Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Det blev ännu en underbar sommardag igår med både grill, fantastiska ostar och fina viner. Ett nostalgiskt återbesök till Kalifornien samt en snabbis till Ungern.

Metallica på Ullevi. Inget favoritband varken förr eller nu, men visst bjuds det på en hel del nostalgi om inte annat. Bäst igår: Master of Puppets!

Slank Pinot Noir till entretcôte var väl inte den bästa kombinationen direkt, men vinet levererade riktigt bra för sig själv åtminstone.

2010 Au Bon Climat Pinot Noir La Bauge Au-dessus

Visa bifogad bild 4764

Läckert vin med elegans, lätt kropp och kryddig stil. Inslag av mörka körsbär, rotfrukt och rabarber som vilar på en bädd av sandelträ, lagerblad, krut, kanderade mandlar och kanel. Mineralisk och stenig struktur i munnen med frisk hög syra och snälla tanniner.

Så jäkla gott! Helt klart så får det bli 90p.

Lite senare på kvällen så blev det dags för lite bättre ostar och tanken var att pinoten skulle lira väl med de hårda och Tokaji till mögelosten. Ädelröta och mögelost funkade såklart exellent men PN-vinet kändes mest surt till de andra tyvärr. Har för dålig koll på ost och vin känner jag. Förmodligen skulle nog ett fruktigare rött fungera bättre alternativt ett vitt med ett uns sötma, men jag vet inte.

Ostarna var såklart grymt goda i vilket fall som helst...

Visa bifogad bild 4765
Provdone del Monaco, Vallée de d'Ossan (get) och Le Vieux Berger (Rouquefort)

2009 Chateau Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos

Visa bifogad bild 4766

Ett härligt vin utan tvekan. Drar mer åt ädelrötad Chenin Blanc än Sauternes i stilen. Smutsig honung, kanderad citrus, inlagda päron och aprikos dominerar med små delikata toner av saffran, flinta och svampskog under ytan. Inte så där överjävligt viskös och sötman hålls snyggt i schack av den höga syran. En ganska "lätt" och frisk Tokaji, som helt klart gärna hade fått vara mer intensiv, men visst blev det en magisk partner med lite supertrevlig mögelost. 89p

Har hållit en provning med testet vilket vin passar bäst till vilken ost. 6 ostar mot 6 viner och stor spridning på typicitet. Alla fick sätta poäng på alla kombinationer och sedan sammanställdes resultatet, se bifogad fil. Väldigt kul provning och ostarna presenterades proffsigt av Glenn på Ost Hugo.
 

Attachments

  • Ostbrickan resultat.pdf
    179,2 KB · Visningar: 304

Gurto

Medlem
Paul Blanck Riesling Grand Cru Furstentum 2005 (först sotad salmalax med alg- och bläckfisksallad smaksatt med lime och sesamolja. Sedan till ugnsbakad torskrygg med bacon, selleri, zucchini, rödbetor och kapris)
Doft: Mogna, mjöliga äpplen, aprikos, honung, polkagris och diesel
Smak: Fet, lite vaxig munkänsla med mogen frukt, honung och diesel. Liten, liten restsötma. Medel+ i syra. Lite rivighet i avslutet (typiskt Alsace för mig)

Väldigt trevlig riesling med en del mognad. Absolut min typ av vin! På vippen till 90p men försöker förhålla mig objektiv och nöjer mig med 89+ ;) I fullt öppen och drickvänlig fas även om det säkerligen orkar med mer mognad.

Detta för ynka, motsvarande, 132 kr på domänen. Och ibland hör man att franska viner inte är prisvärda!

Passade väldigt bra till förrätten och ganska bra till varmrätten (mindre vinvänliga tillbehör, tycker jag)
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
image.jpg
Till kvällen lagar jag och hustrun picanha eller på svenska rostbiffslock med kappa, på kött från kossa, som gått ute och betat gräs.
Som alla vet så är vaccumpackat kött alltid försett med ett bäst-före-datum. Vad inte alla vet är att köttet blir bättre och mörare om man gör som jag, väntar en vecka eller så efter den angivna tiden.
Nåväl jag snittade kappan i ett snyggt rutmönster och kryddade med mald svartpeppar och salt. Brynte rejält i vitlökssmör på bägge sidor, hällde på en rejäl skvätt rödtjut, och så in i ugnen till 68 grader innertemperatur. Till maten dricker vi 2013 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Vaillons "Les Minots". Syran i vinet skär som en kniv igenom sältan på köttet och vitlökssmöret och rödvinet i skyn. Jag provar med lite rött också men det märkliga är att jag tycker att det vita vinet matchar maten mycket bättre.
Det är egentligen lite tidigt att dricka Patrick Piuzes 2013 men jag har haft svårt att hålla mig ifrån dem. Jag tycker att de är de bästa hittills, som jag har smakat, kanske beroende på att ekfatstonen är snyggt återhållen.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Renato Ratti Barolo Marcenasco 2008 (först till saures rindfleisch - rostbiff med silverlök och vinägrett på pumpkärnsolja sedan till ryggbiff med tomatsallad)
Doft: Mörka, lite kärniga, körsbär, hallon, lätt parfymerat av torkade rosor, tjära, järn, lakrits, jordigt, rostat kaffe, mörk choklad, målarlåda
Smak: Stramt med mörka bär och kryddighet. Tjära/slocknad ved i eftersmaken. Fortfarande en hel del tanniner kvar.

