Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Vem påstår detta? Var Gustav II Adolf (som vi brukar kalla honom i Sverige) så långt söderut? Det skulle jag vilja se bevis på.
Påståendet kommer från lokalbefolkningen. Eftersom han dessutom intog Munchen och hade ett stort slag vid Nurnberg mot Wallenstein så ligger det ju inte utom räckhåll.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dina teorier stämmer sannolikt. Det blev ju bättre efter utrotningen. Men däremot inte sagt att druvan inte har sin plats, för det har den. Men inte i Pauillac. :)

Ska du inte ta dig till Bdx-provningen den 3:e september?
Skulle sitta fint med en Bdx-provning, men tiden... Livet... Umeå... Yokohama... Jobbet... Logistiken... Tror inte det är möjligt, men skall försöka. Var hittar jag mer info osv?
 

Vino fino

Medlem
Påståendet kommer från lokalbefolkningen. Eftersom han dessutom intog Munchen och hade ett stort slag vid Nurnberg mot Wallenstein så ligger det ju inte utom räckhåll.
Jo jo, men in i Pfalzen. Jag undrar om inte lokalbefolkningen har blandat samman sin historia med det som hände senare under Nioårskriget.

Nåväl, man får väl åka ned själv och inspektera lämningarna.:) Och dricka lite vin.
 

Anders L

Medlem
Kan inte hålla mig utanför denna blogg längre... Det är rätt att svenskarna hemsökte Freinsheim under 30-åriga kriget. Om man tar sig ned till Kaysersberg i Alsace, så finns det en borg som ligger på sluttningen ovanför byn. Det går att ta sig upp till borgen via en smal stig,och där kan man läsa att borgen förstördes av svenskarna under 30-åriga kriget. Vem är då jag som ger mig in i denna blogg? Jag är en 62-årig gubbe från Helsingborg som gick med i Munskänkarna 1977 och därefter har provat aktivt hela tiden samtidigt som jag har gjort många vinresor till olika länder. På 70 och 80-talet var det mycket Bdx eftersom priserna var överkomliga. På senare år har det blivit mycket tyska och italienska viner. Röda tyska Bdx-blandningar från Pfalz är något som jag har dyker djupt ned i för närvarande. Franken har jag även besökt många gånger. En bra Silvaner från Brennfleck i Sulzfeld kan man njuta länge av, tyvärr måste man åka dit ned för att få tag på vinerna. Glömde förstås att nämna att jag har åsikten att champagne förlänger livet. Åker ned för att bunkra i slutet av September....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan inte hålla mig utanför denna blogg längre... Det är rätt att svenskarna hemsökte Freinsheim under 30-åriga kriget. Om man tar sig ned till Kaysersberg i Alsace, så finns det en borg som ligger på sluttningen ovanför byn. Det går att ta sig upp till borgen via en smal stig,och där kan man läsa att borgen förstördes av svenskarna under 30-åriga kriget. Vem är då jag som ger mig in i denna blogg? Jag är en 62-årig gubbe från Helsingborg som gick med i Munskänkarna 1977 och därefter har provat aktivt hela tiden samtidigt som jag har gjort många vinresor till olika länder. På 70 och 80-talet var det mycket Bdx eftersom priserna var överkomliga. På senare år har det blivit mycket tyska och italienska viner. Röda tyska Bdx-blandningar från Pfalz är något som jag har dyker djupt ned i för närvarande. Franken har jag även besökt många gånger. En bra Silvaner från Brennfleck i Sulzfeld kan man njuta länge av, tyvärr måste man åka dit ned för att få tag på vinerna. Glömde förstås att nämna att jag har åsikten att champagne förlänger livet. Åker ned för att bunkra i slutet av September....
Det var hög tid att du tog ditt förnuft till fånga och registrerade dig. Välkommen!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Höjdpunkterna från gårdagens lite improviserade BYOB.

namnlöst-2921.jpg


2010 Friedrich Becker Spätburgunder
Härligt doft dominerad av rostade fat men med generösa doser av röd frukt, jordgubbar och hallon så väl som pinot kryddighet, muskotnöt, senapsfrön och kåda. Slankt, torrt men utan träigheten som en del tyska välfatade pinot kan dras med. Det här är oerhört klunkvänligt!

namnlöst-2920.jpg


1999 Antinori Tignanello Toscana IGT
Strålande gott! Var lite orolig att den skulle vara trött och uttorkad, men den är i strålande skick med gott om livlig frukt och massor av mognadskomplexitet. Näsan är oklanderligt Bordeaux:ig med stall, ceder, cassis, jord, lite aska, kaffe, kompost, tobak, torkad frukt och torkade örter.

