Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
2013 Arianna Occhipinti Sicilia Il Frappato

Visa bifogad bild 5627

Jajjamän! Lite hipstervin och frugans spagetti och köttfärssås ikväll. Tycker nog att jag förtjänar lite gott så här i starten av veckan. :)

Gott vin till maten men väldigt enkelt och okomplicerat för sig själv. Röda bär (hallon, tranbär), jäst, örter och aningen funk i näsan. Som syrlig bärdricka i munnen. Bra syra men aningen vattnigt och kort utan riktig intensitet eller umph. Knappt noterbara tanniner och mest troligt inga fat, vilket kan vara trevligt som omväxling. Jag vet dock inte, detta är ganska långtifrån ett vin som får mig upp i brygga, men som renodlad måltidsdryck utan pretentioner så duger det fint. Kan inte riktigt rekommendera det ur ett prisperspektiv. 84p
spännande jag får det nästan att låta som en defekt flaska, eller var det just kanske frånvaron av tannin-struktur som gjorde att maten körde över vinet och gjorde upplevelsen så tunn ?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
jag är dålig på att följa den tråden men har nån bestämt att det bara får ligga runt 200spänn ?
Vi började ju där, med tanken att det skulle vara en prisnivå som inte klämde så hårt och bjöd in till många deltagare. Sen har det i sann FW-anda dragit iväg lite. Men visst, vissa stilar, som Champagne och Amarone kräver att man öppnar plånboken lite extra.
 

Håkan

Medlem
När vi då ändå är inne på Amarone så här kommer en rapport om nyligen inmundigad dylik.
Amarone di Valpoliciella Allegrini 1997. Kraftfullt men välbalanserat, känns lite eldig men egentligen inget som stör. Vinet känns inte det minsta sött och inga störande russintoner. Min gissning nya världen Cab med några års ålder visar sig ju vara helt galen men är ändå ett gott betyg. Helt moget och inget att lagra mer, men det har självklart många år av liv framför sig. För att vara Amarone riktigt riktigt bra och för att vara vin riktigt bra. 92 p
 

MartinE

Medlem
När vi då ändå är inne på Amarone så här kommer en rapport om nyligen inmundigad dylik.
Amarone di Valpoliciella Allegrini 1997. Kraftfullt men välbalanserat, känns lite eldig men egentligen inget som stör. Vinet känns inte det minsta sött och inga störande russintoner. Min gissning nya världen Cab med några års ålder visar sig ju vara helt galen men är ändå ett gott betyg. Helt moget och inget att lagra mer, men det har självklart många år av liv framför sig. För att vara Amarone riktigt riktigt bra och för att vara vin riktigt bra. 92 p
Jag tycker att Allegrinis Amarone, liksom deras la Poja, genomgående håller hög kvalitet. Dricks ung eller (ännu hellre) gammal!
 

chambertin

Medlem
Ikväll provning med samma gäng som provat tillsammans sen 1996.
Tema ikväll är rött från Toskana och detta står på startlistan:
2009, Mangiacane Chianti Classico Riserva
2009, Monsanto Chianti Classico Riserva
2006, San Felice, Campogiovanni Brunello di Montalcino
2008, Il Querce, Sancerbone
2011, Brancactelli, Valle del Sogno
 

Nebbio

Medlem
Wynns Estate (Black Label) Cabernet Sauvignon 2012 (165 kr)
Det säger en del om den svenska importören (och Monopolet) att förra årgången var 2008. Så sent som i juni förra året fick jag den levererad (sen tog den slut). Sen saknas det tre årgångar. Som ett mysterium… Jag skulle vilja se motsvarande om det gällde en värdelös italienare som stjäl hyllplats, ett hopp på fyra årgångar.
Här har vi ung och fruktig Coonawarra, rätt mycket röd frukt tillsammans med löviga krusiga örter. Ungdomligt grönfruktig. Bra framtid kan vi sluta oss till. 88-89p men i en sval källare kommer det växa.

Ja, det är verkligen anmärkningsvärt. Jag har fått tre olika årgångar av denna i år, 2008 (vår/sommar), 2010 (höst) och nu senast 2012. Om jag hade vetat att 2010 skulle finnas en sådan kort tid hade jag köpt upp mig på ett gäng sådana. Den var väldigt bra. Tyvärr är 2012 inte alls lika bra (än).
 

