Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
WP_20150818_003.jpg


2011 Waterford Estate Cabernet Sauvignon
Relativt sötfruktig med plommon och svarta vinbär, lite granbarr och en del grön paprika. Någonting som påminner om ketchup eller BBQ-sås :confused:
I munnen rejält med tanniner, skarpa syror, lingon (?) och en viss hetta. Rejält men inte så raffinerat, gott till en hemgjord hamburgare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser
Den fantastiska sommarfredagen var som gjord för mousserande drycker.
Först ut var en Prosecco Colfondo från Casa Belfi.
009.JPG

En diskret doft av aprikos, äpple, lite citrus och vita sommarblommor.
I munnen är det en frisk smak med gröna äpplen, citrus och en del mineraler. Ett visst inslag av aprikos, persika och aningens honung.
Så lätttdrucket och svalkande. Helt perfekt denna underbara sommardag. Alkoholhalten endast 10,5%
Betyg 4-
Lite mer finns på bloggen http://jcvintankar.blogspot.se/2015/08/sommardagarproseccodagarcasa-belfi.html

Kvällens höjdarvin en champagne från en av mina favoritproducenter Paul Dethune. Deras Blanc de Noir degorgerad i januari 2012.

Det doftar av nybakat bröd. En touch av röda bär, en del mineraler och en knivsudd vanilj.
Oj, oj,oj. Så jäkla gott. Lite begynnande mognadstoner. Röda bär i form av hallon och solmogna smultron är de främsta markörerna. Syran är frisk och får oss tänka på röda äpplen med lite nypressad citrus med stänk av blodapelsin.
Det finns också ett inslag av vanilj från ekfatslagringen. Vi upplever den charmig och absolut inte överekad. Fin mousse som nästan känns lite krämig. Lång eftersmak, där mineraler fått några stänk honung på sig.
Jag drack den här för ett par år sedan dvs samma degorgeringsdatum, bra då, men som den vuxit och blivit vuxen.
Det blir ett blogginlägg senare i veckan.
Betyg 5

Vi avslutade kvällen i enklare stil. En bra kopia. Den här kvällen var det dock Paul Dethune som regerade i ensam majestät!


Betyg 3+
Ser onekligen ut som om sommaren änteligen kommit också till de norra breddgraderna och att ni som bor där ÄNTLIGEN tar ert ansvar för den globala uppvärmningen. Vi har haft en osannolikt varm sommar i Tokyoområdet, och det är bara rent ut sagt: ett outhärdligt hällwätte!

Bra du skyndar ta ditt ansvar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har bara knappat in noteringar i min egen databas och de blir lite för personliga för copy-paste. ... här på finewines!
Skulle onekligen vara spännande att läsa dina explicita smaknoter: som NN med kaninörona, smakade som grannfrun...
Eller?
Hur personliga kan smaknoter egentligen bli utan att tappa bäring (och nytta) för oss andra?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här gör mig lite ledsen. Hade för avsikt att köpa på mig ett gäng. :(

Det är precis HÄR som dödsfällan för Systembolaget ligger begravd.
Världsbäst?
Nordkorea?
Jag kan, imorgon bitti (om jag så behagar) promenera till 11 olika butiker som har minst en pre-2000-flaska av Vin Jaune hemma, och en av butikerna har över 20 olika sådana, men för min smak FELAKTIGT prissatta...
Visst är det förfärligt att inte kunna vakna på söndag morgon, kl 9:30, skrikandes:
-CHATEAU CHALON 1943!!!
Och kunna servera detta underverk till söndagens ragu!?

...för, förutom i Nordkorea är denna inskränkning av individens frihet en självklarhet för FN att efterfölja och juridiskt ge sig på. Men, i Sverige hamnar det under alkoholisteriantilagarna... För: vilken nykterist vill väl åbäka sig med SÅDANT ! ?? ! ?

