Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Inför stundande lansering provades 2013 från de Vogüé idag. Ingen annan från forumet som var där?

Jag försökte hålla koll men jag såg ingen jag kände igen.
 

Sörplarn

Medlem
Hoppla, nu var det dags att skriva lite, var ett bra tag sedan och höst löven börja få dess fantastiska gul-röda färg jag gillar.

För att göra anekdoten kort så fick jag ett fint ej tack nej erbjudande från en kontakt i Italien för någon vecka sedan, där en tolva skickades till min adress i Svedala, 5 champagne (två av varje) och en "två" pack Lambrusco Millesimato 2014 tror jag, av någon udda producent, kanske herr @Larseman kanske kan fylla i något, se sista bilden (ej provad ikväll)!?

Champagne var snuskigt billiga det skulle bara ut från lagret så enkelt är det ibland, 5st NVs, en knäpp bland låda kan man väl säga, Något som skulle få en SB kramare att tappa hakan om man såg priset per flaska.

Då jag inte jobbar för tillfället passar det utmärkt att korka upp med en god vän denna måndag och granska godis bitarna.

Först ut på banan är och tyvärr ingen blind provning för denna flaska då vi var så sugna på att korka upp.
Gratiot, acharly-sur-marne, Cuvée Maison BRUT, 85% Pinot Meunier 15% Chardonnay.
Inget deg märkning vad jag kunde hitta. En udda fågel för mig, svår som kall, riktigt svårflörtad, men när lite rums tempratur får göra sitt blommar "löken", ja blommor hittar man på doft, kompenseras även av kraftiga gröna äpplen sedan en utmärkt syra som lever bra i gommen och avslutar bra, ingen topp champagne dock, men som ett huset sommar eller höst bubbel skulle den göra sitt jobb i bubbel poolen, känns mer som ett höst bubbel för mig varför vet jag inte, det bara upplevs så.

Andra Champagnen provas halv blint för att testa ens sinnen (vi vet att det är från Champagne så....).
Henriet-Bazin, Blanc de Noirs, Grand Cru, Extra Brut 100% Pinot Noir.
Krämig rackare en av kvällens favoriter samt återkommande jämförelser under provningen, väldigt pigg och fräsch, denna skulle jag lätt kunna ha som husets Champagne för egen del sommaren 2016, så inbjudande på doft, sommar på flaska, doften är riktigt bra. Endast vanilj glass och lite jordgubbar som saknas för att göra upplevelsen komplett, att en sådan fantastisk doft tyvärr kan dra ner på smaken upplevs som vekt där av vanilj och gubbar, men väl endå är det en stark kandidat, fast jag är ju en Blanc de Noirs älskare så... deg 6 månader innan försäljning detta år.

Nummer tre, halvblint.
Autréau de Champillon, Grand Cru, Brut, Blanc de Blancs, 100% Chardonnay.
Tar första platsen på en gång, det bara skriker lagrings bar NV om denna, ursäkta fy fan vad bra, denna fick en att slänga sig över datorn att hitta information om, och som vanligt finns det knappt ingenting så antar att det är en liten odlare kanske någon här i djungeln kan fylla ut? @vintomas ?

Den har allt ett husets bubbel skall ha, skarp citron (om man gillar det), smörig, blomster fantastiskt doft, men smaken är bättre, len, inbjudande där citron/lime smälter med en fin honungs sötma, lite unik! Riktigt bra balans rakt igenom, eller en tur flaska!? Varje fall sketagörabra! Ingen deg information, deras hemsida gav inget vidare info heller, men gillar endå reken, serve with seafood, only available in bottle. :D

Nummer fyra, ej halvblint denna gång = öppet hus.
Assailly-Leclaire & Fils, Grand Cru, Cuvée Reservee Brut, Blanc de Blancs, 100% Chardonnay.
Tre ej nämnda årgångar, inget deg datum. Intesiv och fräsch, även här finner man en bra balans men lever inte riktigt upp till Autréaus klass, har en högre sötma som stör lite, men bara lite, överlag finner man de klassiska smakerna, som ett dessert bubbel till ost skulle den göra riktig bra ifrån sig.

