Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
2006 Tyrrell's Vat 6 Pinot Noir:
Där Gigondas lämnade en lite tom eftersmak kom det här vinet att bli kvällens bästa, inte minst för dess härliga koncentration i frukten och med alla delar på rätt plats! Röda körsbär, muskot, tobak, läder, en påtagligt uppfriskande syra och med grymt integrerade tanniner i kombination med silkeslen kropp. Hög klass rakt av och jag satte den till "Outstanding quality" i dagsläget. Den har absolut koncentration, frukt och syra kvar för att utvecklas vidare om man gillar de lite mer utvecklade aromerna i en Pinot!
Däremot var det inledande knepigt att säga var det var. :p Jag snurrade runt i en Rioja- och således Tempranillo-karusell innan jag fick några ledtrådar till att det kunde vara något annat. Då återstod egentligen bara Nya Världen-Pinot så med lite hjälp och diskussioner kom vi fram till vad det var.
Med facit på hand så var det förstås lätt att känna igen aromerna av en fin PN och syran borde egentligen avslöjat druvan för mig! :D Det gick också utmärkt till maten sedan och höll hela kvällen i stora, runda glas!

Låter som ett vin i min smak! Var köpte du den här rackaren ?
 

ChristianB

DipWSET
Låter som ett vin i min smak! Var köpte du den här rackaren ?
Jag kan försöka ta reda på det, men faktum är att jag inte köpt det själv. I och med att föräldrarna är ordentligt vinintresserade och jag påbörjat min Diploma så har de erbjudit sig att hjälpa till med blindprovningar. :) Med andra ord blir jag ständigt utsatt för blinda vinglas och ska slipa på min analytiska förmåga när det kommer till vin!

Men det är köpt på SB för ett par år sedan, tror jag, om det hjälper att veta... Det var nog småpartier som släpptes och föräldrarna besökte Australien senare under året, så jag gissar att de var nyfikna och köpte en flaska. :)
 

Gurto

Medlem
Olivier Leflaive Bourgogne Blanc les Sétilles 2013 (hemmabuffé med allehanda plock)
Tog inga noter men citrus, gula äpplen och lite fatsmörighet fanns där. Inte särskilt komplext och jag saknar lite koncentration (ja, jag vet att det bara är en Bourgogne Blanc men vill minnas att tidigare årgång - kan ha varit 2011 eller 2012 - var bättre och mer koncentrerat). Ändå ett vettigt vin. 84p

Domaine Entrefaux Crozes-Hermitage 2010 (surdegsbröd med bönröra)
Ganska mycket fällning.
Doft: Mörkt, stramt och ganska elegant med blåbär, jordgubbar, lite bränt trä, bastubänk, torkade örter, torkare alger, barr, vitpeppar, blod och svarta oliver,
Smak: Stramt, strävt och ganska slankt. Mörkbärigt med mycket örtiga toner. 87p

Väldigt fin och komplex C-H med rejält med örtighet och blodiga, animaliska toner. Drack 2013 och tyckte inte alls om - ogint och knutet. Tiden har gjort sitt och nu har det blivit ett riktigt bra vin. 87p

Passade bra till kvällsmackan.
 

jrick

Medlem
Det är mycket troligt faktiskt, jag tror t o m att jag fick höra att flaskan kostade 169 kr. ;) Tack för korrigeringen!
Visst var det gott? Jag gillade det mycket och det kändes fortfarande klart ung när jag drack det för ett par månader sedan. Mig påminde det om en chardonnay+savagnin blend från Jura. Perfekt till hårdost, jag mumsade Gruyère till.
 

Skrutt

Medlem
Jag har inte haft tid att skriva några noteringar vare sig här eller på CT på hur länge som helst. Har bara knappat in noteringar i min egen databas och de blir lite för personliga för copy-paste. Av det jag har druckit de senaste månaderna är jag mest tillfreds med 2012 S:t Clair Omaka Reserve Chardonnay på halvflaska.

(Då sneglar jag kanske lite på prisvärdet eftersom 2010 Dom. Weinbach Riesling Schlossberg Cuvee Sainte Catherine väl egentligen måste vara ett bättre vin, men jag brukar också ofta föredra fatlagrad chard. framför de mer kristalliskt porlande rieslingarna och de eklösa och transparanta chabliserna.)

