Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Ser fram emot lite anteckningar! :)

Lite funderingar kring upplägget och så. Helt klart tveksamt om det går att bedömma ett vin korrekt efter att ha provat 30 viner innan. Är nog inte ensam om att sitta på nålar i väntan på Stefans sammanfattning.

Det får mig att fundera hur vinskribenterna kan prova hela bolagets sortiment på en förmiddag.
 

Per Stade

Lege artis
Nästa stora skumpaprovning får väl bli på västkusten. Just upplägget med att smaka på bubbel från olika håll samtidigt är en bra idé. Det vore spännande att höra resultatet av en sådan här på framsidan av Sverige. Själv känner jag mig lite ambivalent inför ett sådant här evenemang. I och för sig vore det trevligt att träffa västkustsektionens medlemmar, å andra sidan provar jag inte vin, jag dricker. Och dessutom hatar jag att bli full och ännu mer att bli bakfull. :usch:
Ändå vore det lockande att vara med på en provning, som leds av någon, som är lika kunnig som @vintomas .
Nu ser vi med spänning fram mot @StefanAkiko och kompanis rapport.
 

Mats

Gone todash....
Jo, det är klart. Men ordvalet i ditt omdöme fick det lite att låta som att Krug 1988 (som jag tyvärr inte har i min källare) var enormt överskattat, inte bara att champagne som stil av vin inte skulle passa dina smaklökar.
Vad gäller att man kan se och förstå kvaliteten hos ett vin och ändå inte gilla det (eller inte särskilt mycket) kan jag väl relatera till. Men i sådana lägen är det nog inte så rimligt att antyda att vinet är enormt överskattat.

Varför Dom Pérignon 1996 inte levererade är ju svårt att säga. Enligt många reviews är den riktigt bra. Men en del saker kan hända, antar jag. Jag var inte där, och hörde ej hur någon bedömde den, och vilka brister/begränsningar de tillskrev den, så...
OK, sorry, my bad, var absolut inte menigen att dissa det som överskattat etikettsvin, får väl skylla ordvalen på en promillehalt jag absolut inte vill veta vad den var. Att sen förstå kvallieten hos ett vin man inte går igång på och som samtidigt är av en typ man inte brukar dricka är som sagt svårt, och extra svårt blir det sådana här gånger när man delar 1 flaska på 9 pers och då får mindre än 1 dl var och som man har 1 chans att följa från kall till rumstemp. Skulle vara roligt att få testa Krugen igen men att få mer och kunna följa flera glas och se hur de utvecklas och söka smaker osv osv. För mig som bubbelnovis blev det ju också extra svårt i början av provningen också för man fick ju liksom skaffa sig nya referansramar medan man provade, ett rött vin kan jag sätta poäng på utefter kvallitet men för bubbel och vitt torrt vin som jag sällan dricker blir det mer subjektiva poäng utefter vad man själv tyckte om det och mindre objektiv bedömning.
 

Vino fino

Medlem
Nästa stora skumpaprovning får väl bli på västkusten.
Lite tveksam till att folk ska behöva åka långt--- vi vill ju ha ett största möjliga statistiska underlag. 1967 kördes Our World som första satellitlänkade livesändning. Vi borde väl klara av, 48 år senare, att synka liveprovningar från flera orter?

En bärbar dator på varje plats. Lokala provningsledare fyller i resultaten i ett webbformulär här på Finewines och när röstningen är låst av Admin så täcks vinerna av. Sen rapporterar vi till varandra via Skype. Kom in Arboga! -Vi börjar med vin nummer 6: 2 poäng. Vi gissar på Tasmanien, 100% Chardonnay. Melodifestivalen släng dig i väggen.

