Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Både ja och nej och här har det med prisklass att göra, finns riktigt grymt goda viner med utsmyckning 800 kronor och upp ta bara King Coal, det man skall oftast hålla sig borta är 50-200 kronor med fina utsmyckningar en pinne eller någon symbol, men finns även undantag så man bör forska lite först.

Men man märker att design på vin-flaskor blir allt mer vanliga, framför allt nya-världen och Spanien, fransmännen och italienarna bryr sig lite mindre, så här bör det finnas varnings-signaler för tjusiga etiketter just i dessa länder.
Menar du att King Coal är dålig?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hamburgare på nymald färs på högrev från kalv (slut på nöt i affären), stekt lök, sidfläsk och guacamole. Matchade med Pinot Noir idag - kanske inte det självklara valet, men det funkade bra:
jadot lachini.jpg

2000 Louis Jadot Nuits St. Georges 1er Cru Les Boudots: Skolboksexempel på en Bourgogne: jordgubbar, hallon, svartpeppar, allt snyggt integrerat - men saknar kanske det där lilla extra. Riktigt gott men inget waow. Däremot ett bra matvin.
2008 Lachini Vineyards Pinot Noir: Det här sticker åt alla håll, men på ett positivt sätt. Mer blåa bär än i Jadot, i doften hittar man ingen klar pinot, här finns drag av både grenache och zinfandel, men lyckligtvis saknas syltburken helt och hållet. Bra syra, fin pepprighet och schysst längd.
Svårt att sätta poäng på de här två, Jadot vinner, särskilt med mat, men Lachini är inte oävet heller.
 

Beo

Medlem
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial
Smakade utmärkt till en en grillad biff med bakad potatis med vitlökssmör. Syrorna i det mogna vinet gick bra till det det feta smöret till potatisen. Gillade de röda tonerna i vinet. Ett riktigt bra vin och tack till den på forumet som fick mig att köpa de två sista flaskorna här i Göteborg.

PS. Ny på detta forum.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äntligen en riktig dator att sitta vid! Har försökt att hänga med från telefonen, men gör mig själv egentligen bara en otjänst när jag ska citera andra medlemmar och svara på tilltal.

I helgen bjöds det på tre olika viner;

Bandol 2012, La Bastide Blanche (2262) 80p
Fick detta vin av en kompis. Första gången jag prövar något som klassas som "Stramt och Nyanserat". Upplevde vinet betydligt strävare än det jag brukar dricka. Kul att pröva någonting annorlunda. Lättare att dricka till maten än vad det var på egen hand, dock så öppnade det upp sig under kvällen och var riktigt bra i sista klunken. (Tyvärr är det väl alltid så!). Kanske borde lufta det nästa gång.

Pruno 2012, Ribera del Duero (79053) 85p
Vet inte vem det var som tipsade, försökte söka i historiken här på forumet (?), utan framgång.
Tack för tipset!
Gillade vinet! Blev positivt överraskad. Medelfylligt med inslag av plommon, mint och vanilj. Vinet upplevs mjukt och lättdrucket.

Hidden rock 2013, Petit Verdot Cabernet Sauvignon (12174) 50p
Detta var ett standardalternativ för alla som ville dricka rött vin till personalfesten. Fanns tyvärr inget annat att välja på. Vinet kändes obalanserat med alldeles för hög syra. Hade nog inte ens gett det till katten.
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Bandol 2012, La Bastide Blanche (2262) 80p
Fick detta vin av en kompis. Första gången jag prövar något som klassas som "Stramt och Nyanserat". Upplevde vinet betydligt strävare än det jag brukar dricka. Kul att pröva någonting annorlunda. Lättare att dricka till maten än vad det var på egen hand, dock så öppnade det upp sig under kvällen och var riktigt bra i sista klunken. (Tyvärr är det väl alltid så!). Kanske borde lufta det nästa gång.
Även jag drack detta helgen. Upplevde vinet som ganska bra, strävt och med fin örtsmak och toner av tobak. Inte en vintyp jag brukar ge toppoäng men tycker det inte är ett dåligt vin. Dock lite för strävt i början. Problemet jag har är att när strävheten lugnat sig lite, finns det för lite kvar.
84 poäng tror jag bestämt jag ger det.
 

gece

Man vänjer sig.
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial
Smakade utmärkt till en en grillad biff med bakad potatis med vitlökssmör. Syrorna i det mogna vinet gick bra till det det feta smöret till potatisen. Gillade de röda tonerna i vinet. Ett riktigt bra vin och tack till den på forumet som fick mig att köpa de två sista flaskorna här i Göteborg.