Därför vill jag gärna utfärda ett köptips nu i september då 2013 S:t Clair Omaka Reserve Chardonnay kommer på helflaska på den gulgröna affären.

Tack till er som delar med er desto mer här på finewines!
 

ChristianB

DipWSET
Visst var det gott? Jag gillade det mycket och det kändes fortfarande klart ung när jag drack det för ett par månader sedan. Mig påminde det om en chardonnay+savagnin blend från Jura. Perfekt till hårdost, jag mumsade Gruyère till.
Det lurade mig helt trots sin ålder! Lite guldgult i färgen men verkligen inte åt det mörkare hållet som kunde skvallrat om en äldre årgång. Det tycktes lite enkelt i sitt utförande dock men det närmaste jag kan komma i en jämförelse är vit Bdx, vilket inte är rättvist med tanke på att jag provat mycket mer av det sistnämnda. Men i "studiesyfte" så kommer jag ju absolut att prova mer vit Rioja! ;)

Vilken stil går Jura i?
 

jrick

Medlem
Vilken stil går Jura i?

Finns ju väldigt olika stilar i Juras vita beroende på om de gjorts "ouillé" (med upptoppning av faten så som de flesta viner) eller om de gjorts "sur la voile" (tror jag det heter) och lagrats under jästtäcke dvs blivit delvis oxiderat. När savagnin gjorts sur la voile får man den blandning av mycket hög syra och oxidation som jag tycker man hittar i Gravonia som ju är gjort på syrastinna Viura (Macabeo) och som med åldern ändå fått en viss oxidation. Jag har ännu inte provat de mest extrema sur la voile-vinerna, Vin Jaune, som är 100% Savagnin och ligger under jästtäcket i 6 år. Tror @Daniel A är ett fan...

När Jura-viner gjorts helt på chardonnay ouillé liknar de istället bourgogner tycker jag, allt från chablis till chassagne-montrachet. Har du inte testat Jura så måste du göra det.

Vina Tondonia är för övrigt riktiga hjältar som håller sina viner så länge i källaren och ändå tar så sparsmakat betalt för dem. Gravonia är grymt för 170 spänn men kostar 12E på decantalo.com...
 

ChristianB

DipWSET
Grym info, @jrick! Jag har hört talas om den oxiderade stilen och är nog inte riktigt ett fan av det, men jag kan tänka mig att det är lite av en "acquired taste". ;)

Jag ska kika lite efter ouillé-varianterna och se vad jag kan få tag i, för det låter som ett vin i min stil. Bggne är ju förstås ett av toppområdena på min karta och allt som påminner brukar gå hem! Ska undersöka SBs sortiment först och sedan kika på andra sidor också. Ju mer desto bättre!
 

jrick

Medlem
Grym info, @jrick! Jag har hört talas om den oxiderade stilen och är nog inte riktigt ett fan av det, men jag kan tänka mig att det är lite av en "acquired taste". ;)

Jag ska kika lite efter ouillé-varianterna och se vad jag kan få tag i, för det låter som ett vin i min stil. Bggne är ju förstås ett av toppområdena på min karta och allt som påminner brukar gå hem! Ska undersöka SBs sortiment först och sedan kika på andra sidor också. Ju mer desto bättre!
Domaine Labet som Caviste har gör kanonfin ouillé. Kan också rekommendera Domaine des Cavarodes som jag nyligen provade ett vin från, Chardonnay Messagelin 2013. Chablisstil och mycket bra för 17E på vins etonnants. Ganevat självklart också, alla vinhipsters älskling... De säljer slut väldigt snabbt på olika sidor. Tissot släpps regelbundet på systembolaget och kan nås via Kvalitetsviners privatimport och självklart från utlandet. Deras Arbois Selection kostade via privatimport 189 kronor tror jag och är en chardonnay-savagnin sur la voile (eller egentligen är nog desss bara sur la voile i savagnindelen). Mycket bra och inte så svårt att ta till sig. Buronfosse gör bra och billig ouillé.