Sista och nummer fem, halvblint.
Paul Goerg Réserve, Brut, 50% Chardonnay 50% Pinot Noir.
Mat skall det var till så är det, skaldjur eller en fet firre, dricka denna som socialt går ej, man känner av en bra kvalité, men då mat behövs så går det inte att ge detta bubbel ett bra omdöme, ostron kan jag tänka mig även utmärkt till, så som socialt tar denna sista platsen, men till mat skulle den även ta första platsen så väldigt svår bedömt bubbel, ovanligt men endå ett klassiskt 50/50 bubbel.

Så listan ikväll efter lite käbbel blev.
  1. Autréau de Champillon, Grand Cru, Brut, Blanc de Blancs, 100% Chardonnay.
  2. Henriet-Bazin, Blanc de Noirs, Grand Cru, Extra Brut 100% Pinot Noir.
  3. Assailly-Leclaire & Fils, Grand Cru, Cuvée Reservee Brut, Blanc de Blancs, 100% Chardonnay.
  4. Gratiot, acharly-sur-marne, Cuvée Maison BRUT, 85% Pinot Meunier 15% Chardonnay.
  5. Paul Goerg Réserve, Brut, 50% Chardonnay 50% Pinot Noir.
1.jpg 3.jpg 5.jpg 7.jpg 9.jpg 12.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
beau-sejour soutard.jpg

Lite st-emilion till en hästbiff med rödvinssås:
Beau-Séjour Bécot 1997: Doft av stall, läder, fänkål, timjan och vinbärsblad, smaken är rödfruktig av plommon, stram, elegant, syran ligger där, tanninerna bra balanserade, en riktigt väluppfostrad artonåring. Skitbra: 91p.
Soutard 1995: Kraft och koncentration, ingen uppenbar Bordeaux, massor med frukt, men mer återhållsam syra och tanninstruktur. Kanske i början av en utförsbacke? Gott i alla fall 90p.
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 5123
Soutard 1995: Kraft och koncentration, ingen uppenbar Bordeaux, massor med frukt, men mer återhållsam syra och tanninstruktur. Kanske i början av en utförsbacke? Gott i alla fall 90p.
Snarare fortfarande i tunneln. Har druckit betydligt äldre årgångar som varit mycket vitala (40-talet och uppåt). Soutard är gjort för lagring och 95 är väl inte känt för att vara en direkt lättillgänglig årgång. Jag skulle lagra längre om jag hade flaskor.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Sippar på ett glas rött, 2014 Domaine de Marcoux Raisin de Loup från senaste lådan av Caviste. Lite kall sådär direkt från budbilen men nu när det börjar värmas upp i glaset träder de rikliga bärtonerna fram. Mycket övermogna jordgubbar, smultron, mörka bär, körsbär och lite vanilj. Får se hur långt det når!
 

Mats

Gone todash....
Är på kurs i Stockholm i veckan och gick självklart och tittade på @Jimmy Forsman s fotoutställning och blev av honom rekommenderad att gå till Eriks Vinbar för mat och gott vin men tyvärr var det fullt där så det fick bli middag på hotellrummet i stället:

Sherry+Cheese.jpg



Cheese från Donken och Lustau´s amontillado från sista SB-släppet! Aldrig har en dryck matchat dessa burgare så bra! Tror jag ska lämna in tips till McD att byta ut colan mot amontillado…… Som vanligt med sherrysar en dubbelsmak och den första är som en brödig och fruktig och utspädd blandning av whisky och cognac som är torr men med lätt sötma, och sedan kickar en brödig eftersmak in som är halvlång och mycket god. 90-91p idag här på hotellrummet med några donkencheese. Flyger tyvärr hem i övermorgon och kan inte ta med den då men skulle vara mycket intressant att se hur den är efter att ha varit öppnad i några veckor. Den här tog ju slut på 10-20 minuter vid släppet men som tur var hann jag beställa två av både den här och oloroson som jag ska hämta ut när jag kommer tillbaka till Umeå men den här hittade jag på Regeringsgatan i kväll till personalens stora förvåning då den varit slut även där sedan strax efter släppet.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Inte ofta jag dricker Napa i “mellansegmentet” (över 300 kr, under 1000 kr) men jag kände att jag ville prova vad Kapcsandy går för. Och sen hade jag en Chablis från Simonnet-Febvre som jag plockade upp billigt vid ett besök över Sundet nyligen. Jag gillar deras Saint-Bris men har inte druckit många av husets Chardonnay tidigare.