Har inte hänt så mycket sen sist (8 månaders sen). Möjligtvis är frukten lite mer mogen och torkad samt att de volatila målarlådsdragen är tydligare. Ett jädra bra vin är det hur som helst. Tål att lagras längre. 90p

Passar oväntat bra till förrätten - är en del ättika i vinägretten som jag trodde skulle ställa till det men det funkade bra. Ännu bättre till köttbiten, men det var ju väntat.
 

epeb

Medlem
Ch. Grand Puy Ducasse 1983.
Genomblöt kork, base neck/top shoulder.
Mjukt och lent i munnen, tanniner och syra kickar inte in förrän på slutet och lämnar ett härligt balanserat medium intryck.
Mörka bär, antydan av svarta vinbär i början på eftersmaken går sen över och blir mörkt sötlakritsig. Lång eftersmak. Helhetsintrycket är mycket gott, elegant och lättdrucket. Fick väldigt svårt att hinna med i frugans takt som är ett toppbetyg i sig. Så 90+ nånting får det bli.

Det är såna här viner som gör att jag älskar gamla bordeauxs. Ja de är mina absoluta favoriter även om jag också har stor förkärlek för italienarna Barolo, Brunello, Vino Nobile och Chianti med flera.
 

Attachments

  • ch.GrandPuyDucasse1983.jpg
    ch.GrandPuyDucasse1983.jpg
    37,2 KB · Visningar: 207

Magikern

Medlem
Jean-Michel Guillon Gevrey-Chambertin Premier Cru Champonnets 2010

Utmärkt frukt med mycket tranbär och jordgubbar. Bra balans och helhet. Tveklöst ursprungstypiskt och trevligt. Hade kanske inte långlagrat vinet men visst är det ett bra vin om man gillar stilen. Kanske ett vin som passerat lite under radarn i Sverige.

91+ hade jag kanske stannat på med tanke på att frukten började mattas av redan efter 2 timmars dekantering.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
[QUOTE="grappa, post: 87759, member: 1665"
  • Bastide des Bertrands, 2006, Provence, Domaine des Bertrands; Kvällens slamkrypare eftersom druvinnehåller var okänt. Vi köpte flaskan på vingården nära Saint Tropez och missade att anteckna vad som ingick. Mörkt blåröd. Syltig lite kokt i doften med vanilj, kryddighet, svarta vinbär och mörka bär. Stor söt doft. Smaken torr, kryddig och fruktig med bra tanniner och struktur. Druvor; Syrah, Grenache, Cabernet Sauvignon, ....????? 88 p[/QUOTE]
Onekligen är det rätt spännande att befinna sig i en värld där en rigorös juridik reglerar varenda petimäterdetalj för vinmakarna (tänk: pennalistisk skolärarinna) och samtidigt vägrar ge en tum till kunderna. Fransk service-mentalitet uti fingerspetsarna.

Vem behöver Ignoramus som övervakare-förmyndare då vilken klåpare-som-helst kan åstadkomma oförståelse?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev ännu en underbar sommardag igår med både grill, fantastiska ostar och fina viner. Ett nostalgiskt återbesök till Kalifornien samt en snabbis till Ungern.

Metallica på Ullevi. Inget favoritband varken förr eller nu, men visst bjuds det på en hel del nostalgi om inte annat. Bäst igår: Master of Puppets!

Slank Pinot Noir till entretcôte var väl inte den bästa kombinationen direkt, men vinet levererade riktigt bra för sig själv åtminstone.