Systembolaget har för övrigt numera en sur la voile chardonnay-savagnin i ordinarie: Domaine Rolet Arbois expression du terroir. Inte lika bra som Tissot Selection men bara 139 spänn.
 

Gurto

Medlem
Jag ska kika lite efter ouillé-varianterna och se vad jag kan få tag i,

På absoluta basnivån har du ju Caveau des Jacobins Chardonnay ( https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/caveau-des-jacobins-229201 ) som finns på hylla i en hel del butiker. Som sagt basnivå från ett kooperativ och ett enkelt vin men trevligt och gott.

En producent som dessvärre inte har någon importör längre är Chateau des Chavanes. Både deras Savagnin och deras Grande Reserve (Chardonnay/Savagnin) är riktigt bra viner. Och för väldigt lite pengar. Ekade viner i Burgundiska stil men ändå med egen personlig/områdestypisk prägel. Antingen får du snubbla på någon som har i källaren sen tiden de fanns att tillgå (fram tills för typ 6 månader sedan) eller näthandla från Europa.

Domaine du Pelican Chardonnay kan också vara värt att kolla upp. Det är Bourgogneproducente d'Angervilles Juraprojekt. Har inte druckit Chardonnayen men väl deras röda blend Trois Cépages ( https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-pelican-9046701 ) som är riktigt bra.
 

jrick

Medlem
På absoluta basnivån har du ju Caveau des Jacobins Chardonnay ( https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/caveau-des-jacobins-229201 ) som finns på hylla i en hel del butiker. Som sagt basnivå från ett kooperativ och ett enkelt vin men trevligt och gott.

En producent som dessvärre inte har någon importör längre är Chateau des Chavanes. Både deras Savagnin och deras Grande Reserve (Chardonnay/Savagnin) är riktigt bra viner. Och för väldigt lite pengar. Ekade viner i Burgundiska stil men ändå med egen personlig/områdestypisk prägel. Antingen får du snubbla på någon som har i källaren sen tiden de fanns att tillgå (fram tills för typ 6 månader sedan) eller näthandla från Europa.

Domaine du Pelican Chardonnay kan också vara värt att kolla upp. Det är Bourgogneproducente d'Angervilles Juraprojekt. Har inte druckit Chardonnayen men väl deras röda blend Trois Cépages ( https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-pelican-9046701 ) som är riktigt bra.
Chateau des Chavanes var den producent som såldes till Marquise d'Angerville och blev Domaine du Pelican! Grande Reserve 2009 var för övrigt grym, önskar att jag hade fler!
 

vininfo.nu

Medlem
Var på vinprovningsträningsläger hos @vininfo.nu igår. Våra fruar deltog också såklart och det blev även lite fantastiskt trevlig mat och härliga samtal. Tack som tusan för en toppenkväll!

@vininfo.nu hade dukat upp fyra röda helt enligt Munskänkarnas 3-betygsupplägg för röda distriktsviner, dvs land, region, distrikt och årgång skulle plockas med möjlighet att backa upp för halva poängen. Beroende på vinval så kan det med andra ord vara hur svårt som helst, men även ganska lätt beroende på hur ursprungstypiska vinerna råkar vara. Just denna gång så får man väl säga att det var en tacksam provning. :)

1. Blåbär, kirchiga körsbär, cigarrtobak, lakrits, peppar, salmiak och lavendel. Fylligt och mustigt med en del eldighet och lång småsöt eftersmak.

Urtypisk rhôneblend, mest troligt från södra Frankrike. Hög kvalitet och intensitet med fin komplexitet. Chateauneuf-du-Pape med gardering på Zinfandel från Napa Valley. Årgång: 2007.

Facit: 2011 Saint Prefert Domaine Isabel Ferrando Chateauneuf-du-Pape Colombis

Nästan full pott, årgången bommades helt. Ganska tacksamt skolboksexempel, dessutom riktigt jäkla bra om man inte är rädd för hög alkohol. 91p

2. Ceder, röd grillad paprika, plommon, cassis, tjära, rök, vägdamm och het jord. Fylligt, småeldigt och intensivt med lång bumlig eftersmak.

