Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag hade en aning om att den skulle upplevas ung, men tycker ändå den funkar faktiskt. Jag gillar´t!
Bouscassen tror jag aldrig jag druckit. Hur är den mot Quintesessencen tyckte du? Den har ju ett attraktivt pris ser jag..
Skulle säga att Bouscasse är lite mer anonym i doften med mycket dov mörk frukt, lite brända fattoner, lite badbol och örter. Jämfört med Quintessensen som är lite mer kryddig och Syrah-pepprig. Smakmässigt ligger dom ganska nära varandra i fyllighet, och stramhet, men Bouscasse är lite mindre alkoholsöt.

Kvalitetsmässigt är väl Bouscasse en ynka anings enklare, men mycket bra för sitt låga pris. Väl värt att prova är väl dit jag vill komma! :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Skulle säga att Bouscasse är lite mer anonym i doften med mycket dov mörk frukt, lite brända fattoner, lite badbol och örter. Jämfört med Quintessensen som är lite mer kryddig och Syrah-pepprig. Smakmässigt ligger dom ganska nära varandra i fyllighet, och stramhet, men Bouscasse är lite mindre alkoholsöt.

Kvalitetsmässigt är väl Bouscasse en ynka anings enklare, men mycket bra för sitt låga pris. Väl värt att prova är väl dit jag vill komma! :)
Ok, tack för det, jag testar!
Men.... vad är badbol?? Nån speciell mineralart, eritreansk läkeört, tibetansk jakmjölksost?
 

Gurto

Medlem
Famille Perrin Chateaneuf-du-Pape les Sinards 2011 (ungnötlever med stekt bacon, kapris och lök samt potatis- och rotselleripuré och rödvinssås)
Doftar mörka körsbär, lakrits, torkade örter med inslag av salt tång samt peppar och med tiden lite köttighet.
I munnen är det fråga om ett fylligt och kraftigt vin med mycket mörk frukt och en tydlig kryddighet som också bjuder på en del örtbitterhet. I bakgrunden en mörk och dov mineralitet. Tanninerna finns där och ger stadga men de är ändå relativt snälla.

Välbalanserat vin i kraftig stil från påvens nya sommarstuga (fast den har ansetts vara ny rätt länge nu...). Bra och snyggt - det blir inte alls för svulstigt. 88p Krävde dock mycket luft för att öppna upp så, föga förvånande, borde egentligen flaskan ha fått vila ännu några år.

Även om jag kan bekräfta att lever från nöt inte riktigt är min grej, trots flera försök, så passar ändå vinet bra till maten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Attans! Bara onsdag och jag kunde såklart inte hålla tassarna borta. Längtan och lusten blev så stor att jag var tvungen att öppna ett vin ikväll samt så gick det åt en liten slatt Sauternes från helgen. :)

Hittade ett moget vin i Japan som jag av ren okunnighet trodde var en Bordeaux (fråga mig inte varför :oops: ). Vinet ifråga är 2003 Domaine de Baron'Arques Limoux från Languedoc, en merlotdominerad Bdx-blend. Förväntningarna var hyfsat låga, men oj vad positivt överraskad jag blev!

image.jpg


Härlig och mogen frukt med fina fat och fyllig kropp, helt utan överdriven tyngd. Plommon, svarta vinbär, osande utedass, rödkål, blyerts och tobak dominerar men med lite god vilja så kan även lite lakritsrot och målarfärg skönjas. Friska syror, viss sötma och sköna kaffetanniner i munnen.

Det här var ju inte så dumt, tyvärr så köpte jag enbart en flaska och jag ångrar att det inte blev fler. Att jag aldrig lär mig! 89p

Sauternes är alltid gott, både för sig själv eller till mat och denna gång blev det till en klassisk Ica-inhandlad ostkaka. Riktigt bra kombo får jag lov att säga.

image.jpg


2011 Chateau Grillon
Budgetsauternes med helt ok typicitet och sköna klassiska drag av vanilj, kokos, aprikoser och mandelmassa. En liiiten ton av saffran möjligen och faktiskt också en aning dill (kanske för att någon annan skrev det för ett tag sedan). Aningen tunn i munnen, men med schysst syra och bra balans.

Inget att bli lyrisk över men stabil och trevlig ändå. Vill ha mer saffranston (vilket är en krydda jag älskar). 88p
 

Vino fino

Medlem
Hittade ett moget vin i Japan som jag av ren okunnighet trodde var en Bordeaux (fråga mig inte varför :oops: ).
Det var väl inte så konstigt att gissa på Bdx? Det ingår ju i Rothschild-stallet. Jag tror nog att du omedvetet snappade upp något kännetecken och drog korrekt slutsats! :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Igår var jag tillsammans med @Keen nere på the Crooked Leg, Nordic Light Hotels lobbybar, på något ettårsjubileum. Eftersom jag vet att det finns en del riktigt bra amerikanska grejer med ålder kvar i källaren så bad jag Staffan gå ned och hämta upp ett par roliga grejer. Den första vi fick, en Kenwood Zinfandel från 1998 var korkad, tyvärr men den andra pavan Seghesio Home Ranch Zinfandel 1999 var fullkomligt magisk. Kanske en av de bästa zinfandel jag druckit och ett vin som alla som skrattar åt den druvan borde prova. Ung, nästan mörkblå i färgen, bra syra, snygga tanniner, frisk och helt fantastisk både på doft och smak.