2010 Au Bon Climat Pinot Noir La Bauge Au-dessus

Visa bifogad bild 4764

Läckert vin med elegans, lätt kropp och kryddig stil. Inslag av mörka körsbär, rotfrukt och rabarber som vilar på en bädd av sandelträ, lagerblad, krut, kanderade mandlar och kanel. Mineralisk och stenig struktur i munnen med frisk hög syra och snälla tanniner.

Så jäkla gott! Helt klart så får det bli 90p.

Lite senare på kvällen så blev det dags för lite bättre ostar och tanken var att pinoten skulle lira väl med de hårda och Tokaji till mögelosten. Ädelröta och mögelost funkade såklart exellent men PN-vinet kändes mest surt till de andra tyvärr. Har för dålig koll på ost och vin känner jag. Förmodligen skulle nog ett fruktigare rött fungera bättre alternativt ett vitt med ett uns sötma, men jag vet inte.

Ostarna var såklart grymt goda i vilket fall som helst...

Visa bifogad bild 4765
Provdone del Monaco, Vallée de d'Ossan (get) och Le Vieux Berger (Rouquefort)

2009 Chateau Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos

Visa bifogad bild 4766

Ett härligt vin utan tvekan. Drar mer åt ädelrötad Chenin Blanc än Sauternes i stilen. Smutsig honung, kanderad citrus, inlagda päron och aprikos dominerar med små delikata toner av saffran, flinta och svampskog under ytan. Inte så där överjävligt viskös och sötman hålls snyggt i schack av den höga syran. En ganska "lätt" och frisk Tokaji, som helt klart gärna hade fått vara mer intensiv, men visst blev det en magisk partner med lite supertrevlig mögelost. 89p
Vilken skoj och trevlig kväll !
Metallica: yamen, yemen, yomen... Några visor som de jojkar är ok, det mesta upplever jag personligen dock som överdrivet tillrättalagt och GNIDET. Svårgillat i min Wärld.
Föredrar Dimmu Borgir och Old Man's Child samt Diamanda Galas och Foetus. . . Samt en eskader av "annat". Tüsk kraftmusik landar också väl i mitt smaköra.

Så: Au Bon Climat var alltså inte ett mineralvatten-med-smaksättning av röda bär? Trots dina 90p vågar jag inte servera detta vin till min kära hustru. Testade tanken på ett 93p-PN med henne förra veckan. Hon sa JA! ...samtidigt som hon subtilt antydde att det var särskilt läge att ställa in restaurangbesöket...

Efter det att jag föreslog ett annat, mer "riktigt vin började hon plötsligt kwittra :)
 

Gurto

Medlem
Chateau Bouscassé 2007 (brässerade fläskkotletter med gräddstuvad taggsvamp)
Mogna, mörka bär - körsbär, björnbär, feta fatinslag av mörk choklad och vanilj, torkade vedartade örter, lakrits, jordigt, lite multet, svarta oliver, lite rökigt, en del balsamiskt volatilitet.
Smak: Medelfylligt, mörkfruktigt och örtigt med slank och stram struktur och en hel del tanniner kvar.

Öppet och tillgängligt med en del mognadstecken men tror att det kan utvecklas positivt många år till. Känns inte trött på något vis. 88p

Funkade bra till maten. Men jag måste säga att taggsvamp är en lite tråkig svamp. Tror inte jag bemödar mig att plocka den mer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chateau Bouscassé 2007 (brässerade fläskkotletter med gräddstuvad taggsvamp)
Mogna, mörka bär - körsbär, björnbär, feta fatinslag av mörk choklad och vanilj, torkade vedartade örter, lakrits, jordigt, lite multet, svarta oliver, lite rökigt, en del balsamiskt volatilitet.
Smak: Medelfylligt, mörkfruktigt och örtigt med slank och stram struktur och en hel del tanniner kvar.

Öppet och tillgängligt med en del mognadstecken men tror att det kan utvecklas positivt många år till. Känns inte trött på något vis. 88p

Funkade bra till maten. Men jag måste säga att taggsvamp är en lite tråkig svamp. Tror inte jag bemödar mig att plocka den mer.
Håller absolut med dig om taggsvampen.
Mer skoj/udda än delikat tillförande.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men jag måste säga att taggsvamp är en lite tråkig svamp. Tror inte jag bemödar mig att plocka den mer.
-Taggsvampen är väl känd för att ta upp smaker av annan svamp väldigt väl så den används bäst som blandsvamp att dryga ut när du fått dåligt med annan finare svamp.
Stek den tillsammans med gula kantareller om du hittat dåligt med kantareller och vips så har du utökat din fångst.

På äldre exemplar av taggsvampen brukar man även pilla bort taggarna då de kan ge en liten oangenäm beska till anrättningen.
 

