Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

ckntur

Medlem
Idag börjas kvällen med en Feudi di San grigorio Serpico 1997. Dekanteras och påbörjar provningen vid ca 14 grader för att känna om/hur den utvecklas under aftonen.
Någon som har erfarenhet av detta vin sedan tidigare?
Smaknoteringar kommer senare, blir en bastu först.
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite fördrink innan andra äventyr tar vid...

2011 Renato Ratti Barolo Marcenasco

image.jpg


Hallon, körsbär, marsipan, kakao, ljus tobak, anis och rosenblad.

Elegant, slankt och småeldigt med yppig fruktkoncentration som ligger bra på tungan hyfsat länge. Bra intensitet och småilskna tanniner. Ung och oförlöst, men jäkligt god redan nu. Når inte riktigt de högsta höjderna, men övre medelklass är nog rätt etikett att sätta. God chans för några pinnar till med lite lagring. Saknar lite komplexitet i dagsläget. 89p
 

chambertin

Medlem
Idag börjas kvällen med en Feudi di San grigorio Serpico 1997. Dekanteras och påbörjar provningen vid ca 14 grader för att känna om/hur den utvecklas under aftonen.
Någon som har erfarenhet av detta vin sedan tidigare?
Smaknoteringar kommer senare, blir en bastu först.
Visa bifogad bild 4797
Tyvärr inte. Har mest satt smaklökarna i deras vita och en yngre Serpico ( 2003-2006 ngt, minns inte nu). Den var dock magnifik men väldigt ung.
 

Per Stade

Lege artis
När jag var in på bolaget igår, för att köpa lite vardagsdricka, fick jag av någon anledning för mig att lämna det gamla vanliga franska och försöka hitta något nytt och spännande. USA lockade, Fine Wines stormästare har ju nyligen skrivit om sin resa over there och jag har i ljust minne en chardonnay från Chateau Montelena.
Urvalet var inte stort, men hade inte någon skrivit positivt om 2014 Kung Fu Girl? Etiketten var i och för sig avskräckande smaklös men shit la même, som de säger i Frankrike.
Skruvkork av, trugar hustrun att prova. Doften var lite menlös men ingen typisk riesling-diesel direkt. En smutt ur glaset, men vad är det här? Sött kärringdricka? Men, nej hustrun vägrade bestämt att dricka mer efter ett första smakprov. Päronsaft med mer sötma än syra, det här är inte ens mediumwine. Stora varningsflaggan hissad.
Idag återställdes ordningen och jag köpte lite chablis premier cru som plåster på såren.
 
Last edited:

Silex

Medlem
Igår blev det en Occhipinti SP68 2013 och jag tycker den var riktigt bra. Provade den i samband med att den släpptes förra året och tyckte den var lite ung och spretig då, men redan nu var det ett annorlunda vin. Slankt, snyggt och komplext och lite trevliga tanniner. Gott att bara sitta och sniffa på, men självklart ännu trevligare att dricka.
Idag lite champagne - min tredje och sista flaska Savart Calliope 2007. Skitbra, som den varit varje gång. Som vanligt öppnar jag inte tillräckligt långt innan, och dricker för snabbt, så det sista halva glaset är det bästa. En riktigt fin komplexiteten kommer fram, en härlig bukett frukter, blommor och kex och varje klunk blir en upplevelse som varar längre än det tar att skriva ett inlägg på finewines. Gott!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev en hel del kul vin igår med en av provningsgrupperna (den lite yngre och skäggigare!).

20150829_171819.jpg


Paul Dethune Blanc de Noir
Väldigt trevlig med mycket generös näsa. Massor av mogen, yppig frukt, passionsfrukt, ananas, melon och rabarber. Finns även tydliga malotoner som ger en fin gräddighet och krämighet i munnen. Jättegod!

IMG_20150829_204146.jpg


Jim Barry The Armagh 2007
Ett monster till vin! Rejält med kryddiga fat i doften men även massor av högextraherad frukt, men inget som drar åt det övermogna eller torkade. I munnen är vinet på högsta volym med fyllig kropp, mjuka välsvarvade tanniner, hyfsad syra (inte särskilt hög dock) och en skyhög intensitet. Eftersmaken räckte hela spårvagnsresan hem!

IMG_20150829_210218.jpg

Vincent Paris La Geynal 2013
Ett vin lite mer i min stil. Slankt och elegant med högkvalitativa tanniner och en frisk syra. Näsan är dominerad av peppar av alla sorter och färger. Kanske saknas en aning komplexitet, men med lite tid så kommer även en del syrliga körsbär, lite svartavinbärsblad och lite kött. Hade det inte funnits så mycket annat bra vin hade jag fyllt källaren med det här! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
2013 Brännland Iscider

image.jpg


Det blev åka av igår ihop med lite hempulad äpplekaka.