Vem vill väl (egentligen, och med handen på hjärtat) dricka något som luktar av otvättade strumpor och getost? Då man kan dricka varannan vatten?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 4752

2011 Waterford Estate Cabernet Sauvignon
Relativt sötfruktig med plommon och svarta vinbär, lite granbarr och en del grön paprika. Någonting som påminner om ketchup eller BBQ-sås :confused:
I munnen rejält med tanniner, skarpa syror, lingon (?) och en viss hetta. Rejält men inte så raffinerat, gott till en hemgjord hamburgare.
Om jag tolkar dig rätt, så säger du att vinet var mer rustikt än iklätt ballerinaklänning?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oavsett typicitet så var prestationen nästintill omänsklig. Du måste ha dopat dig där borta i "staterna".

Och, ja Chianti' var heltrist!!!

Varning för @Mattias S m.a.o. ;)
Ja, han har 'färdigkommit' till både Tokyo o Umeå.
Iaf, så länge vi inte dricker hans MunskänksSB-hemmaviner....

Tror med bestämdhet att @Mattias S inte spikat många pinnar vid den tokyotiska kvällsövningen idag. Personligen hade jag kanske, evt, med stora reservationer, plockat ena vinets druva (Merlot)‥.

@Munskänkarna må förlåta mig, men, världens viner är så omfattande att en provning med Semillion från Washington State, med Rieslaner från Thailand och med Koushu från Yamanashi tillsammans med Chardonnay från Tysklnad må anses som lika normalt som en flight där Chardonnayerna är EN till antalet, men verkar vara minst fem... Ingår extremt typiska viner från Madiran, Korsika, Florida, Indien och Kina... Men inte en enda swänsk jäwel kommer hitta rätt!

Vill dock på intet vis förta @Mattias S en enastående prestation. Precis som han gjorde i Tokyo. Absolut magnificent!
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Bruno Clair Savigny-lès-Beaune 1er Cru 2008 (chark och cheddar)

Doft: konserverade jordgubbar, björnbär, fatkryddigt och lite rökiga toner (slocknad ved), jordigt, mentol och en hel del målarlåda.
Smak: ljusa uttorkade bär med mörkare kryddiga fattoner, bra syra.

Gott men lite platt. Känns som lite tunnel över det hela: frukten har börjar torka ut men det finns inte så mycket mognadstecken att tala om. Skulle nog ha väntar några år till, för jag tror råmaterialet för en mognare upplevelse finns där. 87p+

Funkade fint till charken.
 

Skrutt

Medlem
Skulle onekligen vara spännande att läsa dina explicita smaknoter: som NN med kaninörona, smakade som grannfrun...
Eller?
Hur personliga kan smaknoter egentligen bli utan att tappa bäring (och nytta) för oss andra?
Privata är svaret. De har karaktär av minnesanteckningar ("dracks samma dag som...") som gör dem privata. Eller familjära.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, han har 'färdigkommit' till både Tokyo o Umeå.
Iaf, så länge vi inte dricker hans MunskänksSB-hemmaviner....

Tror med bestämdhet att @Mattias S inte spikat många pinnar vid den tokyotiska kvällsövningen idag. Personligen hade jag kanske, evt, med stora reservationer, plockat ena vinets druva (Merlot)‥.

@Munskänkarna må förlåta mig, men, världens viner är så omfattande att en provning med Semillion från Washington State, med Rieslaner från Thailand och med Koushu från Yamanashi tillsammans med Chardonnay från Tysklnad må anses som lika normalt som en flight där Chardonnayerna är EN till antalet, men verkar vara minst fem... Ingår extremt typiska viner från Madiran, Korsika, Florida, Indien och Kina... Men inte en enda swänsk jäwel kommer hitta rätt!

