Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
De röda Kekfrancosvinerna tyckte jag riktigt bra om. Friskheten, frukten, örterna och tillgängligheten var egenskaper som tilltalade mig.
Kommer jag att köpa? Svaret hade varit ett rungande ja, om det nu inte varit för Ungerns agerande i den pågående flyktingkrisen.
Tack för bra anteckningar som vanligt @jcj49 !
Har all förståelse och sympati för din åsikt om Ungerns agerande i flyktingfrågan men tycker kanske det är väl hårt att bojkotta en ungersk vinbonde i nordöstra hörnet av landet (som KANSKE t.o.m avskyr Viktor Urban) pga av deras stängsel i söder. Samtidigt ger du köprek på Slovakiskt vin och dom vill väl inte heller ta emot särskilt många flyktingar dom heller ?
 

epeb

Medlem
2012 RAISINS GAULOIS M LAPIERRE
Lapierre.RaisinsGaulois2012.jpg

Från Flaskposten.
Jag citerar...
"M. Lapierre är en av föregångarna vad det gäller naturviner.
Detta är en Gamay, som inte är Beaujolais utan en Vin de France, en lägre appellation. Detta är ett vin laddat med frukt och fräschör.
Inget vin att lägga i källaren, utan sätt lådan i köket..."

Jap, lät den vila ett par veckor innan korken drogs ur... men, men, men.
Känns tunt och översyrad, lite billigt. Övertygar absolut inte. Visst, det finns lite fruktighet men den stannar inte kvar nån längre stund och lämnar inte det stora intrycket av minnesvärdhet utan vandra snabbt vidare mot intethet. Får en känsla av ungdomens synder med billigt rött som lämnade en eftersmak i mun och mage av av surt vin.

Nej. Detta var inte ett vin som faller ut särskilt väl hos mig. Min kalibrering ligger nog numera på en annan nivå.
Skall jag sätta siffror på denna blir det, jämfört med vad jag brukar korka upp, runt 81-82. Drickbart, men inte mer.
 

jrick

Medlem
2012 RAISINS GAULOIS M LAPIERRE
Visa bifogad bild 5006
Från Flaskposten.
Jag citerar...
"M. Lapierre är en av föregångarna vad det gäller naturviner.
Detta är en Gamay, som inte är Beaujolais utan en Vin de France, en lägre appellation. Detta är ett vin laddat med frukt och fräschör.
Inget vin att lägga i källaren, utan sätt lådan i köket..."

Jap, lät den vila ett par veckor innan korken drogs ur... men, men, men.
Känns tunt och översyrad, lite billigt. Övertygar absolut inte. Visst, det finns lite fruktighet men den stannar inte kvar nån längre stund och lämnar inte det stora intrycket av minnesvärdhet utan vandra snabbt vidare mot intethet. Får en känsla av ungdomens synder med billigt rött som lämnade en eftersmak i mun och mage av av surt vin.

Nej. Detta var inte ett vin som faller ut särskilt väl hos mig. Min kalibrering ligger nog numera på en annan nivå.
Skall jag sätta siffror på denna blir det, jämfört med vad jag brukar korka upp, runt 81-82. Drickbart, men inte mer.
Jag tyckte att det var rätt gott när jag drack det men misstänker att det redan är over the hill nu... Tror att jag kan ha druckit samma årgång som dig men för drygt ett år sedan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har ju inte druckit vinet så egentligen ska jag jag vara tyst men etiketten var en av de bästa jag sett. Fullständigt briljant.

Vive la France
När det gäller vin med "naturvinsambitioner" så har jag lärt mig att känna igen dem redan på designen av etiketten många gånger. Älskar ofta den som i detta fall, inte lika ofta lever vinet upp till designens förträfflighet, men jag har helt klart mjukats upp en del av några positiva upplevelser den senaste tiden. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
När det gäller vin med "naturvinsambitioner" så har jag lärt mig att känna igen dem redan på designen av etiketten många gånger. Älskar ofta den som i detta fall, inte lika ofta lever vinet upp till designens förträfflighet, men jag har helt klart mjukats upp en del av några positiva upplevelser den senaste tiden. :)
Som tur är så är vi ju inga etikettsdrickare här!
 

ARhedin

Medlem
Provar idag en Riesling från Alsace, Grand Cru Brand från 2007, Francois Baur. En av mina favo producenter, levererar igen. Doft: bensinmackbadboll, lite tropiska frukter, lite källarmogna äpplen, smak: bra syra med lite sötma i slutet, nästan lite torr engelsk cider.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    90,7 KB · Visningar: 139

grappa

Medlem
Gick direkt på en Tokaji (se inlägg på Inköp) Tallya Toakji Furmint NV. Oj vilket häftigt vin. Mycket äppeltoner, honung och russin i doften. Torr smak (med viss restsötma) av bokna äpplen och lite kryddighet. Väldigt svårt att relatera till andra viner, speciellt och väldigt intressant. Gott! Poäng; ingen aning, får prova lite fler först.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Efter ett dygn är fortfarande 2010 Robert Klingenfus Signature Pinot Gris riktigt trevlig. Mer oxiderad i smaken nu såklart, men samtidigt mycket mer angenäma russintoner och ett nytt inslag av nötter.
 

Per Stade

Lege artis
Provar idag en Riesling från Alsace, Grand Cru Brand från 2007, Francois Baur. En av mina favo producenter, levererar igen. Doft: bensinmackbadboll, lite tropiska frukter, lite källarmogna äpplen, smak: bra syra med lite sötma i slutet, nästan lite torr engelsk cider.


