Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Appel

Medlem
Låter som en jätteskoj provning. :)

Vore kul med lite kommentarer från resten av gänget. Appel etc.
Såg ditt inlägg först nu. Självklart kan du få det. Även om jag inte vet om det hjälper dig något i din uppfattning av vinerna. Du uppskattar @Magnus L hemgjorda viner medans jag uppskattar lite andra typer av viner ;).
Vin 1 - Bubbel (Simonsig - Cuvee Royale 2010)
I början lite småknutet men efterhand en stor del gröna äpplen. Hög syra, låg sötma och helt okej längd. Serverades något varmt vilket förtog lite av upplevelsen. Ett okej medium wine och en helt okej Champagnekopia.
Vin 2 - Rött (Rippon - Pinot Noir 2010 Mature Vine)
Direkt slogs jag av väldigt tydliga Pinottoner. Däremot tyckte jag att den kändes lite spritig på näsan. Den hade en hög syra men kändes lite kartig i munnen. Ingen vidare längd men en helt okej pinne.
Vin 3 - Rött (petit Pittacum 2013)
Den här tyckte jag hade väldigt tydliga Syrahtoner. Kryddigt, köttigt... Den hade en markerande syra, vlädigt strävt med en hel del tanniner. Helt okej längd. Jag gissade på en Syrah från varmare klimat (Sydafrika). Väldigt fel när det visade sig vara från Bierzo. Helt klart ett vin jag kan tänka mig att köpa.
Vin 4 - Rött (Escombro 2013)
Såg ut som att någon hällt olja i mitt glas. Extremt mörk och tät i färgen. På näsan slogs jag initialt av en stor dos svarta och gröna oliver. Efterhand dyker lite svarta vinbär upp. Vinet hade en underbar längd och det kändes som en kebabpizza med extra allt. Senare under kvällen hade olivtonerna dämpats något och allt kändes mer balanserat och integrerat. Dagens vinnare!
Vin 5 - Rött (Chateau La Pointe 1998)
Ett av mina viner så jag tog inga direkta noteringar här. En mogen Bdx av lite sämre slag. Kändes något over the hill där frukten kändes lite trött. Desto trevligare på näsan än i munnen.
Vin 6 - Rött (Chateau Sociando Mallet 2003)
Kändes extremt cabbigt på näsan med typisk dess typiska fruktdrag. Efterhand dyker mer och mer mognadstoner och stalliga toner upp. Även ekfatstonerna kändes välbalanserade. Det hade både syran kvar, tanniner och en bra längd. En välbalanserad Bdx som jag gärna skulle dricka igen. Det här fick dagens silvermedalj för mig.
Vin 7 - Rött (Benegas Lynch - Meritage 2006)
På näsan en hel del gröna toner, paprika, lite kryddigt och en del körsbär. Ett vin med hög syra, tydliga tanniner och en trevlig längd. Jag gissade på en bättre Cab Franc. I en annan lineup så hade det kanske uppfattats som ett riktigt powerhouse men nu hade vi som sagt Escombro med i laguppställningen.
Vin 8 - Rött (A Vita - Ciro 2010)
Här togs väldigt begränsade noteringar då det var precis innan pizzorna dök upp :rolleyes:.
En övermogen doft med torkad frukt. Överlag ett rätt trött vin.
Vin 9 - Vitt sött (Chateau Raymond Lafon 1983)
Här tog jag inte heller några detaljerade noteringar då det var mitt vin i kombination med en stor besvikelse. Jag tyckte den hade tydliga Sauternes drag i form av aprikoser och honung. Trots en helt okej årgång så saknades botrytistonerna. En riktig besvikelse!

Den senaste tiden har jag provat två lite äldre Sauternes (Suduiraut 78 och Raymond Lafon 83) och båda gångerna har jag blivit besviken. Har ni några andra upplevelser? Jag uppfattar att de saknar botrytistonerna som jag hittar i lite yngre årgångar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bara en stjärna i afton, för restaurantören vägrade höja priserna efter den andra stjärnan, och Michelinerna tyckte att det påverkade matkvaliteten nedåt... :stendumt:

Sakén var en Junmai Ginjo som smakade lika spännande som då Satus Quo tonar ut en av sina enformiga låtar. Men tillsammans med umamirik mat så slår det gnistor om detta på ett sätt jag inte kan förklara. Rising to the task! And beyond!!!
Nära 100p med kvällens lätt mognade sashimi, friterade EBI-IMO (en sorts potatis) och purjolökssoppan med anka. Inga kullerbyttor alls med varken salladen, puddingen eller riset.
Under 85p som soloartist.
image.jpg

白凛、HAKU-RIN. (Distingerat vitt - anspelar på det vita riset och dess höga kvalitet. Har alltså inget att göra med matriarkatet LePen eller patriarkatet Trump.)
Fick mig att nästan gå upp i brygga och spagat på samma gång. Djämlarns!
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Hmm "ock" ett aha, gubbjävel @StefanAkiko.

