Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silex

Medlem
Yes, det är självfallet helt sant! Jag har bara aldrig druckit det där fenomenala zin-vinet som man hört så mycket om. Istället har jag varje gång jag testat något blivit riktigt besviken, och det är ändå på flaskor som legat någonstans i 300-kronorsklassen. Något konkret tips som kan råda bot på mina fördomar?
Själv tycker jag att vinerna från Ridge (Geyserville, Lytton Springs som är ca 70-80% zin) har potential att bli riktigt bra, men man måste ge dem lite tid. Som unga har de ganska mycket fat och alkohol som stör och måste integreras. Ridge East Bench är 100% zinfandel och den har jag bara druckit ung och där var lite mer sylt/ek/alko-varning än de två andra, men kanske även den blir bättre med tiden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yes, det är självfallet helt sant! Jag har bara aldrig druckit det där fenomenala zin-vinet som man hört så mycket om. Istället har jag varje gång jag testat något blivit riktigt besviken, och det är ändå på flaskor som legat någonstans i 300-kronorsklassen. Något konkret tips som kan råda bot på mina fördomar?
Ridge Lytton Springs och Ridge Geyserville är dock lite uppblandade med annat, men blir magiska redan efter ca fem-sju år. Dem kan man aldrig ha för många av :)
Annars har jag relativt nyligen fått i mig:
2009 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Old Vine, som verkligen gav mersmak.
 

chambertin

Medlem
Ibland finns bättre (läs dyrare, typ 300 sek) exemplar från Ravenswood på beställningssortimentet. Tidigare har de i alla fall hållit bra klass och liten syltighet. Tycker även att Vintners Blend från Ravenswood håller bättre klass än de flesta i den priskategorin.
Just nu finns Ravenswood Old Hill -09. Beställde precis några av den. https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/ravenswood-7509601
Ridge är ju ett annat säkert kort i den här kategorin.
 

ChristianB

DipWSET
Ni har ju fått i er en massa schysst vin utan att jag lagt märke till det! :p Men så har jag också varit lite återhållsam för att ge träningen en extra skjuts. Ikväll blev det dock finvin med den kära mormor som bor i närheten; jag hade turen att rota i garderoben där för knappt ett år sedan, och vad fick jag se, om inte en Rioja från 1987! :D
Cs9iNpa.jpg


Ni ser förstås vad det är och färgen på vinet! Jag blev nog mest glad över att vinet var så bevarad i en enslig garderob, men enligt mormor har det förvarats liggande och det köptes nog i början på 90-talet... Jag dekanterade flaskan i en karaff men det var inte mycket till sediment faktiskt, bara lite smågrums längs flasksidan. Korken var som ni ser nästan intakt och i gott skick!
Doften dominerades först av skog, torra granbarr, undervegetation och färsk svamp. Det var på inget vis en unken och gammal doft, utan snarare den där doften man springer på ute i skog som har stått länge och byggt på ett gott lager av barr, sten, mossa och jord! :)
Smakmässigt var det lite återhållet till en början, med drag åt det fuktiga, undervegetativa hållet och det hade en lite "svampig" nyans i eftersmaken, men sedan öppnade det upp sig! Torkade röd frukter (torkade hallon, tranbär, körsbär) var sanslöst väl integrerade med fat, tobak, läder och ett uns kryddor. Lite svårt att sätta fingret på vilka bara! ;)

Jag dricker väldigt sällan spanska viner, mest för att jag aldrig tycker att de levererar ordentligt eller uppfyller förväntningarna man har på prislappen, men det här med vällagrad Rioja börjar bli klarare! I vintras var det en Gran Reserva Conde de Valdemar-94 som föll mig på läppen, nu i höstmörkret är det en tokigt bra Reserva Marques de Riscal-87! Det börjar nog bli dags att hugga en låda av trevlig Rioja och glömma i 20 år...
 

gece

Man vänjer sig.
Doften dominerades först av skog, torra granbarr, undervegetation och färsk svamp. Det var på inget vis en unken och gammal doft, utan snarare den där doften man springer på ute i skog som har stått länge och byggt på ett gott lager av barr, sten, mossa och jord! :)
Och all denna barrskog trots att det inte var en... Gran Reserva? :D Skämt åsido kan jag inflika att 2004 Marques de Riscal Gran Reserva var sanslöst god och jag kan föreställa mig att den lever gott om 20 år än. Har inte kommit mig för att prova -05an men det måste man väl göra snart.
 

