Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
image.jpg

2008 Palmer & Co Millesime är god men är på tok för ung i mitt tycke. För ett par veckor sedan drack jag 2008 Palmer & Co Blanc de Blancs. Den är riktigt god redan nu och kommer förmodligen även att vara vinneren av dessa två även i framtiden. Oerhört stark köprekommendation på Blanc de Blancsen alltså! :)
 

MartinE

Medlem
Visa bifogad bild 3249
2008 Palmer & Co Millesime är god men är på tok för ung i mitt tycke. För ett par veckor sedan drack jag 2008 Palmer & Co Blanc de Blancs. Den är riktigt god redan nu och kommer förmodligen även att vara vinneren av dessa två även i framtiden. Oerhört stark köprekommendation på Blanc de Blancsen alltså! :)
Intressant! Jag upplever tvärtom, att den "vanliga" är mer utvecklad än Bdb för tillfället! Men det kanske florerar flaskor med olika degorgeringsdatum? Palmer tillhör dessutom syndarna som vägrar skriva ut denna viktiga information på flaskan! :raseri:

Men jag delar din bedömning att BdB sannolikt har störst potential av de båda! Båda är hur som helst underbara viner för, i sammanhanget, nästan inga pengar alls.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys så som det kan se ut i Umeå.
Micrade några extra hot chorizos till.
Hade mer tur med vinet än @Gurto hade. Jag gissar dock att han hade lite mer tur med maten...

1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine, 94p.
3rd time lucky! 1st btl was smashed inside the suitcase, 2nd was incredibly, undrinkably dead.

Magnificiently black cork, with layers of "black hard stuff", like crystals. Broke upon extraction, the bottom part crumbled. Took some tinkering...
Very light matured red.
Aromas are faint to start with but blooms in to a purple, flowery CF-bouquet with cold cut veggies and (especially) star fruit en masse. Elegant, gentle, mature and graceful. After a while, also faint grilled Schinken. The foundation is always a strong mineral character of wet terracotta.
In the mouth this is superbly balanced: it has matured with astonishing grace. An amazing wine with a gentle structure, completely transparent. M tannins are almost molten but the intensity of the fruit will live long, still. The mid-palate is flawless but the long finish is a little blurry and not 100% distinct. The M++ acids make this wine lively and a food wine of sorts.

What is there not to love with this etheral wine?
Must have had some amazingly tough tannins when it was young.

Mature Loire CF is almost always right in my teapot. Bam! A smacker!
 
Last edited:

Michael_M

Medlem
Först tänkte jag pröva ett rött vin, lite lättare men ändå med hög syra.
Sen läste jag ett recept av Jens Dolk där han sa att man skulle köpa ett chardonnay som hade tydlig fatkaraktär från nya-världen.
Sedan googlade jag viner som passade till, och fick bara till svar att det var öl som gällde.
Sedan efter att ha googlat lite mer, så dök Leth upp som tips. Då kände jag bara, äh, vafan! Vi provar :)

Middagen blev bra iaf!
Lita aldrig på herr Dolk.:(:cool:
Det finns ett uttryck som jag lever efter ibland när det känns bra: "matcha vin och mat är för amatörer, drick det du vill och ät det du vill"
Njut av det du vill
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lita aldrig på herr Dolk.:(:cool:
Det finns ett uttryck som jag lever efter ibland när det känns bra: "matcha vin och mat är för amatörer, drick det du vill och ät det du vill"
Njut av det du vill
Nu är jag inte alldeles riktigt med på banan:
Vad har Mr Dolk gjort som gör att han inte skulle vara att lita på?
Eftersom ordet "amatör" betyder någon som älskar, så förstår jag inte alls vad din devis går ut på.
 

Gurto

Medlem
Det var en rejält udda mat och vinkombination (rent mentalt för mig). Skönt att se att du vågar prova utanför mallen, det lär man sig mycket på. Själv hade jag nog valt ett rött medelfylligt vin till den rätten. Tror jag...:)

Grüner och schnitzel är en jädra trevlig kombo. Brukar dock köra potatissallad med pumpkärnsolja (österrikisk grej - mörkgrön, nötig och lätt gräsig olja) som tillbehör. Tror det blir en bättre smakbrygga för att köra vitt också.

