Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Att vinet inte upplevs som ovanligt torrt eller obehagligt strävt kan nog bero på lång mognad i vingårdarna, där både sockermognad och fenolisk mognad har pågått rätt länge. :) Vinet har dock de vanliga "mindre än 3 g/l socker".
Intressant! Det där ska jag försöka att komma ihåg. Hur kollar du lättast upp detta? På producenternas hemsida, eller borde man veta detta beroende på vilket vin man köper?

Eftersom du gillade den tycker jag du borde prova deras Cyvée Anonyme (81701).
Tack för tipset, det ska jag göra! Jag även och väntar på att @Bearman ska öppna sin (99411) ;)

bättre priser från både Priorat och de södra delarna av Frankrike
Jag drack detta (2770) vin från Priorat, och det var också nåt som jag föll förr. Tänkte köpa detta (2500) vin och prova, i min hjärna så borde det vara gott eftersom att det är gjort på samma druva som inte tillhör majoriteten av viner som produceras.

Träningen kl 20 på lördagskvällen var väldigt, väldigt jobbig... (...att ens ta sig till...)
Är det inte farligt för hjärtat att träna dagen efter att man har konsumerat alkohol? Jag har läst det i förbifarten.. men inte satt mig in i ämnet. Sitter just nu och funderar på om jag kan sticka ut på en löprunda eller inte. Vore skönt nu när jag är ledig på måndagar! :eek:

Du skulle behöva testa en "lite lagrad", typ renato ratti barolo marcenasco 2008....funderar nästan på att skicka en till dig för att få fast dig i denna underbara nebbiolo värld;)
Haha, ja. Det får du gärna göra! Men jag tror nog att det finns viner på systembolaget som är mer lättilgängliga som jag kan köpa och prova :) Bara du kommer med något annat tips så ska det gå att lösa! För Renato Ratti hade bara ett vin i BS på SB. Edit: Såg att du nämnde några ovan.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Intressant! Det där ska jag försöka att komma ihåg. Hur kollar du lättast upp detta? På producenternas hemsida, eller borde man veta detta beroende på vilket vin man köper?
Just i det här fallet fanns informationen om mängden socker på SBs hemsida för vinet. Det brukar stå där om det är ett vin från det fasta sortimentet eller TSE, men Beställningssortimentet är ju leverantörernas sida; med andra ord kan man säkert maila och fråga, såvida de inte redan har produktblad på sin egen hemsida för vinet. :)
När det kommer till mognad så är det mer en fråga om att läsa på om platsen och appellationen i sig. Det finns ju en relation mellan högre alkoholhalter och varma växtplatser, medan man kanske måste läsa lite mer om druvornas sammansättning för att tänka vidare kring fenolisk mognad. För röda druvor är det dock en generell fråga om att mogna på ytterligare plan än vita druvor, eftersom exempelvis tanninerna sitter i skalet på de röda. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Just i det här fallet fanns informationen om mängden socker på SBs hemsida för vinet.

Just den här delen hänger jag med på, den andra informationen tackar jag för!
Vet du varför det inte skrivs ut socker per liter på prislapparna på SB? (Jag har i alla fall för mig att det inte görs.)

Fick ett sms av mamma igår, hon drack 74659 och sa att det var ett gott vin. Jag svarade omgående "Nej tack, sist jag drack den där så hamnade det nästan i slasken.", just på grund av att det upplvedes för sockersliskigt. 13g/l. Usch!
 