PS. Ny på detta forum.
Vällkommen hit, och härligt att höra att vi har en till som förmår uppskatta en bra Rioja! Slink nu över till presentationstråden :)

Själv var jag ute på stadens gator och torg under gårdagen och efter att ha klafsat runt i snömodden med populaset i ett par timmar behövdes något rejält stärkande och värmande, så varför inte 2011 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Rockpile med en sousvidad entrecôte med bea och brysselkål. Nog osar det maffig "zin" ur glaset, med björnbär, blåbär och vanilj, dock med en trevlig kontrapunkt i form av en liten hint av rödbärighet (tranbär). Tämligen fylligt och ganska eldigt (femton oblyga volymprocent) men rejält hög syra och ganska eleganta tanniner balanserar upp fint. Gott som tusan, kanske inte superkomplext ska väl sägas men otroligt välintegrerat. 89p

Till chokladfondanten efter biffen korkade vi upp 2004 Poliziano Vin Santo di Montepulciano, med en tung, tung doft av russin och kontaktlim. I munnen har vi utöver russin och lim en del kolasås, och en apelsinig syra lättar upp det hela lite. På svansen kommer en väldigt trevlig, mogen dunst av svamp, som får mig att känna att det här vinet fortfarande är på väg uppåt och borde kanske fått ett par år till på rygg, men sånt är livet.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial
Smakade utmärkt till en en grillad biff med bakad potatis med vitlökssmör. Syrorna i det mogna vinet gick bra till det det feta smöret till potatisen. Gillade de röda tonerna i vinet. Ett riktigt bra vin och tack till den på forumet som fick mig att köpa de två sista flaskorna här i Göteborg.

PS. Ny på detta forum.
En mycket bra Rioja! Välkommen till forumet dessutom. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2013 Freie Weingärtner Wachau / Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Terrassen, 83p
A very young wine that is unnecessarily bland. If this is to become something worthwhile, I'm the first in line to be flabbergastered. This is ... maybe 83p ... if I'm generous and the GOOD-scale ranges from 80-85.
Nothing to write home about.
The only PLUS-point To me is that this wine is not delivered with sweeteners, like the majority of wines sold in Sweden... This is a wee bit austere, but still: personality-freed. Zannen...
See no need for this in our cellars. QPR is poor but it is delicious enough.
In flight, SAS from CPH to NRT.
Not sold on board, but had on board :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite mindre intryck från Sommelierernas Dag som jag besökte igår och som höll till på Clarion Post Hotel i Göteborg...

Få medlemmar från finewines.se gjorde sig till känna, vilket är lite trist. @Grapeskull, @Anders Lind och @karl_ek var de enda jag mötte på plats. Var gömde sig ni andra?

Väldigt mycket bra viner fanns att testa, mässan "Mitt Kök" borde skämmas i jämförelse. Provade mängder och spottade friskt, men blev lite onykter ändå. Rådande vintrend bland restaurangfolk/vinnördar är tydlig:
  • Nyavärlden är kraftigt underrepresenterat förutom USA som är hippare än någonsin.
  • MÄNGDER av amerikanska PN-viner fanns att hitta.
  • Naturviner fortsätter att ta mark och jag provade en hel del riktigt bra dessutom, framför allt från Alsace och Loire. Ofta relativt billiga dessutom.
  • Spanien är megatrendigt, speciellt Ribero del Duero och Rioja som fanns att hitta lite överallt. Mycket var grymt bra dessutom.
  • All form av BiB och Ripasso lös med sin frånvaro (kanske fanns det något, men inget jag la märke till).
Två roliga utropstecken, inte nödvändigtvis för att de var bäst, men som överraskade mig mest:

image.jpg

  • Pinot Blanc från Tyskland (druvmaterialet kommer från Frankrike). Härligt komplex med helt unik aromatik som drar åt saffran. Intensivt och härligt krispigt dessutom. Tyvärr är etiketten ganska svår att tyda, men jädrigt trevligt var det!
  • Bdx-blend från Libanon. Sanslöst intensiv och korrekt Bdx-karaktär, detta för ett pris under 200 pix!
Är det någon som har koll på dessa två udda fåglar?
 

chambertin

Medlem
Äntligen en riktig dator att sitta vid! Har försökt att hänga med från telefonen, men gör mig själv egentligen bara en otjänst när jag ska citera andra medlemmar och svara på tilltal.

I helgen bjöds det på tre olika viner;

Bandol 2012, La Bastide Blanche (2262) 80p
Fick detta vin av en kompis. Första gången jag prövar något som klassas som "Stramt och Nyanserat". Upplevde vinet betydligt strävare än det jag brukar dricka. Kul att pröva någonting annorlunda. Lättare att dricka till maten än vad det var på egen hand, dock så öppnade det upp sig under kvällen och var riktigt bra i sista klunken. (Tyvärr är det väl alltid så!). Kanske borde lufta det nästa gång.

