Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så har man provat Guigal La Mouline 2008... Det var en stor chock när flaskan avtäcktes. Ett väldigt lätt vin, solklar Syrah som jag spikade på en sekund. Men rätt simpelt och min gissning var en Crozes. Rätt svårt att ge poäng, men outstanding var det inte (87 poäng?). Rent och gott dock och helt drickklart. Och vad har hänt med Guigals tokfat? Ett steg i rätt riktning!
Knappast några N. Rhône-2008or har ju fått särskilt höga poäng, men det låter som denna flaska presterat sämre än man kunde förvänta sig. Jag har inte provat några av LaLa-08orna, men däremot Château d'Ampuis, som hösten 2013 presterade klart bättre än väntat när jag vertikalprovade den mot övriga Ampuis-årgångar, och var klart bättre än andra klenare årgångar som 02 och 00. Jag vill minnas att det omdömet var den allmänna meningen om det vinet, och inte bara vad jag tyckte. Så frågan är om La Mouline är sämre, eller har hamnat i tunnel, eller om 08orna helt enkelt inte har klarat lagring? Låter som att det kan vara dags att prova om en Ampuis 08:a i år.

Annars så brukar det stora Viognier-inslaget - i 2008:an 11% - märkas rätt tydligt i La Mouline. Förutom extra mycket blommighet (där violtoner även kommer från Syrah) brukar det finnas en lite oljig munkänsla, men det kanske är något som är lättare att identifiera om det står andra Guigal Côte-Rôtie av samma årgång bredvid. La Mouline brukar för övrigt vara min favorit stilmässigt bland LaLa:erna, fast det känns oftast vettigare att köpa tre flaskor Château d'Ampuis istället för en LaLa till källaren... Man kan ju inbilla sig att allt som bara kostar tresiffrigt egentligen inte är så dyrt när man har de fyrsiffriga priserna att jämföra med... :confused:

Jag tycker nog att de högre delarna av Guigals sortiment generellt tål sin ekfatsbehandling riktigt bra, eftersom de normalt har så bra koncentration, så omdömet "tokfat" har jag väldigt svårt att hålla med om. (Förr i tiden var det väl lättare att få detta intryck av Chapoutier?) Möjligen kan fatkaraktären komma igenom tydligare när/om vinerna är "i tunneln" några år efter släpp. Men visst, Guigal är inget för extrema quercofober*... Lustigt nog så anger Guigal att La Mouline 2008 har fått samma fatbehandling som övriga årgångar, 40 månader på nya fat. Konstigt om det inte alls märks när du uppfattade vinet som en Crozes, vilket borde betyda att det var tunt!

* Ekhatare, efter eksläktets botaniska namn, Quercus.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även en söndag så behöver våra strupar hållas fuktiga med ädel dryck så idag dricker jag...


2014 Bonny Doon Vineyard Verjus de Cigare (90427)


image.jpg


Läckert friskt och fruktigt med perfekt avvägd sötma och hög krispig syra. Inslag av mogna äpplen, nypon, sultanrussin, ljus tobak, torkat gräs och grönt te.

Jädrigt gott och komplext. Väl värt varenda krona, dessutom inte ett spår av alkohol vilket gör denna dryck perfekt för vita kvällar!

Om det inte framgick så består denna dryck av ren druvmust från Grenache Blanc och Mourvedre dessutom så är den helt alkoholfri. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Igår lunch på Lesavises och en Tomas Pico Beauregard 2012 inte en av de bästa från chablis men har ofta en härlig mognad så även denna, trevlig! Innan lunchen provade vi lite av Selosse champagner 2002, helt fantastisk, fet nästan oljig karaktär, generös och full av liv. Grymt bra! 2003, kraftfull och kompakt lite obalanserad och onyanserad tills Anselme adderad en aning vatten!! blev ett helt annat vin elegant, balanserad. Amazing! Mareuil sur AY, aning rosa i färgen och kommer lite i skymundan mot BdB champagnerna men helt klart en läcker PN. Substance, påminner inte om nåt annat, gillar man champagne måste man prova denna, MAGIC!
Idag Hautvillers och den fantastiska butiken/vinbaren Au 36, lite ostbricka och 4 olika champagner, vi gillade Palmer extra brut bäst. Vi hade med oss en Bonnaire 1981 Special Club, sonen är född 1981 och hade tidigare inte druckit nån champagne från 1981, en perfekt flaska, fyllig, fet och mycket fräsch. Fullmatad med exotisk frukt, smakrik och mycket lång smak. Love this!!. Sen bjöds det på Palmer 1989, kraftfull, mer struktur och mindre smakrik än Bonnaire men mera livfull, härlig flaska.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
du Tertre Cantenac Brown.jpg

