Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
Blev lite "fredags mys" hos en god vän som tillagade hemmagjord pizza, med ett par blandade ingredienser.
  1. Deg som är lite hemlig, speciellt mjöl.
  2. Tomatsås (Krossade tomater, passerade, tomater, basilika, charlotten-lök, pancetta) får jäsa lite på egen hand ett tag.
  3. Serrano.
  4. Två typer av salami (Lindahls-chili och Milano).
  5. Västerbotten ost.
  6. Pecorino ost.
  7. Mozzarella.
  8. Skogschampinjon.
  9. Färska körsbärs tomater.
  10. Babyspenat för att känna sig lite nyttig.
Krubbet var utmärkt gott och maffig, fick med mig hem lite extra råvaror för att prova själv imorgon, till maten blev det lite sydamerikansk och såklart en rackare från Italien.

3.jpg


2010 Flechas de los Andes (Rothschild), Gran Malbec, Vista Flores, Argentina
Lite små trevlig till en början (behöver hålla tempraturen), men lite väl sträv för min smak, lite senare under kvällen utvecklade vinet någon försurning som inte var så värst trevlig. Detta är ju en förfinad variant av drottnings sylt där svartavinbär och rödavinbär gör en komisk dans på något sätt, blåbärs toner finner man även. Jag är lite kluven på denna, kanske med lite ålder i bagaget så blir det säkert bättre, men upplever denna udda för att vara en Argentiskt malbec, vunnit priser tydligen. Annorlunda, men har en fantastiskt inbjudande doft, nej inget jag vill lägga tid på om man summerar det.
3 av 5 stolta fina vinare.

1.jpg


2011 Gaja Ca'Marcanda Promis Toscana IGT, Tuscany, Italy
Andra gången jag sörplar på denna årgång, den levererar fint även denna gång eller snarare en vacker leverans till en törstig typ, men vem gillar inte Gaja till en pizza? Mörka körsbär och mörk choklad, fyllig och härliga "mogna" tanniner ger en skön och trevlig upplevelse rakt igenom, finner även lite kaffe toner. Tipset är att man skall vänta ett par år, men vettetusan om man har tålamodet, detta vin är förbannat gott redan nu och det finns säkerligen en riktigt bra belöning för den person som har tålamodet att lagra detta länge.
4 av 5 stolta fina vinare.

5.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Idag fiskas det i den grunda änden av bassängen av nordöstra Frankrike:

2012 Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles bjuder på taktfullt smörig och vaniljig ek, blandad tropisk frukt och lite dunster av spiskummin och hyacint. Något platt i smakpaletten men bortsett från det är det här är precis vad jag vill ha av en vit Bourgogne - en bra blandning av "stil och finess" å ena sidan och "jävla gott" å andra sidan.

NV Charles Mignon Champagne Premium Reserve
ter sig först som en Islay single malt, med rökig finkel och läder. Bra syra, riklig mousse (tänker på Pommac, typ?). Provade att dekantera efter första glaset, och efter lite luft och med mindre bubbel har vi ett tråkigare vin framför oss - oinspirerat vitpang med klumpig ek.

Champagne får ursäkta, men Bourgogne gör bättre dricka i den här änden av spektrat...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några vänner, några söner, några rätter och några viner.
Sen en grappa (från Mosel).

Men, vi började med matlagningsvinet:
2009 Xavier Chateauneuf du Pape, 84p.

Mörklila.
Stor grenachig näsa karaktär av varm plats eller varmt år.
Smaken är översyrlig föratt kunna gilla resten av dess njuting.

...sedan började Gästabudet...
Först en fantastiskt trevlig räkskalssoppa och två halvflaskor Sherry:

Manzanilla, Dona Alicia (Barbadillo),68p
Helt blek, transparent, vitt vin.
Fruktig doft med knappt ett uns av oxidation.
Smaken är som ett ungt naturvin från Jura. Klent men udda. Saknar sälta. Meningslöst.
Oavsett kan man alltid LÅTSAS att det är ett naturvin, och njuta av drt, om man gillar sådant. (Även om jag gillar oxidation och allt sherry, så är.detta patetiskt...)