Kapcsandy Endre 2010: Parfymerad, lyxig Bdx-blandning som är ganska hårt hållen, med svartvinbärsbuske, cigarrlåda, lätt lätt rostad ek. Fylligt, men frukten är frisk, kärnig, krispig. Bra slut med helt rena toner. Ett vin som inte har några fel utom felet att det inte finns något som retar, inga skönhetsfläckar, inga krökta rum. 93 p

Simonnet-Febvre Chablis 2010: Alla ni Loire-fetischister borde köpa detta. Medicinaltoner och krossad kalksten. Ett av de mest uppenbart mineraliska viner jag provat. Drack under en veckas tid och all heder till vinet som stod upp och bara blev bättre och bättre. Anings gulfruktig Chardonnay under makadam-dammet, men sammantaget är det en veritabel stenkross med väldigt bra koncentration för pengarna. 90 p

PS: Bourgogneflaskan ser lite märklig ut på bilden men det beror på att Kapcsandy stör proportionerna. De verkar ha en vurm för “Ho Bryan” och har kopierat stöpning därifrån (och halva etiketten och silverfärgat folie). DS

IMG_9292.JPG
 

Daniel A

Administratör
Jag är ofta på resande fot ensam... det fanns plats hos mig i baren @Mats ! Hade en liten kärleksaffär med en fin flaska...
scNXWcW.jpg

1996 Lur-Saluces "Y"
Ylle (fast lite subtilt), botrytis, honung, nötter (hassel), halmig, colafudge. Otrolig elegans och komplexitet i doften. Total avsaknad av frukt till en början. Efter ett par timmar hittar jag kanderad ingefära (utan sting), citronskal, äppelskal och ett litet litet omoget päron.
Har nog aldrig smakat ett så välpolerat vin. Det är komplext som tusan och så jävla snyggt sammansatt att jag inte kan plocka ut mer än de grövsta dragen. Smutsig honung och botrytistoner först, med en syra som sitter i ryggraden. Några timmar senare är syran mer framträdande och fram kommer en fruktighet med passionfrukt i spetsen och ett par hasselnötter som följer efter. Fyller munnen med sin intensitet och har en eftersmak som tar tid på sig innan den lämnar mig. Har på många sätt karaktären av en bra Sauternes, men ändå torrt (måste finnas lite restsötma dock). Fantastisk kombination. Det här är utan tvekan ett av de bästa vita viner jag smakat. Det händer så mycket, ett sådant fint djup. Blir aldrig trött på det. Pinnarna som närmar sig hundring används ju nästan aldrig, men jag skäms inte när jag kastar 97p på den här pavan.
 

Gurto

Medlem
Senaste tidens dagarnas flaskor har blivit:

Paolo Conterno Langhe Nebbiolo 2012 (fortsätter @Mats trend med billig hämtmat till vin - blev nämligen en gammal hederlig capricciosa)
Doft: sötfruktigt med hallon och jordgubb med en del fatkryddiga och parfymerade inslag.
Smak: Rödfruktigt och relativt lätt frukt samtidigt som det blir lite syltigt.

Ljus Pinot-lik frukt som är för varm och syltig. Många trevliga drag naturligtvis men inte balanserat - 14% i en Langhe Nebbiolo blir fel. 83p

Dög till hämtpizzan

Francois Carillon Bourgogne Aligoté 2013
Doft: Citron, gula plommon, stenig mineralitet, lätt blommigt och tydliga karamelliserade och smöriga fattoner.
Smak: Frisk frukt med tydlig fatsmörighet.

Fin, frisk historia med tydliga och trevliga fatinslag. 86p

Montecastro Alconte Ribera del Duero 2007 (spaghetti med kalvkötbullar och tomatsås)
Doft: Plommon, svarta vinbär, oliver, gröna toner av gräs och grön paprika, örter, peppar, tobak, vanilj, lätt förkolnad ved, lakrits och lite nagellack.
S: Mörk torkad frukt - dock ej svulstigt - fatkryddigt, vegetalt. Relativt fylligt.

