Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, räcker gör det. Om man nöjer sig vid att något bara ska räcka ;) Skämt åsido är det inte någon avancerad vetenskap att få till en bra matchning men någon tanke tycker jag man kan bemöda sig.

I min nördighet väljer jag ofta vin först och gör mat utifrån vinvalet :)
Vinet bör alltid väljas först om möjligheten finns som jag ser det. Maten går ju alltid att anpassa, vinet är som det är. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinet bör alltid väljas först om möjligheten finns som jag ser det. Maten går ju alltid att anpassa, vinet är som det är. :)
Det finns ju tex både glögg, retsina och vinho verde, så visst går även viner att tweaka. Om man verkligen vill. Eller behöver :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Såhär ser det ut hemma hos mig just nu. Äntligen lördag! :D

Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon (nr 70376)
Medelfylligt med ganska låg syra. Mjuka tanniner. Kort längd. Något sötsliskig avslutning.
Doft; Hallon, Jordgubbar, Vanilj, Vingummi, Vinbär & eucalyptus.
Smak: Hittar snarlika smaker som i doften, men absolut inte lika kraftiga. Blir besviken på hur vinet upplevs i munnen, det doftar mycket mer än vad det smakar.

Åt ryggbiff & mandelpotatispure till vinet. Hade kanske behövt något kraftigare vin för att höja hela måltiden. 82p.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    44,7 KB · Visningar: 243
Last edited:

LeChat

Medlem
image.jpg

Domaine de Villeneuve les vieilles vignes 2009. Jag måste älska svavel! För när vinmakare odlar biodynamiskt eller ekologiskt och och bestämmer sig för att avstå svavel så blir det inte bra. Smaken här är inte dålig men koldioxiden som man använder för att skydda vinet har gett kolsyra i vinet. Trist!
 

Gurto

Medlem
Ja, men det är väldigt svårt att förutse hur ett vin är innan man har öppnat det. ;)

Men visst håller jag med. :)

Aha, du menar smaka vinet och sen ändra maten man håller på att laga därefter. Mycket bra och seriös inställning - till och med överkurs för mig :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Aha, du menar smaka vinet och sen ändra maten man håller på att laga därefter. Mycket bra och seriös inställning - till och med överkurs för mig :)
Överkurs? Är det inte så man gör/borde göra när man skapar en vinmeny exempelvis? Provar det tilltänkta vinet och justerar syra- och sötmabalansen (med mera) i maten (eller byter vintyp/vin). På så vis vet man att just det vin man dricker funkar precis så man har tänkt sig till maten (allt vin från Bourgogne smakar ju inte likadant precis).

Men visst, det räcker nog oftast att höfta och gå på magkänsla. Det handlar nog mer om att undvika krockarna än att få till en perfekt fit vanligtvis.

Själv så lagar jag knappt mat, så jag talar nog mer ur ett rent sensoriskt perspektiv än ur ett matlagningsperspektiv. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen spenderades på...ja, ni vet nog var vid det här laget. :)

Lite mat och vin skulle förtäras och som vanligt så bad vi om att få in en flaska vin blint. Ny meny äntligen och visst tusan har det dykt upp lite älgtartar (med västerbottenost, bakad äggula och parmesanchips) som smakade helt lysande trevligt samt Ibériconacke med variation på sparris som var sådär (lite tung och mäktig).

image.jpg


Till maten så drack vi 2009 Kurt Angerer St. Laurent som tog både mig och frugan med storm. Dels så var det första gången jag har hört talas om druvan St. Laurent och dels så smakade den ganska exakt som en fyllig amerikansk Pinot Noir, vilket blev min gissning blint. Funkade helt lysande till båda rätterna dessutom. Riktigt god och komplex.

Tranbär, sandelträ och fatrost med härliga drag av rabarber, vanilj, lakritsrot, lagerblad och ett uns kaffe. I munnen så känns det blodapelsinsyrligt med medelfyllig kostym och riktigt bra intensitet. Mogna och avrundade tanniner. 90p
 

Gurto

Medlem
Överkurs? Är det inte så man gör/borde göra när man skapar en vinmeny exempelvis? Provar det tilltänkta vinet och justerar syra- och sötmabalansen (med mera) i maten (eller byter vintyp/vin). På så vis vet man att just det vin man dricker funkar precis så man har tänkt sig till maten (allt vin från Bourgogne smakar ju inte likadant precis).

Men visst, det räcker nog oftast att höfta och gå på magkänsla. Det handlar nog mer om att undvika krockarna än att få till en perfekt fit vanligtvis.

Själv så lagar jag knappt mat, så jag talar nog mer ur ett rent sensoriskt perspektiv än ur ett matlagningsperspektiv. :)

Rent privat, när man lagar enstaka rätter ska jag erkänna att jag i stort sett aldrig gör så - var det jag utgick från när jag skrev. Men på jobbet där man ju har rätter som ska hänga med i några veckor och vinpaket som ska sättas gör man ju sådana justeringar efter meny- och vinprovning ibland. Ofta har jag ändå rätt bra koll på vintypen och maträtten så höftning/idén man haft om visst vin till viss mat brukar funka bra. Men ibland får man inse att det inte funkar (ofta är det just syranivåer som ställer till det) och antingen be köket justera rätten eller hitta ett vin som passar bättre.
 

Elvis

Medlem
Pol Roger Blanc de Blancs 2002. Den dominerar lite väl mycket i källaren här i Los Angeles (lyxproblem...) och jag har säkert druckit den tio gånger senaste halvåret. Det har varit stor flaskvariation (kanske inne i en bökig fas?) men den här flaskan var fantastisk. Kanske måste korka upp en till ikväll.
 
Pol Roger Blanc de Blancs 2002. Den dominerar lite väl mycket i källaren här i Los Angeles (lyxproblem...) och jag har säkert druckit den tio gånger senaste halvåret. Det har varit stor flaskvariation (kanske inne i en bökig fas?) men den här flaskan var fantastisk. Kanske måste korka upp en till ikväll.
Den har jag druckit ett par gånger, och jag håller med om att den är riktigt bra, speciellt för sitt pris.
På Systembolaget här hemma i Sverige har de nu bytt ut den mot årgång 2004 (har inte följt det så att jag kan säga exakt när). Lustigt nog var det den ena av de två champagner jag hade med till den västsvenska provningen i Göteborg ikväll.
Den var också riktigt bra. Ungefär samma nivå som 2002:an, tyckte jag.
 

Mats

Gone todash....
Lite från Umeå, resten kommer imorgon när jag/vi är nyktra! Skål @[/ATTACH]
Kommer du nyktra till idag?? Inte jag......
Nu har tyvärr Stefan alla provningsanteckningar för att sammanställa allas poäng, vilka vi trodde var champagne osv osv, så jag vet inte exakt vilka jag gillade, men det bestående minnet från kvällen för mig är att cava och Krug INTE levererade, men att däremot USA gör otroligt bra champagnekopior för en bra peng och att Graham Beck för dryga hundringen, månadsvinet och Tattingern nog var de jag tyckte bäst om. Sen lärde jag mig mycket genom att prova så många och olika viner och till det efter varje flight få visdomsord från @vintomas om hur han analyserat vinerna och vad som utmärkte dem. Vilken kunskapsbank! Tack! Sen lärde jag mig att bubbel fortfarande inte är något för mig, blev inte frälst utan kommer fortsätta att hålla mig till rödviner. :)
 
Toppen