Sen tycker jag det krävs än lite fetare och tyngre GV än Leths bas-GV. En smaragd helst.
 

Gurto

Medlem
Lita aldrig på herr Dolk.:(:cool:
Det finns ett uttryck som jag lever efter ibland när det känns bra: "matcha vin och mat är för amatörer, drick det du vill och ät det du vill"
Njut av det du vill

Tycker man missar en del om man tänker att matchning inte spelar någon roll. Vissa kombinationer lyfter verkligen både vin och mat och vissa smaker krockar verkligen. För att hårddra det: Skulle aldrig få för mig att dricka en vit Bourgogne till entrecôte och bearnaise även om jag gillar båda. Eller dricka torr sherry till glass. Varför inte pröva en mogen Bordeaux till citrusmarinerad ceviche? Blir inte kul.

Visst, man behöver inte vara nitisk i matchning mellan mat och vin men att avfärda det som amatörmässigt tycker jag är helt fel.

Däremot ska man inte vara rädd för att experimentera med udda kombinationer. Ibland blir det jäkligt bra och ibland blir det fel.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kunde inte låta bli att prova en ”musserad icke champagne” som fått lovord på forumet. Vinet är medelfylligt och visar mognad redan idag med tydlig brödighet. Jättegott med bra längd och behöver inte en massa tid i källaren, utan dricks bra idag. Ett vin som inte är långt ifrån ett mycket dyrare ”musserat vin från Champagne”.

Betyg: Gott och lätt drucket, blir dessutom bättre med lite lägre temperatur och luftning. 89p

2009 Graham Beck Brut Blanc de Blancs
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kunde inte låta bli att prova en ”musserad icke champagne” som fått lovord på forumet. Vinet är medelfylligt och visar mognad redan idag med tydlig brödighet. Jättegott med bra längd och behöver inte en massa tid i källaren, utan dricks bra idag. Ett vin som inte är långt ifrån ett mycket dyrare ”musserat vin från Champagne”.

Betyg: Gott och lätt drucket, blir dessutom bättre med lite lägre temperatur och luftning. 89p

2009 Graham Beck Brut Blanc de Blancs
Hoppas själv få prova detta inom den närmsta framtiden.
Den är väl inte tillräckligt dyr för att falla alla på läppen :stendumt:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
God morgon alla!
Provade slatten från gårdagens eteriska upplevelse, men där var bara syrligt blask kvar.
Tyvärr, ingen buteljerad religiös upplevelse som överlevt för @Mats att få delnjuta av.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kunde inte låta bli att prova en ”musserad icke champagne” som fått lovord på forumet. Vinet är medelfylligt och visar mognad redan idag med tydlig brödighet. Jättegott med bra längd och behöver inte en massa tid i källaren, utan dricks bra idag. Ett vin som inte är långt ifrån ett mycket dyrare ”musserat vin från Champagne”.

Betyg: Gott och lätt drucket, blir dessutom bättre med lite lägre temperatur och luftning. 89p

2009 Graham Beck Brut Blanc de Blancs
Kul! Mer PRISVÄRT blir det inte. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fredagsmys så som det kan se ut i Umeå.
Micrade några extra hot chorizos till.
Hade mer tur med vinet än @Gurto hade. Jag gissar dock att han hade lite mer tur med maten...

1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine, 94p.
3rd time lucky! 1st btl was smashed inside the suitcase, 2nd was incredibly, undrinkably dead.

Magnificiently black cork, with layers of "black hard stuff", like crystals. Broke upon extraction, the bottom part crumbled. Took some tinkering...
Very light matured red.
Aromas are faint to start with but blooms in to a purple, flowery CF-bouquet with cold cut veggies and (especially) star fruit en masse. Elegant, gentle, mature and graceful. After a while, also faint grilled Schinken. The foundation is always a strong mineral character of wet terracotta.
In the mouth this is superbly balanced: it has matured with astonishing grace. An amazing wine with a gentle structure, completely transparent. M tannins are almost molten but the intensity of the fruit will live long, still. The mid-palate is flawless but the long finish is a little blurry and not 100% distinct. The M++ acids make this wine lively and a food wine of sorts.