Helt utan tvekan en bdx-blend, mest troligt CS-dominerad. Fylligheten, paprikatonen och rökigheten fick mig till Sydafrika/Stellenbosch med backup på bdx/St Julien. Ganska typiskt Meerlust Rubicon och i så fall borde det handla om årgång 2010.

Facit: 2009 Meerlust Rubicon

Yes! Här blev det full pott, trots ett år fel på årgången (+/- 1 ger rätt på tentan). Även detta var dock av det mer tacksamma slaget, men blint är trots allt blint. Riktigt bra vin, väl förtjänt av 91p.

3. Ceder, mörka körsbär, kaffe, tobak, stearin och svarta vinbär. Medelfylligt, stramt och ungdomligt med rimlig intensitet och fin torr eftersmak.

Cabernet S utan tvekan, det kändes dock ganska italienskt i strukturen, men Sangiovese kändes otänkbart av någon anledning och det är lite för klassiskt stramt för att vara en typiskt Bolgheri. Efter många om och men så landade jag i bdx/Pomerol med gardering på Toscana/Chianti. Årgång 2009.

Facit: 2010 Chateau Potensac

Inte illa ändå såklart även om distriktet missades helt. Jag klagar dock inte ändå. Helt ok bdx, väl värt 89p.

4.Enkel röd frukt åt hallon och körsbär, slutet, gröna drag av basilika och gräs samt aningen kakao och kryddor. Bra syra och obefintliga tanniner. Tunt och ihåligt.

Ganska intetsägande och generiskt vin. Inga direkta markörer förutom basilikan och den röda syrarika frukten. Chianti kändes som den bästa gissningen med en omotiverad gardering på en ung Rioja utan påtaglig fatkaraktär. Årgång 2010.

Facit: 2012 Baron Ricasoli Rocca Guicciarda Chianti Classico Riserva

Miss på årgången, men i övrigt full pott. Inte illa, men helt klart mer tur än skicklighet. Trist vin dessutom. 85p

Sanslöst bra utdelning denna gång. Det är bara att beklaga att det knappast är vid träning man skall prestera, men det är helt klart bra för självförtroendet att man åtminstone har hyfsad koll så länge vinerna är någorlunda ursprungstypiska. :)

Visa bifogad bild 4739

Oavsett typicitet så var prestationen nästintill omänsklig. Du måste ha dopat dig där borta i "staterna".

Och, ja Chianti' var heltrist!!!

Varning för @Mattias S m.a.o. ;)
 

Larseman

Medlem
Lambrusco is da shit!

WP_20150815_002.jpg


2012 Cleto Chiarli Lambrusco di Sorbara del Fondatore
Helt perfekt som apertif med lite blandade charkuterier (Prosciotto crudo, Bresaola, Salami) och några ostar.
I färgen ungefär som en lite mörkare rosé från Tavel, inte alls lika mörk som den Lambrusco vi provade i somras. Andra jäsningen på flaska vilket inte alls är standard för Lambrusco i allmänhet där andra jäsningen oftast sker på ståltank (charmat).
Doften innehåller alla möjliga röda frukter och bär, hallon, jordgubbar, lingon, tranbär, men också en del mineralitet. Sprudlande frisk i munnen med mycket syra och toner av lingon, tranbär och lite blodgrape. Lättdrucket men med bra struktur och viss stramhet.
 

Gurto

Medlem
Chateau des Chavanes var den producent som såldes till Marquise d'Angerville och blev Domaine du Pelican! Grande Reserve 2009 var för övrigt grym, önskar att jag hade fler!

Där ser man, det stämmer ju! Puffeney är väl den mer kända producenten som sålde till d'Angerville men stämmer att grannen Chavanes också gjorde det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Oavsett typicitet så var prestationen nästintill omänsklig. Du måste ha dopat dig där borta i "staterna".

Och, ja Chianti' var heltrist!!!

Varning för @Mattias S m.a.o. ;)
Det är lätt att glömma alla gånger man snubblat och landat på snoken när man för ett ögonblick lyckats riktigt bra i denna ödmjukhetssport. :oops:

Tur och dagsform är två stora variabler, men ju mer man tränar desto mer tur verkar man få.