Bra som fasen med mörk frukt som är generös samtidigt som den är stram och inte väller över. Mycket gröna och örtiga drag och lagom med fat. I bra fas nu. Tål säkert mer lagring men blir inte nödvändigtvis bättre. 89p

Kanske inte optimal till tomatsåsen men blev inte fel heller. Var en bättre kombo med de svarta oliverna som åts efteråt i soffan.
 

epeb

Medlem
Sippar på ett glas rött, 2014 Domaine de Marcoux Raisin de Loup från senaste lådan av Caviste. Lite kall sådär direkt från budbilen men nu när det börjar värmas upp i glaset träder de rikliga bärtonerna fram. Mycket övermogna jordgubbar, smultron, mörka bär, körsbär och lite vanilj. Får se hur långt det når!

...direkt från bilen var det, ja.
Skall bli mycket intressant att se hur den är när jag får hem min låda. Bor ju på landet (Ängelholm) så det tar sin lilla tid innan budbilen hittar hit :(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då var det fredag och denna helgen har frugan lämnat (det numera sjunkande) skeppet och stuckit till Stockholm varför det tro det eller ej infaller sig ett litet vintema här på Drottningens gata. Faktum är att det redan vid lunch uppstod ett akut sug efter just precis en riktigt god Barbaresco och eftersom jag ändå skulle till monopolet och plocka upp lite beställningsvin fick jag ett infall att testa en Barbaresco ur standardsortimentet för att se hur en sån kan tänkas smaka.
Men, nej.
-Fel, fel. fel. Barbaresco ingår inte i Bolagets sortiment, inte ens i min butik med det "stora" sortimentet.
Jag kunde inte tro mina ögon, hen som jobbade i butiken kunde inte tro sina ögon, hens högre befäl som kom för att dubbelkolla sökningen kunde inte heller tro sina ögon.
Hen sökte många gånger i datorn, på längden och på tvären, hens högre befäl sökte många gånger i datorn, kunde det verkligen stämma? "Computer says NO". Eller snarare, systembolaget anser inte att en vanlig människa ska kunna köpa något så obskyrt som en Barbaresco rakt över disk bara sådär. Ett sådant infantilt inköp kan man gott planera en vecka i förväg och beställa, vem fan dricker Barbaresco anyhow, den är ju inte ens gjort på torkade druvor, pappskalle.

MEN, som alla bra historier har även denna ett lyckligt slut, i högen med viner som jag hade beställt fanns ju turligt nog en näve 2012 La Spinetta Langhe Nebbiolo och med hopp om att en sådan krabat kunde möta mina förhoppningar fick den istället sätta korken till.

Och hej vad gott, den påminner väldigt mycket och La Spinettas Barbaresco som jag drack för några helger sedan och för 189:- är jag verkligen positivt överraskad, Ferraribilar eller kanske rödsvarta döskallar, lakrits, tjära och mumsiga tanniner. Det här dricker jag gärna varje tisdag en bra stund framöver och jag rekommenderar verkligen att rycka åt sig en flaska och prova om man råkar slå en lov kring småpartierstället.

Imorgon ökar vi insatsen för då ska det fasen frossas i bra Bordeaux och kött som nästan inte är tillagat alls. Ser man en chans får man ju ta den tänker jag.
Trevlig helt på er alla vinpimplande forummedlemmar!
 

Rexel

Medlem
Då var det fredag och denna helgen har frugan lämnat (det numera sjunkande) skeppet och stuckit till Stockholm varför det tro det eller ej infaller sig ett litet vintema här på Drottningens gata. Faktum är att det redan vid lunch uppstod ett akut sug efter just precis en riktigt god Barbaresco och eftersom jag ändå skulle till monopolet och plocka upp lite beställningsvin fick jag ett infall att testa en Barbaresco ur standardsortimentet för att se hur en sån kan tänkas smaka.
Men, nej.
-Fel, fel. fel. Barbaresco ingår inte i Bolagets sortiment, inte ens i min butik med det "stora" sortimentet.
Jag kunde inte tro mina ögon, hen som jobbade i butiken kunde inte tro sina ögon, hens högre befäl som kom för att dubbelkolla sökningen kunde inte heller tro sina ögon.
Hen sökte många gånger i datorn, på längden och på tvären, hens högre befäl sökte många gånger i datorn, kunde det verkligen stämma? "Computer says NO". Eller snarare, systembolaget anser inte att en vanlig människa ska kunna köpa något så obskyrt som en Barbaresco rakt över disk bara sådär. Ett sådant infantilt inköp kan man gott planera en vecka i förväg och beställa, vem fan dricker Barbaresco anyhow, den är ju inte ens gjort på torkade druvor, pappskalle.

