Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ruché – denna ganska ofta bespottade druva från Piemonte. Det var ett bra tag sedan ett vin gjort på druvan passerade min strupe. Idag är det dags att uppdateras och givetvis så får ni följa med. Utbudet på bolaget är...skralt...på gränsen till fånigt.

2014 Montalbera Ruché di Castagnole Monferrato L'Accento
Slankt med bra syra och len tanninstruktur. Inte så tokig intensitet, men enkelt till sin natur med lite småsöt eftersmak. Hallon, jordgubb och rosor med lite bergamott och te dominerar aromen. Får även lite vattenmelon- och jasminvibbar. Hade garanterat landat i Beaujolais och druvan gamay blint. Lättdrucket och trevligt – inte alls oävet, men det rimmar illa med prislappen strax över tvåhunkan. Inte så kontroversiellt och udda som jag minns det från tidigare tillfällen. Gott bersåvin av riktigt god kvalitet, men ändå lite tråkigt på något vis. Avstår från fler köp. 87p

image.jpeg
 

matage

Medlem
DRCandBdM.JPG

Gårdagens uppställning av -95'or

Heidsieck Blanc des Millénaires
Första gången jag dricker denna och det är väl tur att jag har några till i kylen för den här flaskan måste ha varit riktigt svag.
Ungt, knutet och inte nämnvärt komplext. Viss utveckling i glaset över 90 minuter men blint hade jag aldrig gissat på vare sig åldern eller att det är en prestige utan snarare gissat på en hyfsad NV.
Eftersom den nu däremot inte dracks blint så vill jag tro att jag kände nån typ av underliggande potential ;)

Romanée Conti Échézeaux
"Crusty cork", en hel del sediment och jag har nog aldrig sett ett brunare vin. Dekanterades i knappt 2h.
Planen var att servera detta till ankbröst med rödbetsrisotto och shiitake men efter första klunken skiftade vi till att köra pop'n'pour på en Brunello till maten för att få njuta av DRC'n i ensamt majestät.
Extremt komplex, evighetslång doft med salmiak, gammal målarlåda/förbandslåda, terpentin, multna löv och stram kryddblandad rödfrukt.
En sjukt bra flaska uch ett underbart vin!
Den började dock tappa lite efter 2h varefter den dog ganska snabbt - men då fanns inte mycket kvar i glasen :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 7532
Gårdagens uppställning av -95'or

Heidsieck Blanc des Millénaires
Första gången jag dricker denna och det är väl tur att jag har några till i kylen för den här flaskan måste ha varit riktigt svag.
Ungt, knutet och inte nämnvärt komplext. Viss utveckling i glaset över 90 minuter men blint hade jag aldrig gissat på vare sig åldern eller att det är en prestige utan snarare gissat på en hyfsad NV.
Eftersom den nu däremot inte dracks blint så vill jag tro att jag kände nån typ av underliggande potential ;)

Romanée Conti Échézeaux
"Crusty cork", en hel del sediment och jag har nog aldrig sett ett brunare vin. Dekanterades i knappt 2h.
Planen var att servera detta till ankbröst med rödbetsrisotto och shiitake men efter första klunken skiftade vi till att köra pop'n'pour på en Brunello till maten för att få njuta av DRC'n i ensamt majestät.
Extremt komplex, evighetslång doft med salmiak, gammal målarlåda/förbandslåda, terpentin, multna löv och stram rödfrukt.
En sjukt bra flaska uch ett underbart vin!
Den började dock tappa lite efter 2h varefter den dog ganska snabbt - men då fanns inte mycket kvar i glasen :)
Bättre än ruché utan tvekan :(
 

Håkan

Medlem
Ensam hemma (sedan en vecka) med 2/3 av de yngre medlemmarna av familjen. Medans de är upptagna av bergochdalbanebyggande i Lego passar jag på att dra fram en Riesling.
1998 JJ Prum Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese. Tja vad skall man säga. Den här är fortfarande ung så det förslår, visst finns det lite petroleumtendenser, men de är väl dolda av en underbar frisk frukt, härlig blommig doft och en minst sagt imponerande syra. På det en lagom dos sötma. Och en låg alkoholhalt som gör att jag glatt kan kolka i mig hela flaskan utan att få morgondagen allt för förstörd. Oerhört imponerande vin.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
chateau pradeaux.jpg