namnlöst-2924.jpg


2011 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée
Initialt extremt aromatisk. Massor av citronsåpa och kryddor. Lugnar ner sig lite efter en stund och öppnar för rätt mycket ljusa röda bär och snygga fat. Torrt, med bra syra och intensitet. Tycker kanske faten är en aning träiga i munnen och det hade varit väldigt roligt att prova detta om 5 år. Gissade ung Bourgogne! :)

20150814_222424.jpg


2003 Clos Rougeard Saumur-Champigny Les Poyeux
Tydliga gröna drag i grym balans med mörka röda bär, svarta vinbär, våt jord, läder, malkulor, gummi, lite smörighet och tobak. Oerhört klar i doften samtidigt som det är påtagligt skitigt, iallafall till att börja med.

Frisk, fräsch syra, medelslankt och väldigt mycket gamla, gamla världen. Elegant och karaktärsfullt!

Ett fantastiskt vin och en ynnest att få prova.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hemmamiddag
Hustruns WAGYU Éspeciale med extra NATTOU på riset. Sk Kobe-biff göre sig gärna extra besvär i min omgivning. Vi firar fö OBON (Buddhistisk högtid för att hedra och återumgås med sina hädangångna nära och kära) med sådana spännande saker som fyrverkerier, stora brinnande KANJI (stora som i HELA bergssluttningar), djur av gurka och aubergine och diverse lokala begivenheter. betydelse: stor, viktig med uttal: "DAI", "ÅÅ", "TAI" mfl.

Från IKSU kendos Twitter-feed:

image.jpg



Eftersom Twitter är alldeles för kort för att uttrycka sig med bokstäver om bättre drycker, så lämnar vi nu Twitter och övergår till den vy som möter alla oss avancerade CT-människor. Jomenjust! CELLARTRACKER!

Så, över till aftonens humbla viner på CT:

image.jpg


Det var underbar mat, perfekt tillagat, medan jag var iväg och inhandlade origami-papper, skötte diverse bestyr (Posten, räkningar, överlämna sommargåvor till mina senseier) i 36C... Behövde duscha innan den underbara middagen. Hade sannolikt pasat bättre med en PHAT australiensare till kvällens övningar. Eller öl. Hustrun sa att jag fick välja mln en flaska vin eller en flaska öl.

Hur skulle du ha valt?
Jag valde vinet :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Hemmamiddag
Hustruns WAGYU Éspeciale med extra NATTOU på riset. Sk Kobe-biff göre sig gärna extra besvär i min omgivning. Vi firar fö OBON (Buddhistisk högtid för att hedra och återumgås med sina hädangångna nära och kära) med sådana spännande saker som fyrverkerier, stora brinnande KANJI (stora som i HELA bergssluttningar), djur av gurka och aubergine och diverse lokala begivenheter. betydelse: stor, viktig med uttal: "DAI", "ÅÅ", "TAI" mfl.

Från IKSU kendos Twitter-feed:

Visa bifogad bild 4737


Eftersom Twitter är alldeles för kort för att uttrycka sig med bokstäver om bättre drycker, så lämnar vi nu Twitter och övergår till den vy som möter alla oss avancerade CT-människor. Jomenjust! CELLARTRACKER!

Så, över till aftonens humbla viner på CT:

Visa bifogad bild 4738

Det var underbar mat, perfekt tillagat, medan jag var iväg och inhandlade origami-papper, skötte diverse bestyr (Posten, räkningar, överlämna sommargåvor till mina senseier) i 36C... Behövde duscha innan den underbara middagen. Hade sannolikt pasat bättre med en PHAT australiensare till kvällens övningar. Eller öl. Hustrun sa att jag fick välja mln en flaska vin eller en flaska öl.

Hur skulle du ha valt?
Jag valde vinet :)
Ujuj... de Fargues -07 hade jag velat vara med på.
Du får lova att ngn av dina -01 de Fargues kommer förbi mig på ngt sätt ?
Har ju några Sud -82 kvar som kompensation.:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ujuj... de Fargues -07 hade jag velat vara med på.
Du får lova att ngn av dina -01 de Fargues kommer förbi mig på ngt sätt ?
Har ju några Sud -82 kvar som kompensation.:)
Har tyvärr bara en endaste liten fjuttig flaska '01 de Fargues. Kelar faktiskt lite med den just nu . . . Oavsett, deras 01 är inte alls i samma härad som Y, S och R. Dessa tre är bäst och blint är det hugget som stucket vem som vinner. Min plånbok (och väldigt ofta: smak) föredrar S.