Superhäftigt fruktvin. Massivt koncentrerat med både gula, röda och ett uns gröna äpplen i skön harmoni. Hittar även lite toner av humle och akaciahonung samt en del aprikos och antydan till fat. Rejält söt men syran balanserar upp och tar till och med täten totalt. Ganska visköst i munnen, men ändå förhållandevis lättfotat. Det känns aldrig särskilt tungt. Ja, och vilken längd!

Här snackar vi trevligt fruktvin mina vänner. Ett måste att prova minst en gång. Kan dock inte undgå att fundera på hur en sådan här dryck blir med lite lagring; allt tyder i alla fall på att det borde klara en hel del.

Tyvärr så missade vi upplägget med äpplekakan. Den blev tyvärr alldeles för tung och "knäckig" då frugan använde mycket smör och mandelmassa. Äpplena var dessutom så välgräddade att de hade väldigt lite syra kvar. Tyvärr så dog vinet totalt i sällskapet som nog hade mått bättre med en aningen lättare efterrätt eller varför inte lite mögelost *slickar mig frenetiskt runt munnen*. :)
 

grappa

Medlem
En Cava och en Rosé (lite sommarkänsla så här på slutet av säsongen) öppnades igår. Vilka besvikelser initialt!
Rosén var ogin och tillknäppt hela kvällen men efter ett dygn i kylen så öppnade den sig! Riktigt elegant och annorlunda än andra roséer jag provat.
Cavan var rent ut sagt ointressant, ingen doft och bara beska i smaken, innan den blev rumstempererad och bubblorna försvunnit. Sen blommade den upp och var ännu bättre dag två efter att ha stått öppnad i kylen.
  • Commandeur Jarras, Gris de Gris, Sable de Camargue, 90% Chardonnay, 10% Pinot Blanc, 2014: Härligt laxrosa färg. Tropisk frukt, antydan av karamell, och en liten kryddighet i smak och doft. Mindre fruktigt en "vanliga" roséviner.
  • Marques Spuche de Lacy, Cava, 50% Macabeo, 50% Chardonnay; Härliga äppeltoner med en antydan av jordgubb.
 

chambertin

Medlem
2012 Kohlberg Syrah. Inte var dag man dricker Bolivianskt rödtjut men vad passar bättre än att göra det på plats. Fick en snabb rek från @Vino fino att detta var ett ok vin. Färgen är som sig bör djup och tät med purpurröda drag. Doften är stor och intensiv och domineras av varma mörka bär (blåbär/björnbär), massor av lakrits och en jordighet nästan åt Tempranillo-hållet. En diskret rostad fatton finns där också. Första kvällen jag dricker den så får jag lite Zin-vibbar men det lägger sig till andra dagen. Allting osar mkt Sydafrika med värmen och den nästan lite brända tonen. Smakmässigt har den det den behöver i rikedom och komplexitet men den saknar nästan helt fruktsyran som den så väl skulle ha behövt och ger därför ett jolmigt intryck och alkoholen slår igenom pga detta också. Ett ok vin som @Vino fino sa men med nyfikenhet på vad lite mer variation på fruktmognad skulle kunna ge i framtiden, eller är det månne klonurval som ger den här stilen. Med tanke på stilen så borde den nog också byta namn till Shiraz.
IMG_0655.JPG


Lite högre kvalitet höll den här:
2014 Ken Forrester Old Vine Reserve Chenin Blanc
Djup gul färg. Stor doft med lätt fatton, värme, våt ylle, aprikos och mandel. Lite knuten smak först med mjuk fatton och milda ganska utvecklade syror och bra eftersmak. Med lite luft och högre temp är det riktigt trevligt. Gillar nog den här stilen av CB bättre än Loire (vg torra) men skall väl handen på hjärtat erkänna att jag inte korkat upp så mång CB-Loire de sista åren. Dags att ge dem en ny chans kanske.