Efter en lång midsommarvecka i Norrland med mycket drycker av "enklare" slag, blev det idag sug efter lite mer "finewines"" och vad kan då vara bättre än en micro-vertikal med Bandol?
2000 Château Pradeaux Bandol: fantastisk doft med humidor och sandelträ, animalsikt fett, kaprifol och lavendel. Frukten domineras av plommon, men är tyvärr aningen tunn, timjan i eftersmaken, syran, eken och tanninerna är i balans.
2001 Château Pradeaux Bandol: doft av rosor och lavendel, mörk frukt, rått kött, väldigt blommigt och örtigt. Smak av blåbär, katrinplommon, dadlar, fikon och finsk sötlakris, utan att det finns någon sötma i vinet. Här finns det frukt i överflöd, moget men med snygg syra, knappt några fat at tala om.
Två väldigt olika viner: 2001 har 15 % alkohol, medan 2000 har 13 %, vilket kan förklara en del. 2000 är elegant och har sina förtjänster, men 2001 vinner på sin kraft och koncentration. Båda är elt drickfärdiga och vinner knappast på ytterligare lagring.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 7533
Efter en lång midsommarvecka i Norrland med mycket drycker av "enklare" slag, blev det idag sug efter lite mer "finewines"" och vad kan då vara bättre än en micro-vertikal med Bandol?
2000 Château Pradeaux Bandol: fantastisk doft med humidor och sandelträ, animalsikt fett, kaprifol och lavendel. Frukten domineras av plommon, men är tyvärr aningen tunn, timjan i eftersmaken, syran, eken och tanninerna är i balans.
2001 Château Pradeaux Bandol: doft av rosor och lavendel, mörk frukt, rått kött, väldigt blommigt och örtigt. Smak av blåbär, katrinplommon, dadlar, fikon och finsk sötlakris, utan att det finns någon sötma i vinet. Här finns det frukt i överflöd, moget men med snygg syra, knappt några fat at tala om.
Två väldigt olika viner: 2001 har 15 % alkohol, medan 2000 har 13 %, vilket kan förklara en del. 2000 är elegant och har sina förtjänster, men 2001 vinner på sin kraft och koncentration. Båda är elt drickfärdiga och vinner knappast på ytterligare lagring.
Wow! 01:an låter grymt bra! Mer Bandol till folket!
 

ChristianB

DipWSET
2015 Domaine Vacheron, Sancerre "Les Roches":

Efter 10 min, kylskåpskallt typ
:
Doft av fullmogna vita vinbär, kritsten i regn, citronskal, citrongodis, något sötaktigt som påminner om grönsaker, typ vit sparris! Härligt mättad doft.
I munnen är det torrt, nästan smuligt av all krita och syran gör ett fint oväsen, med mer vita vinbär, aningen bittert citronskal (ungt, 2015...) och mer citrongodis. Det är en massa "vita" citrusnyanser, men inget riktigt åt lime- eller grapefrukt. Väldigt mycket svårfångad substans i glaset, lite som poesi där alla stycken håller ihop så väl att man bara kan beundra det i sin helhet.

Efter knappt en timme, 13-15 grader:
Fortfarande massor av mogna, vita bär, däribland vinbär och krusbär, mindre av skal nu och mer citrongodis, vit sparris, kalk och krita...
Syran håller i sig och ger fräschör till ett vin som annars är ovanligt fylligt för att vara Sancerre. På tungan finns en liten aning av stjälkig beska, citron, färskriven lime, vita krusbär och sparris. Stenen är förstås kvar men mer "varm" nu.

Överlag ett riktigt trevligt vin! Gott att sippa på, men säkert en lysande parhäst till några färska ostron med en droppe citron på. Man kan riktigt känna hur det gifter sig i munnen! ;) Biodynamiskt är det faktiskt också, alltid lite extra spännande att se huruvida vinet är magiskt eller ej. :p 89p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2014 Cloudy Bay Pinot Noir Te Wahi
En lysande pinot. God som satan, speciellt till en grillad köttbit. Medelfylligt och kraftigt fatat. Drar ganska mycket åt en klassisk rioja med fatrost, tjära och dill. Får även vibbar av nebbiolo med sin röda eleganta fruktighet. Mörka körsbär, rabarber och jordgubb skvallrar om pinot. Intensivt, välbalanserat och fullkomligt underbart. Kommer bli grymt med lite mognadskomplexitet. 91p

Gårdagskvällens udda upplevelse kom från Spanien. 100 % grenache.