Gillar "bensinmacksbadboll".
Välkommen in i fördärvet, förresten.
 
Last edited:

Peder

Medlem
Dricker i afton ett vin från Weingut Schwarz. The Butcher Pinot Noir 2012 har övermogna jordgubbar i doften och smakmässigt lite gräddkola, jordgubb och mörka bär med en ganska lång eftersmak. Finns att köpa för cirka 20 euro på nätet och är klart ett roligt och trevligt vin. Vinet har legat på 50% stora träfat och 50% barrique. Vinet har fått 91 poäng i Falstaff.

PHOTO_20150926_194458.jpg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Igår blev det diverse skaldjur och denna Comtesse Marie de France 2002. Gjord på enbart pinot noir. Riktigt god. Nästa flaska dricks om tre år.
image.jpeg

Ikväll dricker vi en favorit! Leon Barral Jadis 2011 är ett fantastiskt härlgt och framförallt personligt vin som jag köpte på mig många flaskor av. Detta är drickglädje! Svårt att bedömna lagringspotentialen tycker jag, riktigt gott nu och kommer förhoppningsvis var så en 5 år till. Någon som lagrat tidigare årgångar kanske kan bidra med något klokt? På tallriken hade vi ryggbiff och klyftpotatis. Har nio flaskor kvar.
 

David L

Medlem
Drack den väldigt spännande Chinon från 1985 från bolaget. Ursäkta TN på engelska, orkar inte skriva om:
Interesting, unlike any wine I've ever had. Green bell peppers, grilled green bell peppers, red chilies, tomato vines, canned San Marzano tomatoes, blackened green chilies, dried herbs and a rich wet chalky earth tone, like clay.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    57,2 KB · Visningar: 147

Mattias Schyberg

Administratör
Drack den väldigt spännande Chinon från 1985 från bolaget. Ursäkta TN på engelska, orkar inte skriva om:
Interesting, unlike any wine I've ever had. Green bell peppers, grilled green bell peppers, red chilies, tomato vines, canned San Marzano tomatoes, blackened green chilies, dried herbs and a rich wet chalky earth tone, like clay.
Populärt vin, har själv stött på det 4 gånger i olika sammanhang. Kul och gott helt klart. :)
 

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 5027
Igår blev det diverse skaldjur och denna Comtesse Marie de France 2002. Gjord på enbart pinot noir. Riktigt god. Nästa flaska dricks om tre år.
Visa bifogad bild 5029
Ikväll dricker vi en favorit! Leon Barral Jadis 2011 är ett fantastiskt härlgt och framförallt personligt vin som jag köpte på mig många flaskor av. Detta är drickglädje! Svårt att bedömna lagringspotentialen tycker jag, riktigt gott nu och kommer förhoppningsvis var så en 5 år till. Någon som lagrat tidigare årgångar kanske kan bidra med något klokt? På tallriken hade vi ryggbiff och klyftpotatis. Har nio flaskor kvar.

Barral svavlar för klent så lagring kan vara en chansning. Jag har dock aldrig haft några större problem själv, bortsett från någon flaska som varit väl hög i syran av möjlig efterjäsning.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Barral svavlar för klent så lagring kan vara en chansning. Jag har dock aldrig haft några större problem själv, bortsett från någon flaska som varit väl hög i syran av möjlig efterjäsning.
Har druckit en del Barral med lite ålder (5-6 år) och har aldrig haft några problem. Visst svavlar Barral ganska lite (en del viner inget alls), men stabiliteten i vinerna löser han ju på andra vis (väldigt torra, utjästa viner och med gott om skyddande syra och tanniner). Sen får man ju gilla Brett, för den lär ju inte bli mindre påtaglig med lagringen :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En härligt lugn hemmakväll igår. Årets första Mont d'Or har dessutom inmundigats (säljs enbart mellan september och april). Vilken sanslöst trevlig ost det är; den älskar vin och jag älskar dem båda! Åt den som den var, brydde mig inte om att värma den med mera, vilket inte behövs om ni frågar mig.

Till osten så blev det lite blandade överblivna slattar av både GV, Pinot Gris och mogen Sangiovese. Allt funkade utmärkt.

Fick även två vita viner serverat blint av min hustru. En riktigt nyttig provning, där det ena var en sunkig SB från NZ (Stoneleigh) och det andra en överraskande trevlig SB från Loire (2014 Roger Champault Sancerre Les Pierris). Satan i gatan vilka skillnader. Loire fullständigt krossar motståndet med sin helt underbart flintamineraliska citruskaraktär med enbart ett uns av nässlor och kattkiss. Trots ett lågt pris så levererar det klass utan tvekan. Det trista NZ-vinet är dock riktigt dåligt. Massor av kokt grön sparris och trött syra med överdriven karikatyrfrukt.

Plockade såklart ursprunget på karikatyren, medan jag fick kämpa en del med det andra, men slutligen ramlade myntet ner. SB kan vara riktigt trevligt om man väljer rätt vin. Jag ger det 87p medan sparrisbomben får nöja sig med 81p

Senare på kvällen så blev det entretcôte och lite Pinot noir från Oregon. Köpte nämligen 2013 Bergström Pinot Noir Cumberland Reserve för att testa. Ett hyggligt vin utan tvekan. Mycket frukt och rostade fat visserligen. Jordgubbar, rabarber, sandelträ, kåda och lite körsbärscola i näsan. Lite bitter eftersmak och rimlig intensitet. Funkade bra till maten, men jag blev ändå inte imponerad med tanke på pris. 88p

image.jpg
 
Toppen