Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Fredag kväll, ensam hemma, träffar på en Domaine de Courcel Pommard Grand Clos des Epenots 1996 i källaren som ligger där lika ensam som jag. Stek på lite anka, öppna flaska, häll upp i glas.
Fortfarande väldigt ung, hög syra, lite funkig muggig ton som lyckligtvis är flyktig. Därefter stram mörk frukt, en del tanniner, svamp, skog. Utan mat är den rätt tuff men med mat så lugnar vinet ner sig och parar ihop sig fantastiskt bra med ankan. När ankan är uppäten så har vinet öppnat sig så pass mycket att det är njutbart på egen hand och kvällen försvinner fort med ett så trevligt sällskap. Rätt tuff rackare gjord i en typisk kompromisslös Pommardstil. Hade jag fler flaskor skulle jag sparat minst 5 år till och det känns som den nog överlever de flesta här på forumet. Bourgogne är ju hur kul som helst men tålamod är en dygd.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var uppe i stugan hos föräldrarna i helgen. Som vanligt är jag ansvarig för käket och jag plockade med mig en Penfolds St Henri 2011 upp. Vi kom fram i fredags runt klockan 14, det första jag gjorde var att dekka viner, det är så fånigt ungt, sen fick det stå till middagen på lördagen. Det blev väl 30 timmar i karaff. Det var mycket smarrigt, om än fortfarande väldigt ungt.

Till den blev det en risotto med kantareller och knaprigt kycklinglår och rediga bitar med kycklingfilé från Ockelbo Kyckling, magisk produkt. En reducerad och uppsmörad buljong till bara.

Enkelt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Söndagsmiddagens viner gör sig klara - orkar nog inte skriva ett omdöme om dem ikväll så jag återkommer i morgon:
barolo 1975.jpg

2010 Château Lilian Ladouys, 1975 Cavallotto Fratelli Barolo Riserva Speciale Bricco Boschis, 1998 Domaine Capmartin Cuvee du
Couvent, 2002 Château Moulin Saint Georges. Inget 80-talsvin den här gången, men det får gå ändå.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Har aldrig provat Amon Ra tidigare men har köpt några flaskor i ett par olika årgångar eftersom det är lite av ett kultvin. Ikväll blir det årgång 2009. Även om detta vin hyllas av många och brukar då få höga poäng så var jag lite skeptisk när jag drog korken. Ännu en fruktbomb eller? Faktiskt inte! Efter en timme i karaffen så klarnar det. Här finns struktur och balans! Riktigt trevligt! Nu ska jag göra grilltallrik på entrecote fläskschnitzel och chorizokorv
 

grappa

Medlem
Vit Bordeaux tema med en hyfsad budget :)! Såväl friska och fruktiga som torra fatlagrade och söta vita Bordeaux stod på listan.
  • Château Bonnet (4151), 2014, Frankrike, Bordeaux, Entre-Deux-Mers; Ljusgult. Frisk doft av svarta vinbär, nässlor och citrus. Smak av svarta vinbär (!), citrus och fläder. Bra syra. Bra fräscht Sauvignon Blanc vin till en anständig peng 100 SEK. 81 p.
  • Château Smith Haut-Lafitte (95701), Blanc, 2008, Frankrike, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan; Guldgul färg. Doft av vax, honung, vanilj och källaräpplen. Smak av äpplen, citrus och viss kryddighet. Bra syra och lång eftersmak men lite obalanserad. Levde länge i glaset. 89 p.
  • Château Pape Clément (90733), 2010, Frankrike, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan; Guldgul färg. Doft av vanilj, kryddig, mineralisk och källaräpplen. Smak av boknaäpplen, vanilj och fatbeska, väldigt mycket cognacs karaktär! Bra syra och lång balanserad eftersmak. Härlig utveckling med tid i glaset. 91 p.
  • Château Climens (92203), 2008, Frankrike, Bordeaux, Barsac; Mörkt guldgult. Stor doft av russin, honung, lite citrus och mineraler. Smak av fudge, russin, karamell och andra godsaker. Bra syra. 96 p.
  • Château Rieussec (95196) 2009 Frankrike, Bordeaux, Sauternes; Mellanmörkt guldgult. Russin, honung, tropisk frukt och miniralitet i doften. Kall doft i förhållande till Barsacen. Smak av honung, saffran och karamelliserade äpplen. 95 p.
Lär deltagarna betygssätta, gissa priset och uppskatta vad de skulle vara beredda att betala för dessa viner. Vin 1 satte de flesta rätt pris och betalningsvilja därefter. De fatade Bordeauxerna var de inte i närheten av. Gissningar på 150 SEK generellt sett. Uppenbarligen ett gravt underskattat område!
 