Lite Margaux ikväll: Cantenac Brown 2003 och Du Tertre 2010. Skulle jag ha provat de här två blint så finns det inte en chans att jag skulle ha satt dem i samma distrikt, knappast ens som två Bordeaux. Du Tertre 2010 har massor med frukt och kraft i ett snyggt paket, faten och tanninerna sitter där de ska, men det finns inte mycket Cab Sav i det här vinet, initialt kändes det mest som en syrah, med lite tid växte merloten och den fick en del drag av en Pomerol. Cantenac Brown 2003 var lätt och fräsch, oväntat med tanke på året, lite spretig kanske, med drag av furuplankor, sågspån och nyöppnade cigarettpaket. Med lite luft kom det både rosor och violer bland cigaretterna - en del grön paprika och hade någon sagt att det var en bra Chinon så skulle jag ha gått på det. Båda var bra på sitt sätt: Du Tertre har framtiden för sig, medan Cantenac Brown är det perfekta vinet för den som gillar att tugga på blyertspennor och röka samtidigt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Igår blev det 2011, Xavier, Châteauneuf-du-Pape till utskuren biff, bea och potatisklyftor. (6267)
Idag blev det 2013, Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco till Hamburgare med bröd. (72385)

Två helt olika viner, Xavier var ett fylligare och elegantare vin som ligger högst upp på min lista. Verkligen ett vin som jag gillar! Är Châteauneuf-du-Pape viner som oftast gjorda på grenache-druvan? Jag tror att jag ska utforska södra Frankrike lite mer. Fylligt, elegant och silkeslent med måttlig längd och medium alkohol. Lämnar inte något torrt avslut som gör att munnen känns knastertorr, vilket jag också gillar! 92p

Produttori del Barbaresco var det första vinet som jag har druckit som är gjort på Nebbiolo-druvan. Tydlig syra!! Medelfylligt, försvinner lite mot hamburgarna, men gör sig bättre på egen hand i soffan. Kan absolut tänka mig att dricka lite mer av denna druva för att skapa mig en uppfattning, men just det här vinet är ingenting som hamnar i topp. Jag börjar "hitta mig själv" när det gäller viner, och jag föredrar fylliga och kraftiga viner. Det här vinet kanske borde lagras några år för att dämpa syran, innan det är på topp? Hur som helst ett gott och lättdrucket vin som jag ändå gillar. Smakerna känns ungdomliga och lättsamma. 85p

upload_2015-5-10_22-40-35.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är Châteauneuf-du-Pape viner som oftast gjorda på grenache-druvan?
Grenache finns nästan alltid med i blenden och är en av de vanligaste druvorna i södra Frankrike. Det finns dock ett helt gäng som används. Exempelvis producenten Beaucastel använder sig av alla tretton i sin Ch9dP. Utöver Grenache så är Syrah och Mourvedre väldigt vanliga druvor.
 

ChristianB

DipWSET
Igår blev det 2011, Xavier, Châteauneuf-du-Pape till utskuren biff, bea och potatisklyftor. (6267)
Idag blev det 2013, Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco till Hamburgare med bröd. (72385)