Men, den dagen du har möjlighet bege dig till Umeå (jag erbjuder husrum) så är du mckt varmt välkommen, och då tar jag med denna (befinner sig i Japan, med mig: därav gosandet.). Och en S. Eller om vi har sockernivåer: då blir det rött som får får Dr Dracula att swimma av skämsel.

Eller ngt annat :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan inte hålla mig utanför denna blogg längre... Det är rätt att svenskarna hemsökte Freinsheim under 30-åriga kriget. Om man tar sig ned till Kaysersberg i Alsace, så finns det en borg som ligger på sluttningen ovanför byn. Det går att ta sig upp till borgen via en smal stig,och där kan man läsa att borgen förstördes av svenskarna under 30-åriga kriget. Vem är då jag som ger mig in i denna blogg? Jag är en 62-årig gubbe från Helsingborg som gick med i Munskänkarna 1977 och därefter har provat aktivt hela tiden samtidigt som jag har gjort många vinresor till olika länder. På 70 och 80-talet var det mycket Bdx eftersom priserna var överkomliga. På senare år har det blivit mycket tyska och italienska viner. Röda tyska Bdx-blandningar från Pfalz är något som jag har dyker djupt ned i för närvarande. Franken har jag även besökt många gånger. En bra Silvaner från Brennfleck i Sulzfeld kan man njuta länge av, tyvärr måste man åka dit ned för att få tag på vinerna. Glömde förstås att nämna att jag har åsikten att champagne förlänger livet. Åker ned för att bunkra i slutet av September....

Varmt välkommen till ett ystert forum där konsensus lyser med sin frånvaro och som (egentligen mest) föredrar kompetens, data och fakta framför påhitteri. Och! Vi föredrar (vad det verkar) blinda provningar före provningar där man kan lämna sitt referat utan att smaka iom att man känner etiketten. (BGK School.)

...ibland umgås vissa av de mer subversiva medlemmarna här med tankar på att vid "provning" med svenskmaffian helt enkelt byta ut Cha Petrus mot en enklare StEmilion och byta ut denna mot en medium Washingtonian osv med slutet att i glaset med den etikettsenklaste Merloten har etikettsrunkarna inte det 99p Petrus de önskar, utan en medelmåttig Squirrel Estate Merlot Shooting Range Xmas Surprise.

...och samtidigt kan vi alla oskyldiga begapa ordbajs på autopilot...
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Varmt välkommen till ett ystert forum där konsensus lyser med sin frånvaro och som (egentligen mest) föredrar kompetens, data och fakta framför påhitteri. Och! Vi föredrar (vad det verkar) blinda provningar före provningar där man kan lämna sitt referat utan att smaka iom att man känner etiketten. (BGK School.)

...ibland umgås vissa av de mer subversiva medlemmarna här med tankar på att vid "provning" med svenskmaffian helt enkelt byta ut Cha Petrus mot en enklare StEmilion och byta ut denna mot en medium Washingtonian osv med slutet att i glaset med den etikettsenklaste Merloten har etikettsrunkarna inte det 99p Petrus de önskar, utan en medelmåttig Squirrel Estate Merlot Shooting Range Xmas Surprise.

...och samtidigt kan vi alla oskyldiga begapa ordbajs på autopilot...

Låter som att du är tillbaka i fin form efter sommarens semester? ;)
 

chambertin

Medlem
Har tyvärr bara en endaste liten fjuttig flaska '01 de Fargues. Kelar faktiskt lite med den just nu . . . Oavsett, deras 01 är inte alls i samma härad som Y, S och R. Dessa tre är bäst och blint är det hugget som stucket vem som vinner. Min plånbok (och väldigt ofta: smak) föredrar S.

Men, den dagen du har möjlighet bege dig till Umeå (jag erbjuder husrum) så är du mckt varmt välkommen, och då tar jag med denna (befinner sig i Japan, med mig: därav gosandet.). Och en S. Eller om vi har sockernivåer: då blir det rött som får får Dr Dracula att swimma av skämsel.

Eller ngt annat :)
R -01 finnes och ngt annat liknande kan jag nog uppbringa. Umeå är ju inte så långt borta.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har tyvärr bara en endaste liten fjuttig flaska '01 de Fargues. Kelar faktiskt lite med den just nu . . . Oavsett, deras 01 är inte alls i samma härad som Y, S och R. Dessa tre är bäst och blint är det hugget som stucket vem som vinner. Min plånbok (och väldigt ofta: smak) föredrar S.