Pruno 2012, Ribera del Duero (79053) 85p
Vet inte vem det var som tipsade, försökte söka i historiken här på forumet (?), utan framgång.
Tack för tipset!
Gillade vinet! Blev positivt överraskad. Medelfylligt med inslag av plommon, mint och vanilj. Vinet upplevs mjukt och lättdrucket.
Lägger du ner några flaskor i källaren några år av framför allt Bandolen så får du ännu mer utväxling på det mesta och ett mjukare och mindre tanninaggressivt vin.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite mindre intryck från Sommelierernas Dag som jag besökte igår och som höll till på Clarion Post Hotel i Göteborg...

Få medlemmar från finewines.se gjorde sig till känna, vilket är lite trist. @Grapeskull, @Anders Lind och @karl_ek var de enda jag mötte på plats. Var gömde sig ni andra?

Väldigt mycket bra viner fanns att testa, mässan "Mitt Kök" borde skämmas i jämförelse. Provade mängder och spottade friskt, men blev lite onykter ändå. Rådande vintrend bland restaurangfolk/vinnördar är tydlig:
  • Nyavärlden är kraftigt underrepresenterat förutom USA som är hippare än någonsin.
  • MÄNGDER av amerikanska PN-viner fanns att hitta.
  • Naturviner fortsätter att ta mark och jag provade en hel del riktigt bra dessutom, framför allt från Alsace och Loire. Ofta relativt billiga dessutom.
  • Spanien är megatrendigt, speciellt Ribero del Duero och Rioja som fanns att hitta lite överallt. Mycket var grymt bra dessutom.
  • All form av BiB och Ripasso lös med sin frånvaro (kanske fanns det något, men inget jag la märke till).
Två roliga utropstecken, inte nödvändigtvis för att de var bäst, men som överraskade mig mest:

Visa bifogad bild 3370
  • Pinot Blanc från Tyskland (druvmaterialet kommer från Frankrike). Härligt komplex med helt unik aromatik som drar åt saffran. Intensivt och härligt krispigt dessutom. Tyvärr är etiketten ganska svår att tyda, men jädrigt trevligt var det!
  • Bdx-blend från Libanon. Sanslöst intensiv och korrekt Bdx-karaktär, detta för ett pris under 200 pix!
Är det någon som har koll på dessa två udda fåglar?
Som vanligt en väldigt trevlig tillställning. Och håller helt med om dina spanade trender. Sen kanske det inte är så konstigt att det saknades BIBar och plonk, vem vill skämma ut sig inför stadens samlade branschfolk! :)

Mina höjdare var nog
  • F.X. Pichler Unendlich - helt sagolik, underbar och snordyr!
  • Domaine Pierre Frick - riktigt trevlig naturvins-Pinot Noir från Alsace.
  • Många kul amerikanska Pinot Noirer, med PAX i spetsen!
  • VÄLDIGT mycket bra tyska viner, nästa lite för många bra. Weingut Reichsrat von Buhl var outstanding.
  • Emidio Pepe var bra, men udda, men bra! Speciellt Trebbianon.
  • Men köttprovningen var nog bäst ändå! Väldigt kul att få prova 3st olika sorters rått kött. Att det kan vara sån skillnad!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som vanligt en väldigt trevlig tillställning. Och håller helt med om dina spanade trender. Sen kanske det inte är så konstigt att det saknades BIBar och plonk, vem vill skämma ut sig inför stadens samlade branschfolk! :)

Mina höjdare var nog
  • F.X. Pichler Unendlich - helt sagolik, underbar och snordyr!
  • Domaine Pierre Frick - riktigt trevlig naturvins-Pinot Noir från Alsace.
  • Många kul amerikanska Pinot Noirer, med PAX i spetsen!
  • VÄLDIGT mycket bra tyska viner, nästa lite för många bra. Weingut Reichsrat von Buhl var outstanding.
  • Emidio Pepe var bra, men udda, men bra! Speciellt Trebbianon.
  • Men köttprovningen var nog bäst ändå! Väldigt kul att få prova 3st olika sorters rått kött. Att det kan vara sån skillnad!
Ostarna var inte så dumma heller. Picorinin hade sådan längd att jag var tvungen att leta upp ett fett rödvin för att få bort smaken!

Men inte var väl PAX en PN utan Syrah? ;)
 

Silex

Medlem
I helgen:
Pierre Gimonnet Special Club 2002: Guldgul färg. Komplex fruktdriven doft med gula päron, grönt äpple men även lite nougat. Härlig mousse med lagom syra och bra längd. Trodde den skulle ge ett yngre intryck, men i mina ögon är den här bra nu. Mycket bra och gott att dricka bara som det är. Tycker ofta Special Club-flaskorna från olika producenter levererar och jag gillar Gimonnet sedan tidigare. 92p
Bousquet des Papes Chante le Merle 2001: Klarröd med lite tegel i kanten. Körsbär, plommon, torkad frukt, lite pepprighet. Välintegrerat och hyfsat komplext med viss längd. Gott men inte fantastiskt. Hade hoppats på mer. 89p
 
Toppen