Bara vi kan komma överens om vad som skall provas så... :rolleyes::rolleyes:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite vindrickande även på västkusten i helgen. Och det blev lite bra Champagne även för oss! :)

Bilderna är lånade av @karl_ek

image-jpg.3281

  • 2004 Pol Roger Champagne Blanc de Blancs 92 Points
    France, Champagne
    (2015-01-24)

    Young, lovely nose of green apples, flinty minerals, citrus fruits of all sorts, honey, light roasted, lots of yeast and bread and a touch of whipped cream.
    High acidity with a little tartness, medium body, creamy mousse, high intensity and a long finish.

    A great Champagne, and it felt younger on the nose and a bit more developed on the palate.

  • 1996 Salon Champagne Brut Blanc de Blancs 95 Points
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    (2015-01-24)

    Big and beautiful! Intense, fat nose nose with lots of yeast, bread, butter, roasted coffee, red berries and developed aromas of ripe yellow apples, cob on the corn and honey. Great when popped and outstanding after 2 hours.

    Big and full bodied on the palate with a high, not fully developed acidity with quite a lot of tartness left. Very good length and high intensity. A fantastic wine, that is drinking very well right now with a good young freshness and developing complexity, will easily manage many more years in the cellar though.
image-jpg.3282

  • 2001 Cellers Fuentes Priorat Gran Clos de J.M. Fuentes 87 Points
    Spain, Catalunya, Priorat
    (2015-01-24)

    Don't know what to think of this. My final guess ended up in Vouvray and early 70's. Nose is quite oxidized with lots of burned sulfuric minerals, matchstick, candle wax as well as some ripe fruit, tropical fruit and yellow apples. Medium(-) acidity, medium+ body, good intensity and a decent length. Feels slightly disjointed though, with a slightly bitter and warm finish. Would say this has seen better days.

  • 2012 Domaine de la Chauviniere Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Clos Les Montys 87 Points
    France, Loire Valley, Pays Nantais, Muscadet de Sèvre-et-Maine
    (2015-01-25)

    Had a tough position in the flight, and lost out on being the most conventional and normal wine. Stuck between a horribly acidic wine and a perfectly balanced off-dry German Riesling.

    Very fresh nose with light touches of blackcurrant bush, elder flower, grapes, citrus, a little chalky stones and some green apples. Medium+ acidity, medium body, good intensity and a medium finish. Really good for 120SEK ($15)

  • 2002 Geheimrat Wegeler Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese 90 Points
    Germany, Mosel Saar Ruwer
    (2015-01-25)

    Outstanding wine for its price! Medium+ intense aromas of honey, light rubber plastics, apricots, red berries, sponge cake and cream. It's a complete birthday cake! Half sweet, with a good fresh acidity for a great balance. Feather light elegance with medium intensity and a long finish. Lovely! 130SEK ($15)
image-jpg.3283

  • 2011 Château de Saint-Cosme Gigondas Le Poste 92 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Gigondas
    (2015-01-25)

    I thought this didn't get nearly as much praise as it deserved during the night. Cool, fresh nose with good complexity. Bonanza of red fruit, red sweet cherries, blackcurrants, blackberries, light smoke and stony minerals, beer malt, liquorice, salmiac, butter and a bunch of herbs and peppery spices. Good, high acidity, lots of tannins, really high intensity, medium+ body and a long finish. This needs time, but I found this delicious right now. A bit steep at 600SEK ($70) though.

  • 1976 Bertrand J. Denoune Chassagne-Montrachet 93 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Chassagne-Montrachet
    (2015-01-25)

    Lovely and delicious, with lots and lots of maturity. But the good, complex kind of maturity. Sous bois, wet leaves, damp earth, murky wood, lots of funkiness and barnyard manure as well as chantarelles, cabbage, vegetable soup, thawed strawberries, tobacco and leather. High acidity, good, very supple and mature fruit, dry tannins, medium intensity and a light, slender body. There is definitely life on the palate, and by far the best bottle yet from this lot.
image-jpg.3284
  • 1998 Château La Pointe 93 Points
    France, Bordeaux, Libournais, Pomerol
    (2015-01-25)

    This is just perfect right now. Wouldn't want a second more age on this!
    Open nose with a medium+ intensity of aromas of plums, morello cherries, stable, wet hay, cherry seeds, bretty plastics, earth, tobacco, a little coffee and a little blackcurrants. Medium+ acidity, dry with distinct, but quite round tannins. Very polished and in great balance. Mature fruit, high intensity, long finish and a medium body. WOTN for me!