2014 Jiménez Landi Méntrida Las Uvas de la Ira
Jopp, udda och funkigt till tusen. Grumlig ljusröd färg. Primära aromer av avgasmarinerade hallon och röda vinbär som plockats i väggrenen på autobahn. Skitigt och smutsigt med en del kryddor, primärt lagerblad, samt spillolja och spårvagnsbroms. Tunt och vattnigt i munnen med tydlig smak av alkohol. Kul och komplext vin, men inte kan man säga att det är bra direkt. Lite facinerande ändå, så jag är generös och ger det 83p.

image.jpeg
 

MB2014

Medlem
Hej
Tänkte öppna en Domaine Leroy Les Sizies, Beaune Premier Cru från 1985 ikväll. Kollade lite på nätet och hittade info om årgång 1986 på wine-searcher, där är en uppgift om priset som gör att man funderar på om man ens vågar öppna en flaska en vanlig söndag. Hur rimliga är de prisuppgifterna som man hittar där?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Hej
Tänkte öppna en Domaine Leroy Les Sizies, Beaune Premier Cru från 1985 ikväll. Kollade lite på nätet och hittade info om årgång 1986 på wine-searcher, där är en uppgift om priset som gör att man funderar på om man ens vågar öppna en flaska en vanlig söndag. Hur rimliga är de prisuppgifterna som man hittar där?
Trevlig flaska! Men det är en Maison Leroy du har, då Domaine Leroy skapades 1992.
Priset är nog dyrt just för att det är en mogen Leroy, men å andra sidan är allt från Damen Lalou dyrt.

Men är mer nyfiken varför du har en flaska du (som det verkar) inte har någon koll om?
Jag menar mogen Leroy är oftast ingen stapelvara hemma.
 

MB2014

Medlem
Trevlig flaska! Men det är en Maison Leroy du har, då Domaine Leroy skapades 1992.
Priset är nog dyrt just för att det är en mogen Leroy, men å andra sidan är allt från Damen Lalou dyrt.

Men är mer nyfiken varför du har en flaska du (som det verkar) inte har någon koll om?
Jag menar mogen Leroy är oftast ingen stapelvara hemma.
Ja du har rätt om namnet men när jag sökte på det så fick jag nästan bara svar på Domaine Leroy så jag trodde jag hade fattat fel, men då tackar jag för den infon. Jag har 5 flaskor som jag tagit över från en annan källare där det fanns lite smått och gott så jag har inte haft dem i min ägo så länge. Jag har koll på lagringshistoriken för dessa flaskor men inte värdet vilket är det jag sökte info om och blev förvånad över. Funderar över om de 5 flaskorna jag har verkligen kan vara värt i närheten av de summor som jag hittade på nätet.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ja du har rätt om namnet men när jag sökte på det så fick jag nästan bara svar på Domaine Leroy så jag trodde jag hade fattat fel, men då tackar jag för den infon. Jag har 5 flaskor som jag tagit över från en annan källare där det fanns lite smått och gott så jag har inte haft dem i min ägo så länge. Jag har koll på lagringshistoriken för dessa flaskor men inte värdet vilket är det jag sökte info om och blev förvånad över. Funderar över om de 5 flaskorna jag har verkligen kan vara värt i närheten av de summor som jag hittade på nätet.
Antagligen inte, har fått lite erbjudande med Grand cru som varit billigare. Och med det betyder mindre pengar, för billigt blir det aldrig.
Har du 5 st så varför inte öppna en och se hur vinet är.
Hittade en artikel om 1986, på tyska dock, men det finns ju alltid google translate.
https://chezmatze.wordpress.com/2011/01/21/weinprobe-maison-leroy-beaune-sizies-premier-cru-1986/
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
haut bergey clos floridene.jpg

Lite vit Bordeaux till dagens kummel med kantareller:
Clos Floridene 2000: drack den här som referens till månadens vin i februari och intrycken kvarstår: nekro så det förslår, klar oxidation som hade varit angenäm i en riesling, men som inte funkar här, mycket äppelskrutt och torkade aprikoser, men ingen övrig frukt, kul som som kuriositet, men inte mycket mer.
2005 Château Haut-Bergey Blanc: spelar i annan liga - en riktigt bra vit Bordeaux som inte kostar skjortan: doft av mogen honungs- och galiamelon, smak av grapefrukt och melon, vital syra, snyggt återhållsamma fat, gott! Behöver dock en hel del luft och vinner inte på alltför mycket kyla.
 

Per Stade

Lege artis
För att ingen ska tro att jag bara dricker Clotilde Davennes viner och inte kan dricka ekad chablis så vill jag bara skriva några rader om Patrick Piuze, som @Martin Berggren d.v.s. @Caviste förser oss med. Tyvärr alldeles för lite, senast blev jag utan. Eller fick jag på nåder köpa en låda? Piuze har någon gång lite för mycket ek eller också är det mitt fel som inte orkar vänta.
image.jpeg


Den här flaskan,som vi klämde för några veckor sedan, var i alla fall lysande!
 
Toppen