Gurto

Medlem
Vit Bordeaux tema med en hyfsad budget :)! Såväl friska och fruktiga som torra fatlagrade och söta vita Bordeaux stod på listan.
  • Château Bonnet (4151), 2014, Frankrike, Bordeaux, Entre-Deux-Mers; Ljusgult. Frisk doft av svarta vinbär, nässlor och citrus. Smak av svarta vinbär (!), citrus och fläder. Bra syra. Bra fräscht Sauvignon Blanc vin till en anständig peng 100 SEK. 81 p.
  • Château Smith Haut-Lafitte (95701), Blanc, 2008, Frankrike, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan; Guldgul färg. Doft av vax, honung, vanilj och källaräpplen. Smak av äpplen, citrus och viss kryddighet. Bra syra och lång eftersmak men lite obalanserad. Levde länge i glaset. 89 p.
  • Château Pape Clément (90733), 2010, Frankrike, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan; Guldgul färg. Doft av vanilj, kryddig, mineralisk och källaräpplen. Smak av boknaäpplen, vanilj och fatbeska, väldigt mycket cognacs karaktär! Bra syra och lång balanserad eftersmak. Härlig utveckling med tid i glaset. 91 p.
  • Château Climens (92203), 2008, Frankrike, Bordeaux, Barsac; Mörkt guldgult. Stor doft av russin, honung, lite citrus och mineraler. Smak av fudge, russin, karamell och andra godsaker. Bra syra. 96 p.
  • Château Rieussec (95196) 2009 Frankrike, Bordeaux, Sauternes; Mellanmörkt guldgult. Russin, honung, tropisk frukt och miniralitet i doften. Kall doft i förhållande till Barsacen. Smak av honung, saffran och karamelliserade äpplen. 95 p.
Lär deltagarna betygssätta, gissa priset och uppskatta vad de skulle vara beredda att betala för dessa viner. Vin 1 satte de flesta rätt pris och betalningsvilja därefter. De fatade Bordeauxerna var de inte i närheten av. Gissningar på 150 SEK generellt sett. Uppenbarligen ett gravt underskattat område!

Ja, vit Bordeaux dricker man alltför sällan. Speciellt imponerande är ju de Semillon-dominerade fatlagrade exemplaren. Tyvärr kostar de ju därefter. Har druckit Pape Clément -05 för något år sedan och det var en fantastiskt trevlig upplevelse.

Överhuvudtaget dricker man (eller jag i alla fall) för lite torr Semillon. Vet att jag druckit någon riktigt bra Australiensisk Semillon med lite mognad för ett par år sedan.

Någon som har tips på torr Semillon eller Semillon-blend, från Bordeaux eller var som helst ifrån, som levererar riktigt jävla bra utan att kosta över tusenlappen?
 

chambertin

Medlem
Ja, vit Bordeaux dricker man alltför sällan. Speciellt imponerande är ju de Semillon-dominerade fatlagrade exemplaren. Tyvärr kostar de ju därefter. Har druckit Pape Clément -05 för något år sedan och det var en fantastiskt trevlig upplevelse.

Överhuvudtaget dricker man (eller jag i alla fall) för lite torr Semillon. Vet att jag druckit någon riktigt bra Australiensisk Semillon med lite mognad för ett par år sedan.