MEN, som alla bra historier har även denna ett lyckligt slut, i högen med viner som jag hade beställt fanns ju turligt nog en näve 2012 La Spinetta Langhe Nebbiolo och med hopp om att en sådan krabat kunde möta mina förhoppningar fick den istället sätta korken till.

Och hej vad gott, den påminner väldigt mycket och La Spinettas Barbaresco som jag drack för några helger sedan och för 189:- är jag verkligen positivt överraskad, Ferraribilar eller kanske rödsvarta döskallar, lakrits, tjära och mumsiga tanniner. Det här dricker jag gärna varje tisdag en bra stund framöver och jag rekommenderar verkligen att rycka åt sig en flaska och prova om man råkar slå en lov kring småpartierstället.

Imorgon ökar vi insatsen för då ska det fasen frossas i bra Bordeaux och kött som nästan inte är tillagat alls. Ser man en chans får man ju ta den tänker jag.
Trevlig helt på er alla vinpimplande forummedlemmar!
Grymt bra skrivet:)....poppade själv la spinettan idag, dock var inte jag lika nöjd som du, men va gör det om du är nöjd:)
Tyckte det var alldeles för mkt svarta vinbär som tog över o jag har lite svårt för viner som blir lite för mkt åt ett håll vilket var så jag upplevde vinet ikväll.
 

Per Stade

Lege artis
Cognac är en försummad dryck i Sverige. Här är det destillerat öl (whisky), som är innedrycken hos dem som gillar destillat. Det finns också en del, som av någon anledning tycker att industrisprit (vodka) är en fantastisk dryck.
Personligen föredrar jag lite ädlare drycker när jag vill bli yr.
En av mina favoriter är det lilla cocnacsföretager Grosperrin. De letar rätt på små partier, som är för små för de stora kända cognacshusen.
Ibland rör det dig om enstaka fat, som de kärleksfullt buteljerar efter att noggrant ha kontrollerat ålder. De säljer mest årgångscognac vilket normalt inte förekommer. En av deras enklaste buteljeringar är den XO som bara har legat 14 år på fat. Spöar de flesta kända märken med hästlängder . Mycket mandelmassa och nötter, här sitter vanillinsötman från faten perfekt.
image.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Då var det fredag och denna helgen har frugan lämnat (det numera sjunkande) skeppet och stuckit till Stockholm varför det tro det eller ej infaller sig ett litet vintema här på Drottningens gata. Faktum är att det redan vid lunch uppstod ett akut sug efter just precis en riktigt god Barbaresco och eftersom jag ändå skulle till monopolet och plocka upp lite beställningsvin fick jag ett infall att testa en Barbaresco ur standardsortimentet för att se hur en sån kan tänkas smaka.
Men, nej.
-Fel, fel. fel. Barbaresco ingår inte i Bolagets sortiment, inte ens i min butik med det "stora" sortimentet.
Jag kunde inte tro mina ögon, hen som jobbade i butiken kunde inte tro sina ögon, hens högre befäl som kom för att dubbelkolla sökningen kunde inte heller tro sina ögon.
Hen sökte många gånger i datorn, på längden och på tvären, hens högre befäl sökte många gånger i datorn, kunde det verkligen stämma? "Computer says NO". Eller snarare, systembolaget anser inte att en vanlig människa ska kunna köpa något så obskyrt som en Barbaresco rakt över disk bara sådär. Ett sådant infantilt inköp kan man gott planera en vecka i förväg och beställa, vem fan dricker Barbaresco anyhow, den är ju inte ens gjort på torkade druvor, pappskalle.

MEN, som alla bra historier har även denna ett lyckligt slut, i högen med viner som jag hade beställt fanns ju turligt nog en näve 2012 La Spinetta Langhe Nebbiolo och med hopp om att en sådan krabat kunde möta mina förhoppningar fick den istället sätta korken till.

Och hej vad gott, den påminner väldigt mycket och La Spinettas Barbaresco som jag drack för några helger sedan och för 189:- är jag verkligen positivt överraskad, Ferraribilar eller kanske rödsvarta döskallar, lakrits, tjära och mumsiga tanniner. Det här dricker jag gärna varje tisdag en bra stund framöver och jag rekommenderar verkligen att rycka åt sig en flaska och prova om man råkar slå en lov kring småpartierstället.