  • 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive Flawed
    France, Loire Valley, Touraine, Chinon
    (2015-01-25)

    When poured from the decanter it had a couple of very strange, white colored, cloudy particles floating around in it. I'm afraid the the wine could have been contaminated either by mold on the cork, or by mold in the decanter (a dark green wine-bottle that we reuse for blind tastings, and maybe someone had forgotten to rinse it properly last time around). The wine had an incredible smell of green stalks and green bell pepper. And maybe the wine was OK, but our minds where so tainted by the goo in the bottle it wouldn't have been fair to taste or score.

  • 2010 Tenuta delle Terre Nere Etna Il Quadro delle Rose Feudo di Mezzo 92 Points
    Italy, Sicily, Etna DOC
    (2015-01-25)

    A very good wine, and definitely a high quality wine. I'm just a bit bothered by the slightly perfumed aromatic nose as well as some acetone. But each to his own. Nose is quite open with a medium+ intensity of aromas of flowers, light perfume, some green notes, the flesh of oranges, raw meat, herbs, red berries, cranberries, cherries and a little smoke. Medium acidity, distinct, young tannins, good intensity, long, dry finish. Would love to try in 10 years!
image-jpg.3285

  • 1997 Ippolito Cirò Rosso Classico Superiore Colli del Mancuso Riserva 88 Points
    Italy, Calabria, Cirò Rosso Classico Superiore
    (2015-01-25)

    This is not at all "for gammel", though arguably that depends on what you were looking for and what you consider "too old" :)

    This is very mature, with a quite intense nose full of funk, stable floor, black tea, red bell pepper, slightly burned, herbs and some dried fruit. Medium(+) acidity, with distinct tannins, decent intensity and a dry finish. There is some warmth in the wine though, and it gives the wine a sort of sweetish alcoholic touch that you so often find in these warm parts of Italy. Did not try this blind, as it was my own bonus bottle, but I doubt I would have been anywhere close.

  • 2011 Calabretta Etna Gaio Gaio 87 Points
    Italy, Sicily, Etna DOC
    (2015-01-25)

    This is not a complex wine, it is not even a terribly high quality wine, but it is a wine with lots of personality, ambition and character of origin. Something that is severely lacking in plenty of wines that I come across. Nose is slightly developed with lots of herbs, red fruit, cherries, spices, nettles and violette. Medium acidity, dry with a touch of tannins. slender, light body, decent intensity and length. Very good for 145SEK and will surely keep an eye out for this producer in the future.
image-jpg.3286

  • 2008 Klein Constantia Vin de Constance 91 Points
    South Africa, Coastal Region, Constantia
    (2015-01-25)

    Big, voluptuous nose of brown, caramelized sugar, figs, raisins, honey, a little bees wax, more brown sugar and a touch of VA. Nothing that I could pinpoint to a Muscat wine, and my blind guess was in fact Tokaj. Very sweet, but creamy on the palate with great length and high intensity. Heavy body, and with a slight alcoholic warmth to it. Luckily it was served very cool. Lovely stuff though, and very good for a mere 300SEK ($35)


  • 1980 Jekel Vineyards Johannisberg Riesling Monterey Late Harvest 85 Points
    USA, California, Central Coast, Monterey
    (2015-01-25)

    This bottle was a lot more tired, though it had a good challenge with the outstanding Klein Constantia Vin de Constance 2008 by its side. A bit of oak, vanilla, raisins, some honey and a little Riesling petro. Very, very sweet with a tired acidity and a rather lackluster intensity. Tasty, but have definitely seen better days. About 20 bottles to go :)
 