Varje fall, som den överanalytiska jävel jag är, så fick jag tag på lite kvalités Riesling, usch, mitt problem och intalat komplicerat sinne säger att en flaska kan ju ej få sitt sagt. Efter tre har jag bestämt mig att daxs att ge kredit och inte på den väg bank-fan och deras lakejer säger höhö att det du skall ta... Återkoppling är väl vinet ju? Mysigt, müstigt som tysk fan och el hobblar sitt das ist gütt, eller klassikern was ist das, du vet dasset är där borta!

Nog för att göra tüsken våt, vi är ju väl i frankernas rike och så klart omens land Alsace!
Terroirviner, bjuder på en snuskigt bra Riesling oh eller "ock" samt ett hej skojar ej, det ÄR en bra Riesling, tro mig jag har provat tres...

Va finner denna kärlek ikväll, dom söta stack som en löning från d... skönas ungdom, men dom bittra ljuva och erfarna blev bonus.
Ni rävar vet väl va bra Godis (är), det är för hoho ju fan godis.

Bombastiska toner, frukten exploderar i nyllet, ruggigt bra doft och smak, dominans... JO... Hur kan man få fram frukt så fin är för mig en gåta ÄN, jag gillar inte att promota, men Terriorviner har en unik rackare i sitt arsenal, den heter Nicolas Zusslin Riesling Cuvée Daniel (ååååhhh) detta fina namn go for it seriöst, just hoohoohoohooooo....... och ett hoo?

135 ynka stackar riksdaler, va sa sa du? Jo ALL in!

1.jpg

3.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hmm "ock" ett aha, gubbjävel @StefanAkiko.

Varje fall, som den överanalytiska jävel jag är, så fick jag tag på lite kvalités Riesling, usch, mitt problem och intalat komplicerat sinne säger att en flaska kan ju ej få sitt sagt. Efter tre har jag bestämt mig att daxs att ge kredit och inte på den väg bank-fan och deras lakejer säger höhö att det du skall ta... Återkoppling är väl vinet ju? Mysigt, müstigt som tysk fan och el hobblar sitt das ist gütt, eller klassikern was ist das, du vet dasset är där borta!

Nog för att göra tüsken våt, vi är ju väl i frankernas rike och så klart omens land Alsace!
Terroirviner, bjuder på en snuskigt bra Riesling oh eller "ock" samt ett hej skojar ej, det ÄR en bra Riesling, tro mig jag har provat tres...

Va finner denna kärlek ikväll, dom söta stack som en löning från d... skönas ungdom, men dom bittra ljuva och erfarna blev bonus.
Ni rävar vet väl va bra Godis (är), det är för hoho ju fan godis.

Bombastiska toner, frukten exploderar i nyllet, ruggigt bra doft och smak, dominans... JO... Hur kan man få fram frukt så fin är för mig en gåta ÄN, jag gillar inte att promota, men Terriorviner har en unik rackare i sitt arsenal, den heter Nicolas Zusslin Riesling Cuvée Daniel (ååååhhh) detta fina namn go for it seriöst, just hoohoohoohooooo....... och ett hoo?

135 ynka stackar riksdaler, va sa sa du? Jo ALL in!

Visa bifogad bild 5726
Visa bifogad bild 5727
Det verkar som att herrn var i god form när detta inlägg skrevs. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag visste väl att Escombro skulle få dig tillbaka förr eller senare. ;) Välkommen!
Har tyvärr inte så mckt tid, men kommer titta in med lite jämnare mellanrum framgent.
Saknar att kära ett STENHÅRT träningspass och sedan försöka skriva något "smart" och se nästa dag vad det blev av det hela :)

Jag hängde inte riktigt med i alla @Sörplarn s tankevindlingar, men där fanns iaf flera bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det provat!

image.jpg


Frun är inte lättlurad. Hon fick vinet blint och dömde ut det omedelbart redan innan hon fått in det i munnen.

"Nä, detta måste vara plonk, det luktar billigt rödtjut", utbrast hon med tydligt uppsåt att få min bekräftelse.