ChristianB

DipWSET
Och all denna barrskog trots att det inte var en... Gran Reserva? :D Skämt åsido kan jag inflika att 2004 Marques de Riscal Gran Reserva var sanslöst god och jag kan föreställa mig att den lever gott om 20 år än. Har inte kommit mig för att prova -05an men det måste man väl göra snart.
Hahaha! :D

Tack för tipset! Jag ska prova den och se om det kan vara en kandidat för källaren!
 

epeb

Medlem
Idag blev det
1990 Château La Lagune
Ch.LaLaguna1990.jpg


Mörka bär, plommon, lite sv. vinbär och antydan av mörka körsbär plus toner av anis i ett långt avslut. Mjuka avrundade tanniner och syra i balans. Finstämt och elegant med gott om kropp som en bra Bdx bör vara.
Underbart gott och lättdrucket. Hade fullt sjå att hänga med i frugans takt.
CT ligger absolut inte fel med 90+ på denna.
 

Livermore

Medlem
Dricker idag Tio Pepe Fino och begrundar det skrala utbudet av sherry i Norden. Vet inte hur många sherryfantaster som frekventar forumet, men jag undrar om det finns någon näthandlare som har ett någorlunda respektabelt utbud av sherry?
Det kanske har framkommit i tidigare diskussioner.

Tio Pepen är för övrigt helt okej, inte lika bra som En Raman som dracks i juni men håller måttet i brist på annat.
 

Vino fino

Medlem
Dricker idag Tio Pepe Fino och begrundar det skrala utbudet av sherry i Norden. Vet inte hur många sherryfantaster som frekventar forumet, men jag undrar om det finns någon näthandlare som har ett någorlunda respektabelt utbud av sherry?
Det kanske har framkommit i tidigare diskussioner.
Vila Vinoteca har ett hyfsat utbud (www.vilaviniteca.es/shop/es/) av Jerez, inte så starka på Sanlúcar. Något dyr frakt men den går att förhandla om. Decántalo funkar om du inte söker rariteter. www.decantalo.com/en/
 

ckntur

Medlem
Fredagkväll, med bastu efter jobbet så klart, så blir det lite god mat och några goda viner.
Idag blev det bresaolaplatta med pinje, ruccola, en schysst olivolja ( nyligen hemkörd från Piemonte ) och riven parmesan till förrätt. Till det inmundigades det en trevlig flarra ArPePe Sassella Rocche Rosse Riserva 2002. Elegant, smakrik och alldeles underbar.
image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ikväll så blev det lite vin, äntligen!! Vilken lång vecka. Dock rolig eftersom att jag fick mycket gjort och äntligen har kommit igång med träningen.

Middagen var väldigt enkel, lövbiff med potatisklyftor. Vinet blev Paracombe The Reuben 2009, mestadels cabernet sauvignon men också cabernet franc, merlot, Malbec och Shiraz.

Stor doft och smak av mörka bär, främst svartvinbär, skarp syra som jag verkligen gillar, man känner att det händer något med vinet. Lätta tanniner och en väldigt trevlig restsötma.

Det här var det 98e vinet som jag skrev upp i listan på konsumerade viner. Tror faktiskt att det här vinet har gett mig mest njutning per krona. Kan även tillägga att jag har provat flera viner från denna producent utan att ha blivit besviken. Riktigt bra!

Svårt att sätta poäng ur ett rent objektivt perspektiv. Men för mig 91, annars 88+.

Nu fortsätter idol på TV ;) heja ghetto-Barbie!
Avslutar kvällen med en skvätt Rom Zacapa XO. Riktigt bra den med!
 

kayaker

Cyklist
Fredagkväll, med bastu efter jobbet så klart, så blir det lite god mat och några goda viner.
Idag blev det bresaolaplatta med pinje, ruccola, en schysst olivolja ( nyligen hemkörd från Piemonte ) och riven parmesan till förrätt. Till det inmundigades det en trevlig flarra ArPePe Sassella Rocche Rosse Riserva 2002. Elegant, smakrik och alldeles underbar. Visa bifogad bild 5081
Perfekt geografisk matchning.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
En fantastisk Barossa Shiraz, färgen svart som natten, komplex som få.. svarta frukter, lite mineralitet och en del ek. Balanserad med bra längd. Måste säga att det är ett av de bästa nya värden viner som jag provat, otroligt välbalanserat vin redan idag… tycker att det är ett bättre vin än st Henri från samma årgång, vet ej om det kommer att ändras med tiden. Har inte den kompetensen.. Tror dock att den kommer att bli bättre med lite tid i källaren.. en ny favorit! 5 kvar.. väntar några år till att öppna nästa flaska.