Någon som har tips på torr Semillon eller Semillon-blend, från Bordeaux eller var som helst ifrån, som levererar riktigt jävla bra utan att kosta över tusenlappen?
Var väldigt förtjust i Boekenhoutskloof Semillon för några år sedan men har inte testad på ett tag. Även Steenberg Semillon kommer jag ihåg som minnesvärd men tyvärr är det samma sak med återanknytningen där.

De Bortoli's dry Botrytis Semillon var ju förr ett väldigt speciellt vin i lite "Y"-stil (men med tydlig botrytis-karaktär) men som alla inte gillade kommer jag ihåg. Vet inte om det fortfarande görs.

Såg att Groot Constantia Governeurs Reserve -14 kommer nu i Oktobersläppet ( http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/groot-constantia-9048401 (det är 76% Semillon och resten SB i den).
 

Daniel A

Administratör
Ja, vit Bordeaux dricker man alltför sällan. Speciellt imponerande är ju de Semillon-dominerade fatlagrade exemplaren. Tyvärr kostar de ju därefter. Har druckit Pape Clément -05 för något år sedan och det var en fantastiskt trevlig upplevelse.

Överhuvudtaget dricker man (eller jag i alla fall) för lite torr Semillon. Vet att jag druckit någon riktigt bra Australiensisk Semillon med lite mognad för ett par år sedan.

Någon som har tips på torr Semillon eller Semillon-blend, från Bordeaux eller var som helst ifrån, som levererar riktigt jävla bra utan att kosta över tusenlappen?
Sémillon, med ålder, från Hunter Valley är fantastiskt. Drack en 1999 Tyrrell's Sémillon Vat 1 för ett par år sedan och det är ett av de mest minnesvärda viner jag fått i mig. Ganska ruttet tips dock, eftersom de här vinerna inte direkt växer på träd. :( Men kan vara värt att spana efter!

Förvisso så har Systembolaget 2014 Margan inne. Det är inga fyrverkerier på något sätt, men verkligen schysst för priset. Hade jag haft en källare hade jag lagt ner ett gäng. Margan själva säljer sin Sémillon både purfärsk och med lite flaskålder, vilket förhoppningsvis är en indikation på att den klarar några år på rygg.

Måste ta och ge mig på Bordeauxerna själv. Känner att det är ett allvarligt hål i min vitvinsdyrkan!
 

tobbe81

Medlem
Tack Bajen för eran uppvisning ikväll i derbyt mot gnaget och självklart så ska en derbyseger firas när man kommer hem vi började med en flaska sådan här
12036906_10156096911275008_6225056113020565324_n.jpg

doft utav torkade aprikoser smak utav krita och ostronskal avslut med härligt rostade brödiga toner. samt silkesmjuk syra 94P och kvällen fortsatte med denna
12039287_10156096979430008_2130034947168972426_n.jpg

helt magiskt gudomligt bra på sina absoluta topp nu 97P troligen den bästa riesling jag någonsin får smaka . trevlig söndag och skål på er alla FW vänner.
 

chambertin

Medlem
Förutom Henriot-02 igår så petade vi även i oss en 2012 Rïesling von Muschelkalk från Ökonomierat Rebholz. Väldigt modest jfrt med @tobbe81 Nonnenberg -05. Hade gärna dragit en sådan i stället.:)

Nåväl, denna Rebholz-flaskan är inte så dum den heller och är en helt dieselfri Riesling från Pfalz (ping @Per Stade ) med stendamm, vit persika,citrus och lätt fläder på näsan. Förförande elegant och insmickrande även i smaken trots sin torrhet. Sköna balanserade unga syror som finns där men aldrig gör det kartigt och för stramt trots sin ungdom.
 

Gurto

Medlem
Sémillon, med ålder, från Hunter Valley är fantastiskt. Drack en 1999 Tyrrell's Sémillon Vat 1 för ett par år sedan och det är ett av de mest minnesvärda viner jag fått i mig. Ganska ruttet tips dock, eftersom de här vinerna inte direkt växer på träd. :( Men kan vara värt att spana efter!