Oloroso, Cuco (Barbadillo), 94p.
Gyllene, välfärgat, moget och vackert vin.
Doften är fett Oloroso med alla söta torkade frukter, nötter och underbarheter. Typisk och extra MER efter det...
Smaken är snustorr (ökenscen med Clintan, skellett av gammal ko, torrt, alla är törstiga, nästan alla dör). Och varje dag som Polisen på riktigt Ser nytta av att förfölja ungar... .. ...
Oavsett är jag nycket glad åd att få njuta av detta vin.



image.jpg
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    98,1 KB · Visningar: 217
  • image.jpg
    image.jpg
    69,1 KB · Visningar: 211
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Några vänner, några söner, några rätter och några viner.
Sen en grappa (från Mosel).

Men, vi började med matlagningsvinet:
2009 Xavier Chateauneuf du Pape, 84p.

Mörklila.
Stor grenachig näsa karaktär av varm plats eller varmt år.
Smaken är översyrlig föratt kunna gilla resten av dess njuting.

...sedan började Gästabudet...
Först en fantastiskt trevlig räkskalssoppa och två halvflaskor Sherry:

Manzanilla, Dona Alicia (Barbadillo),68p
Helt blek, transparent, vitt vin.
Fruktig doft med knappt ett uns av oxidation.
Smaken är som ett ungt naturvin från Jura. Klent men udda. Saknar sälta. Meningslöst.
Oavsett kan man alltid LÅTSAS att det är ett naturvin, och njuta av drt, om man gillar sådant. (Även om jag gillar oxidation och allt sherry, så är.detta patetiskt...)

Oloroso, Cuco (Barbadillo), 94p.
Gyllene, välfärgat, moget och vackert vin.
Doften är fett Oloroso med alla söta torkade frukter, nötter och underbarheter. Typisk och extra MER efter det...
Smaken är snustorr (ökenscen med Clintan, skellett av gammal ko, torrt, alla är törstiga, nästan alla dör). Och varje dag som Polisen på riktigt Ser nytta av att förfölja ungar... .. ...
Oavsett är jag nycket glad åd att få njuta av detta vin.



Visa bifogad bild 3359
Cuco brukar jag ha med när jag håller starkvinskurs. Riktigt prisvärd historia, men jag har aldrig sett det med dina gråtmilda ögon. :)

Har dock aldrig druckit det blint...
 

chambertin

Medlem

Tycker du att Xavier inte förtjänar bättre än att klassas som ett matlagningsvin? Jag tyckte det var gott! Ett av de bättre jag druckit.

Har du något referensvin i samma prisklass som är bättre?

Här är några som jag tycker är snäppet bättre.
http://www.systembolaget.se/70761
http://www.systembolaget.se/73400
http://www.systembolaget.se/74257

Generellt sett (det finns ju undantag) så brukar de allra billigaste vinerna med "rätt" namn på etiketten (typ Châteauneuf-du-pape, Barolo, Barbaresco osv.) vara billigast av ngn anledning och det vanligaste är ju att kvaliteten fått stryka på foten genom t.ex högre avkastning.
Skulle annars rekommendera dig att botanisera ungefär en 100-lapp över Xaviers prisnivå för att hitta intressantare viner.

Sedan kan en bättre Gigondas, Vacqueyras, Rasteau osv många gånger vara väl så bra som en billigare Châteauneuf-du-Pape.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Skulle säga att Bouscasse är lite mer anonym i doften med mycket dov mörk frukt, lite brända fattoner, lite badbol och örter. Jämfört med Quintessensen som är lite mer kryddig och Syrah-pepprig. Smakmässigt ligger dom ganska nära varandra i fyllighet, och stramhet, men Bouscasse är lite mindre alkoholsöt.