Vill dock på intet vis förta @Mattias S en enastående prestation. Precis som han gjorde i Tokyo. Absolut magnificent!
Jopp, det är lätt att göra det svårt för en blindprovare om HELA VÄRLDEN är spelplanen, smått omöjligt till viss del om man så önskar. Vet många Munskänkare som har gnytt och gnällt till förbannelse bara för att en Carmenere från Chile eller en Torrontes från Salta har dykt upp på tentan. De har tyckt att det är orättvist, för vem dricker sånt, typ. ;)

Just dessa anser jag dock att man skall kunna ha med på 3-betygsnivå (även om jag själv mest troligt skulle missa dem). Så länge vinerna är av klassiskt slag så är det dessutom avsevärt enklare att "gissa" rätt, så enstaka exemplar av lite svårare slag ställer till det rejält när man skall sortera in sina lamm. Ett fel kan ju lätt sätta övriga gissningar ur spel dessutom. :)
 

Daniel A

Administratör
Det är precis HÄR som dödsfällan för Systembolaget ligger begravd.
Världsbäst?
Nordkorea?
Jag kan, imorgon bitti (om jag så behagar) promenera till 11 olika butiker som har minst en pre-2000-flaska av Vin Jaune hemma, och en av butikerna har över 20 olika sådana, men för min smak FELAKTIGT prissatta...
Visst är det förfärligt att inte kunna vakna på söndag morgon, kl 9:30, skrikandes:
-CHATEAU CHALON 1943!!!
Och kunna servera detta underverk till söndagens ragu!?

...för, förutom i Nordkorea är denna inskränkning av individens frihet en självklarhet för FN att efterfölja och juridiskt ge sig på. Men, i Sverige hamnar det under alkoholisteriantilagarna... För: vilken nykterist vill väl åbäka sig med SÅDANT ! ?? ! ?

Vem vill väl (egentligen, och med handen på hjärtat) dricka något som luktar av otvättade strumpor och getost? Då man kan dricka varannan vatten?

Medhåll på samtliga punkter! Och visst är det ofta lite väl saftiga priser på mycket Vin Jaune såvida de inte är färska på marknaden. Men nog fasen hade omdömet svikit någon gång om jag haft en 1943 Château-Chalon inom promenadavstånd att sukta efter. Hade säkerligen avstått från fler inköp bara för att få suga i mig gyllene svett från en sådan flaska! Se där, helt plötsligt hade jag suttit med en flaska istället för tio (och delat den med flera andra, dessutom!). Checkmate, vi-vill-minska-alkoholkomsumtion-och-säljer-mest-BiB:ar-Systembolaget!
 

Mattias Schyberg

Administratör
En sista grillning igår på årets näst sista semesterdag. Det blev kött för hela slanten. Inget slår rejält fettdrypande entretcôte när det vankas grill!

Två viner togs på pulsen...

image.jpg


2011 Susana Balbo Brioso (95170)

Man förstår ganska snabbt varför vin från Argentina ofta lirar bra ihop med rustik köttbaserad mat, detta även när det handlar om en bdx-blend och inte en ren Malbec. Supertrevligt köttvin!

Fyllig kropp med en hel del muskler och struktur. Välsvarvat och rustikt, helt utan överdrivna pretentioner. Elegant på ett ruffigt vis. Inslag av mörka plommon, ceder, kaffe och choklad samt lite korinter, blyerts och kryddor i bakgrunden. Inte komplext eller unikt på något vis, men väldigt passande och sanslöst gott. Tuffa syror och riviga tanniner, ett vin som borde klara ganska lång lagring, men med lite rejäl oxe så slinker det ner utan problem.

Hade lätt låtit poängen spräcka 90-vallen om bara komplexiteten var högre. Nöjer mig därför med 89p. Snyggt prissatt strax över 200 pix dessutom.