Förvisso så har Systembolaget 2014 Margan inne. Det är inga fyrverkerier på något sätt, men verkligen schysst för priset. Hade jag haft en källare hade jag lagt ner ett gäng. Margan själva säljer sin Sémillon både purfärsk och med lite flaskålder, vilket förhoppningsvis är en indikation på att den klarar några år på rygg.

Måste ta och ge mig på Bordeauxerna själv. Känner att det är ett allvarligt hål i min vitvinsdyrkan!

Får väl prova Margan, kostar ju inte mycket.

Kom just på vilket vin det var jag druckit - Kaesler Semillon Old Vine. Tror det var årgång 2008. Också ganska billig vill jag minnas. Under 200kr. Importören till Sverige fortsatte dock inte att ta hem Semillonen. Vill minnas att säljaren hävdade att Kaesler lade ner produktionen av det vinet men det finns i alla fall senare årgångar registrerade på CT.
 

Gurto

Medlem
René Muré Riesling Signature 2012 (Choucroute garnie med bratwurst, sidfläsk och kassler)
I doften återfinns omogen citron, lite gröna äpplen, kryddigt av kardemumma, en dutt honung, en liten klöverblomma och en droppe diesel.
I munnen slås man av en rejält hög syra som från omogna citroner och hårda gröna äpplen men samtidigt de riviga och nästan smått oxiderade dragen (som jag tycker är typiskt för Alsace). Mjuknar lite efter en tids luftning. Frukt i god koncentration och ett vin med god balans. Nästan helt torrt.

Ganska enkel, väldigt ung men ändå riktig god. 85p+

Sitter som gjutet till maten. Jag har nog sagt det förut men det tål att upprepas - syrastinn Riesling och Choucroute är en av de mest helgjutna vin och matkombinationerna som finns.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I helgen var det barolobatalj i Kalmar och sju provare gav sig hän åt att smaka fem olika Barolo och här kommer en kort liten sammanfattning.
Panelen bestod av en blandning av erfarna kvalitetsvindrickare och ett antal mindre erfarna finvinspimplare men ändå föll rösterna ganska lika med tre viner som hamnade väldigt jämt i topp och två som halkade efter något.
Eftersom alla provare inte var bekväma i att använda parkerskalan graderades vinerna istället bara från bäst till sämst och så här fördelades rösterna:

1) 2010 Cascina Ballarin Barolo Tre Ciabot (SoloBarolo.com)
2) 2010 Cordero di Montezemolo Barolo Monfalletto (SoloBarolo.com)
3) 2011 Enzo Boglietti Barolo Boiolo (Franskavinlistan.com)
4) 2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto (SoloBarolo.com)
5) 2011 Renato Ratti Barolo Marcenasco (Systembolaget)


Min egen topplista stämde dock inte riktigt överens med detta utan jag satte vinerna enligt följande:

1) 2010 Cordero di Montezemolo Barolo Monfalletto (SoloBarolo.com) (92p)
Doft av röda frukter, peppar och tobak. I smaken tjära, lite ferraribilar, röda bär. Bra längd och kraftiga tanniner

2) 2011 Enzo Boglietti Barolo Boiolo (Franskavinlistan.com) (92P)

Doft av peppar,körsbär, läder, Kraftiga tanniner, i smaken tjära, viol, och en hel del mörka bär. Mycket bra längd.

3) 2010 Cascina Ballarin Barolo Tre Ciabot (91-92P)

Doft av röda bär och viol, kraftiga tanniner, samk av röda mogna frukter, lite jord peppar och tjära. lite knuten.

4) 2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto (SoloBarolo.com) (89P)
Tung doft av peppar och mörka bär, rejält kraftiga tanniner med rökighet, tjära och mörka bär
Det här vinet var garanterat allt för ungt och knutet idag och kommer nog kunna hoppa uppe flera pinnar med några år på korken.

