Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Början ikväll på Restaurang paradiset:
image.jpeg
 

grappa

Medlem
20151212_113757[1].jpg


Liten test av möjliga viner för framtida bruk. Testade tre kvällar i rad.
Rieslingen knuten och ganska mineralisk i torsdags för att nu mjukna upp och vara mycket mer tropisk frukt och balanserad syra. Ganska typisk Alsace riesling utan att sticka ut. Tveksam om den lever upp till GC stämpeln. 87 p.
Malbec från Argentina. Mörkt blåröd. Vanilj, popcorn, lite kryddig/pepprig i doften. Vanilj och röda bär. Vissa tanniner. Gissade på syrah först, ganska snäll malbec. Har hållit ungefär samma intryck alla tre kvällarna. En hyggligt vin. 87 p.
Pinot Noir från Chile. Ljusröd färg. Otroligt mineralisk och rökig i doften, näst intill för mycket. Lång eftersmak, kartig, rökig kväll 1, lite mildare igår kväll för att bli ett härligt vin ikväll. (Gillar i och för sig rökighet men detta var mer Islay whiskey än PN). Riktigt häftigt, Sydafrika skrivet i pannan. Kväll 1 90 p (om man gillar rökig maltwhiskey, om inte 75 p), kväll 3 90 p. Ett för mig riktigt bra vin!
Ch9dP något tegel i färgen. Vinbär, krydda, vanilj med mera i doften. Smak av vinbär, något ekbeska, lite kryddighet och bra tanniner. Blev rundare med tiden och utvecklade ett drag av "kokta bär" i doft och smak. Kväll 1 88 p, kväll 3 86 p.
Barberan var blåröd men mer transparent. Kväll 1 var doften vämjelig, sur, tunn och tråkig, och så även i smaken. Andra kvällen var den bättre för att bli riktigt hygglig kväll 3. Kväll 3 fanns en syrlig doft av röda vinbär och en antydan av vanilj. Bra syra i smaken med inslag av vinbär och körsbär. Kväll 1 50 p (trodde nästan att den var skadad), kväll 3 82 p.
Mycket intressant att jämföra utvecklingen av dessa viner. Barberan som var helt klart billigast har nog utvecklats mest.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Beklagar sorgen och vet precis hur det känns. Var nyligen i precis exakt samma situation som du beskriver och vi avslutade kvällen med att dricka 3 olika sorter av svärfars gamla hemgjorda viner, det äldsta 33 år gammalt, pratandes om hur mycket han tyckte om att brygga viner och bjuda på dem. En fin och värdig avslutning.

Var det 33-åriga lika bra eller bättre än vårt fikonvin?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett hyfsat spanskt vin på La Rochelle i fredags #fredagsmys, en restaurang som ju @Mattias S eventuellt kommer ihåg?
Rekommenderat av deras förnämlige sommelier och restaurangchef, Inokawa-san. Han bjöd också (helblint) på en japansk KOSHU från Sapporotrakerna. Jag var inte ens i närheten :)

image.jpg

1. Vad heter vinet och vilket distrikt kommer det från?
2. Precis som @Mattias S preppar vi vinbilder med tomtar. Iaf så här års :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett kändisvin, en klassiker och en intetsägande och småtrist Bordeaux blev gårdagens vinupplevelser i hemmets trygga vrå...

image.jpg


Vi börjar med kändisvinet. :)

2012 Château Tour Seran
Jag tycker nog att Andreas Larsson har gjort ett bra jobb med denna cuvée och det märks tydligt att han har koll på sin målgrupp. ;) Stilmässigt så andas det klassisk bdx från högra stranden ut i fingerspetsarna, riktigt bra sådan dessutom. Jordig, stram och slank med bitande tanniner och mycket fat. Klassiska markörer bestående av kafferost, ceder, tobak, stall, korinter och lite rotfrukt. Låg alkohol och subtil frukt i munnen. Den relativt låga intensiteten avslöjar dock att det handlar om ett något enklare vin, det är aningen tunt och kort tyvärr. Kan dock inte klaga med tanke på prisläget. Jag gillar dessutom stilen som sjutton.