Larseman

Medlem
Vilken resa du kan ha framför dig med bara ett testat nebbiolo vin:).....men nu är jag en riktig nebbiolo-sucker och det kanske inte är din grej.
Kommer en del i lanseringen maj,juni pruduttori barbaresco -11 och i alla fall en barolo till bra pris, finns ju en hel del dugligt på SB i beställningssortimentet. Du skulle behöva testa en "lite lagrad", typ renato ratti barolo marcenasco 2008....funderar nästan på att skicka en till dig för att få fast dig i denna underbara nebbiolo värld;)
Tror tyvärr att det kan vara lite svårt att övertyga de som föredrar kraftfulla viner om storheten i Nebbiolo som vinner på elegans snarare än kraft. Jag har gett upp hemma att övertyga frugan om storheten i Nebbiolo så det blir mest att dricka när jag är gräsänkling :(
 

Gurto

Medlem
Tror tyvärr att det kan vara lite svårt att övertyga de som föredrar kraftfulla viner om storheten i Nebbiolo som vinner på elegans snarare än kraft. Jag har gett upp hemma att övertyga frugan om storheten i Nebbiolo så det blir mest att dricka när jag är gräsänkling :(

Fast Rattis Marcenasco (om han nu skulle få tag i en/få smaka) är ju i en lite "modernare" och mörkfruktigare stil. Jag har upplevt att även icke-nebbiolovana tycker riktigt bra om vinet. Svärfar höll Marcenasco -08 för det bästa vin han druckit :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tror tyvärr att det kan vara lite svårt att övertyga de som föredrar kraftfulla viner om storheten i Nebbiolo som vinner på elegans snarare än kraft. Jag har gett upp hemma att övertyga frugan om storheten i Nebbiolo så det blir mest att dricka när jag är gräsänkling :(
Inte ska du behöva sitta ensam med en flaska nebbo, finns säkert ett flertal som kan tänkas hjälpa till :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fast Rattis Marcenasco (om han nu skulle få tag i en/få smaka) är ju i en lite "modernare" och mörkfruktigare stil. Jag har upplevt att även icke-nebbiolovana tycker riktigt bra om vinet. Svärfar höll Marcenasco -08 för det bästa vin han druckit :)
Håller med, årgång 2010 borde även icke nebbo frälsta kunna få i sig med ett hyfsat positivt omdöme.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kanske en nebbiolo-BYOB i Stockholm :)
Boka in mig!
Såg förresten att du var provade 2011 Villa di Capezzana. Jag fick chansen tidigare på dagen att prova 1996, 2006, 2009 och 2011. Händer en massa spännande med åren. Jag kommer se till att jag får hem 2006 och 2010 snart, kommer då ha 2006 -> 2010 ev 2011 också om den hinner komma ut. Läge för en vertikal?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror tyvärr att det kan vara lite svårt att övertyga de som föredrar kraftfulla viner om storheten i Nebbiolo som vinner på elegans snarare än kraft. Jag har gett upp hemma att övertyga frugan om storheten i Nebbiolo så det blir mest att dricka när jag är gräsänkling :(
Jag gillar Nebbiolo för kraften, så tala för dig själv. ;) Maken till intensiva och sträva viner får man leta efter. Men visst, kroppen brukar vara lätt. Jag tycker man kan jämföra druvan med kamphundar om man skall göra den jämförelsen. Små, kraftfulla och ettriga! Det är dock inga stora och bumliga St. Bernardshundar, det håller jag med om!
 

Larseman

Medlem
Boka in mig!
Såg förresten att du var provade 2011 Villa di Capezzana. Jag fick chansen tidigare på dagen att prova 1996, 2006, 2009 och 2011. Händer en massa spännande med åren. Jag kommer se till att jag får hem 2006 och 2010 snart, kommer då ha 2006 -> 2010 ev 2011 också om den hinner komma ut. Läge för en vertikal?
Svårt med minnesbilder när man provar så många viner i små mängder, men jag upplevde den som en lite mer strukturerad Chianti tror jag. Hade en liten diskussion med representanten från producenten (tog inte namnet men gissar att han hör till familjen) om autentiska viner kontra internationella. Jag hävdade att jag föredrar viner med tydlig koppling till området snarare än internationellt tillrättalagda viner som exempelvis Ghiaie della Furba. Han höll med och tyckte att det var roligare att visa upp Carmignano-vinerna än IGT-dito.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hade en liten diskussion med representanten från producenten (tog inte namnet men gissar att han hör till familjen) om autentiska viner kontra internationella.
Det var nog representanten Christian Bottegal som var på plats, trevlig kille. Jag håller med om att Villa di Capezzana är mer intressant än deras IGT.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
brunello.jpg

