Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

karl.1480

Medlem
Idag dricker vi... Husvin! När andan faller på men det är några dagar till lön (roligare flaskor sparar jag till jul) så är det skönt att ha en trotjänare i köket, särskilt som det är roligare att laga mat med ett glas vin i näven!
2013 Brolio Chianti Classico; ni är alla bekanta med läget, vinet och tillverkaren så... Vinet ligger stabilt med solmogna körsbär, rostade fat, kaffe, timjan på heta stenar i Grekland, samt lite salvia (!?), vilket jag förknippar med modell-lera idag. :p Någorlunda stramt på tungan med små, mjuka tanniner, fräsch syra som matchar fettet i fläskkarrén men aromerna kommer lite på skam mot chilisötman och sojan som jag hade i marinaden. Hade inga örtkryddor hemma tydligen, annars är det ju ett givet val! Smakmässigt är det lite kort emellertid och mittpartiet känns lite ihåligt!

Sökes: Tips på lite bättre klass av Chianti Classico, för jag gillar verkligen vinerna, men ett steg upp vore kul att ha hemma! :)

Ser fram emot kommande högtider där lite roligare vin får briljera! Som torsdagens matvin får Brolio mer än godkänt dock, på trevliga 87 p.

Ricasoli's grejer är ofta lite väl hårt fatbehandlade och uppskruvade. Mazzei trillar också i samma fack. Jag tycker Sangiovese gör sig absolut bäst uppfostrad på stora och/eller neutrala fat så man behåller den där fjäderlätta känslan och gärna med hög, klingande syra är de fantastiska matspelare.

Montevertine och Le Boncie är skolboksexempel på dessa men lite kniviga att få tag på. Badia a Coltibuono, Castellare di Castellina, Castello di Monsanto (deras enklare grejer) och La Porta di Vertine finns i BS och är riktigt bra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 5808
Drack en god pinot noir från Felton Road för ett tag sedan och blev klart imponerad. Dricker inte mycket vin utanför Frankrike-Italien men blev sugen på att prova denna 2013 Calera. Mycket god! Den kan gärna få ligga till sig ett par år men det här är bra! Jag tar gärna emot fler tips om bra pinot från nya världen! Jag tipsar gärna om denna för er som inte provat. Köper fler :)
Du borde prova Au Bon Climat från USA. Producenten har ett stort antal olika cuvéer, men även de enklaste brukar vara supertrevliga. "Knox Alexander" är nog min favorit, men den är tyvärr slut hos leverantör på bolaget. Utöver Santa Barbara så borde du såklart spana in Oregon och varför då inte börja med Cristom? Även här så finns det lite olika cuvéer att välja på, men alla jag har provat har varit bra. "Mt. Jeffersson" brukar dessutom inte kosta mer än 300 pix.

När det gäller Nya Zeeland så tycker jag Ata Rangi är en riktigt stabil familjeägd producent som gör riktigt trevlig PN om man undviker deras billiga "Crimson", men klart bäst upplevelser har jag haft med Felton Road, speciellt med lite ålder!
 

Steef

Medlem
Visa bifogad bild 5808
Drack en god pinot noir från Felton Road för ett tag sedan och blev klart imponerad. Dricker inte mycket vin utanför Frankrike-Italien men blev sugen på att prova denna 2013 Calera. Mycket god! Den kan gärna få ligga till sig ett par år men det här är bra! Jag tar gärna emot fler tips om bra pinot från nya världen! Jag tipsar gärna om denna för er som inte provat. Köper fler :)