OK, sorry, my bad, var absolut inte menigen att dissa det som överskattat etikettsvin, får väl skylla ordvalen på en promillehalt jag absolut inte vill veta vad den var. Att sen förstå kvallieten hos ett vin man inte går igång på och som samtidigt är av en typ man inte brukar dricka är som sagt svårt, och extra svårt blir det sådana här gånger när man delar 1 flaska på 9 pers och då får mindre än 1 dl var och som man har 1 chans att följa från kall till rumstemp. Skulle vara roligt att få testa Krugen igen men att få mer och kunna följa flera glas och se hur de utvecklas och söka smaker osv osv. För mig som bubbelnovis blev det ju också extra svårt i början av provningen också för man fick ju liksom skaffa sig nya referansramar medan man provade, ett rött vin kan jag sätta poäng på utefter kvallitet men för bubbel och vitt torrt vin som jag sällan dricker blir det mer subjektiva poäng utefter vad man själv tyckte om det och mindre objektiv bedömning.
Ja, då tror jag att vi förstår varandra.

Det är väl lite så att det finns ganska många vinjantelagsväktare som ser det som sin uppgift att dissa de stora och väl ansedda vinerna, som inget märkvärdigt. "Du skall inte tro att Krug är förmer än 100-kronorbubbel!', ungefär. Och får de mothugg så är motståndaren vinsnobb, etikettsdrickare* etc. och går inte på smaken. Det var mot den bakgrunden jag svarade förut.
Folk som ser kvaliteterna men ändå inte kan njuta av ett vin är något helt annat, som jag i allra högsta grad kan respektera.

Var och en har väl rätt att ha en egen åsikt om vin, men rätten att få sagda åsikt tillmätt ett värde som vägledning för andra (som är intresserad av helt andra saker i vin) är något helt annat.

Vad gäller Stefan så kan jag rätt ut säga till dig och @Matlen att jag inte tror det minsta på att han egentligen skulle vara intresserad av kvaliteten bubblande vin. I varje fall inte enligt allmänt vedertagna definitioner av kvalitet på vin, såsom koncentration, balans, komplexitet och längd. Det Luxemburg-bubblet han höjde till skyarna kunde möjligtvis sägas ha balans (vad jag minns ok sådan, i alla fall), men på övriga tre punkter fanns det inte mycket att hitta. Vinet var inte direkt äckligt, men levde på det hela taget inte ens upp till 85, i min värld. Jämfört med Krug (eller Dom Pérignon, etc.) så är det ett fruktansvärt patetiskt vin, utifrån de kriterier seriösa vinrecensenter försöker så objektivt som möjligt värdera vin mot.
Om man anser att det inte alls går att värdera kvaliteten av vin det minsta objektivt, så blir poäng på viner totalt meningslösa, är jag rädd. I så fall kan ju inte någons omdöme ha något värde för någon annan än de själva.
Nu är det förstås fullt möjligt att subjektivt föredra smaken av ett vin som saknar de egenskaper som utgör allmänt vedertagna definitioner av kvalitet vad gäller vin, men då skall man nog vara rätt klar med att det är ett väldigt subjektivt omdöme, och inte försöka basunera ut det som en sanning om kvaliteten, vilket ändå för de flesta som är intresserade av vin lär uppfattas som egenskaper som de jag nämnde ovan, och inte vad Stefan subjektivt tycker är gott för stunden.