2010 Penfolds Shiraz Bin 150 Marananga, Betyg idag 92p
 

Peder

Medlem
För mig blir det oftast något enkelt på fredagar då man är helt slut efter att ha varit pappaledig hela veckan och fredagskvällen fick bli några glas av en spontanjäst Blauer Zweigelt Heideboden 2013 från Gsellmann & Andreas som legat 4 månader på begagnade ekfat. Rubinröd färg med lite violett färg på kanten som är typiskt för druvsorten. Mycket körsbär och väldigt drickvänligt med en alkohol på 13 procent och ordentligt urjäst (1 g/l restsocker). Jag gillar vinet och det serverades till en fläskkotlett med en italiensk sås gjort på tomater, mycket vitlök, lök och basilika och lite tagliatelle. Prisvärt vin som ligger på runt 9-10 euro i inköp på nätet eller direkt på gården.

Gsellmann_Zweigelt.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
NV Deutz Champagne Brut Classic (deg. 6/4/2015)
Andra gången jag dricker den här, vet inte varför det blivit så få gånger tidigare, för det här är ju riktigt gott. Äpplemos, degig brödighet, nougat, nötter och lite persikotoner. Bra munkänsla, lagom stora bubblor och en schysst lång eftersmak. Lär vara riktigt trevlig efter några års vila. 88p

Fortsatte sen med PN resten av kvällen, allt testat blint.

2014 Heinrich Pinot Noir Dorflagen
Billigt från bolaget, men riktigt trevlig representant för billigare PN från Österrike. Ganska "skitig" i stilen, men fullproppad med körsbär, jordgubbar, blommor/florala toner. Okomplicerat, men i mina ögon ett kanonvin för pengarna.

20XX Loimer Pinot Noir (Hasel eller Terassen?)
Österrike igen. Betydligt mer ren och elegant i stilen, men inte riktigt lika rolig som den föregående. Troligtvis lite dyrare men fortfarande inte i en hög prisklass. Även här mängder med körsbär, hallon, jordgubbar, blommor och en schysst florsockrig vaniljsötma. Mycket gott, men det var något med "skitigheten" i det föregående vinet som tilltalade mig mer.

20XX Calera Pinot Noir
Inte så kryddig som jag förväntar mig från en USA-pinot, även om de tydliga ingefärstonerna och fatkaraktären talade om att det troligtvis inte var Österrike den här gången. Slank i munkänsla och kropp, sötare frukter än de tidigare vinerna och betydligt varmare i karaktären. Jag tyckte fatkaraktären tog för mycket plats, och vaniljtonerna med frukten gjorde att det upplevdes som ganska sött i eftersmaken. 86p

Kvällens vin blev Deutz, följt av fjolårets hundralapps-skräll från Österrike. Kul!
 

ChristianB

DipWSET
Snor dina punkter, @Daniel B . :p

NV Deutz Champagne Brut Classic (deg. 6/4/2015)

Härligt fredagsbubbel med pigga små bubblor, syra som matchar en något högre dosage än vad jag vanligen går för, med övervägande toner av bokna äpplen, äpplemos, deg, nougat och lite gul frukt. Relativt okomplicerat, vilket är precis vad som gör det till en trevlig inledning på helgen! :)

2012 Calera Pinot Noir
Blommig och stenig, inledningsvis med aningen syrliga toner av röd frukt (hallon, lingon), viss kryddighet som drar åt medicinalörter och märkligt nog fick mig att tänka på Helosansalva. Jag vet inte säkert om jag inbillar mig men jag upplevde en viss svavelton i samband med stenigheten och då går ju tankarna genast till reduktiva aromer. Efter en stund i glaset blir vinet mer fruktdominerat och man märker av den högre alkoholhalten (14%). Jag var inne på Volnay först men med lite tid blev det rätt uppenbart att det inte var det. ;)

2013 Loimer Pinot Noir (Hasel eller Terassen?)

Slank och elegant, betydligt lättare i kroppen och med en schysst rödfruktighet som jag verkligen uppskattade efter någon timme i glaset. Mitt omedelbara intryck var att den här var mer "skitig" än Dorflagen så jag vet inte riktigt om vi pratar om samma toner... Att den var så öppet fruktig fick mig dock att tänka på USA så jag landade där borta. Milt irriterande förstås!

2014 Heinrich Pinot Noir Dorflagen
Provade inte mycket mer än ett litet glas av den här, men det kändes rätt enkelt och aningen ostrukturerat. Lite för klen i frukten, som dominerades av röda körsbär, hallon och lingon, men däremot med en uppfriskande syra som måhända tog över lite för mycket. 12% ABV var dock väl avvägt!

Nu när jag jämför smaknoterna verkar vi inte alls vara överens. Drack vi samma viner? :p
 
Toppen