Väl i munnen så tvekade hon lite och utvecklade sitt resonemang vidare:

"Enkelt och lättdrucket i all ära, men nog finns där lite balans och syra i alla fall. Ett bra plonk skulle jag vilja påstå."

Hon landade det på 84p och gissade på ett pris runt hundralappen.

Vad tyckte då jag? Visst är det drickbart. En hygglig syra kan jag ge det, det känns inte kladdigt och överdrivet sött. Den strukturlösa kroppen och den gräsiga jordgubbsfrukten imponerar dock knappast på något plan. Hittar lite antydan till kryddighet och vanilj i bakgrunden, men det blir inte mer spännande än så. Utan tvekan ett plonk, men långtifrån den värsta sorten, men ord som "fynd" eller "prisvärt" kan jag inte stå bakom för en sekund, inte ens i den låga prisklassen.

Nä, detta bör vi nog kasta i Sverkers soptunna! Svårt med poäng, har dålig känsla för referenser på denna nivå. Jag nöjer mig att ge det 82p, sämre än så är det nog ändå inte trots allt. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hmm "ock" ett aha, gubbjävel @StefanAkiko.

Varje fall, som den överanalytiska jävel jag är, så fick jag tag på lite kvalités Riesling, usch, mitt problem och intalat komplicerat sinne säger att en flaska kan ju ej få sitt sagt. Efter tre har jag bestämt mig att daxs att ge kredit och inte på den väg bank-fan och deras lakejer säger höhö att det du skall ta... Återkoppling är väl vinet ju? Mysigt, müstigt som tysk fan och el hobblar sitt das ist gütt, eller klassikern was ist das, du vet dasset är där borta!

Nog för att göra tüsken våt, vi är ju väl i frankernas rike och så klart omens land Alsace!
Terroirviner, bjuder på en snuskigt bra Riesling oh eller "ock" samt ett hej skojar ej, det ÄR en bra Riesling, tro mig jag har provat tres...

Va finner denna kärlek ikväll, dom söta stack som en löning från d... skönas ungdom, men dom bittra ljuva och erfarna blev bonus.
Ni rävar vet väl va bra Godis (är), det är för hoho ju fan godis.

Bombastiska toner, frukten exploderar i nyllet, ruggigt bra doft och smak, dominans... JO... Hur kan man få fram frukt så fin är för mig en gåta ÄN, jag gillar inte att promota, men Terriorviner har en unik rackare i sitt arsenal, den heter Nicolas Zusslin Riesling Cuvée Daniel (ååååhhh) detta fina namn go for it seriöst, just hoohoohoohooooo....... och ett hoo?

135 ynka stackar riksdaler, va sa sa du? Jo ALL in!

Visa bifogad bild 5726
Visa bifogad bild 5727

Tranströmer och Bellman bleknar!:ängel: Blev plötsligt sugen på das deuche riechling...
 

Carlsson

Medlem
Beklagar sorgen @Larseman . På torsdag är det min tur att begrava min farfar. Blir nog en stor grogg efteråt, för att hedra hans minne. Har druckit dåligt den senaste tiden. Det minnesvärda är Gosset 2004 och 2 flaskor La Poja 2007. Gott, men inget fantastiskt. Just nu är det Glenlivet 18Y i glaset. Kraftsamlar inför nyår. På återseende!
 

Mats

Gone todash....
Ingen fara, svärfar var gammal och sjuk. Sorgligt men ändå en lättnad för alla, särskilt för min fru.
Beklagar sorgen och vet precis hur det känns. Var nyligen i precis exakt samma situation som du beskriver och vi avslutade kvällen med att dricka 3 olika sorter av svärfars gamla hemgjorda viner, det äldsta 33 år gammalt, pratandes om hur mycket han tyckte om att brygga viner och bjuda på dem. En fin och värdig avslutning.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
claudeval.jpg

Har också testat nu - körde samma upplägg som @Mattias S, testade blint på sambon och resultatet blev ungefär detsamma: hon prickade att det var en grenacheblandning från Languedoc, bra syra, en bra frukt, men enkelt utan komplexitet eller elegans. Förlorar inte på att vara hyfsat kylt - för priset är det ett ok vin, säkert en av de bättre under 70:- - vi kom fram till ungefär samma betyg som @Mattias S (82-84p). Det är också klart bättre än Longbeach, det vinet har en massa sydafrikansk rök, lite syra, men knappt någon frukt (~72p) - inte drickbart, men funkar säkert som glögg.
 
Toppen