* Självklart existerar även etikettsdrickare, som väljer dyrt vin för att visa att de har råd, och inte bryr sig om smaken. Men, jag tror de är rätt få, på ett forum som detta, då det ändå tar tid och engagemang att vara aktiv som de flesta här är.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Verkar som Dompa 96 är ett vin som många har en åsikt om. Drack en förra sommaren
som i mitt tycke var magisk medans jag vet att @johan1279 tyckte samma flaska var lite svag (var det så Johan?)
Sen får man inte glömma att vin är föränderligt av ganska många faktorer. Jag tycker ofta just i Champagne det
är ganska stor flaskvariation, och då inte minst i viner från samma årgång.
Jo de stämmer när jag körde på din middag i somras, så var det Dompa-96
Jag tyckte den bjöd på bra koncentration i munnen, visst var den ännu ung på frukten, men jag tyckte den dog snabbt och den hade varken energi eller särskild syra som brukar vara karakteristiska för dem, så nej dompa96 var för mig en stor besvikelse.
Jag var helt såld på Krug85 som kom senare där. Om jag minns rätt tyckte du den hade passerat sin topp ?
 

ckntur

Medlem
Idag dricker vi en Valtellina superiore Sassella "Rocce Rosse Riserva 2001" från ARPEPE.
En väldigt trevlig bekantskap i sann nebbiolo-anda. Härligt rubinröd till färgen och riktigt bra till våra lamm-kotletter m morot och palsternacksslantar.
Tur det finns 5 till i skåpet.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    101,2 KB · Visningar: 244
  • image.jpg
    image.jpg
    60 KB · Visningar: 213

Livermore

Medlem
Dricker idag en 2011 Bernard Series Organic Syrah. Såg den i Sydafrika-tråden och har inte druckit mycket därifrån.

Doft av tobak, örter och en tydlig fruktighet. Smaken domineras av plommon och mörka bär. Härliga tanniner och frukten är inte alls för kraftig sett till de andra komponenterna.
Ett riktigt gott vin och blev överraskad över hur mycket jag gillade det. Kul med något nytt!
 

chambertin

Medlem
Missade tyvärr lördagen BYOB pga en provning och middag jag tackat ja till för länge sedan. Led ju inte så farligt får jag ju villigt erkänna då några av vinerna var riktigt minnsevärda.
Temat var alltså Bdx-blend med försök till lite slagsida mot Cabernet Sauvignon.
Bdx 24Jan-15.jpg

Första vinet var forumkändisen 2007, Josep Foraster Seleccio (Conca de Barbera) som betedde sig väldigt likt den flaska vi hade på vår BYOB i November. Färgen är tät och kompakt röd och en aning mognad. Doften öppnar upp lite instängt och dovt (dammig källare). Liksom förra gången så lättar det och en fin plommon-karaktär börjar så sakta att dominera. Lite svarta vinbär och tobak tittar också fram i början. Med mer tid infinner sig lite lakrits och en diskret kärnig ton samt fat. I munnen är den helt med från början med tighta aningen bråkiga tanniner, bra syra och frukt och på det hela taget en fin balans om man gillar lite mer tanniner. Känns ung fortfarande och det känns som ett vin som kommer att vinna på mer lagring. Funkade ypperligt till maten lite senare. WOTN för mig och två andra.

2010 Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon var nästa vin som ju också figurerat med lite rekommendationer här på forumet. Färgen var mkt ung och purpuraktig och ganska tät. På näsan var det inte mycket som kunde dölja att vi hade en Cabernet Sauvignon med yppiga svarta vinbär, violer, fatvanilj och lite plommon. Ett väldigt fruktdrivet vin med ganska snälla tanniner, lite alkoholhetta och bra fruktsyra och fint rent avslut. Mycket gott kontemplationsvin men kanske inte tillräckligt med stoppning för att matcha maten den här kvällen. 3 provare hade detta som bästa vin.