Gå gärna dit och be att få kolla vad de har kvar i källaren om du vill prova lite jänkare med ålder.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Sålde de inte ut hela sin källare för något år sedan, eller har jag drömt det??
Mnja, de sålde en stor del av källaren, det som hade ett andrahandvärde, i London. Det som finns kvar är blandat småplock som inte var intressant nog att flogga iväg. Men man kan hitta riktigt roliga saker till bra priser. :)
 

Larseman

Medlem
Vill veta mer! Vad är det för kul? Barolo har jag koll på, men de andra?

Sardinien? Mallorca?
Ursäkta strulet, råkade publicera långt innan jag hade skrivit klart och samtidigt ropade frugan att maten var klar så det blev inte riktigt som tänkt :rolleyes:
Jag provar igen:
En spontan och mycket lyckad vintorsdag i all enkelhet :)

IMG_20150129_180906.jpg


Först minivinprovning/AfterWork med Munskänkarna Stockholm på Cafe Magnolia.
Viner från Mallorca som hade platsat utmärkt på vinets dag med temat udda druvor. Till det lite blandade Pinxos.
2011 Terra de Falanis MUAC!
35% Callet, 35% Manto Negro, 30% CS. Jäsning på ståltank, 5 månader på franska ekfat
Lite Nebbiolo-vibbar :D Doft av ljusa bär, kryddig, lite ceder, örter och fattoner. I munnen slank, syrlig, tranbär och röda vinbär med en hel del tanniner. Gott! (87p)
2011 Bodegas Anima Negra An/2
Callet, Manto Negro och Fogoneu. 13 månader på franska och amerikanska ekfat.
Hade lätt kunna tas för en Rioja, en hel del dill och vanilj, men också smultron, salvia och kummin. Doften är varm, mjuk och sammetslen. Sval med hög syra och måttliga tanniner, smak av lingon. Överhuvudtaget väldigt snäll i munnen. (85p)
2010 Bodegas Anima Negra An
100% Callet. Också den här ledde tankarna till Rioja, men med en mycket större komplexitet. Inledningsvis skymmer faten all frukt, mycket vanilj och kaffe, läder och stall. Viss parfym i form av rosor men så småningom en del frukt i form av svarta vinbär och blåbär. I munnen tydliga tanniner, smak av slånbär och blåbär och en bra längd. Tyckte kanske att faten tog över men ger den ändå (88p)

För tidigt att åka hem och med en liten återstående hunger så förflyttade vi oss till Corvina Enoteca i Gamla stan där kanske Stockholms bästa risotto serveras. I mitt fall med skogssvamp. Till det ett glas
2009 Mauro Molino Barolo
Vem sa att 2009 var en dålig årgång i Barolo? Med mina begränsade erfarenheter så tyckte jag att denna är fullkomligt lysande, Gjorde inga noteringar men kunde inte slita näsan från glaset, ljusa bär och rosor, men också en hel del mognadstoner av svamp och skog. I munnen stram naturligtvis, men sköna finkorniga tanniner och klingande syra. Dessutom en eftersmak som satt kvar åtminstone till Hellasgården :D
 

Appel

Medlem
Ursäkta strulet, råkade publicera långt innan jag hade skrivit klart och samtidigt ropade frugan att maten var klar så det blev inte riktigt som tänkt :rolleyes:
Jag provar igen:
En spontan och mycket lyckad vintorsdag i all enkelhet :)

Visa bifogad bild 3354

Först minivinprovning/AfterWork med Munskänkarna Stockholm på Cafe Magnolia.
Viner från Mallorca som hade platsat utmärkt på vinets dag med temat udda druvor. Till det lite blandade Pinxos.
2011 Terra de Falanis MUAC!
35% Callet, 35% Manto Negro, 30% CS. Jäsning på ståltank, 5 månader på franska ekfat
Lite Nebbiolo-vibbar :D Doft av ljusa bär, kryddig, lite ceder, örter och fattoner. I munnen slank, syrlig, tranbär och röda vinbär med en hel del tanniner. Gott! (87p)
2011 Bodegas Anima Negra An/2
Callet, Manto Negro och Fogoneu. 13 månader på franska och amerikanska ekfat.
Hade lätt kunna tas för en Rioja, en hel del dill och vanilj, men också smultron, salvia och kummin. Doften är varm, mjuk och sammetslen. Sval med hög syra och måttliga tanniner, smak av lingon. Överhuvudtaget väldigt snäll i munnen. (85p)
2010 Bodegas Anima Negra An
100% Callet. Också den här ledde tankarna till Rioja, men med en mycket större komplexitet. Inledningsvis skymmer faten all frukt, mycket vanilj och kaffe, läder och stall. Viss parfym i form av rosor men så småningom en del frukt i form av svarta vinbär och blåbär. I munnen tydliga tanniner, smak av slånbär och blåbär och en bra längd. Tyckte kanske att faten tog över men ger den ändå (88p)

För tidigt att åka hem och med en liten återstående hunger så förflyttade vi oss till Corvina Enoteca i Gamla stan där kanske Stockholms bästa risotto serveras. I mitt fall med skogssvamp. Till det ett glas
2009 Mauro Molino Barolo
Vem sa att 2009 var en dålig årgång i Barolo? Med mina begränsade erfarenheter så tyckte jag att denna är fullkomligt lysande, Gjorde inga noteringar men kunde inte slita näsan från glaset, ljusa bär och rosor, men också en hel del mognadstoner av svamp och skog. I munnen stram naturligtvis, men sköna finkorniga tanniner och klingande syra. Dessutom en eftersmak som satt kvar åtminstone till Hellasgården :D
Härligt med någon mer som upptäckt Mallis viner. Anima negra tycker jag är riktigt bra.
Ett annat riktigt bra är annars binigrau obac. Rätt svår att få tag på här men prova den om du vill utforska Mallorca. Även det ett fantastiskt "vardagsvin".
 
Toppen