagsglaset fungerar det här mer än utmärkt! ~83-84 poäng; välgjort och gott, men inte mycket mer än så!
 

Sörplarn

Medlem
Efter lite förberedelser på ett spanskt nyår i år, så står detta på menyn, dessa viner finns ej på SB.

Dock tyvärr @StefanAkiko kan jag inte visa några av de mer extrema Cavorna till nyårs sången pga du vet varför, men en hint en sort har endast gjort på 1500 flaskor och har original lagrings flaskan med innehåll direkt från källare, så vi kan sjunga lite sjömans visor.

1.jpg

3.jpg

OBS, Ygay serveras till varje nyår ett kärt återkommande till oxfilén och levererar så bra varje nyår som går.

Edit* notiser fixas senare ikväll eller imorgon...
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Efter lite förberedelser på ett spanskt nyår i år, så står detta på menyn, dessa viner finns ej på SB.

Dock tyvärr @StefanAkiko kan jag inte visa några av de mer extrema Cavorna till nyårs sången pga du vet varför, men en hint en sort har endast gjort på 1500 flaskor och har original lagrings flaskan med innehåll direkt från källare, så vi kan sjunga lite sjömans visor.

Visa bifogad bild 3049
Visa bifogad bild 3050
OBS, Ygay serveras till varje nyår ett kärt återkommande till oxfilén och levererar så bra varje nyår som går.

Edit* notiser fixas senare ikväll eller imorgon...
Ska bli spännande att se vad du tyckte om flaskorna i Matsu-serien. Vilka årgångar är det? Jag har varit på väg att köpa dessa flera gånger men det har aldrig blivit av, men speciellt El Viejo brukar ju få bra omdömen.
 

MartinE

Medlem
Som uppvärmning inför nyårsdrickandet har det de senaste båda dagarna varit lite Cramant-tema här hemma. Först poppades en Diebolt-Vallois 1999 och sedan en Bonnaire 1984.

Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 1999: Härlig, utvecklad och något kryddig doft med inslag av gula äpplen, hasselnötter, marsipan, nybakat bröd, mineral och en aning smörkola. Utvecklad, torr och frisk smak av gula äpplen, hasselnötter, honungsmelon, kaffe, marsipan och en aning lime. Medellång, mycket torr eftersmak. Kaffe-tonerna kändes igen från Fleur de Passion 1999, som jag drack för två månader sedan! Det här är inte ett lika stort vin även om det är mycket bra. Till skillnad mot @jocke i ovanstående inlägg tycker jag man definitivt kan vänta något år till innan man dricker sina ev kvarvarande flaskor! 88 p.

Bonnaire 1984: Härligt gyllengul färg! Mogen, något rökig doft med gräddiga och svagt rostade toner. Inslag av torkad frukt, aprikos och gräddkola. Utvecklad och torr smak. Mycket bra, men samtidigt något tunn. Aprikos, persika, gräddkola och grapefrukt. Medellång eftersmak med inslag av persikokärna och äpplen. Det här är en champagne som är nära toppen idag, snudd på fantastisk! 89 p.
 
Toppen