Det gäller alltså att skaffa sig tur. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Domaine du Pelican Chardonnay kan också vara värt att kolla upp. Det är Bourgogneproducente d'Angervilles Juraprojekt. Har inte druckit Chardonnayen men väl deras röda blend Trois Cépages ( https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-pelican-9046701 ) som är riktigt bra.
Chardonnayen (2013) var kanon, en klockren "Bourgogne", floral och elegant.

Vill man prova ren chardonnay i ursprungstypisk stil kan Tissot "La Mailloche" rekommenderas, eller så hoppar man i den djupa änden med http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/la-tour-de-curon-le-clos-9503501 ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I helgen så blev det lite blandad kompott. Först ut var en ganska intetsägande Quara Malbec från Argentina, årgång 2012. (6551). Medelfylligt vin, medium syra med ganska stor avsaknad av frukt och tanniner. Vet inte om det berodde på att flaskan öppnades för sju dagar sedan? Vinet stod på en sval plats och korkades igen med en plastkork som jag köpte på cervera.

Snabbt vidare till nästa som var helt i min smak. Wynns 2010 Cabernet Sauvignon från Australien. (70376). Mycket fruktigt vin, vanilj, blåbär, Hög koncentration, vinet blir fylligt och bombastiskt i munnen. Lämnar en eftersmak av svartpeppar. Syran är välintegrerad och bli aldrig dominant. Jag tycker att 2010 var mycket bättre än 2008 och kommer absolut att köpa mer! Till detta så åt vi fläskkarré, potatisklyftor, gräddsås och oreganoinlagda tomater. Supergott!

När den här flaskan var slut så ville både jag och min fästmö ha ett glas till, så det fick bli ett vin från Spanien. Les Crestes från 2013, Priorat, (76996). Lite slankare än tidigare nämnt vin. Inslag av körsbär med en högre syra. Gott och läskande för att vara ett rött vin! Medelfylligt (-). Tror absolut att det här går bra ihop med lättare maträtter med hög syra. Bra vin!

Sist men inte minst så blev ett vin från systembolagets senaste släpp. Ferrari Perlé (90509) mousserande från 2008. Det här fick mig att förstå innebörden av stenigt och mineraliskt vin. Hittade även några nyanser av honungsmelon och limeskal. Inte speciellt tydliga smaker eller raffinerade vin på något sätt, men gott på balkongen en sommarkväll i Augusti. Kommer inte att köpa detta igen.
 

Daniel A

Administratör
Jag har ännu inte provat de mest extrema sur la voile-vinerna, Vin Jaune, som är 100% Savagnin och ligger under jästtäcket i 6 år. Tror @Daniel A är ett fan...
Stämmer mycket bra det! Än så länge är jag bara en glad lekman som försöker gräva ner mig i stilen. Lite halvsvårt att få tag på ett särskilt brett utbud, har jag märkt. Än så länge har jag gjort bedömningen att: 1) lägstanivån på Vin Jaune är väldigt hög (det är väl hyfsat kontrollerat så det går väl kanske inte att misslyckas om en producent fortfarande ska få sälja det som Vin Jaune) och 2) att gå upp till Château-Chalon-nivå (en egen appelation, som bara gör Vin Jaune) är värt prispåslaget. Och 3) ge mig ålder på grejerna! En av förra årets mest spännande vinupplevelse var en 1996 Jean Bourdy - Château-Chalon. Luktade barrskog fylld med indiska kryddor och dränkt i sublim sherry. Komplex som tusan och ren njutning till sista droppen. Det är ju ett rent (men gott) helvete att jag alltid ska sugas in i vinstilar som har oändlig lagringspotential... Och så har jag en j'?+!¤vla garderob till mitt förfogande. Bah.

Om sur la voile faller en på läpparna så kan vin jaune varmt rekommenderas, är det jag vill få sagt. :)

Grym info, @jrick! Jag har hört talas om den oxiderade stilen och är nog inte riktigt ett fan av det, men jag kan tänka mig att det är lite av en "acquired taste". ;)
Förvisso. Får du bara smutta på rätt flaska kommer du falla pladask dock! ;)

En producent som dessvärre inte har någon importör längre är Chateau des Chavanes.
Det här gör mig lite ledsen. Hade för avsikt att köpa på mig ett gäng. :(
 
Toppen