Två helt olika viner, Xavier var ett fylligare och elegantare vin som ligger högst upp på min lista. Verkligen ett vin som jag gillar! Är Châteauneuf-du-Pape viner som oftast gjorda på grenache-druvan? Jag tror att jag ska utforska södra Frankrike lite mer. Fylligt, elegant och silkeslent med måttlig längd och medium alkohol. Lämnar inte något torrt avslut som gör att munnen känns knastertorr, vilket jag också gillar! 92p
Spännande tankar kring Chateauneuf! :) Ja, Grenache utgör allt som oftast huvuddruva i de här vinerna men det är inget krav vad jag vet. Beroende på vem man frågar får en C9dP innehålla upp till 13 eller 17 olika druvsorter, där Grenache, Syrah, Mourvèdre, Cinsault, m.fl. får medverka. Samtliga är druvor som gör sig bra i varmare temperaturer och de ger ofta en rätt påtaglig nivå alkohol, vilket får mig att le lite åt "medium alkohol"; alla tänker vi olika och själv hade jag satt det som "medium (+)". :)
Att vinet inte upplevs som ovanligt torrt eller obehagligt strävt kan nog bero på lång mognad i vingårdarna, där både sockermognad och fenolisk mognad har pågått rätt länge. :) Vinet har dock de vanliga "mindre än 3 g/l socker".
 

Mats

Gone todash....
Igår blev det 2011, Xavier, Châteauneuf-du-Pape till utskuren biff, bea och potatisklyftor. (6267)
Eftersom du gillade den tycker jag du borde prova deras Cyvée Anonyme (81701). Kostar ju lite mer (369 vs 219 kr) men jag drack bägge direkt efter varandra på vinmässan i Umeå i helgen och jag tyckte det var en ordentlig skillnad på dem med en mycket större komplexitet i CA som helt enkelt var ett bättre och godare vin.
 

Gurto

Medlem
Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet Morgeot 2010 (till torskrygg, sparris och hollandaise med brynt smör)
Rejält koncentrerad doft; Vicks citron, tropisk frukt, smör, kola, rostade nötter, stenig och lätt rökig mineralitet.
Samma karamelliga citron och tropiska frukt i smaken samt de rostade, smöriga inslagen. Frisk syra, bra koncentration. Lite ungdomlig beska.

Väldigt gott! I trevlig drickfas nu men kanske lite hårt i kanterna fortfarande. Inte säker på att det är en långliggare men ett par år till skulle nästan helt säkert göra gott. 91p

Funkade bra till maten även om det ska erkännas att jag frågade mig själv om inte en riesling hade varit mer lämplig till sparrisen - kanske eller så är det bara inlärt beteende :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Saknaden efter liknande inlägg är stor - det har blivit mycket 'mediumwines' här på 'finewines' forumet på sistonde
Menar du "medium wines" på etiketten eller i glaset?
Hur tycker du FW borde hantera: Dyra viner som presterar dåligt? Överkomliga viner som presterar bra?

Håller med om att läsa plonk-recensioner om plonk-viner kan man få nog av i Aftonbladet och AoM&V, men någon sådan nivå har iaf inte jag störts av på FW.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom du gillade den tycker jag du borde prova deras Cyvée Anonyme (81701). Kostar ju lite mer (369 vs 219 kr) men jag drack bägge direkt efter varandra på vinmässan i Umeå i helgen och jag tyckte det var en ordentlig skillnad på dem med en mycket större komplexitet i CA som helt enkelt var ett bättre och godare vin.
Kan bara hålla med: drack en CA också alldeles nyligen, och där fanns all den rikedom i flera dimensioner, som lillbrorsan saknade. Men, det finns fantastiska Grenacher till (ofta) bättre priser från både Priorat och de södra delarna av Frankrike som inte råkar heta just CdP.

När kör vi en Grenachebaserad provning där vi skall gissa: Priorat? CdP? Annat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även en söndag så behöver våra strupar hållas fuktiga med ädel dryck så idag dricker jag...


2014 Bonny Doon Vineyard Verjus de Cigare (90427)


Visa bifogad bild 4047

Läckert friskt och fruktigt med perfekt avvägd sötma och hög krispig syra. Inslag av mogna äpplen, nypon, sultanrussin, ljus tobak, torkat gräs och grönt te.

Jädrigt gott och komplext. Väl värt varenda krona, dessutom inte ett spår av alkohol vilket gör denna dryck perfekt för vita kvällar!