2012 Wallace Shiraz Grenache (Ben Glaetzer)

Vi pratar inte riktigt fruktbomb här, men inte långtifrån. Fylligt och generöst fruktigt är dock ingen överdrift. Andelen Syrah gör sig tillkänna via toner av oliver, rök och aningen chark, men det som känns mest är en relativt tjock matta av drottningssylt med gröna drag av mynta och lite förbryllande toner av vattenmelon! Fina sötmurriga fat med choklad och piptobak rundar av hela kalaset. Lite ihålig i munnen med snälla tanniner och lite spritsig syra.

Tycker om denna stil till viss del, men vill minnas att jag gillat just detta vin bättre förr. Saknar lite struktur och fokus, men med tanke på pris så levererar det såklart vad som borde vara rimligt. Gott grillvin som jag kan tänka mig att dricka igen, men inget jag ser någon poäng i att köpa på mig mer av. 87p

Imorgon blir det arbete och jag har faktiskt saknat det en aning trots allt. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jopp, det är lätt att göra det svårt för en blindprovare om HELA VÄRLDEN är spelplanen, smått omöjligt till viss del om man så önskar. Vet många Munskänkare som har gnytt och gnällt till förbannelse bara för att en Carmenere från Chile eller en Torrontes från Salta har dykt upp på tentan. De har tyckt att det är orättvist, för vem dricker sånt, typ. ;)

Just dessa anser jag dock att man skall kunna ha med på 3-betygsnivå (även om jag själv mest troligt skulle missa dem). Så länge vinerna är av klassiskt slag så är det dessutom avsevärt enklare att "gissa" rätt, så enstaka exemplar av lite svårare slag ställer till det rejält när man skall sortera in sina lamm. Ett fel kan ju lätt sätta övriga gissningar ur spel dessutom. :)
Du börjar bli väldigt duktig.
Utomordentligt skicklig!
Kudos!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Echeverría Cabernet Sauvignon Family Reserva, 86 p
CABERNET SAUVIGNON
2015-08-20 - I LIKE THIS WINE
Super polished CS from the New World with low tannins, for early non-descript consumption... Went well with the food. No marriage, more like a luke warm (or stale) relationship...

Tannins were too low for our taste buds, there is very little complexity BUT the balance is impeccable as are the cassis-candy notes. This wine surprised with its grand delivery (for what it is). The wine list here is very reasonably priced. We shall return!

Ordered at the restaurant Gran Bocca in Iidabashi (Tokyo).
 

Vino fino

Medlem
Fantastiskt! Tjejmiddag. Det betyder att jag får äta och dricka vad jag vill. Jag njuter hejdlöst men slår på de stora ledsna ögonen när jag berättar om hur tråkigt det var att sitta själv och slötitta på dåliga filmer och dricka risigt budgetvin.

Köpte lite kantareller och australiensisk kossa. Halvtaskiga erfarenheter tidigare men denna gång var det bra kött, kanske för att jag köpte över disk och mer sannolikt för att Daglivs är Sveriges bästa matbutik och inte skulle släppa in något skräp i deras diskar.

Jag dricker Kullen av Makadam, 1999, en knepig årgång, som jag köpte för det idag osannolika priset av 380 riksdaler när Systembolaget sålde en primeur en gång i tiden. 380 pix inklusive moms och tullavgifter, för tretton år sedan, tror jag det var.
Cederträ, köttbod, balsaträ, mer kött, röda frukter och svartvinbär. Medelfylligt men ändå genomträngande, mjukt och lent, rödfruktig lagrad Merlot tillsammans med svartvinbärsbuske i september, blyerts. Långt avslut, en lång kyss. Blyerts och soltorkade örter. Blir bara bättre ju mer jag dricker. Tänk om prisbilden hade hållt i sig, då hade man sluppit köpa grejor från Napa eller Bolgheri och kunnat koncentrera sig på världens genom tiderna bästa torra rödvinsdistrikt. Cos d'Estournel 1999, 94p.

cos.jpg


Perfekt kork, 14 år efter buteljering. Trevligt att se att de producenter som lägger en extra femkrona per kork för att skydda sina kunder faktiskt får utdelning.

kork.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Langlois Crémant de Loire Brut NV (7404) gjord på chenin blanc (60%), chardonnay (20%) och cabernet franc (20%).