Tipsar gärna om Pisa Range Black Poplar Block 2012. Riktigt härligt vin från Central Otago, NZ. Redan hur bra som helst när jag drack det för nån månad sen, men mår säkert bra av ytterligare lite vila. Hände mycket med lite luft under ett par timmar. För mig hade det en närmast perfekt balans mellan kraft, saft & elegans. Mjukt och bussigt, men med en bra struktur och syra. Tja, skitgott helt enkelt!
Vill minnas att det kom på ett tillfälligt släpp under våren, men tycks finnas i BS nu för kanske något väl tilltagna 349:- (#78251).
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 5808
Drack en god pinot noir från Felton Road för ett tag sedan och blev klart imponerad. Dricker inte mycket vin utanför Frankrike-Italien men blev sugen på att prova denna 2013 Calera. Mycket god! Den kan gärna få ligga till sig ett par år men det här är bra! Jag tar gärna emot fler tips om bra pinot från nya världen! Jag tipsar gärna om denna för er som inte provat. Köper fler :)
Ingen verkar hittills ha tipsat om australiensisk Pinot Noir så då gör jag det. I svalare områden av Victoria görs en hel del viner på Pinot Noir och många i t.ex. Yarra Valley försöker göra dem "Bourgognelika".
Från Mornington Peninsula så finns Ten Minutes by Tractor 10X Pinot Noir och i Geelong så gör t.ex. By Farr ett antal viner på Pinot Noir. Från Yarra Valley så kan du bl.a. hitta Mac Forbes Woori Yallock i ett par olika årgångar och från Tasmanien så finns Tolpuddle, som Jancis Robinson verkar förtjust i, och Josef Chromy.
En producent från Nya Zeeland som inte nämnts är Neudorf, fast deras specialitet får nog sägas vara Chardonnay. Där får du mycket vin för pengarna.
 

Pontus

Medlem
Ingen verkar hittills ha tipsat om australiensisk Pinot Noir så då gör jag det. I svalare områden av Victoria görs en hel del viner på Pinot Noir och många i t.ex. Yarra Valley försöker göra dem "Bourgognelika".
Från Mornington Peninsula så finns Ten Minutes by Tractor 10X Pinot Noir och i Geelong så gör t.ex. By Farr ett antal viner på Pinot Noir. Från Yarra Valley så kan du bl.a. hitta Mac Forbes Woori Yallock i ett par olika årgångar och från Tasmanien så finns Tolpuddle, som Jancis Robinson verkar förtjust i, och Josef Chromy.
En producent från Nya Zeeland som inte nämnts är Neudorf, fast deras specialitet får nog sägas vara Chardonnay. Där får du mycket vin för pengarna.

Har just öppnat en 2013 Tolpuddle Pinot Noir. Klockren köprek på denna! Härligt doft med röda bär och ett knippe kryddor. Smaken är fyllig och ren med röda bär, kryddor och en gnutta salmiak. Syran är relativt hög. Avslutet är torrt med en liiiten beska. Läskande! Vissa mognadstoner kan skönjas redan nu och jag tror inte detta är en långliggare. Kanske 5-10 år vid bra förhållanden?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ingen verkar hittills ha tipsat om australiensisk Pinot Noir så då gör jag det. I svalare områden av Victoria görs en hel del viner på Pinot Noir och många i t.ex. Yarra Valley försöker göra dem "Bourgognelika".
Från Mornington Peninsula så finns Ten Minutes by Tractor 10X Pinot Noir och i Geelong så gör t.ex. By Farr ett antal viner på Pinot Noir. Från Yarra Valley så kan du bl.a. hitta Mac Forbes Woori Yallock i ett par olika årgångar och från Tasmanien så finns Tolpuddle, som Jancis Robinson verkar förtjust i, och Josef Chromy.
En producent från Nya Zeeland som inte nämnts är Neudorf, fast deras specialitet får nog sägas vara Chardonnay. Där får du mycket vin för pengarna.
Plockade upp en Josef Chromy precis. Skruvkorken ryker ikväll. Utöver detta så får det bli lite Zweigelt från Österrike!
 

chambertin

Medlem
Bra att du försvarar fanan. AUS utklassar konsekvent NZ i alla seriösa blindprovningar av Pinot Noir. Yarra gör världens bästa PN utanför Bourgogne.
Intressant ! Har du exempel på sådana blindprovningar ?
Druckit Yarra Yering PN men för många herrans år sedan och var väl inte så imponerad då men kanske läge att testa igen.
Inspirerad av ditt inlägg försöket jag beställa lite Yara Glen PN, Giant Steps Sexton Vineyard PN 2012/13 men gick bet på samtliga.
(Man är luttrad med SB numera.:()
 

Magikern

Medlem
Bra att du försvarar fanan. AUS utklassar konsekvent NZ i alla seriösa blindprovningar av Pinot Noir. Yarra gör världens bästa PN utanför Bourgogne.