Imorgon ökar vi insatsen för då ska det fasen frossas i bra Bordeaux och kött som nästan inte är tillagat alls. Ser man en chans får man ju ta den tänker jag.
Trevlig helt på er alla vinpimplande forummedlemmar!

Du vet att du är som bäst när du orkar skriva såhär va? Mycket bra och glädjespridande!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite förkväll igår...

Två vita viner står placerade framför mig. Jag tränar ju på vita viner som ni säkert vet. Det är trevligt att träna på vinkunskap, det är liksom bara att dricka och fundera lite extra på vad som finns i glaset. Denna syssla passar mig bra!

Första glaset känns så där retligt generiskt vid första sniffen. Gröngula äpplen och citrus dominerar. Tycker mig även hitta lite plast och passionsfrukt under ytan ihop med lite mjölkiga toner av laktos. I munnen så utmärker sig syran som stringent skapar struktur till den späda och aningen tunna kroppen. Ganska lång men bitter eftersmak (är längden då positiv?). Korrekt men intetsägande. 83p

Ja, vad skall man gissa på det här vinet? Europa känns troligt med tanke på syran. Den oaromatiska karaktären pratar Chardonnay och den relativt oekade karaktären borde innebära Chablis. Ungt vin av enklare slag. Ointressant.

Facit: 2013 Les Sétilles Bourgogne (5657)

Andra glaset bjuder upp till mer dans utan tvekan. Rikliga fattoner med hasselnöt, kaffe och krut backas upp av gula äpplen, honung och järn. Relativt fylligt åt det varmare och generösare slaget. Allt känns balanserat och genomtänkt, men det spretar möjligen en aning. Riktigt gott oavsett, men relativt enkelt. 85p

Sydafrika tänker jag direkt. Det är något med strukturen som får mig dit. De krutiga tonerna hjälper dessutom till. Tänker Chenin Blanc med tanke på honungsinslagen men lämnar dörren öppen för Chardonnay. Väljer slutligen att gå på det senare.

Facit: 2013 Rustenberg Chardonnay (2885)

Nyttig övning. Kan ju inte klaga på utfallet, men inser att det mer är kvalificerade gissningar som får mig att hamna rätt snarare än någon form av säkerhet. Tur att det alltid är trevligt att öva, men billiga vita viner är inget jag går igång på tyvärr. :(

Senare på kvällen så blev det rött som kompensation vid mitt vattenhål Norda och där blev det åka av med Rioja och svulstig Syrah från Washington State. Förhoppningsvis blir det rapport på det också men i en annan tråd. :)
 

Larseman

Medlem
Mittiveckanvin i onsdags:
2011 Gut Hermannsberg Niederhäuser Riesling trocken
Nahe-Riesling, eller kanske snarare Nahe-Diesling med tanke på de sköna petroleum-tonerna ;)
Massor av citrus, mineral och fotogen i doften. Skyhög syra, men väl integrerad. Fyllig med smak av grape och småcitrus. Lång eller snarare jättelång smak där den syrliga frukten sitter kvar länge. Kanongott! 91p

Till maten en italienare som jag av olika skäl hade blivit nyfiken på, mer om det senare.
2013 Giacomo Borgogno & Figli Langhe Rosso
Budgetvin (99kr) från en av de stora i Barolo. Dov och kraftfull doft av mörk frukt, plommon och blåbär, örtkryddor (oregano), lite stall och en sötfruktig doft som jag associerar med ketchup :confused:
I munnen är det svalt (13,5%), syrligt med mycket skogsbär men inte så mycket tanniner. Lite obalanserat och ingen fullträff till maten (italienska köttbullar i tomatsås med pasta) men ändå ganska intressant. 86p