2010 Ch Rollan de By (Medoc) var nästa vin. Har druckit flera av årgångarna före denna (-05, -06, -08 och -09) och tyckt att det varit habilt och bra (och relativt billigt för att vara Bdx). Här var det tydligt på doften att vi hade ngt helt annat än de andra vinerna då de rostade faten (kaffe, vanilj) stack ut ganska mycket under en bra stund. Fruktprofilen var också den ganska annorlunda och inga svarta vinbär tittade fram över huvud taget utan fokus låg mer åt plommon/korinter och ceder. I munnen var det klart stramare än flera av de andra och både syra och tanniner bet ifrån sig bra och även kroppen var en aningen lättare så det lyckades inte charma provarna riktigt och fick 0 röster. Personligen höll jag det som delad 2:a men med lite perspektiv att lagra några år för att runda av dom små kantigheter som finns nu. Annars en direkt köprekommendation för er som letar rimligt prissatta Bordeauxer (203:- på SB).

2003 Vergenoegd Estate (Stellenbosch) hämtades från egen vinkällare (inköp på numera insomnade Sydafrikanska vinklubben 2011 för 79:- !). Här skvallrade färgen om en hel del mognad och det röda i mitten hade sällskap av en lite tegelröd kant. Doften började även här ganska källardammigt och övergick sedan under en stund i ganska tydlig CF-profil med lite stjälkig paprika (under min störnivå dock :)) och sedan svarta vinbär och ceder. Smaken var väldigt torr och stram med utvecklade mognadstoner, lite jordighet och aningen bitter men ändå ganska följsam och mjuk i avslutet. Bra längd och fin mognad nu. Gillades så bra att 2 hade detta som bästa vin.

2010 Greenock Creek Cabernet Sauvignon (Barossa Valley) var för mig en ganska udda fågel med sin ganska atypiska doft (för att vara CS då alltså). Här drog markörerna snarare iväg mot Shiraz med mängder av blåbär och björnbär och inte en tillstymmelse till ceder eller svarta vinbär. Efter lite mer luft så lägger sig björnbären och det blir mer och mer torkad frukt med kantring åt katrinplommon. Smaken är väldigt fruktpackad med lite bergamott bakom. Ganska låga syror och tanniner men mycket lång och tät i hela registret från början till eftersmak. Dock gör syror och tanniner att det i och för sig är behagligt att prova men inte speciellt kul till mat. Bästa vinet enligt 4 av deltagarna.

2009 Tancredi (Sicilien) provade inte riktigt parallellt utan hade detta till maten. Det var dock ett riktigt bra vin som också har en hel del framtid för sig. Började lite lätt brettigt (första flaskan men inte nr2) och med varmare frukt än de andra (kanske undantaget Greenock Creek) men ihop med svarta vinbär fanns även lite lakrits och orientaliska kryddor och en del trä. Smaken är tät med kraftiga lite sandiga tanniner, bra frukt och syror och ett fint och rent avslut som lämnar ett mycket gott intryck både nu och några år framöver. Köprek även här tycker jag för facila 181:-. Slutanmält är det men finns kvar på några butiker runt om i landet som det går att reka hem om man vill.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Quintessence 2012 från Chateau Pesquie.
http://www.systembolaget.se/92519
Skitgott!
Hade faktiskt den precis på en provning :)

Tycker den var bra, men lite väl ung. Med några få år i källaren tror jag den söta fruktigheten kan lugna ner sig lite, men absolut, kvalitén finns där!

Deltagarna tyckte dock bättre om Bouscasse 2009. Och Xavier Grenache V.V. gjorde bort sig rejält, sicket skräp!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Hade faktiskt den precis på en provning :)

Tycker den var bra, men lite väl ung. Med några få år i källaren tror jag den söta fruktigheten kan lugna ner sig lite, men absolut, kvalitén finns där!

Deltagarna tyckte dock bättre om Bouscasse 2009. Och Xavier Grenache V.V. gjorde bort sig rejält, sicket skräp!

Jag hade en aning om att den skulle upplevas ung, men tycker ändå den funkar faktiskt. Jag gillar´t!
Bouscassen tror jag aldrig jag druckit. Hur är den mot Quintesessencen tyckte du? Den har ju ett attraktivt pris ser jag..
 
Toppen