Om det inte framgick så består denna dryck av ren druvmust från Grenache Blanc och Mourvedre dessutom så är den helt alkoholfri. :)
Druvjos i all ära. Har själv kört en massa vita dagar efter en alldeles galet för fuktig fredag. Hela lördagen gick åt till att försöka lista ut: "Meh? Vaffo gör han på dette viset mot sig själv?" Önskade nog i lördags att jag egentligen hade vaknat upp i en yogainstruktörs renlevnadskropp istället för den som verkligheten levererade. Så DÄR dåligt mådde jag aldrig som ung. Träningen kl 20 på lördagskvällen var väldigt, väldigt jobbig... (...att ens ta sig till...)

Men, planen är att imorgon fortsätta försöka lära mig något om vin. Kommer inmundiga försiktiga mängder Barolo. Absolut inte i klass med omfattningen av @Larseman härförleden, utan mer blygsamma tre olika 2007:eek:r tillsammans med god vän på god restaurang. Återkommer!
 

Rexel

Medlem
Igår blev det 2011, Xavier, Châteauneuf-du-Pape till utskuren biff, bea och potatisklyftor. (6267)
Idag blev det 2013, Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco till Hamburgare med bröd. (72385)

Två helt olika viner, Xavier var ett fylligare och elegantare vin som ligger högst upp på min lista. Verkligen ett vin som jag gillar! Är Châteauneuf-du-Pape viner som oftast gjorda på grenache-druvan? Jag tror att jag ska utforska södra Frankrike lite mer. Fylligt, elegant och silkeslent med måttlig längd och medium alkohol. Lämnar inte något torrt avslut som gör att munnen känns knastertorr, vilket jag också gillar! 92p

Produttori del Barbaresco var det första vinet som jag har druckit som är gjort på Nebbiolo-druvan. Tydlig syra!! Medelfylligt, försvinner lite mot hamburgarna, men gör sig bättre på egen hand i soffan. Kan absolut tänka mig att dricka lite mer av denna druva för att skapa mig en uppfattning, men just det här vinet är ingenting som hamnar i topp. Jag börjar "hitta mig själv" när det gäller viner, och jag föredrar fylliga och kraftiga viner. Det här vinet kanske borde lagras några år för att dämpa syran, innan det är på topp? Hur som helst ett gott och lättdrucket vin som jag ändå gillar. Smakerna känns ungdomliga och lättsamma. 85p

Visa bifogad bild 4049
Vilken resa du kan ha framför dig med bara ett testat nebbiolo vin:).....men nu är jag en riktig nebbiolo-sucker och det kanske inte är din grej.
Kommer en del i lanseringen maj,juni pruduttori barbaresco -11 och i alla fall en barolo till bra pris, finns ju en hel del dugligt på SB i beställningssortimentet. Du skulle behöva testa en "lite lagrad", typ renato ratti barolo marcenasco 2008....funderar nästan på att skicka en till dig för att få fast dig i denna underbara nebbiolo värld;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilken resa du kan ha framför dig med bara ett testat nebbiolo vin:).....men nu är jag en riktig nebbiolo-sucker och det kanske inte är din grej.
Kommer en del i lanseringen maj,juni pruduttori barbaresco -11 och i alla fall en barolo till bra pris, finns ju en hel del dugligt på SB i beställningssortimentet. Du skulle behöva testa en "lite lagrad", typ renato ratti barolo marcenasco 2008....funderar nästan på att skicka en till dig för att få fast dig i denna underbara nebbiolo värld;)
Vad tror ni nebbiololovers därute om att rekommendera detta till @Deppodi? Har ingen koll själv, men åldern finns ju där i alla fall och priset är rimligt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad tror ni nebbiololovers därute om att rekommendera detta till @Deppodi? Har ingen koll själv, men åldern finns ju där i alla fall och priset är rimligt.
Provade den tidigare i år och gav den 90P samt skrev så här.

Fairly developed nose with plenty of dried fruit, leather, rose hips, tobacco, orange peel, cinnamon and some butter.
Medium+ acidity, dry, with round mature tannins (very much present though) and mature fruit. Medium body, medium intensity and a medium+ length.
Not sure what to think about this. I like the mature notes on the nose, but I think it is lacking some complexity and I can hardly see this becoming any better with more age.


Absolut kul att prova, men 300kr kändes lite i överkant.
 
Toppen