Kvalitetsmässigt är väl Bouscasse en ynka anings enklare, men mycket bra för sitt låga pris. Väl värt att prova är väl dit jag vill komma! :)
Ok, testade Bouscassen igår. Njajovars... Absolut helt okej, men mina smaklökar föredrar nog Quintessencen ändå. Visst, alkolholsötman förför nog en aning.
Till Quesadillas med pico de gallo bidde det en Kloster Eberbach . Sött! Men gott....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]

Tycker du att Xavier inte förtjänar bättre än att klassas som ett matlagningsvin? Jag tyckte det var gott! Ett av de bättre jag druckit.

Har du något referensvin i samma prisklass som är bättre?[/COLOR]
Vi vägrar dricka dåligt vin då vi lagar mat. 84p enl gamla CT's skala är just under VERY GOOD. Och det upplevde vi detta vin som. Precis som @chambertin säger, så kan man vända sig mot andra mindre marknadsetablerade områden som också tex Minervois och Priorat för högre kvaliteter till bättre priser. Men, gillar man de snygga flaskorna och att namnet CdP ligger så vackert i munnen, så bör man nog lägga på en hundring för att komma upp i riktigt bra CdP-klass. Iaf om man shoppar på SB.
 

kayaker

Cyklist
Här är några som jag tycker är snäppet bättre.
http://www.systembolaget.se/70761
http://www.systembolaget.se/73400
http://www.systembolaget.se/74257

Generellt sett (det finns ju undantag) så brukar de allra billigaste vinerna med "rätt" namn på etiketten (typ Châteauneuf-du-pape, Barolo, Barbaresco osv.) vara billigast av ngn anledning och det vanligaste är ju att kvaliteten fått stryka på foten genom t.ex högre avkastning.
Skulle annars rekommendera dig att botanisera ungefär en 100-lapp över Xaviers prisnivå för att hitta intressantare viner.

Sedan kan en bättre Gigondas, Vacqueyras, Rasteau osv många gånger vara väl så bra som en billigare Châteauneuf-du-Pape.
Ett av flera exempel på detta är vinerna från Saint Jean du Barroux. Testa t.ex. La Source.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
(Vi gör ett nytt försök)

Några vänner, några söner, några rätter och några viner.
Sen en grappa (från Mosel).

Men, vi började med matlagningsvinet:
2009 Xavier Chateauneuf du Pape, 84p.

Mörklila.
Stor grenachig näsa karaktär av varm plats eller varmt år.
Smaken är översyrlig föratt kunna gilla resten av dess njuting.

...sedan började Gästabudet...
Först en fantastiskt trevlig räkskalssoppa och två halvflaskor Sherry:

Manzanilla, Dona Alicia (Barbadillo),68p
Hällde ut en skvätt på onsdagen och lämnade öppen på diskbänken.
Utvecklades inte på något avgörande vis.
Helt blek, transparent, vitt vin.
Fruktig doft med knappt ett uns av oxidation.
Smaken är som ett ungt naturvin från Jura. Klent men udda. Saknar tom sälta. Meningslöst som Manzanilla.
Oavsett kan man ju alltid LÅTSAS att det är ett naturvin, och njuta av det som ett sådant, om man nu tänder på n-viner.
Men, för mig är detta ett opersonligt, urvattnat och trist vin.

Oloroso, Cuco (Barbadillo), 94p.
Hällde ut en skvätt på onsdagen och lämnade öppen på diskbänken.
Doften höll sig likadan, men smaken utvecklades från ett lite "stökigt" intryck till en välordnad kolonn av soldater, sådana som slåss för njutningen!
Gyllene, välfärgat, moget och vackert vin.
Doften är fett Oloroso med alla söta torkade frukter, nötter och underbarheter. Typisk och extra MER efter det...
Smaken är snustorr (ökenscen med Clintan, skellett av gammal ko, torrt, alla är törstiga, nästan alla dör).
Jag är mycket glad åt att ha hittat ett så väl prissatt sjukt bra vin.

Sedan fortsatte vi med en påstekt getost. Efter bilden togs strösslade vi med rostade pinjenötter:
getost.jpg


2011 Zilliken Rausch Kabinett (Erste Lage), Mosel, 87p
Ingen diesling och på det hela taget ganska intetsägande. Något utspädd men elegant med värdig sötma och levererade underbara kyssar till getosten. Blev faktiskt lite besviken på vinet, hade förväntat mig mer.