Och detta slank också ner förra veckan:
2013 Künstler Spätburgunder Tradition Trocken
Mörk (för att vara PN) ung färg och den där lilla kryddigheten som man ibland hittar i Tysk och Alsacisk PN. Där finns en klädsam fatton och frukten drar mkt åt smultron och körsbär men är inte så intensiv. Smaken är mild och ganska mjuk och med aningen alkoholanstrykning och lite fattanniner som ger vinet en bra ryggrad. Hade gärna sett lite mer syra och tätare frukt för att gilla det ordentligt. Välgjort är det dock men lite enkelt.
 

chambertin

Medlem
Laggar mkt med noteringar på viner jag druckit så här kommer några till:

N/V champagne med lite flaskmognad är väldigt gott tycker många och jag är inget undantag. 1-2 år i källaren gör näsana alltid lite extra på komplexiteten. För mig som gärna ser Pinot Noir lite överdoserad i cuvéen så föll valet på en N/V Cuvée Réserve, H.Billiot (deg Januari 2013, 11g dosage, 50% 2010, 25% 2009, 25% 2008). Väldigt dominerande doft av valnötter och honug. Mjuk syra och fylligt för att vara champagne.

Några dagar senare ytterligare en H.Billiot i form av 2005 (deg Nov 2012, 8g dosage, 75% PN 25% Ch). Inte lika utvecklad som Cuvée Reserve och klart stramare i stilen. En del mognad på doften dock och rondören finns där och valnötterna likaså.

2007, Dehesa la Granja Bod Alejandro Fernandez:
Samma som på BYOB-vinfernot senast i Gbg och den levererar exakt och bra igen med sin stallighet och mognad.
<a href="http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-345#post-86607">Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner</a>

2011, Les Obriers de La Péira Har druckit denna två ggr och en flaska var lite ”brettig” och den andra inte alls vilket får mig att undra hur det kan vara så olika. I detta fallet verkar det ju vara spontant och med viss variation från flaska till flaska. Hur som helst så är det ett härlig kvalitativt vin av typisk mediumkvalitet. Doften är stor, varm och mjukt rödfruktig och parfymerad med provencalsk kryddighet. Drick- och klunkvänligt så det förslår men inte utan personlighet. 119:- på bolis är svårslaget tror jag.

IMG_0560.JPG


2007, Châteauneuf-du-Pape “Les Origines” Dom. Grand Veneur
Shit det här var bara så satans bra ! Opakt tätt och med en doft av kryddor (sandelträ, stjärnanis, spiskummin, garrigue ) som stod som en kvast ur glaset. Bakom det en diskret fatighet och tät frukt som drar åt hallon och bigarråer. Väldigt tätt i munnen utan att gå över styr och tillräckligt stramt i tanniner och syror för att slippa någon känsla av sylt över huvud taget. Snäppet bättre än deras -07 Vieilles Vignes som vi hade på en BYOB förra året.

2009, Grüner Veltliner Loibner Berg Smaragd, FX Pichler
Minns inte så mkt av den här mer än att den var lite knuten och väldigt pepprig och oljig första dagen för att sedan dag två utveckla en skön doft av mogna päron och melon. Lång längd i smaken och mjukt och runt.

2007, Merlot Veenvouden
Rätt trist och intetsägande lätt paprikadoftande Merlot som lika gärna kunde varit en grön CF,CS eller Carmenère.
 

Mattias Schyberg

Administratör
När jag var in på bolaget igår, för att köpa lite vardagsdricka, fick jag av någon anledning för mig att lämna det gamla vanliga franska och försöka hitta något nytt och spännande. USA lockade, Fine Wines stormästare har ju nyligen skrivit om sin resa over there och jag har i ljust minne en chardonnay från Chateau Montelena.
Urvalet var inte stort, men hade inte någon skrivit positivt om 2014 Kung Fu Girl? Etiketten var i och för sig avskräckande smaklös men shit la même, som de säger i Frankrike.
Skruvkork av, trugar hustrun att prova. Doften var lite menlös men ingen typisk riesling-diesel direkt. En smutt ur glaset, men vad är det här? Sött kärringdricka? Men, nej hustrun vägrade bestämt att dricka mer efter ett första smakprov. Päronsaft med mer sötma än syra, det här är inte ens mediumwine. Stora varningsflaggan hissad.
Idag återställdes ordningen och jag köpte lite chablis premier cru som plåster på såren.
Det var hårda ord milt sagt. Minns inte riktigt själv vad jag tyckte i detalj om detta vin vid tidigare årgångar, men jag minns det som hyggligt i vilket fall som helst (amerikansk Riesling brukar dock på sin höjd vara helt ok). Den lilla sötman skall nog vara där, då det inte är helt torrt utan förmodligen halbtrocken (om vi skall gå på tyskt vokabulär), dessutom så förvånar det mig inte att syran var låg. Jag har dock en förhoppning om att @Larseman testade detta nyligen också, och i så fall hade det varit kul att höra hans åsikt också.