Veckans måndagsviner: Brunello di Montalcino Val di Suga 2010 mot Produttori del Barbaresco Riserva Montestefano 1996.
Håkan Larsson gav Val di Suga 5/5 i någon gratistidning + att FW:s medlemmar starkt rekommenderar Brunello 2010 gav upphov till ett impulsköp. Montestefanon blev en lämplig referens. Jag har inte alltför högt företroende för vinjournalister, men i det här fallet överträffade Val di Suga alla förväntningar: allt sitter där det ska, syra, frukt tanniner och fat, inget dominerar, allt är i harmoni, klart för att drickas nu. Montestefano är den raka motsatsen, hade vi provat blint, så hade den hamnat som det yngre vinet i sällskapet, trots en timmas luftning är den helt sluten till att börja med, doften kommer dock snabbt till en fantastisk nivå med läder, kakao och körsbär, smaken stannar dock på överdriven syra och tanniner. Moccagatta 1996 är inne i ett drickfönster, men Montestefano behöver nog minst 5 år till.
 

ChristianB

DipWSET
Just den här delen hänger jag med på, den andra informationen tackar jag för!
Vet du varför det inte skrivs ut socker per liter på prislapparna på SB? (Jag har i alla fall för mig att det inte görs.)
Om jag inte är helt fel ute så är det på G, eller så var det kanske under något slags prövotid... Det har definitivt pratats om det förr men SB jobbar så långsamt med sådant här så vi får nog vänta lite till. :p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 4050
Veckans måndagsviner: Brunello di Montalcino Val di Suga 2010 mot Produttori del Barbaresco Riserva Montestefano 1996.
Håkan Larsson gav Val di Suga 5/5 i någon gratistidning + att FW:s medlemmar starkt rekommenderar Brunello 2010 gav upphov till ett impulsköp. Montestefanon blev en lämplig referens. Jag har inte alltför högt företroende för vinjournalister, men i det här fallet överträffade Val di Suga alla förväntningar: allt sitter där det ska, syra, frukt tanniner och fat, inget dominerar, allt är i harmoni, klart för att drickas nu. Montestefano är den raka motsatsen, hade vi provat blint, så hade den hamnat som det yngre vinet i sällskapet, trots en timmas luftning är den helt sluten till att börja med, doften kommer dock snabbt till en fantastisk nivå med läder, kakao och körsbär, smaken stannar dock på överdriven syra och tanniner. Moccagatta 1996 är inne i ett drickfönster, men Montestefano behöver nog minst 5 år till.
Tyckte att Val Di Suga lär bekant, visade sig att jag har årgång 2004 och 2006 i källaren, låter således som det är upplagt för ett litet årgång-battle när 2010an landar.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om jag inte är helt fel ute så är det på G, eller så var det kanske under något slags prövotid... Det har definitivt pratats om det förr men SB jobbar så långsamt med sådant här så vi får nog vänta lite till. :p

Det kan jag tänka mig :)
Jag råkade ha en ledig dag idag, sprang in o köpte det mousserande alkoholfria mousserande fläderblomsvinet från Kiviks. Det var inget att hänga i julgran :usch:
 

ChristianB

DipWSET
Det kan jag tänka mig :)
Jag råkade ha en ledig dag idag, sprang in o köpte det mousserande alkoholfria mousserande fläderblomsvinet från Kiviks. Det var inget att hänga i julgran :usch:
Haha, det är nog förfärligt sött om inte annat! Om det är alkoholfritt du vill ha så kom in någon dag så får vin styra upp en liten provning. Kan alltid bjuda på några smakprov så att du får koll på läget. ;)
 
Toppen