Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Byfånen

Leg. byfåne
Ikväll avnjuts en något udda druva, för mig i alla fall. Tycker det är lite av en blandning mellan Dolcetto och Nebbiolo och man känner direkt på både doft och smak att det handlar om Langhe.
Smarrig strävhet och en längd som räcker och blir över. Det handlar alltså om Principianos Langhe Freisa från 2012. Fyra solar!

Känsliga tittare varnas för att klicka på bilden, köket är så långt ifrån nyrenoverat man kommer. Inga tomtar heller tyvärr. Lägger de 150 lakan som sparats på vin istället... Kanske...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    45,8 KB · Visningar: 269

gece

Man vänjer sig.
2010 Miguel Torres Cabernet Sauvignon Mas La Plana, 91p

Ek, smör, ek, kola, ek, vanilj, ek... svarta vinbär (frukt och blad), stänk av lingon och hallon, apelsin, grönt äpple och blåbär. Svartpeppar och kanel dyker upp ibland också.

Nog är alla reglage uppvridna till 11, men helheten sitter ihop och även om det är tungt är det balanserat. Smaskens!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Klart köpvärd Bordeaux. Man bör absolut passa på när moget vin finns att få tag i för en billig peng, men förvänta er inget stort eller märkvärdigt vin. 88p
Slutsats: En mogen Bdx i klassisk stil som kostar <200 kr. Det här tycker jag gör det till ett bra budgetalternativ om man är ute efter mogen Bdx. Inget toppenvin men helt klart njutbart idag.

Kul att se att ni båda är så snabba på att få upp kommentarer på nyheterna i släppen!
Jag har själv gått och funderat om jag borde köpa valfri Bordeaux med några år på nacken, för att skapa mig en bredare referensram.
Det blir mycket lättare nu efter era smaknoter! Good job :)
 

Appel

Medlem
2010 Miguel Torres Cabernet Sauvignon Mas La Plana, 91p

Ek, smör, ek, kola, ek, vanilj, ek... svarta vinbär (frukt och blad), stänk av lingon och hallon, apelsin, grönt äpple och blåbär. Svartpeppar och kanel dyker upp ibland också.

Nog är alla reglage uppvridna till 11, men helheten sitter ihop och även om det är tungt är det balanserat. Smaskens!
Skoj! Jag vill nog påstå att jag blivit impad av alla Mas La Plana jag druckit.
 
Trådskapare
A
Två mycket bra viner. Leclapart L`Apotre 2005. Ett vin som inte alla förstod storheten i när det släpptes men nu blommar det ut. Kontrasten till en 15 år gammal Bolly är facinerande. Där Bollingern är mogen och rund med lite inslag av sherry är L'Apotre krämig, smörig med en skönt balanserade syra. Drick den senare nu och inom 5 år.
tmp_23061-20150508_201615119293223.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Två mycket bra viner. Leclapart L`Apotre 2005. Ett vin som inte alla förstod storheten i när det släpptes men nu blommar det ut. Kontrasten till en 15 år gammal Bolly är facinerande. Där Bollingern är mogen och rund med lite inslag av sherry är L'Apotre krämig, smörig med en skönt balanserade syra. Drick den senare nu och inom 5 år.Visa bifogad bild 4033
Härligt att se lite bubbelinlägg från dig! :)
 

jrick

Medlem
2010 Miguel Torres Cabernet Sauvignon Mas La Plana, 91p

Ek, smör, ek, kola, ek, vanilj, ek... svarta vinbär (frukt och blad), stänk av lingon och hallon, apelsin, grönt äpple och blåbär. Svartpeppar och kanel dyker upp ibland också.

Nog är alla reglage uppvridna till 11, men helheten sitter ihop och även om det är tungt är det balanserat. Smaskens!
Provade den på Torres vinbar i Barcelona för några vecor sedan.Tyckte också om den även om den inte framstod för mig som så kraftig som du beslriver den. Skulle sätta ett liknande betyg, det tycker jag dock inte är så prisvärt för den kostar väl närmare 400?
 

gece

Man vänjer sig.
Provade den på Torres vinbar i Barcelona för några vecor sedan.Tyckte också om den även om den inte framstod för mig som så kraftig som du beslriver den. Skulle sätta ett liknande betyg, det tycker jag dock inte är så prisvärt för den kostar väl närmare 400?
Jag pyntade 299 på finlandsfärjan :cool: vilket kändes som ett OK pris.
 

Larseman

Medlem
Provade igenom några av Wicked Wines italienska producenter i onsdags. Kul provning och många bra viner men formen är tyvärr inte helt optimalt för en rättvis bedömning av vinerna. Med bara ett glas och två centiliter av varje vin så är det svårt för en amatör som jag att veta vad jag känner och tycker. Helst vill man kunna jämföra vinerna bredvid varandra, minnesbilderna blir tyvärr snabbt ganska luddiga.
Många viner gör dessutom att allt till slut smakar mer eller mindre likadant :eek:

Började naturligtvis med Piemonte :cool:. Mauro Molino representerades av sonen Matteo, tillika oenolog. Alltid kul när producenten själv är på plats, ännu bättre när det är så ödmjuka och trevliga människor som i det här fallet (typiskt Piemonte skulle jag vilja påstå).