Helstekt och grillad karré med ymniga lass vitlök kan vara väldigt rätt en lördagskväll...
griskött.jpg


Vi drack lite blandat rött till maten:

2007 Château Lagrange, F
Slow-ox 10 tim.
Lätt, lätt korkskadad. Men bakom detta så döljer sig en av de bästa 07:arna. Bra ryggrad, stora smaker och en stram hållning. Närmar sig början av sin mognad.

2009 Domaine de la Janasse, CdP, 91p
Mycket bättre än jag hade förväntat mig. Detta är en varm och välgjord solkysst Grenache med allt trevligt från regionen. Presterade hästlängder bättre än kvällens andra CdP.

2007 Château Bouscassé, Madiran, 90p
Efter ett eget bottennapp samtidigt som @Mats också noterade bottennapp, så var det med stor nyfikenhet vi öppnade detta.
Och YAAA! Det levererade!
Bläck, sträv lera och en gnutta kossa. Ymnig frukt och fantastiskt bra till fläsket.

2012 Fonterutoli, Chianti Classico, 85 p
En stram, välgjord och REJÄL CC som sannolikt blir underbar vad det lider. Modern, med tydlig ekhantering och syrliga körsbär.

2011 Sopra Sasso, Amarone, 85p

Ingen fest utan Amarone! Denna har bra syror och (ursäkta mig) för liten sötma för att hantera ostarna på ett bra sätt...

2010 Moselland Riesling Spätlese, 82p
Väl tunn för ostarna. Syrorna lite låga, men det var rejält gott! Som en riktigt lyckad BiB :)
Håller många fler år och kan kanske utvecklas en gnutta.

flaskor.jpg

Försökte göra det lite extra festligt med tomtar på iPad.

Tack till köksteamet!
Tack till ost-och-dessert-killarna!
Det var en skön afton i Umeå. Om några timmar styr jag åter kosan hem till Yokohama och iaf två bättre restauranger denna vecka. YAY!
 
Last edited:

Gurto

Medlem
2009 Château Bouscassé, Madiran, 90p
Efter ett eget bottennapp samtidigt som @Mats också noterade bottennapp, så var det med stor nyfikenhet vi öppnade detta.
Och YAAA! Det levererade!
Bläck, sträv lera och en gnutta kossa. Ymnig frukt och fantastiskt bra till fläsket.

Som vän av årgångsordning (vilket jag vet att du också är); var det 2009 eller 2007 som du drack? Såg nämligen att du lagt in denna recension på CT men på 07:an (har det i källaren så dök upp under "tasting notes, others on my wine").
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som vän av årgångsordning (vilket jag vet att du också är); var det 2009 eller 2007 som du drack? Såg nämligen att du lagt in denna recension på CT men på 07:an (har det i källaren så dök upp under "tasting notes, others on my wine").
Tack för örnblicken!
Det skall vara 2007, hann tom uppdatera inlägget ovan. Så nu är rätt = rätt :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska blev över från igår.
Så den fick lov att förgylla lördagskvällen :)

2003 Pagos Del Rey Condado de Oriza Gran Reserva, 91p
Ribera del Duero

An acidic, full throttle, medium bodied Tempranillo that I'd never figure out in a blind tasting.
Slow-oxed 24 hrs.
Tannins are strong with this one. Yay! In the first few sips, I was disturbed by the aggro acids. But that feeling disappeared. I found rowan berries, early spring sap-bark, quince, leather and maturing fruit as in winter apples or rather soft plums. Nicely transparent yet with mature fruit and a hint of jam on the mid-palate. The mineral qualities are towars wet gravel and stone dust. In the end-game, there is a delicious moment of bitterness.
Already 11 yrs old but still just a baby. Patience will be greatly rewarded!
This is fantastic quality for the price tag. Still a long life ahead. Last btl out of a pair. Wish I had bought some more.
 

Mattias Schyberg

Administratör
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]

Tycker du att Xavier inte förtjänar bättre än att klassas som ett matlagningsvin? Jag tyckte det var gott! Ett av de bättre jag druckit.