Men, den dagen du har möjlighet bege dig till Umeå (jag erbjuder husrum) så är du mckt varmt välkommen, och då tar jag med denna (befinner sig i Japan, med mig: därav gosandet.). Och en S. Eller om vi har sockernivåer: då blir det rött som får får Dr Dracula att swimma av skämsel.

Eller ngt annat :)
På en bästlista måste Climens 01 också vara med!
 

ChristianB

DipWSET
Sitter och läser ikapp era inlägg om allehanda mer eller mindre märkliga vin som passerar, inte utan att bli väldigt sugen förstås; vilken tur att det är söndag så att jag inte kan knalla ned till affären och hitta en trevlig flaska till ikväll! ;)

Nå, jag ska inte bli bitter, det blev faktiskt lite vin igår, alla tre provade blint enligt hävdvunnen Finewines-sed:

2005 Viña Tondonia (tror det var Reserva):
Tydligt ek-kryddig direkt på nosen med vibbar av yoghurt och jästiga bitar från lagring sur lie. Frukten var emellertid fräsch och mer åt gula äpplen samt stenfrukt i inledande, välkylt stadie. Mycket förvirrande när det var första gången jag drack ett sådant här vin, så det blev något i stil med en gissning på "hyfsad fatlagrad Chardonnay från Nya Världen, kanske 3 år gammal".
Allteftersom vinet klev upp i temperatur så blev det tydligare att det inte var Chardonnay och till en förrätt på Manchego och lufttorkad skinka så var det mer gula äpplen, fat och jäst utan stenfruktiga/tropiska aromerna. Klart gott och med möjlighet att ligga ännu längre!

2007 Gigondas Domaine Santa Duc:
Röda körsbär, hallon, björnbär, aningar av ek, tydliga kryddiga nyanser av lakrits och peppar... I munnen en påtaglig viskositet med rätt låga syra, tydlig alkoholhetta, lite torra tanniner och med relativt kort eftersmak. Här kunde jag egentligen bara landa på en plats och det var förstås södra Rhône med bas i Grenache, en skvätt Syrah och kanske lite annat. För säkerhets skull var jag inne och nosade på en Garnacha-blend från Spanien.
Med vinet avtäckt så var det förstås en lättnad att gissa rätt efter det spanska vita! Det var emellertid inte ett vin i min smak; alldeles för tydlig alkohol, lite uttorkade tanniner och definitivt inte ett vin man dricker bara så där. Till det grillade nötköttet blev det bättre dock, men det saknades koncentration i frukten som man exempelvis hittar i en C9dP av lite bättre årgång!

2006 Tyrrell's Vat 6 Pinot Noir:
Där Gigondas lämnade en lite tom eftersmak kom det här vinet att bli kvällens bästa, inte minst för dess härliga koncentration i frukten och med alla delar på rätt plats! Röda körsbär, muskot, tobak, läder, en påtagligt uppfriskande syra och med grymt integrerade tanniner i kombination med silkeslen kropp. Hög klass rakt av och jag satte den till "Outstanding quality" i dagsläget. Den har absolut koncentration, frukt och syra kvar för att utvecklas vidare om man gillar de lite mer utvecklade aromerna i en Pinot!
Däremot var det inledande knepigt att säga var det var. :p Jag snurrade runt i en Rioja- och således Tempranillo-karusell innan jag fick några ledtrådar till att det kunde vara något annat. Då återstod egentligen bara Nya Världen-Pinot så med lite hjälp och diskussioner kom vi fram till vad det var.
Med facit på hand så var det förstås lätt att känna igen aromerna av en fin PN och syran borde egentligen avslöjat druvan för mig! :D Det gick också utmärkt till maten sedan och höll hela kvällen i stora, runda glas!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på vinprovningsträningsläger hos @vininfo.nu igår. Våra fruar deltog också såklart och det blev även lite fantastiskt trevlig mat och härliga samtal. Tack som tusan för en toppenkväll!

@vininfo.nu hade dukat upp fyra röda helt enligt Munskänkarnas 3-betygsupplägg för röda distriktsviner, dvs land, region, distrikt och årgång skulle plockas med möjlighet att backa upp för halva poängen. Beroende på vinval så kan det med andra ord vara hur svårt som helst, men även ganska lätt beroende på hur ursprungstypiska vinerna råkar vara. Just denna gång så får man väl säga att det var en tacksam provning. :)

1. Blåbär, kirchiga körsbär, cigarrtobak, lakrits, peppar, salmiak och lavendel. Fylligt och mustigt med en del eldighet och lång småsöt eftersmak.

Urtypisk rhôneblend, mest troligt från södra Frankrike. Hög kvalitet och intensitet med fin komplexitet. Chateauneuf-du-Pape med gardering på Zinfandel från Napa Valley. Årgång: 2007.