Gurto

Medlem
-Taggsvampen är väl känd för att ta upp smaker av annan svamp väldigt väl så den används bäst som blandsvamp att dryga ut när du fått dåligt med annan finare svamp.
Stek den tillsammans med gula kantareller om du hittat dåligt med kantareller och vips så har du utökat din fångst.

På äldre exemplar av taggsvampen brukar man även pilla bort taggarna då de kan ge en liten oangenäm beska till anrättningen.

Tackar för tipsen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Halleluja och gud dag på er!

Övning med munskänkargänget igår, fyra druvspecifika och fyra distriktstypiska rödtjut skulle dissekeras. Enbart druva är relevant på de fyra första medan enbart land, region, distrikt och årgång ger poäng i det andra heatet.

Heat 1 - druvviner

1. Mörkröd ganska tät färg. Mörka körsbär, kryddig, lakrits, rabarber, blodapelsin, peppar, vanilj. Ganska bumligt och fruktigt i munnen. Enkelt, men ganska gott.

Uppenbar PN av det mer extraherade slaget. Chansade på en tysk, men det är enbart druvan som räknas i detta heat.

Facit: 2013 Greywacke Pinot Noir

Där ser man, all PN som druckits det senaste har givit utdelning. Ingen annan plockade detta vin (9 personer), de flesta gissade på Syrah, men även Sangiovese vill jag minnas. Lurig PN i allt annat än burgundisk stil.

2. Gräsig, bärig, målarlåda, blommor, svarta vinbär, ceder, blåbärsris och en hel del paprika. Hög intensitet och ettriga tanniner. Relativt fylligt.

CF kändes såklart rätt att gissa här. För mig var det en ganska typisk Loire-CF av ganska bombastiskt slag. Backade såklart upp med CS.

Facit: 2012 Lapostelle Cuvée Alexandre Carmenère

Va fan. Inte en siffra rätt. :( Kunde svurit på att jag hade rätt rörande druvan åtminstone. Carmenère dricks för sällan helt klart, dessutom är detta ett riktigt jäkla bra vin som alla borde plocka upp på SB. Löjligt billigt dessutom (159 pix) och ingen antydan till chiliensk svartvinbärssaft. Ingen i samlingen var i närheten att plocka detta.

3. Fat, blandade mörka bär med stråk av hallon, mynta och korinter. Medelfylligt med viss tannin och aningen hetta.

Jag var verkligen överallt på detta vin. Mest av allt så andades det Merlot, men funderade även på Malbec för att slutligen landa på den "taktiska" druvan Sangiovese, trots att jag inte kunde motivera det riktigt. Backade upp med Merlot. Kändes Italien på något vis.

Facit: 2013 Seghesio Sonoma Zinfandel

Hoppsan! Detta vin borde jag ju känna igen kan jag tycka. Har provat det flertalet gånger innan. I min värld så är det en väldigt otypisk Zinfandel från USA och visst borde jag åtminstone backat upp med Zinfandel kan man tycka. Tyckte dessutom att det var lite trist och generiskt. Normalt brukar jag gilla det mer.

4. Peppar (mängder), björnbär, hallon och en aning bergamott och te. Superslank med knappt noterbara tanniner och hög läskande syra.

Detta vin ställde jag i princip åt sidan då det kändes som en uppenbar ung Syrah. Slankheten var det enda som förvirrade, men vill minnas att jag har stött på liknande egenskaper i Syrah innan. Backade inte upp med något alternativ, då jag inte kom på något bra.

Facit: 2013 Chateau de Jacques Moulin á Vent (Gamay)

Hrm...Beaujolais av bättre slag är lurigt. Så här mycket peppar har jag aldrig känt i en Gamay innan. Strukturen skulle möjligen kunnat leda mig rätt, men här fick jag bita rejält i gräset. Kul vin som jag gärna dricker igen dessutom. Ingen plockade detta vin, möjligen var det någon som prickade in det på sin backup-gissning.

image.jpg



Heat 2 - distriktviner

5. Svarta oliver, rök, grillat kött med rikliga mängder drottningssylt och gröna stråk av mynta ihop med chokladiga fat. Bumligt med bra syra och lite eldighet.

Barossa-klockan ringde här direkt. Ganska uppenbar Shiraz, möjligen skulle ursprunget kunna vara Sydafrika också, men de är sällan så här syltiga och varma, dessutom har de sällan den där gröna myntatonen. Drack ju Wallace nyligen och gissade därför på just det. Årgång 2012.