87p, mycket prisvärt (129kr) mousserande, med en tydlig restsötma som inte blir för dominant, inslag av honung, limeskal och en lång brödig eftersmak med toner av mariekex. Små bubblor. Väldigt bra vin som inte blev platt alls, trots att det stod i glaset i några timmar. Imponerade på mig! Mycket bättre än exempelvis Ferrari Brut 2008 som var 50% dyrare.
 

Daniel A

Administratör
Ni vet en sådan där lördag när allt bara känns rätt? När vingarderobens djupare delar ropar med lockande röster? När det helt plötsligt finns en flaska i handen vars druvor trampades innan andra världskriget bröt ut? När korken helt plötsligt inte sitter i sagda flaska längre? När den ljuva doften sprider sig i lägenheten? En sådan lördag.

So9NQMe.jpg


1937 D'Oliveiras Madeira Serical Reserva
Tappad på flaska 2003.
Direkt ur flaskan: målarlåda, lim, brända mandlar, vissa drag av slöjdsalen från grundskolan. Komplex och svårtillgänglig näsa. Bränt socker, nötter och torkade frukter på tungan. Det finns ett oerhört djup här, men i det här stadiet lyckas jag inte plocka ut mer. Syran får salivkörtlarna att jobba på 110 %. Värmer i halsen. Fantastisk struktur och orimlig intensitet. Eftersmaken verkar inte försvinna...
Inga pinnar än - kommer följa den här under bra lång tid.

(Öppnandet kan ha något att göra med att jag precis bestämde mig för att återvända till Madeira under våren nästa år, och således får chansen att köpa ny och urgammal madeira igen. :) )
 

Larseman

Medlem
Visa bifogad bild 4752

2011 Waterford Estate Cabernet Sauvignon
Relativt sötfruktig med plommon och svarta vinbär, lite granbarr och en del grön paprika. Någonting som påminner om ketchup eller BBQ-sås :confused:
I munnen rejält med tanniner, skarpa syror, lingon (?) och en viss hetta. Rejält men inte så raffinerat, gott till en hemgjord hamburgare.
Fyra dagar senare så är den snäppet bättre, mer svartvinbärsblad än svartvinbärsfrukt, elegantare och snyggare, lite stall och läder. I munnen fruktiga och fuktiga tanniner (alltså motsatsen till torra). Önskar jag hade mer koll på Bdx så jag kunde jämföra stilarna. Idag 88p :)
 

Gurto

Medlem
Keller Niersteiner Hipping Riesling Spätlese 2013 (kräftor)

Gjorde ingen djupare analys - konstaterade att jag upplever det som jag gjorde för några månader sen:
"Doftar söta gröna äpplen, lite honung, jasminblom, melon-/gurktoner, lite grönörtigt och en pyttepuff petroleum.
I munnen är det fjäderlätt och elektriskt med syrliga granny Smith med lite skalig kärvhet, omogen honungsmelon, ljus honung med en försiktig och behaglig sötma"

Väldigt bra halvsöt riesling på alla sätt och vis men lite mer koncentration och nerv hade gjort det till ett exceptionellt vin. 88+

Halvsöt riesling till kräftor funkar alltid enligt mig.

Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Silex 2009 (lätthalstrad tonfisk med avokadosallad med pinjekärnor smaksatt med lime och sesamolja)
Doft: Hummerskal, smör, rostade toner, grillad citron, mogen honungsmelon och gröna drag av svartvinbärsblad och koriander.
Smak: rejält koncentrerat med en massa rostade toner, mineralitet, gröna friska toner och tropisk gul frukt. Mycket frisk syra.

Har nog aldrig känt så tydliga skaldjurstoner i ett vin. Hela vinet är ganska extremt och atypiskt för sin apellation med den enorma frukten och de rostade fattonerna. Efter en hel del luft när primärfrukten lagt sig påminner doften mycket om ett fatigt rödvin.