Facit: 2011 Saint Prefert Domaine Isabel Ferrando Chateauneuf-du-Pape Colombis

Nästan full pott, årgången bommades helt. Ganska tacksamt skolboksexempel, dessutom riktigt jäkla bra om man inte är rädd för hög alkohol. 91p

2. Ceder, röd grillad paprika, plommon, cassis, tjära, rök, vägdamm och het jord. Fylligt, småeldigt och intensivt med lång bumlig eftersmak.

Helt utan tvekan en bdx-blend, mest troligt CS-dominerad. Fylligheten, paprikatonen och rökigheten fick mig till Sydafrika/Stellenbosch med backup på bdx/St Julien. Ganska typiskt Meerlust Rubicon och i så fall borde det handla om årgång 2010.

Facit: 2009 Meerlust Rubicon

Yes! Här blev det full pott, trots ett år fel på årgången (+/- 1 ger rätt på tentan). Även detta var dock av det mer tacksamma slaget, men blint är trots allt blint. Riktigt bra vin, väl förtjänt av 91p.

3. Ceder, mörka körsbär, kaffe, tobak, stearin och svarta vinbär. Medelfylligt, stramt och ungdomligt med rimlig intensitet och fin torr eftersmak.

Cabernet S utan tvekan, det kändes dock ganska italienskt i strukturen, men Sangiovese kändes otänkbart av någon anledning och det är lite för klassiskt stramt för att vara en typiskt Bolgheri. Efter många om och men så landade jag i bdx/Pomerol med gardering på Toscana/Chianti. Årgång 2009.

Facit: 2010 Chateau Potensac

Inte illa ändå såklart även om distriktet missades helt. Jag klagar dock inte ändå. Helt ok bdx, väl värt 89p.

4.Enkel röd frukt åt hallon och körsbär, slutet, gröna drag av basilika och gräs samt aningen kakao och kryddor. Bra syra och obefintliga tanniner. Tunt och ihåligt.

Ganska intetsägande och generiskt vin. Inga direkta markörer förutom basilikan och den röda syrarika frukten. Chianti kändes som den bästa gissningen med en omotiverad gardering på en ung Rioja utan påtaglig fatkaraktär. Årgång 2010.

Facit: 2012 Baron Ricasoli Rocca Guicciarda Chianti Classico Riserva

Miss på årgången, men i övrigt full pott. Inte illa, men helt klart mer tur än skicklighet. Trist vin dessutom. 85p

Sanslöst bra utdelning denna gång. Det är bara att beklaga att det knappast är vid träning man skall prestera, men det är helt klart bra för självförtroendet att man åtminstone har hyfsad koll så länge vinerna är någorlunda ursprungstypiska. :)

image.jpg
 
Den fantastiska sommarfredagen var som gjord för mousserande drycker.
Först ut var en Prosecco Colfondo från Casa Belfi.
009.JPG

En diskret doft av aprikos, äpple, lite citrus och vita sommarblommor.
I munnen är det en frisk smak med gröna äpplen, citrus och en del mineraler. Ett visst inslag av aprikos, persika och aningens honung.
Så lätttdrucket och svalkande. Helt perfekt denna underbara sommardag. Alkoholhalten endast 10,5%
Betyg 4-
Lite mer finns på bloggen http://jcvintankar.blogspot.se/2015/08/sommardagarproseccodagarcasa-belfi.html

Kvällens höjdarvin en champagne från en av mina favoritproducenter Paul Dethune. Deras Blanc de Noir degorgerad i januari 2012.

Det doftar av nybakat bröd. En touch av röda bär, en del mineraler och en knivsudd vanilj.
Oj, oj,oj. Så jäkla gott. Lite begynnande mognadstoner. Röda bär i form av hallon och solmogna smultron är de främsta markörerna. Syran är frisk och får oss tänka på röda äpplen med lite nypressad citrus med stänk av blodapelsin.
Det finns också ett inslag av vanilj från ekfatslagringen. Vi upplever den charmig och absolut inte överekad. Fin mousse som nästan känns lite krämig. Lång eftersmak, där mineraler fått några stänk honung på sig.
Jag drack den här för ett par år sedan dvs samma degorgeringsdatum, bra då, men som den vuxit och blivit vuxen.
Det blir ett blogginlägg senare i veckan.
Betyg 5

Vi avslutade kvällen i enklare stil. En bra kopia. Den här kvällen var det dock Paul Dethune som regerade i ensam majestät!


Betyg 3+
 
Toppen