Facit: 2012 Kaesler Bogan Shiraz (Barossa Valley)

Full pott! Utmärkt början och ett trevligt vin, men knappast värt pengarna. Köp hellre Wallace för halva priset.

6. Ceder, svarta vinbär, ngt kaffe, ngt damparfym, stall och paprika. Stram och ung med medelfyllig kostym.

Utan tvekan bdx, frågan är vilket distrikt. Kändes som en del CF i blenden så jag gissade östra stranden och Pomerol med backup på Haut-Medoc. Årgång 2011.

Facit: 2012 Chateau Tronquoy-Lalande (Saint-Estèphe)

Som vanligt så gissar jag fel på distrikt i bdx, men jag har helt enkelt inte lärt mig att skilja dem åt ännu. Jag borde såklart utgå från västra stranden i de fall jag inte vet annat, vilket mest troligt oftare blir rätt än tvärtom. Ganska medioker bdx dessutom. Helt ok, men inte mer än så. Bra utdelning ändå såklart. Jag borde inte klaga.

7. Syrliga jordgubbar med aningen syltton, torkad frukt, peppar, ngt chark, lavendel, svarta oliver och lite animaliska drag.

Södra Frankrike och grenachedominerat utan tvekan. Gissningen fick bli C9dP med backup på Venetien och Valpoliciella. Årgång 2008.

Facit: 2011 Xavier Chateauneuf-du-Pape

Ganska trist och trött C9dP. Ingen rekommendation.

8. Oxiderat, torkad frukt, jästa röda äpplen, järn, blod, läder och kryddor. Eldigt, viss sötma och rejält platt syra.

Bedömde detta som defekt, men gissningen föll ändå på Venetien och Amarone (Valpoliciella) med backup på C9dP på grund av restsötman och den klumpiga strukturen. Årgång 2007.

Facit: 2010 Zenato Ripassa (Valpoliciella)

Trist vin enligt mig. Flertalet gillade dock det skarpt och tyckte det var typiskt för regionen. För min del så var det lite väl oxiderat. Bra utdelning på det ändå visserligen, men årgången missade jag totalt och så skrev jag Amarone istället för Valpoliciella, vilket hade inneburit bom om det hade varit skarpt läge.

image.jpg


För att summera: Jag är nog ganska nöjd med utdelningen, men visst tusan har man massor kvar att lära. Så fort det vankas vin av lite mer ovanligt slag så faller jag platt. När det gäller distriktsvinerna så blev det dock nästan full pott, med endast ett par störande "slarvfel". Det är bara att jobba på och dessutom så borde jag köpa mer ambitiös Beaujolais, som faktiskt kan vara riktigt trevliga. Dessutom så behöver jag lära känna stilen om man skall kunna plocka vintypen blint om den dyker upp på tentan framgent.

Även denna gång så var det @vininfo.nu som arrangerade provningen, men denna gång lite mer uppstyltat med tidtagning och fler personer. Tack för ödmjukhetspajen, den behövdes. ;)
 

Vino fino

Medlem
Facit: 2012 Lapostelle Cuvée Alexandre Carmenère

Va fan. Inte en siffra rätt. :( Kunde svurit på att jag hade rätt rörande druvan åtminstone. Carmenère dricks för sällan helt klart, dessutom är detta ett riktigt jäkla bra vin som alla borde plocka upp på SB. Löjligt billigt dessutom (159 pix) och ingen antydan till chiliensk svartvinbärssaft. Ingen i samlingen var i närheten att plocka detta.
Skönt att se. Carmenère är en riktigt underskattad druva som folk skäller på vitt och brett i alla sammanhang. Sen dyker den upp på blindprovningar och helt plötsligt smakar den bra...

Nu skall väl iofs tilläggas att just Lapostolle gör ganska "rena" varianter som är lite mer sparsamma med den där gröna örtiga tonen (som jag gillar) men grundkvaliteten i denna druva går inte att förneka. I alla fall om man provar blint. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skönt att se. Carmenère är en riktigt underskattad druva som folk skäller på vitt och brett i alla sammanhang. Sen dyker den upp på blindprovningar och helt plötsligt smakar den bra...

Nu skall väl iofs tilläggas att just Lapostolle gör ganska "rena" varianter som är lite mer sparsamma med den där gröna örtiga tonen (som jag gillar) men grundkvaliteten i denna druva går inte att förneka. I alla fall om man provar blint. ;)
Ja, riktigt trevlig verkar den vara och ett uttryck precis i min smak när det gäller just detta vin. :)
 
Toppen