This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ser fram emot lite anteckningar!
Lite funderingar kring upplägget och så. Helt klart tveksamt om det går att bedömma ett vin korrekt efter att ha provat 30 viner innan. Är nog inte ensam om att sitta på nålar i väntan på Stefans sammanfattning.
Ja det är egentligen helt orimligt att dom kan, och ett förfarande som knappast skulle hålla i andra professionella sammanhang av kvalitetsbedömningar.Det får mig att fundera hur vinskribenterna kan prova hela bolagets sortiment på en förmiddag.
Som arbetande sensoriker så är det huvudlöst, som enkel privatperson - trevligt, men tveksamt ur ett pedagogiskt perspektiv.Ja det är egentligen helt orimligt att dom kan, och ett förfarande som knappast skulle hålla i andra professionella sammanhang av kvalitetsbedömningar.
OK, sorry, my bad, var absolut inte menigen att dissa det som överskattat etikettsvin, får väl skylla ordvalen på en promillehalt jag absolut inte vill veta vad den var. Att sen förstå kvallieten hos ett vin man inte går igång på och som samtidigt är av en typ man inte brukar dricka är som sagt svårt, och extra svårt blir det sådana här gånger när man delar 1 flaska på 9 pers och då får mindre än 1 dl var och som man har 1 chans att följa från kall till rumstemp. Skulle vara roligt att få testa Krugen igen men att få mer och kunna följa flera glas och se hur de utvecklas och söka smaker osv osv. För mig som bubbelnovis blev det ju också extra svårt i början av provningen också för man fick ju liksom skaffa sig nya referansramar medan man provade, ett rött vin kan jag sätta poäng på utefter kvallitet men för bubbel och vitt torrt vin som jag sällan dricker blir det mer subjektiva poäng utefter vad man själv tyckte om det och mindre objektiv bedömning.Jo, det är klart. Men ordvalet i ditt omdöme fick det lite att låta som att Krug 1988 (som jag tyvärr inte har i min källare) var enormt överskattat, inte bara att champagne som stil av vin inte skulle passa dina smaklökar.
Vad gäller att man kan se och förstå kvaliteten hos ett vin och ändå inte gilla det (eller inte särskilt mycket) kan jag väl relatera till. Men i sådana lägen är det nog inte så rimligt att antyda att vinet är enormt överskattat.
Varför Dom Pérignon 1996 inte levererade är ju svårt att säga. Enligt många reviews är den riktigt bra. Men en del saker kan hända, antar jag. Jag var inte där, och hörde ej hur någon bedömde den, och vilka brister/begränsningar de tillskrev den, så...
Lite tveksam till att folk ska behöva åka långt--- vi vill ju ha ett största möjliga statistiska underlag. 1967 kördes Our World som första satellitlänkade livesändning. Vi borde väl klara av, 48 år senare, att synka liveprovningar från flera orter?Nästa stora skumpaprovning får väl bli på västkusten.
Ja, då tror jag att vi förstår varandra.OK, sorry, my bad, var absolut inte menigen att dissa det som överskattat etikettsvin, får väl skylla ordvalen på en promillehalt jag absolut inte vill veta vad den var. Att sen förstå kvallieten hos ett vin man inte går igång på och som samtidigt är av en typ man inte brukar dricka är som sagt svårt, och extra svårt blir det sådana här gånger när man delar 1 flaska på 9 pers och då får mindre än 1 dl var och som man har 1 chans att följa från kall till rumstemp. Skulle vara roligt att få testa Krugen igen men att få mer och kunna följa flera glas och se hur de utvecklas och söka smaker osv osv. För mig som bubbelnovis blev det ju också extra svårt i början av provningen också för man fick ju liksom skaffa sig nya referansramar medan man provade, ett rött vin kan jag sätta poäng på utefter kvallitet men för bubbel och vitt torrt vin som jag sällan dricker blir det mer subjektiva poäng utefter vad man själv tyckte om det och mindre objektiv bedömning.
Nästa stora skumpaprovning får väl bli på västkusten.
Det får mig att fundera hur vinskribenterna kan prova hela bolagets sortiment på en förmiddag.
Jo de stämmer när jag körde på din middag i somras, så var det Dompa-96Verkar som Dompa 96 är ett vin som många har en åsikt om. Drack en förra sommaren
som i mitt tycke var magisk medans jag vet att @johan1279 tyckte samma flaska var lite svag (var det så Johan?)
Sen får man inte glömma att vin är föränderligt av ganska många faktorer. Jag tycker ofta just i Champagne det
är ganska stor flaskvariation, och då inte minst i viner från samma årgång.
Till och med JAG önskar ett vinferno i Stockholm.Är det bara jag som önskar en provning i Stockholm?
Hade faktiskt den precis på en provning
Hade faktiskt den precis på en provning
Tycker den var bra, men lite väl ung. Med några få år i källaren tror jag den söta fruktigheten kan lugna ner sig lite, men absolut, kvalitén finns där!
Deltagarna tyckte dock bättre om Bouscasse 2009. Och Xavier Grenache V.V. gjorde bort sig rejält, sicket skräp!