Varför hade jag nu blivit nyfiken på vinet som jag tidigare hade spontanköpt och då enbart på producentens namn?
Vi prenumererar på Allt om Mat som alltså är en mattidning som också skriver om vin. Att skilja från Allt om Vin som är en vintidning (jag vet att en del av er ifrågasätter det epitetet) som också skriver om mat.
I senaste numret så har deras vinprovargrupp provat sig igenom hela det fasta sortimentet på bolaget. Det kanske inte är jätteintressant tycker jag, men man kan ju inte låta bli att bläddra igenom ändå. Det intressantaste är deras övergripande betyg över sortimentet och där tror jag faktiskt att dom till stor del är överrens med oss på FW, långt mellan fynden och mycket som är likartat och ofantligt trist. Särskilt fördömer man trenden mot sötare rödviner, i synnerhet de från Italien.
Nåväl, när jag snabbt ögnar igenom listorna så fastnar jag på deras kommentar över nämnda Langhe Rosso: "Tidigare fyndvin som tyvärr blivit onödigt sötat". Vafan tänker jag, har Borgogno sålt sig till sådana tilltag? Kollar SB hemsida och där anges faktiskt sockerhalten till 6g/l. Fortsätter med att kolla Borgognos hemsida, men där finns överhuvudtaget ingen Langhe Rosso o_O Hittar informationen på importörens hemsida (WineAgency) och där anges syrahalten till 6g/l och sockret till 1,3g/l. Aha tänker jag, SB har skrivit fel och Allt Om Mat har utgått från den informationen och sedan vid provningen letat efter sötman i vinet och då naturligtvis hittat den.
Skickar därför mail både till SB och till Allt om Mat för att ställa allt till rätta (ni känner mig eller hur).
Får svar från SB att sockerhalten är mätt i labb och att det därför troligen är WineAgency som har fel information på sin hemsida.
Vad har du fått dina uppgifter ifrån? Jag har precis pratat med vårt laboratorium och vi har testat 70384-01 ett flertal gånger på sistone. De låter hälsa att sockerhalten har legat mellan 5 och 6 gram / liter medan syrahalten har varierat mellan 5,4-5,8.

Får samtidigt bekräftat att vinet är framtaget specifikt för den svenska marknaden vilket är precis vad vi brukar misstänka i en hel del fall:
Och ja, just den varianten är framtagen för den svenska marknaden; till att börja med. Det kan tänkas att den dyker upp i andra länder på sikt, hälsade leverantören.

Fick också svar från Marie Oskarsson som ingår i Allt om Mats provningsgrupp:
När vi provar vinerna till det stora vinnumret skriver vi våra kommentarer enbart på det vi upplever just där och då i provsituationen. Vi är ju fyra personer som sitter tillsammans runt bordet, provar vinerna och diskuterar dem. Så kommentarerna om 70384 Borgogno Lange Rosso kommer från den stunden och från att vi upplevde vinet som sötare än tidigare.

Nu kan ju vinet inte vara uppsötat eftersom DOC Langhe inte tillåter sådan manipulation, men med tanke på att alkoholhalten endast är 13,5% så har man troligen inte låtit vinet jäsa fullt ut, utan avbrutit när sötman har legat på en nivå som systembolaget tycker att vi svenskar ska ha :mad:
Förvånar mig att en producent som Borgogno låter sig styras på det sättet, vart är världen på väg? :vägg:
 

gece

Man vänjer sig.
Mittiveckanvin i onsdags:
2011 Gut Hermannsberg Niederhäuser Riesling trocken
Nahe-Riesling, eller kanske snarare Nahe-Diesling med tanke på de sköna petroleum-tonerna ;)
Massor av citrus, mineral och fotogen i doften. Skyhög syra, men väl integrerad. Fyllig med smak av grape och småcitrus. Lång eller snarare jättelång smak där den syrliga frukten sitter kvar länge. Kanongott! 91p

Till maten en italienare som jag av olika skäl hade blivit nyfiken på, mer om det senare.
2013 Giacomo Borgogno & Figli Langhe Rosso
Budgetvin (99kr) från en av de stora i Barolo. Dov och kraftfull doft av mörk frukt, plommon och blåbär, örtkryddor (oregano), lite stall och en sötfruktig doft som jag associerar med ketchup :confused:
I munnen är det svalt (13,5%), syrligt med mycket skogsbär men inte så mycket tanniner. Lite obalanserat och ingen fullträff till maten (italienska köttbullar i tomatsås med pasta) men ändå ganska intressant. 86p