Mattias Schyberg

Administratör
En superhärlig och färgsprakande kväll igår full av muskler, lite finess, massor av socker och lite härlig Mont d'Or som tilltugg...

image.jpg


image.jpg


Jo, starkvin har allt en bred range av viner, prova bara att ställa en fino mot en söt sirapslik PX, så förstår ni vad jag menar. ;)

Den söta Madeiran var grymt god med sjukt bra längd. Fortfarande väl ung dock såklart och kommer bara bli bättre de närmaste hundra åren typ men hur god som helst redan nu.

Palo Cortadon levererade som alltid. Mycket dill och gåslever förutom de klassiska oxiderade tonerna. Så jäkla kul och spännande, detta till ett pris på strax över 200 pix! Köp! Köp!! Köp!!!!

Den trettioåriga tawnyn var magisk denna kväll med en len konjaksliknande karaktär. Sofistikerad och läcker med massor av nyanser och finess!

Kvällens billiga Vintage Port är inte märkvärdig på något vis men jäkligt bra i förhållande till sitt låga pris på 350 pix. Fullmogen och kraftfull med vitala tanniner och bra intensitet. Några snäpp bättre än den avsevärt billigare LBV:n som dock är ett kap för pengen.

PX är alltid kul och när man hittar en årgångs-PX från 1986 så måste man ju slå till. Jäkligt god med mycket dadlar och apelsinlikör. Så simmigt söt att det räcker med en centiliter dock.

Ja, mina vänner. Alla viner utan den halvtorra Sercialen levererade riktigt bra denna kväll. Hög genomgående kvalitet men till viss del stor skillnad i pris. Så jäkla härlig spridning och variation dessutom. Jag är mycket nöjd med provningen. :)
 

grappa

Medlem
Hann med ett par trevligheter i veckan som gått.
Tre viner på Eriks Vinbar (mycket trevligt ställe)
  • Les Granites 2012, Saint Joseph, M Chapoutier, 100% Marsanne; Doft av honungsvax, halm och tropisk frukt. Torr lång smak av gula äpplen och en behaglig kryddighet. Tycke och smak 92 p, kvalitet 92 p.
  • Callia Magna, Viogner, 2012, Bodegas Callia; Doft av cideräpplen, lite citrus och en gnutta honung. Smak av bokna äpplen, bra syra, en för druvan ovanlig friskhet. Lång eftersmak. Tycke och smak 90 p, kvalitet 87 p.
  • Julia´s Vineyard, Pinot Noir, 2012, Cambria Estate; Doft av kryddor, svarta vinbär och röda bär. Smak av jordgubb och en behaglig kryddighet. Lång smak med tanniner och syra som finns utan att dominera. Tycke och smak 91 p, kvalitet 89 p.

Spanska viner av lite ovanligare tappning. Riktigt härliga viner.
  • Moncerbal Corullon, 2012, Descendientes de J Palacios, Mensia, Bierzo; Mörkt opaquet vin med blåröd färg. Härlig doft av mörka bär, vanilj och lite fatbeska. Har Bierzo doften (kan inte riktigt förklara vad det är men placerade vinet i rätt distrikt). Bra tanniner och syra i härlig balans med en tät frukt av plommon, vinbär, svarta vinbär mm. Ett riktigt stort vin med bra lagringspotential. Tycke och smak 95 p. Kvalitet 95 p.
  • Les Tallades de Cal Nicolau, 2012, Montsant, Picapoll Negre; Ganska ljus färg. Återhållsam i doften med vinbär, antydan av stall och något vanilj. Stram smak med vinbär, kryddor, lite fatbeska i eftersmaken. Bra tanniner och syra. Betydligt "striktare" än de övriga men ändå ett härligt vin. Tycke och smak 92 p, kvalitet 92 p.
  • San Roman, 2012, Tinto del Toro, Toro; Mörkt svartröd och opaque. Stor doft av mörka bär, vanilj, lite sylt och fatbeska. Bra tanniner och lite svåråtkomlig smak med fat, vinbär och en gnutta syltighet. Tycke och smak 86 p, kvalitet 89 p.
  • Torre de Canonge, 2012, Giro Blanc, Mallorca; Underbar doft av tropisk frukt, gula äpplen, honung, lite hö och en touch av lime. Bra syra, och smak av tropiska frukter och en gnutta lime igen. Mumsigt vin från en väldigt ovanlig druva! Tycke och smak 94 p. Kvalitet 90 p.
  • Cosme Palacio 189 Blanco Rioja, 2008, Rioja, Viura 5% Malvasia; Härlig doft av popcorn och smör men tyvärr lite överekad så frukten var svår att hitta. Smak av äpplen, vanilj och fatbeska. Hyfsad syra. Kändes som en Chardonnay från Kalifornien. Tycke och smak 88 p. Kvalitet 88 p.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Jag gillar rött vin och Champagne men har aldrig blivit mycket till vanlig vitvinsdrickare. Visst, det är gott men jag går sällan igång på det. Det är fredag = skaldjur, vi dricker en enkel Bourgogne Etienne Sauzet 2013 till färska räkor. Gott..... men förra veckans Henriot 2006 är ju helt annan drickglädje!
 