5) 2011 Renato Ratti Barolo Marcenasco (Systembolaget) (88P)
Väldigt liten doft i jämförelse med de andra vinerna med lite körsbär och vinbär, kraftiga tanniner och i smaken vinbär, hallon, viol, lite kort.
Drack ju detta för bara för någa dagar sedan i ensamt majestät och gillade det och gav det 89p då. När det nu ställdes mot annan kvalitetsbarolo blev det dock tydligt att detta var en "budgetbarolo" som helt klart låg snäppet efter de andra vinerna för kvällen. De där extra tiorna i pris som de övriga flaskorna betingar visade sig även i blindprovningen och detta blev kvällens "sämsta" vin.

För att sammanfatta kvällen så var nivån på alla vinerna mycket hög och det var hårfint i toppen mellan vinnarna.

Jag inbillar mig att Manzone och Enzo var de två vinerna som hade den lite "mörkare" stilen och som verkligen behöver lagring för att öppna upp medans Tre Ciabot och Monfalletto drick bättre nu även om de också kommer vinna på många år i källaren.

En fantastiskt bra och lärorik kväll på alla sätt och vis men samtidigt lite synd att det inte finns mer aktiva forummedlemmar i min region som hade velat ställa upp i testpanelen.
 

Gurto

Medlem
Mähler-Besse Cheval Noir Blanc, Bordeaux 2012 (smörstekt fjärsing med räkor, gräddig räkvitvinssås, kokt potatis och brytbönor)
I doften framför allt en massa frisk passionsfrukt men också lite stenig mineralitet och en mycket försiktig fatsmörighet.
Samma passionsfrukt och mycket diskreta fatinslag förnims i munnen. Medelhög syra.

Efter gårdagens snack om vit Bordeaux var jag ju tvungen att öppna en flaska - detta var den enda jag hade. En väldigt enkel sådan med endast 10% Semillon (85% SB och 5% musadelle) och mestadels lagrat på ståltank. Publikt och väldigt fruktdrivet men för sin enkla stil välgjort och det gör på intet sätt ont att dricka det - tvärtom, det är gott. 82p

Passade fint till maten dessutom.
 

Vino fino

Medlem
Ja, vit Bordeaux dricker man alltför sällan. Speciellt imponerande är ju de Semillon-dominerade fatlagrade exemplaren. Tyvärr kostar de ju därefter. Har druckit Pape Clément -05 för något år sedan och det var en fantastiskt trevlig upplevelse.

Överhuvudtaget dricker man (eller jag i alla fall) för lite torr Semillon. Vet att jag druckit någon riktigt bra Australiensisk Semillon med lite mognad för ett par år sedan.

Någon som har tips på torr Semillon eller Semillon-blend, från Bordeaux eller var som helst ifrån, som levererar riktigt jävla bra utan att kosta över tusenlappen?
Steenberg från Sydafrika är väldigt bra, liksom Tim Adams klassiker. Visst blir de bättre med åren, men du kan ju köpa nu och prova först. Man har råd att både prova och lagra.

Latour-Martillac tycker jag nog är det mest prisvärda från Bdx under kategorin dyr/svindyr.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det finns ju så alldeles helt magiskt underbara Zin:nar där ute.
De efterfiker jag, inte syltburkarna. De sistnämnda borde förses med Sverkers varningsskylt!
Yes, det är självfallet helt sant! Jag har bara aldrig druckit det där fenomenala zin-vinet som man hört så mycket om. Istället har jag varje gång jag testat något blivit riktigt besviken, och det är ändå på flaskor som legat någonstans i 300-kronorsklassen. Något konkret tips som kan råda bot på mina fördomar?
 

grappa

Medlem
Yes, det är självfallet helt sant! Jag har bara aldrig druckit det där fenomenala zin-vinet som man hört så mycket om. Istället har jag varje gång jag testat något blivit riktigt besviken, och det är ändå på flaskor som legat någonstans i 300-kronorsklassen. Något konkret tips som kan råda bot på mina fördomar?
Ibland finns bättre (läs dyrare, typ 300 sek) exemplar från Ravenswood på beställningssortimentet. Tidigare har de i alla fall hållit bra klass och liten syltighet. Tycker även att Vintners Blend från Ravenswood håller bättre klass än de flesta i den priskategorin.
 
Toppen