Har du något referensvin i samma prisklass som är bättre?[/COLOR]
Jag har tyckt bra om Xavier när jag druckit det, dock så har jag enbart testat tidigare årgångar. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två amerikanare gjorde upp om min och frugans gunst igår kväll.

image.jpg


2012 Ridge Lytton Springs (92060)
Stramt och generöst fruktigt, men med lite neutral karaktär. Gissade blint på CS från Kalifornien och att det var ett riktigt bra vin för ca 200 kr. En hel del svarta vinbär, hallon och röda vinbär. Massor av vanilj och smörkola innan vinet fått luft. Väldigt bra intensitet, syra och tanninstruktur.

Lite väl dyrt, men njutbart redan nu. Saknar komplexitet i dagsläget, kanske blir det bättre med åren? Allt annat än en "syltplanka". 89p

2010 Marimar Estate Pinot Noir Doña Margarita (99012)

Läcker ung frukt med alla drag som gör amerikansk PN intressant. Rabarber, hallon, ett stänk romrussin och blodapelsin. Faten märks men håller sig i bakgrunden. Lite vanilj, julkryddor (kanel, kryddnejlika, ingefära) och ädelträ tittar fram i bakgrunden och rundar av hela kalaset. Bra intensitet och småbittert i munnen med en gnutta restsötma och rejäl syra.

Syndigt gott och okomplicerat. 90p
 

ChristianB

DipWSET
2010 Marimar Estate Pinot Noir Doña Margarita (99012)
Läcker ung frukt med alla drag som gör amerikansk PN intressant. Rabarber, hallon, ett stänk romrussin och blodapelsin. Faten märks men håller sig i bakgrunden. Lite vanilj, julkryddor (kanel, kryddnejlika, ingefära) och ädelträ tittar fram i bakgrunden och rundar av hela kalaset. Bra intensitet och småbittert i munnen med en gnutta restsötma och rejäl syra.

Syndigt gott och okomplicerat. 90p
Det här är ett vin som jag alltid gillat! Fick tag i en flaska av en slump för några år sedan och sedan dess har jag varit helt såld! Delade en flaska med mina bröder för en tid sedan, till pulled pork av det lite kryddigare slaget. Det fungerade alldeles utmärkt med en kraftig PN! ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vi vägrar dricka dåligt vin då vi lagar mat. 84p enl gamla CT's skala är just under VERY GOOD. Och det upplevde vi detta vin som. Precis som @chambertin säger, så kan man vända sig mot andra mindre marknadsetablerade områden som också tex Minervois och Priorat för högre kvaliteter till bättre priser. Men, gillar man de snygga flaskorna och att namnet CdP ligger så vackert i munnen, så bör man nog lägga på en hundring för att komma upp i riktigt bra CdP-klass. Iaf om man shoppar på SB.

Med andra ord ska man undvika alla flaskor där flaskorna känns överdrivet utsmyckade på grund av att leverantörerna har lagt ner mer tid på marknadsföring än att tillverka själva vinet?

Fulast flaska = bäst vin?
 

Sörplarn

Medlem
Med andra ord ska man undvika alla flaskor där flaskorna känns överdrivet utsmyckade på grund av att leverantörerna har lagt ner mer tid på marknadsföring än att tillverka själva vinet?

Fulast flaska = bäst vin?

Både ja och nej och här har det med prisklass att göra, finns riktigt grymt goda viner med utsmyckning 800 kronor och upp ta bara King Coal som exempel, trevligt!

Det man skall oftast hålla sig borta är 50-200 kronor med fina utsmyckningar en pinne eller någon symbol, men finns även undantag så man bör forska lite först.

Men man märker att design på vin-flaskor blir allt mer vanliga, framför allt nya-världen och Spanien, fransmännen och italienarna bryr sig lite mindre, så här bör det finnas varnings-signaler för tjusiga etiketter just i dessa länder.

Edit* @Skumpagne har tappat bort läsglasögonen, börjar bli gammal. ;)
 
Last edited:
Toppen