ChristianB

DipWSET
Sugen på rött efter en lång vecka, även om det är en arbetsdag kvar....

2009 Chatêau d'Agassac Cru Bourgeois: Vänstra stranden med strax över hälften Cab S och resten Merlot. Jag plockade den för att få rött och dessutom för att vi saknar andra vettiga årgångar, så 2009 kändes lovande. I glaset lever den inte riktigt upp till förväntningarna dock; svarta vinbär, kaffe, rostade fat, korinter (översatt i "torr frukt" = trist) och rätt lite av allt annat. Mogna tanniner förvisso men de gör inget väsen av sig. Inget större djup i vinet heller och jag är faktiskt lite besviken. ;)
För att vara frankofil av mig är detta ett vin som skulle få mig att misstro landets storhet. Då kan jag få betydligt bättre vin för mindre än 200 kr elller i varje fall på samma prislapp. Kommer inte köpa igen. 84 p.
 
Ikväll blev det en Barbera d'Alba som var riktigt trevlig för den lilla pengen. Fratelli Revello 2002 för 120 spänn inklusive frakt och fortfarande riktigt bra med lite början av tendens till ålder på kanten i glaset. Typisk Barbera för övrigt med en ganska dock låg alkoholhalt på 13%, vilket jag bara föredrar. Har för övrigt inte hittat någon not på CT om årgång 2002, men oavsett betyg så väldigt bra vardagsvin som jag skulle ge 88p.

Barbera.jpg
 

Beo

Medlem
IMG_1412.jpg

Kusiner? Trevliga bekantskaper men passade mindre bra till den stekta torskryggen. Bägge vinerna har en tropisk fruktsmak (mango)
och är härligt simmiga av fat och kryddor. (men inte till en blek torsk). Borde kanske lagras men har ingen erfarenhet om dom ska ligga några år till. Catena'n köper jag igen men då blir det till en halstrad bit fet fisk "asian style" ingefära etc.
  • El Enemigo Chardonnay (95328) Bodega Aleanna , 2012
  • Catena Alta (90481) Chardonnay , 2013
Tack for tipset @sunqan
 

sunqan

Vinös
Visa bifogad bild 5643
Jag gillar rött vin och Champagne men har aldrig blivit mycket till vanlig vitvinsdrickare. Visst, det är gott men jag går sällan igång på det. Det är fredag = skaldjur, vi dricker en enkel Bourgogne Etienne Sauzet 2013 till färska räkor. Gott..... men förra veckans Henriot 2006 är ju helt annan drickglädje!

Inte så förvånande medd tanke på prisskillnaden.. henriot kostar ju dubbelt :)
 

Daniel A

Administratör
  • Moncerbal Corullon, 2012, Descendientes de J Palacios, Mensia, Bierzo; Mörkt opaquet vin med blåröd färg. Härlig doft av mörka bär, vanilj och lite fatbeska. Har Bierzo doften (kan inte riktigt förklara vad det är men placerade vinet i rätt distrikt). Bra tanniner och syra i härlig balans med en tät frukt av plommon, vinbär, svarta vinbär mm. Ett riktigt stort vin med bra lagringspotential. Tycke och smak 95 p. Kvalitet 95 p.
Riktigt trevlig (och något farlig) not! Har inte vågat mig på Descendientes de J. Palacios vingårdsbeteckanade viner om de inte haft någorlunda ålder på sig. Fick ju i mig 2004 Fontelas ganska nyligen. Egentligen tycker jag att priserna är i saftigaste laget, men ditt inlägg kanske resulterar i en julklapp åt mig själv... ;)
 

Gurto

Medlem
Beringer Napa Valley Cabernet Sauvignon 2011
Doft: Tät mörk frukt i form av svarta vinbär och björnbär. Rätt mycket balsamiska drag. Dag 2 börjar en trevlig mörk, träig kryddighet ge sig till känna.
Smak: Dag 1 väldigt fruktdrivet, nästan sötfruktigt, med det balsamiska som enda komplement. Dag 2 mer balanserad frukt som är mindre "in your face". Kryddigheten börjar ge sig till känna även i munnen. Stram struktur trots viss yppighet i frukten.

