Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

J

Joakim Staf

Hear, hear!
Lustigt nog är ingen årgång av Ochetti dålig enligt mitt tycke. Har följt Ratti i över 10 år och kvaliteten samt konsistensen har aldrig varit dålig under dessa 10 år. Deras Barolo är bra men med tanke på priset för Ochettin finns det ingen anledning att köpa deras Barolo enligt mitt tycke
 

Larseman

Medlem
Lustigt nog är ingen årgång av Ochetti dålig enligt mitt tycke. Har följt Ratti i över 10 år och kvaliteten samt konsistensen har aldrig varit dålig under dessa 10 år. Deras Barolo är bra men med tanke på priset för Ochettin finns det ingen anledning att köpa deras Barolo enligt mitt tycke
Den brukar dyka upp i småparti efter sommaren, vi får hoppas att så är fallet även i år så vi får prova även 2014...
 

Alpha

Medlem
Lustigt nog är ingen årgång av Ochetti dålig enligt mitt tycke. Har följt Ratti i över 10 år och kvaliteten samt konsistensen har aldrig varit dålig under dessa 10 år. Deras Barolo är bra men med tanke på priset för Ochettin finns det ingen anledning att köpa deras Barolo enligt mitt tycke

Just förra årets släpp (2013?) tyckte jag faktiskt inte levde upp till föregående årgångar, fortfarande ett bra vin men inte riktigt samma höjder som tidigare. Hoppas på bättring i år.

Den brukar dyka upp i småparti efter sommaren, vi får hoppas att så är fallet även i år så vi får prova även 2014...

Augusti förra året om jag inte minns fel, hoppas på samma i år.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Återknöt kontakten med en gammal vän, den gamle soldaten med sin musköt... förlåt vandringsstav (tack för det systembolaget).
Visa bifogad bild 7509

2012 Renato Ratti Nebbiolo d'Alba Ochetti
Ibland kan man fråga sig vem som behöver Barolo när det går lika bra med Nerbbiolo d'Alba :cool:
Den här är sjukt bra för 149kr. Alla klassiska Nebbiolo-markörer med nypon, rosor, söt röd frukt (hallon), terpentin, sandelträ och lite syltade körsbär. I munnen är allt i balans, smak av lingon och slånbär, mjuka silkiga men rejäla tanniner, hög syra, slank och elegant med en liten sötma i slutet. Längden är oantastlig. Helhetsintrycket är mycket bra. 90p (troligen hade man gett mer om det hade varit dyrare :rolleyes: )
Sista flaskan av denna årgång, har någon 2011 och 2013 kvar men alltid för lite :(
-Kan inte annat än instämma, drack samma årgång för någon vecka sedan och tyckte den satt som en keps.
Drack den mot 2012 Paolo Scavino Langhe Nebbiolo som är liknande i pris men den var desto svårare och väl kärv och knuten i jämförelse. Oklart om den bara behöver tid men Ratti var helt klart vinnaren.
Har väl ett sexpack kvar av Ratti men tänkte nog prova att hålla på några lite länge för att se vad som händer när tanninerna börjar mjukna lite.
 

Segol

Medlem
Återknöt kontakten med en gammal vän, den gamle soldaten med sin musköt... förlåt vandringsstav (tack för det systembolaget).
Visa bifogad bild 7509

2012 Renato Ratti Nebbiolo d'Alba Ochetti
Ibland kan man fråga sig vem som behöver Barolo när det går lika bra med Nerbbiolo d'Alba :cool:
Det ena behöver inte utesluta det andra men jag håller med om att Nebbiolo d'Alba för en billig peng kan vara riktigt bra!
 
J

Joakim Staf

För vem har inte ett gäng Ruche i källaren :confused: ?

Var just ner, alla var slut. Så det vart en Dolcetto från Feyles. Fruktig, något kryddig doft med inslag av fat, mörka körsbär, örter och viol. Dolcetto i ett nötskal. Funkar alltid i brist på Ruche

image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi brukar sällan äta middag på vardagar utan nöjer oss vanligtvis med något enklare framåt kvällen. Just idag så överraskade dock min underbara fru mig med lite rosmarinspotatis och sköna revbensspjäll. Internet har varit nere hela dagen (Bredband 2 strular ganska ofta dessvärre) och min internetpott på telefonen är slut (Telia). Det går jäkligt segt att surfa med andra ord. Tur att finewines.se är fri från sega annonser och annat skit. Här går det trots allt hjälpligt att svajpa runt, vilket är tacksamt. :)

Frun tyckte dessutom att vi skulle ha lite rött i glasen så hon hade köpt lite rödtjut på Göteborgs näst bästa bolag som ligger vid Ica Fokus i Gårda (stans klart bästa livsmedelsaffär – om man bortser från Saluhallen – för övrigt).

En pinot utan minsta tvekan. Något varm frukt men med viss elegans och komplexitet. Ganska enkelt och rakryggat med adekvat drag i galosherna och medelfyllig kropp. Hallon, rabarber, rödkål och lite funkig rökighet vid första mötet ihop med lite mörka och kryddiga inslag. Ett uns sötma, vanilj och krutiga fat i bakgrunden. Skön blodapelsinsyra i munnen. Tämligen balanserat men med aningen för mycket alkohol. Det stör inte visserligen, men lite mindre hade nog inte skadat. Gissade på en sydafrikansk pinot av mellanklass och delade ut 87p, lite lagom fegt. Ett utmärkt torsdagsvin hursomhelst. :)

Facit: 2013 Irony Pinot Noir Small Lot Reserve

Billigt och vettigt vin får jag säga. Pinot brukar sällan leverera under tvåhunkan, men Irony lyckas bra på den punkten. Det visste jag visserligen redan. Minns särskilt 10:an som var med i en större pinotprovning i Stockholm för något år sedan och där lyckades stå upp bra mot väldigt tufft motstånd (blint), dessutom bedömdes det av väldigt kompetenta FW-medlemmar. Medelbetyget hamnade någonstans runt 88p av ett tiotal personer vill jag minnas, med några prominenta bedömare som var uppe på 90p (själv gav jag generösa 89p vid det tillfället).
 
Toppen