Med lite mer umpa dumpa så hade jag gått upp i brygga och brustit ut i lovsång, men en rekommendation tycker jag att det förtjänar ändå. 88p

2010 Marquis de Calon
Här bjuds det på frukt och hygglig intensitet i någorlunda ursprungstypisk modern stil, men det blir inte mycket roligare än så. Svarta vinbär, plommon, ceder, choklad och ett uns lakrits. Ganska fylligt och aningen eldigt i munnen. Inte objektivt sämre än kändisvinet ovan, men klart mindre komplext och intressant trots mer tryck och drag i galoscherna. Två helt olika viner men betyget blir detsamma. Kan dock inte rekommenderas av mig, det finns helt enkelt så mycket annat kul för liknande pengar att satsa på. 88p

2009 Klein Constantia Vin de Constance
Äntligen är oskulden tagen! Riktigt gott vin som fungerade perfekt till lite Créme Brulée. Massiv intensitet med skön sötma och frisk syra. Aprikos, persika, apelsinmarmelad, ett uns vanilj och acaciahonung dominerar i näsan. Hittar tyvärr inte så mycket mer vilket blev lite av en besvikelse. Hade så gärna hittat lite andra roliga drag som hade bidragit till lite mer komplexitet. En bra Sauternes eller Tokaj brukar helt enkelt vara roligare på något vis och så även söt Chenin Blanc. Allt som oftast åtminstone. Jag saknar nog den där härliga botrytistonen misstänker jag.

Nu låter jag möjligen negativ, men det är inte sant. Vi pratar såklart om ett underbart härligt vin, väl värt att prova och som jag gärna dricker igen. Jag kan dessutom tänka mig att det skulle må väldigt bra av att få åldras en del för komplexitetens skull. Redan idag så delar jag dock ut 91p, vilket inte är fy skam trots allt. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mer kul från igår.


Ferdinando principiano Barolo 2011 med fin parfymerad och öppen doft, bra bett i tanninerna men tyckte den saknade lite syra.

Domaine Monier Saint joseph 2013 är urtypisk med köttig, pepprig doft och rustik struktur i smaken. Lite hård idag men kommer säkerligen bli superb om ett par år!

Inte lika imponerad av Andrea calek Babiole Något för ursprungslös naturvinsdoft och lite klen längd.

tmp_9691-IMG_20151213_0832051918441785.jpg


Kvällens bästa! Underbar doft med såväl mognad som ungdomlig frukt. Jordgubbar, jord, lite kålsoppa, undervegetation och fatkryddighet. Slankt och fruktigt med bra bett i tanninerna. Mums!
Tissot En Barberon 2007
tmp_9691-IMG_20151213_000906-238168718.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
trotte vielle east bench.jpg

1998 Château Trotte Vieille: Bordeaux som man vill hade den! Humidor, läder, kaffe, tobak och cederträ, djup koncentration, i ett perfekt drickläge med massor av syra och frukt i behåll. 92-93p.
2013 Ridge Zinfandel East Bench: Gräddig,, vanilj, blåbär och saltlakrits, snygg balans mellan syra och tanniner, allt sitter där det ska, väldigt drickvänligt redan nu. 91p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Druvan Listán Negro är det nog inte många som känner till, inte jag heller förrän nu. Har tydligen liknande DNA som druvan Mission som var den första druvan som planterades av spanska missionärer i Nord- och Sydamerika för allt för längesen. I dagsläget så ses de dock som olika druvor då de har "muterat" såpass olika under tidens gång. Den röda motsvarigheten till Palomino tydligen, vilket är huvuddruvan i Sherry.

Listán Negro odlas såklart i Spanien, men är också en av de druvor som används flitigt i viner från Kanarieöarna.

Drack ett vin från Teneriffa i helgen där druvan ingick ihop med en del andra för mig okända druvor. Ett riktigt kul vin med härlig karaktär, lågt pris men av hög kvalitet. Precis som det borde vara oftare med andra ord. Helt klart en rekommendation således!

2013 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Lance 7 Fuentes
Fick det blint och tänkte utan tvekan på Syrah från svalare breddgrader först och främst. Mängder av peppar i näsan med sval röd frukt åt skogshallon och björnbär ihop med lite toner av kåda, plast, stall, lagerblad, lavendel och moderata fat. Härligt slankt och läskande i munnen. Fin intensitet och längd med lite småbitska druvtanniner. Ganska snällt, men välstrukturerat och balanserat. Spekulerade även kring en bättre Beaujolais av tyngre slag, typ Moulin á Vent men var aldrig i närheten av att hitta rätt såklart.