Nedan följer mycket korta noteringar över de viner som provades:

2013 Mauro Molino Barbera d'Alba (85p)
Frisk kryddig doft av jordgubbar och lite läder. Syrlig och varm med mycket frukt.

2009 Mauro Molino Barolo (89p)
Parfymerad doft med mycket hallon och målarfärg. Stram, syrlig smak av slånbär med ganska mjuka men rejäla tanniner.

2008 Mauro Molino Barolo Vigna Gancia (92p)
Initialt lite blyg doft men efterhand mer komplex med röda vinbär och rosor. Mycket elegant smak, stor, fyllig, ganska snälla tanniner, röda vinbär och en lång, lång eftersmak.

2009 Mauro Molino Barolo Vigna Gallinotto (90p)
Blyg doft, hallon och skogsbär. I smaken lite sötfruktig, ganska stram med ett lite kort och torrt slut.

2006 Mauro Molino Barolo Vigna Conca (91p)
Mogen, kryddig doft med skogsbär, mossa, rosor och lite målarfärg. Stram, medellång smak av slånbär med tuffa tanniner. Behöver mer tid.

2008 Mauro Molino Barolo Vigna Conca (93p)
Härlig, nästan Pinosig, doft av jordgubbar, smultron och rosor. Förvånansvärt snälla tanniner, sötfruktig, smultron, fantastisk längd. Lättillgänglig och krävande på samma gång.

2009 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino (87p)
Parfymerad doft med jordgubbar och röda körsbär. Lite känsla av PN. Hög syra, medelstram med smak av körsbär.

2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino (90p)
Mogen, komplex doft av mörka körsbär och multna jordubbar. Betydligt stramare än 2009, lång och syrlig. Lovande.

2007 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino Riserva (88p)
Parfymerad, ljusa röda bär, lite mandel. Ganska stram, syrlig och lite torr.

2006 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino Riserva (82p)
Blyg och ganska intetsägande doft. Sötfruktig men tom och platt.

2004 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino Riserva (90p)
Mogen kryddig doft med röda bär och lite läder. Stram smak av lingon och andra skogsbär med bra längd.

2012 Carpineta Fontalpino Chianti Colli Senesi (85p)
Parfymerad, körsbär. Syrlig, snälla tanniner, liten beska i avslutet.

2010 Carpineta Fontalpino Chianti Classico (86p)
Kryddig, körsbär. Sötfruktig, snäll.

2007 Carpineta Fontalpino Do Ut Des (88p)
Elegant, sötfruktig med dyra fat. Komplex men svårfångad. Fyllig, kryddig och lite småvarm.

2007 Carpineta Fontalpino Dofana (75p)
Brett, brett, brett, för mycket brett.

2011 Capezzana Carmignano Villa di Capezzana (88p)
Elegant, massor med röd frukt, moget med bra struktur.

2008 Capezzana Ghiaie della Furba (86p)
Bra men opersonligt.

2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva (94p)
Underbar doft av sherry, torkade aprikoser, sultanrussin och farinsocker. Tjock, söt, fyllig och hur lång som helst. 290g socker/liter!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Två mycket bra viner. Leclapart L`Apotre 2005. Ett vin som inte alla förstod storheten i när det släpptes men nu blommar det ut. Kontrasten till en 15 år gammal Bolly är facinerande. Där Bollingern är mogen och rund med lite inslag av sherry är L'Apotre krämig, smörig med en skönt balanserade syra. Drick den senare nu och inom 5 år.Visa bifogad bild 4033
Saknaden efter liknande inlägg är stor - det har blivit mycket 'mediumwines' här på 'finewines' forumet på sistonde
 

Vino fino

Medlem
Saknaden efter liknande inlägg är stor - det har blivit mycket 'mediumwines' här på 'finewines' forumet på sistonde
Det kanske är sant. Men frågan är ju vad forummedlemmarna dricker till vardags---- det är väl det som det skrivs om här?

Min erfarenhet är att väldigt få människor dricker Latour 82 regelbundet. Många snackar om tuffa champagneprovningar de varit på men hur många dricker och betalar för sånt regelbundet?

Du kanske har rätt. Men då slår dina vanor mina egna och de flesta jag träffat på, både i Svedala och andra länder.
 

Larseman

Medlem
Visa bifogad bild 4045
Kvällen vita köptes spontant, delvis på grund av etiketten.
Älskar varningtexter typ: Hårtork - får inte användas i duschen etc...
Lite kryddigt med smak av äpple, grape och mineral. Bra och långt slut. Passade utmärkt till den grillade torskryggen 88P
Vinet finns här
Kul, jag köpte den för det fina omslagspappret (och delvis för en positiv recension i DN av Sanna Blomkvist).
 
  • Like
Reactions: Beo
Toppen