För den som tvivlar rekommenderar jag ett smakprov av Bass Philip. Eller Coldstream Hills, eller Yarra Yering.

Sanslös prisskillnad mellan de vinerna enligt wine searcher. Bass Philip håller ikonvinspris medan Coldstream Hills håller plonkpinot pris.

Antar att Coldstream Hills har något flaggskeppsvin du åsyftar?
 

Vino fino

Medlem
Sanslös prisskillnad mellan de vinerna enligt wine searcher. Bass Philip håller ikonvinspris medan Coldstream Hills håller plonkpinot pris.

Antar att Coldstream Hills har något flaggskeppsvin du åsyftar?
Jag brukar köpa Roslyn. Men Reserve är också utmärkt, långt bättre än sitt pris.
 

Vino fino

Medlem
Intressant ! Har du exempel på sådana blindprovningar ?
Druckit Yarra Yering PN men för många herrans år sedan och var väl inte så imponerad då men kanske läge att testa igen.
Inspirerad av ditt inlägg försöket jag beställa lite Yara Glen PN, Giant Steps Sexton Vineyard PN 2012/13 men gick bet på samtliga.
(Man är luttrad med SB numera.:()
Senaste globalt kända stora blindprovning är väl Decanters förra augustinummer (Oz pinot "bäst i Nya världen"). Patricio Tapia (Descorchados) höll också en stor provning i Santiago i våras där syftet kanske mer var att visa företräden för chilensk Pinot men australiensarna svepte bord, duk, och stolssätena med sig. Sen råkar ju jag tycka det också, men det väger kanske inte så tungt i sammanhanget. :)

Tyvärr är ju SB som du påpekar hopplöst efter...
 

Magikern

Medlem
Freidrich Becker Herrenwingert 2013

Det mest Burgundiska vinet utanför Bourgogne som jag provat. Allting talar för en enklare premier cru eller byvin från Cote de Beaune, 2012 eller dyl.

Tyvärr är det inte så roligt i dagsläget. Mycket jord och toner man förknippar med en ung medioker Bourgogne. Dekantering på 4 timmar var kanske ingen god idé i detta fallet. Det kommer förhoppningsvis att blomma upp med tiden men mer än 89 poäng hade jag inte satt i dagsläget.
 

Rexel

Medlem
Inte varit superaktiv på forumet i denna tråden under hösten, men ska bättra mig nu när man har lite lediga dagar framöver.
2004 Giacomo Marengo Cerequio (levererat från solobarolo i veckan)
image.jpg


I näsan massor av rosor, lakrits och mogna röda bär. Finns även en viss sötma i näsan och kanske en liten vaniljton.
Smaken stämmer bra överens med doften med bra drag i tanninerna och en fantastisk balans mellan syra, frukt med en lång lång eftersmak. Kan sparas många år till. Ger den här och nu 95 pinnar:)
Denna producenten är vän med Roberto Voerzio och gör sitt vin hos Roberto och kanske med en hjälpande hand från Roberto. Inga volymer av detta vin, efter att googlat och läst i Barolo MGA skulle jag tro att det handlar om 3-6000 flaskor
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
sottimano moccagatta.jpg

2007 Sottimano Barbaresco Pajore: från lite sluten till att börja med, men utvecklas snabbt till sötlakrtis, sardeller, nypon och rosor. Syran är skyhög, men balanseras snyggt av tanniner och frukt.
2005 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Moccagatta: (fick hoppa in som reserv när den Montestafano 2007 vi hade tänkt dricka visade sig korkad): doften är ett moln av körsbär, det här vinet kan man sniffa en hel kväll, smaken är en explosion av bär av frukt med mandel, lite lättare än Sottimano, men kändes som det yngre vinet, vilket var lite förvånande.
Två skitbra viner, vilken som är bäst beror på personliga preferenser (sambon och jag är inte överens...). Bägge ligger 91-93p
 
Last edited:
Toppen