Ett riktigt härligt vardagsvin som ingen borde missa. Finns att hitta på flaskbanken för tillfället, så passa gärna på att testa. Ett pris under 200 pix känns jäkligt rätt för stabila 89p. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Det är ju säsong för fisk och sånt nu, och havets frukter kräva högklassig chardonnay. Idag blev det ett återbesök hos sommarens hype, 2012 Kumeu River Maté's Vineyard och den förtjänar all hype (fan ta mig att jag inte köpte mer, bara en flarra kvar). På näsan har vi en mycket angenäm om än inte värst stor doft av blomsteraffär och citron/lime, detta fortsätter i munnen med tillägg av lite julig kryddighet (typ alla pepparkakskryddor minus ingefära), antydan till smörkola och en märklig men tilltalande saltighet som får mig att tänka lite på salmiak. Det är inte speciellt mycket frukt i detta vin (som i "fruktiga smaker") utan det är till största delen eken som talar, men ack så len röst den har, och vilka vackra ord den viskar. Klass, balans och elegans. 92p
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Det är ju säsong för fisk och sånt nu, och havets frukter kräva högklassig chardonnay. Idag blev det ett återbesök hos sommarens hype, 2012 Kumeu River Maté's Vineyard och den förtjänar all hype (fan ta mig att jag inte köpte mer, bara en flarra kvar). På näsan har vi en mycket angenäm om än inte värst stor doft av blomsteraffär och citron/lime, detta fortsätter i munnen med tillägg av lite julig kryddighet (typ alla pepparkakskryddor minus ingefära), antydan till smörkola och en märklig men tilltalande saltighet som får mig att tänka lite på salmiak. Det är inte speciellt mycket frukt i detta vin (som i "fruktiga smaker") utan det är till stor delen eken som talar, men ack så len röst den har, och vilka vackra ord den viskar. Klass, balans och elegans. 92p
Nice. Gillar den skarpt jag med. Drack en Estate från Kumeu i helgen och den var väldigt bra den också men tycker nog att Mate's Vineyard har lite mer stadga, syra och komplexitet. Vinner i längden tror jag.
Tyvärr är Vasse Felix Heytesbury Chardonnay slut annars hade det varit ett alternativ att fylla på med.
 

Larseman

Medlem
Missade tyvärr Caviste-provningen igår pga julbestyr.
Som kompensation så öppnades en Caviste-flaska till maten, 2013 Georges Descombes Régnié Vieilles Vignes
Doft av lingonris och timjan, lite salmiak, hint av granbarr och en del hallon. Slank, sval och syrlig smak av lingon och andra skogsbär. Torra ganska snälla tanniner. Lång. God. 89p
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Drack en god pinot noir från Felton Road för ett tag sedan och blev klart imponerad. Dricker inte mycket vin utanför Frankrike-Italien men blev sugen på att prova denna 2013 Calera. Mycket god! Den kan gärna få ligga till sig ett par år men det här är bra! Jag tar gärna emot fler tips om bra pinot från nya världen! Jag tipsar gärna om denna för er som inte provat. Köper fler :)
 

ChristianB

DipWSET
Idag dricker vi... Husvin! När andan faller på men det är några dagar till lön (roligare flaskor sparar jag till jul) så är det skönt att ha en trotjänare i köket, särskilt som det är roligare att laga mat med ett glas vin i näven!
2013 Brolio Chianti Classico; ni är alla bekanta med läget, vinet och tillverkaren så... Vinet ligger stabilt med solmogna körsbär, rostade fat, kaffe, timjan på heta stenar i Grekland, samt lite salvia (!?), vilket jag förknippar med modell-lera idag. :p Någorlunda stramt på tungan med små, mjuka tanniner, fräsch syra som matchar fettet i fläskkarrén men aromerna kommer lite på skam mot chilisötman och sojan som jag hade i marinaden. Hade inga örtkryddor hemma tydligen, annars är det ju ett givet val! Smakmässigt är det lite kort emellertid och mittpartiet känns lite ihåligt!

Sökes: Tips på lite bättre klass av Chianti Classico, för jag gillar verkligen vinerna, men ett steg upp vore kul att ha hemma! :)

Ser fram emot kommande högtider där lite roligare vin får briljera! Som torsdagens matvin får Brolio mer än godkänt dock, på trevliga 87 p.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag dricker vi... Husvin! När andan faller på men det är några dagar till lön (roligare flaskor sparar jag till jul) så är det skönt att ha en trotjänare i köket, särskilt som det är roligare att laga mat med ett glas vin i näven!
2013 Brolio Chianti Classico; ni är alla bekanta med läget, vinet och tillverkaren så... Vinet ligger stabilt med solmogna körsbär, rostade fat, kaffe, timjan på heta stenar i Grekland, samt lite salvia (!?), vilket jag förknippar med modell-lera idag. :p Någorlunda stramt på tungan med små, mjuka tanniner, fräsch syra som matchar fettet i fläskkarrén men aromerna kommer lite på skam mot chilisötman och sojan som jag hade i marinaden. Hade inga örtkryddor hemma tydligen, annars är det ju ett givet val! Smakmässigt är det lite kort emellertid och mittpartiet känns lite ihåligt!

Sökes: Tips på lite bättre klass av Chianti Classico, för jag gillar verkligen vinerna, men ett steg upp vore kul att ha hemma! :)

Ser fram emot kommande högtider där lite roligare vin får briljera! Som torsdagens matvin får Brolio mer än godkänt dock, på trevliga 87 p.
Om jag förstår det rätt är detta den lite bättre kusinen?
Castello Di Brolio
Jag blir i vart fall glad varje gång jag hämtar upp en och öppnar till hembakad pizza...
 
Toppen