Varför hade jag nu blivit nyfiken på vinet som jag tidigare hade spontanköpt och då enbart på producentens namn?
Vi prenumererar på Allt om Mat som alltså är en mattidning som också skriver om vin. Att skilja från Allt om Vin som är en vintidning (jag vet att en del av er ifrågasätter det epitetet) som också skriver om mat.
I senaste numret så har deras vinprovargrupp provat sig igenom hela det fasta sortimentet på bolaget. Det kanske inte är jätteintressant tycker jag, men man kan ju inte låta bli att bläddra igenom ändå. Det intressantaste är deras övergripande betyg över sortimentet och där tror jag faktiskt att dom till stor del är överrens med oss på FW, långt mellan fynden och mycket som är likartat och ofantligt trist. Särskilt fördömer man trenden mot sötare rödviner, i synnerhet de från Italien.
Nåväl, när jag snabbt ögnar igenom listorna så fastnar jag på deras kommentar över nämnda Langhe Rosso: "Tidigare fyndvin som tyvärr blivit onödigt sötat". Vafan tänker jag, har Borgogno sålt sig till sådana tilltag? Kollar SB hemsida och där anges faktiskt sockerhalten till 6g/l. Fortsätter med att kolla Borgognos hemsida, men där finns överhuvudtaget ingen Langhe Rosso o_O Hittar informationen på importörens hemsida (WineAgency) och där anges syrahalten till 6g/l och sockret till 1,3g/l. Aha tänker jag, SB har skrivit fel och Allt Om Mat har utgått från den informationen och sedan vid provningen letat efter sötman i vinet och då naturligtvis hittat den.
Skickar därför mail både till SB och till Allt om Mat för att ställa allt till rätta (ni känner mig eller hur).
Får svar från SB att sockerhalten är mätt i labb och att det därför troligen är WineAgency som har fel information på sin hemsida.
Vad har du fått dina uppgifter ifrån? Jag har precis pratat med vårt laboratorium och vi har testat 70384-01 ett flertal gånger på sistone. De låter hälsa att sockerhalten har legat mellan 5 och 6 gram / liter medan syrahalten har varierat mellan 5,4-5,8.

Får samtidigt bekräftat att vinet är framtaget specifikt för den svenska marknaden vilket är precis vad vi brukar misstänka i en hel del fall:
Och ja, just den varianten är framtagen för den svenska marknaden; till att börja med. Det kan tänkas att den dyker upp i andra länder på sikt, hälsade leverantören.

Fick också svar från Marie Oskarsson som ingår i Allt om Mats provningsgrupp:
När vi provar vinerna till det stora vinnumret skriver vi våra kommentarer enbart på det vi upplever just där och då i provsituationen. Vi är ju fyra personer som sitter tillsammans runt bordet, provar vinerna och diskuterar dem. Så kommentarerna om 70384 Borgogno Lange Rosso kommer från den stunden och från att vi upplevde vinet som sötare än tidigare.

Nu kan ju vinet inte vara uppsötat eftersom DOC Langhe inte tillåter sådan manipulation, men med tanke på att alkoholhalten endast är 13,5% så har man troligen inte låtit vinet jäsa fullt ut, utan avbrutit när sötman har legat på en nivå som systembolaget tycker att vi svenskar ska ha :mad:
Förvånar mig att en producent som Borgogno låter sig styras på det sättet, vart är världen på väg? :vägg:
Gediget arbetat!
 

sunqan

Vinös
Cognac är en försummad dryck i Sverige. Här är det destillerat öl (whisky), som är innedrycken hos dem som gillar destillat. Det finns också en del, som av någon anledning tycker att industrisprit (vodka) är en fantastisk dryck.
Personligen föredrar jag lite ädlare drycker när jag vill bli yr.
En av mina favoriter är det lilla cocnacsföretager Grosperrin. De letar rätt på små partier, som är för små för de stora kända cognacshusen.
Ibland rör det dig om enstaka fat, som de kärleksfullt buteljerar efter att noggrant ha kontrollerat ålder. De säljer mest årgångscognac vilket normalt inte förekommer. En av deras enklaste buteljeringar är den XO som bara har legat 14 år på fat. Spöar de flesta kända märken med hästlängder . Mycket mandelmassa och nötter, här sitter vanillinsötman från faten perfekt. Visa bifogad bild 5138

Meh?? Va äre för fel på Calva nurå???
(Eller är jag hipster?)
 
Toppen