Väldigt gott, mycket komplext och väldigt ovanlig stil av vin. Inte helt min stil då det blir lite too much men det är ändå imponerande. 90p

Passade bra till tonfisken och dess asiatiska toner. Blev blev bra med lite sesam och pinje för att få in lite nötiga toner mot de rostade fattonerna i vinet.
 

grappa

Medlem
Lite blandat men kompisar:
  • Vina Esmeralda, 2012, Muscat 85%, Gewurztraminer 15%, Katalonien, Torres; Trevligt vin med Gewurs dofter (rosor, parfym, ...) överlagrad med citrus och fuktighet. Hade själv gissat på Pinot Gris om den varit blind. 88 p.
  • Bastide des Bertrands, 2006, Provence, Domaine des Bertrands; Kvällens slamkrypare eftersom druvinnehåller var okänt. Vi köpte flaskan på vingården nära Saint Tropez och missade att anteckna vad som ingick. Mörkt blåröd. Syltig lite kokt i doften med vanilj, kryddighet, svarta vinbär och mörka bär. Stor söt doft. Smaken torr, kryddig och fruktig med bra tanniner och struktur. Druvor; Syrah, Grenache, Cabernet Sauvignon, ....????? 88 p
  • Rockview Ridge, 2011, Pinot Noir, Shannon Vineyards, Sydafrika; Ljusröd i färgen. Stor doft av jordgubb, kryddighet, lite rök, antydan av vanilj. Smaken återspeglar dofterna väl och tanninerna är märkbara men små. 88 p.
Någon som har koll på Domaine des Bertrands rödviner från 2011?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev ännu en underbar sommardag igår med både grill, fantastiska ostar och fina viner. Ett nostalgiskt återbesök till Kalifornien samt en snabbis till Ungern.

Metallica på Ullevi. Inget favoritband varken förr eller nu, men visst bjuds det på en hel del nostalgi om inte annat. Bäst igår: Master of Puppets!

Slank Pinot Noir till entretcôte var väl inte den bästa kombinationen direkt, men vinet levererade riktigt bra för sig själv åtminstone.

2010 Au Bon Climat Pinot Noir La Bauge Au-dessus

image.jpg


Läckert vin med elegans, lätt kropp och kryddig stil. Inslag av mörka körsbär, rotfrukt och rabarber som vilar på en bädd av sandelträ, lagerblad, krut, kanderade mandlar och kanel. Mineralisk och stenig struktur i munnen med frisk hög syra och snälla tanniner.

Så jäkla gott! Helt klart så får det bli 90p.

Lite senare på kvällen så blev det dags för lite bättre ostar och tanken var att pinoten skulle lira väl med de hårda och Tokaji till mögelosten. Ädelröta och mögelost funkade såklart exellent men PN-vinet kändes mest surt till de andra tyvärr. Har för dålig koll på ost och vin känner jag. Förmodligen skulle nog ett fruktigare rött fungera bättre alternativt ett vitt med ett uns sötma, men jag vet inte.

Ostarna var såklart grymt goda i vilket fall som helst...

image.jpg

Provdone del Monaco, Vallée de d'Ossan (get) och Le Vieux Berger (Rouquefort)

2009 Chateau Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos

image.jpg


Ett härligt vin utan tvekan. Drar mer åt ädelrötad Chenin Blanc än Sauternes i stilen. Smutsig honung, kanderad citrus, inlagda päron och aprikos dominerar med små delikata toner av saffran, flinta och svampskog under ytan. Inte så där överjävligt viskös och sötman hålls snyggt i schack av den höga syran. En ganska "lätt" och frisk Tokaji, som helt klart gärna hade fått vara mer intensiv, men visst blev det en magisk partner med lite supertrevlig mögelost. 89p
 
Toppen