Mycket tätt och koncentrerat vin i typisk amerikansk fruktmogen stil, utan att för den delen bli syltigt. Ej heller den stereotypa plankekigheten som tur är. Eken är tvärtom väldigt diskret. Ett mycket bra vin, speciellt dag 2. Kommer mogna fint om ett antal år. Dag 1 87p, dag 2 88p
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Det här blev en trevlig överaskning! Dricker inte ofta pinot utanför Bourgogne men köpte ett par flaskor av denna 2010 Bannockburn från Felton Road för några år sedan. Minns inte så mycket av första flaskan så den kan inte ha varit så enastående bra i alla fall. Men denna flaska är väldigt god och känns drickmogen även om den säkert kan utvecklas i postiv riktning ett par år till. Jag upplever den något rundare i karaktären, om jämför med pinot noir från Bourgogne men fortfarande slank och som sagt väldigt god. Blir smaskens till långlagad fläsksida!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kommer ni ihåg klassfesterna i småskolan när man bullade upp med godis, chips och dricka och dansade tryckare med klassens snyggaste tjejer?

Fick lite såna vibbar från gårdagens vin. En tidsresa i nostalgins tecken. Det var något med aromen i vinet tror jag, lite tonårsparfym som blandats upp med fräscha dofter av varm och svettig kvinnokropp. En alldeles lysande odör även idag men tonårsparfymen har med åren bytts ut mot klart mognare parfymsorter...


2012 Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert är ett fullständigt lysande vin med väldigt få brister om ens några. Möjligen så hade lite mer skitighet eller imperfektion varit det som hade kunnat vara pricken över i, men med lite tid i garderoben så kan säkert denna önskan gå i upplevelse.

Det är ju fortfarande en ung skapelse som jag sitter med i glaset. Vinet växer under kvällen men tar kommandot redan vid första andetaget där en tät mörkröd frukt står som en kvast i glaset. Härliga trätoner med trycksvärta, kryddor och mörka körsbär dominerar. Lager efter lager av nyanser avlöser därefter varann under kvällen. Det är komplext, intensivt och elegant på samma gång. Allt är så väl sammanvävt att det är svårt att nysta ut inslagen, men när jag tittar i mitt anteckningsblock efter kvällens slut så kompletteras första intrycket med hallon, fermenterad vaniljstång, kåda, nymalt kaffe, lavendel, eneträ, pomerans, pors, svett, jord och blodapelsin.

Ett riktigt knakelibrakarvin med mycket frukt och kraft men med tillräckligt med komplexitet, struktur och finess att det aldrig känns det minsta tråkigt eller obalanserat. Jag gillar det mycket! 93p

image.jpg

 

Magikern

Medlem
Kommer ni ihåg klassfesterna i småskolan när man bullade upp med godis, chips och dricka och dansade tryckare med klassens snyggaste tjejer?

Fick lite såna vibbar från gårdagens vin. En tidsresa i nostalgins tecken. Det var något med aromen i vinet tror jag, lite tonårsparfym som blandats upp med fräscha dofter av varm och svettig kvinnokropp. En alldeles lysande odör även idag men tonårsparfymen har med åren bytts ut mot klart mognare parfymsorter...


2012 Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert är ett fullständigt lysande vin med väldigt få brister om ens några. Möjligen så hade lite mer skitighet eller imperfektion varit det som hade kunnat vara pricken över i, men med lite tid i garderoben så kan säkert denna önskan gå i upplevelse.

Det är ju fortfarande en ung skapelse som jag sitter med i glaset. Vinet växer under kvällen men tar kommandot redan vid första andetaget där en tät mörkröd frukt står som en kvast i glaset. Härliga trätoner med trycksvärta, kryddor och mörka körsbär dominerar. Lager efter lager av nyanser avlöser därefter varann under kvällen. Det är komplext, intensivt och elegant på samma gång. Allt är så väl sammanvävt att det är svårt att nysta ut inslagen, men när jag tittar i mitt anteckningsblock efter kvällens slut så kompletteras första intrycket med hallon, fermenterad vaniljstång, kåda, nymalt kaffe, lavendel, eneträ, pomerans, pors, svett, jord och blodapelsin.

Ett riktigt knakelibrakarvin med mycket frukt och kraft men med tillräckligt med komplexitet, struktur och finess att det aldrig känns det minsta tråkigt eller obalanserat. Jag gillar det mycket! 93p

Visa bifogad bild 5654

En flaska beställd. Vet att du sällan höjer Pinot Noir till skyarna och din beskrivning antyder att de är min typ av vin. ;)
 
Toppen