Kul sågning i vilket fall som helst, det behövs det också! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Laggar mkt med noteringar på viner jag druckit så här kommer några till:

N/V champagne med lite flaskmognad är väldigt gott tycker många och jag är inget undantag. 1-2 år i källaren gör näsana alltid lite extra på komplexiteten. För mig som gärna ser Pinot Noir lite överdoserad i cuvéen så föll valet på en N/V Cuvée Réserve, H.Billiot (deg Januari 2013, 11g dosage, 50% 2010, 25% 2009, 25% 2008). Väldigt dominerande doft av valnötter och honug. Mjuk syra och fylligt för att vara champagne.

Några dagar senare ytterligare en H.Billiot i form av 2005 (deg Nov 2012, 8g dosage, 75% PN 25% Ch). Inte lika utvecklad som Cuvée Reserve och klart stramare i stilen. En del mognad på doften dock och rondören finns där och valnötterna likaså.

2007, Dehesa la Granja Bod Alejandro Fernandez:
Samma som på BYOB-vinfernot senast i Gbg och den levererar exakt och bra igen med sin stallighet och mognad.
<a href="http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-345#post-86607">Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner</a>

2011, Les Obriers de La Péira Har druckit denna två ggr och en flaska var lite ”brettig” och den andra inte alls vilket får mig att undra hur det kan vara så olika. I detta fallet verkar det ju vara spontant och med viss variation från flaska till flaska. Hur som helst så är det ett härlig kvalitativt vin av typisk mediumkvalitet. Doften är stor, varm och mjukt rödfruktig och parfymerad med provencalsk kryddighet. Drick- och klunkvänligt så det förslår men inte utan personlighet. 119:- på bolis är svårslaget tror jag.

Visa bifogad bild 4821

2007, Châteauneuf-du-Pape “Les Origines” Dom. Grand Veneur
Shit det här var bara så satans bra ! Opakt tätt och med en doft av kryddor (sandelträ, stjärnanis, spiskummin, garrigue ) som stod som en kvast ur glaset. Bakom det en diskret fatighet och tät frukt som drar åt hallon och bigarråer. Väldigt tätt i munnen utan att gå över styr och tillräckligt stramt i tanniner och syror för att slippa någon känsla av sylt över huvud taget. Snäppet bättre än deras -07 Vieilles Vignes som vi hade på en BYOB förra året.

2009, Grüner Veltliner Loibner Berg Smaragd, FX Pichler
Minns inte så mkt av den här mer än att den var lite knuten och väldigt pepprig och oljig första dagen för att sedan dag två utveckla en skön doft av mogna päron och melon. Lång längd i smaken och mjukt och runt.

2007, Merlot Veenvouden
Rätt trist och intetsägande lätt paprikadoftande Merlot som lika gärna kunde varit en grön CF,CS eller Carmenère.
Kul viner!

Drack Obrier 2011 för nån vecka sen och tyckte den var väldigt trevlig. Relativt slank och juicig trots sin varma härkomst och sina 14,5%. Bättre än 2008:an som jag minns som lite kokt. Men har ett par årgångar så kanske får ta och lösa en vertikal! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bonnaire 2001, en katastrofal årgång i Champagne här har man dock lyckats helt ok, låg syra med mjuk tilltalande gul frukt.
Rausan Segla 1983, fullt mogen fanns max 1 tannin kvar dock underbar doft av röd frukt och svartavinbär. Liknande smak som är direkt och okomplicerad, saknade en del komplexitet. Bra längd. Njutbar!
Diebolt Vallois 1973, Wow, wow! Ett vin som kan bjuda på en del flaskvariation denna flaska var magisk. Ljus färg, bra mousse,helt makalös doft, exotiska frukter, kola och en uns kaffe. Inledningsvis lite låg syra som tilltog med luftning. Full av energi och liv, smak av exotisk frukt tydligast var passionsfrukt, kola samt en underbar syra. MAGIC
 

chambertin

Medlem
Kul viner!

Drack Obrier 2011 för nån vecka sen och tyckte den var väldigt trevlig. Relativt slank och juicig trots sin varma härkomst och sina 14,5%. Bättre än 2008:an som jag minns som lite kokt. Men har ett par årgångar så kanske får ta och lösa en vertikal! :)
Håller med, definivt bättre än 2008. Har du provat -12 eller -13 ?
Har inga -08 kvar nu tyvärr men några andra från La Pèira finns dock.
Vore kul med ett sydfranskt rally utan Rhône.
 
Toppen