What is there not to love with this etheral wine?
Must have had some amazingly tough tannins when it was young.

Mature Loire CF is almost always right in my teapot. Bam! A smacker!
Jag saknar detta vin. Synd att jag inte gjorde som du och köpte minst tre flaskor. :(
 

mnor

Medlem
2012 Seghesio Sonoma Zinfandel
Doft: Domineras av mörka söta bär
Smak: Björnbär, mörka körsbär, hallon

Ett klart uppköp sedan förra veckans Zinfandel (2012 Girard Zinfandel Old Vine). Bra frukt och syra, men saknar lite tanniner för att jag riktigt skall gå igång på detta vin. Passade bra till tacos och klarade hettan i maten riktigt bra (hade riktigt stark chillisås i svenska mått mätt till Tacon).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker man missar en del om man tänker att matchning inte spelar någon roll. Vissa kombinationer lyfter verkligen både vin och mat och vissa smaker krockar verkligen. För att hårddra det: Skulle aldrig få för mig att dricka en vit Bourgogne till entrecôte och bearnaise även om jag gillar båda. Eller dricka torr sherry till glass. Varför inte pröva en mogen Bordeaux till citrusmarinerad ceviche? Blir inte kul.

Visst, man behöver inte vara nitisk i matchning mellan mat och vin men att avfärda det som amatörmässigt tycker jag är helt fel.

Däremot ska man inte vara rädd för att experimentera med udda kombinationer. Ibland blir det jäkligt bra och ibland blir det fel.
Sunt förnuft och magkänsla räcker långt vid vin- och matkombinering enligt egen erfarenhet. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2009 Bisceglia Aglianico del Vulture Gudarrà - Systembolaget - 87p
Random-plockade den här på det lokala bolaget då den var en beställningsvara som aldrig hämtats ut. Italienskt vulkanvin är alltid intressant tänkte jag, men det här är mest "Meh, OK!" än intressant. Det är inget fel på vinet; en rigid tanninstruktur tillsammans med kraftiga smaker av svartvinbär, choklad, lite kaffetoner och en hel del körsbärskärnor. Visst är det ett gott vin, men jag uppskattade det inte lika mycket som mina bröder som var med och testade det. I mina ögon skriker det efter en rejäl köttbit, så vill man ha tanniner till sommargrillningen är det här ett schysst val! Tyvärr lite kort i smaken...

2012 Greenstone Vineyard Shiraz - 90p
Whoa, jag har druckit det här flera gånger förr men är alltid lika glad när jag får det i glaset! Fantastiskt shiraz'ig fylld av frukt som svartvinbär, körsbär, plommon, övermogna jordgubbar, lakrits och hallon! Fruktigheten ackompanjeras hela tiden av en subtil och snäll ekton med en viss florsockersötma! Ett grymt vin som det är, och jag vet hur gott det är till mat! Drick nu eller vänta några år!
 

Gurto

Medlem
Sunt förnuft och magkänsla räcker långt vid vin- och matkombinering enligt egen erfarenhet. :)

Ja, räcker gör det. Om man nöjer sig vid att något bara ska räcka ;) Skämt åsido är det inte någon avancerad vetenskap att få till en bra matchning men någon tanke tycker jag man kan bemöda sig.

I min nördighet väljer jag ofta vin först och gör mat utifrån vinvalet :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ja, räcker gör det. Om man nöjer sig vid att något bara ska räcka ;) Skämt åsido är det inte någon avancerad vetenskap att få till en bra matchning men någon tanke tycker jag man kan bemöda sig.

I min nördighet väljer jag ofta vin först och gör mat utifrån vinvalet :)
Haha, jag gör på samma sätt! Man står där med något gott och tänker "Vad fasen ska vi käka till det här då..?"
 
Toppen