Kommer ni ihåg klassfesterna i småskolan när man bullade upp med godis, chips och dricka och dansade tryckare med klassens snyggaste tjejer?
Fick lite såna vibbar från gårdagens vin. En tidsresa i nostalgins tecken. Det var något med aromen i vinet tror jag, lite tonårsparfym som blandats upp med fräscha dofter av varm och svettig kvinnokropp. En alldeles lysande odör även idag men tonårsparfymen har med åren bytts ut mot klart mognare parfymsorter...
2012 Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert är ett fullständigt lysande vin med väldigt få brister om ens några. Möjligen så hade lite mer skitighet eller imperfektion varit det som hade kunnat vara pricken över i, men med lite tid i garderoben så kan säkert denna önskan gå i upplevelse.
Det är ju fortfarande en ung skapelse som jag sitter med i glaset. Vinet växer under kvällen men tar kommandot redan vid första andetaget där en tät mörkröd frukt står som en kvast i glaset. Härliga trätoner med trycksvärta, kryddor och mörka körsbär dominerar. Lager efter lager av nyanser avlöser därefter varann under kvällen. Det är komplext, intensivt och elegant på samma gång. Allt är så väl sammanvävt att det är svårt att nysta ut inslagen, men när jag tittar i mitt anteckningsblock efter kvällens slut så kompletteras första intrycket med hallon, fermenterad vaniljstång, kåda, nymalt kaffe, lavendel, eneträ, pomerans, pors, svett, jord och blodapelsin.
Ett riktigt knakelibrakarvin med mycket frukt och kraft men med tillräckligt med komplexitet, struktur och finess att det aldrig känns det minsta tråkigt eller obalanserat. Jag gillar det mycket!
93p
Visa bifogad bild 5654