Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Var på besök på Barrique Wine Bar igår och käkade wapas och drack lite kul vin...

image.jpeg


Riktigt kul koncept och framförallt gott. Drack lite blandat till och valde att ta in godsakerna blint.

2013 Lergenmüller Pur Mineral Chardonnay
Ett märkligt vin. Svårt att närma sig blint utan att vara helt ute och cykla. Sent skördat men i stort sett torrt. Fylligt och mustigt. Gyllengul färg. Bra djup med tung tropisk frukt (mestadels aprikos) och mogna äpplen samt lite blommiga drag med ett uns honung. Fet, viskös och läcker i munnen. Hur gott som helst, men inte överdrivet komplext. Tänkte Alsace och pinot gris men även någon udda semillon från okänt ursprung (Australien kanske?). 88p

image.jpeg


2013 Bernhard Ott Grüner Veltliner Am Berg
Fick in det för att ha ett vettigt vin till maten medan vi lekte blindbock med annat. Oblint alltså. Nästan fånigt mineraliskt med mängder av flinta på en bas av frisk kryddig citrus. Skrev inga anteckningar och minns inte så mycket mer. Ett läckert vin hursomhelst. Elegant och finstämt. Mumma som måltidsdryck. 87p

image.jpeg


2008 Herdade do Portocarro Cavalo Maluco (60 % touriga franca, 30 % touriga nacional och 10 % petit verdot)
Svårt vin men jäkligt gott. Fina mognadstoner fick mig att gissa på ca 10 år i ryggläge. Stöddigt och rejält med mörk frukt. Mycket fat, tobak, torkad frukt och ett knippe dill. Plommon, tjära och lite chark. Fylligt och stramt men med en generösitet man sällan hittar på klassisk mark. Tänkte merlot/bdx-blandning från USA, men spekulerade även om Priorat. Portugal är lätt att glömma bort, men med facit i hand så kändes det logiskt. Härligt intensivt med bra balans. Aningen eldigt. Inte ofta man dricker rödtjut från Peninsula de Setubal heller för övrigt. 90p

image.jpeg


Trevlig midsommar! :)
 
2014 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills
Jag trodde jag hade koll på mina jänkarpinoter vid det här laget efter alla turer till Kalifornien och alla de Oregon-viner i världsklass som jag har druckit på Norda Bar och Grill genom åren. Just Central Coast (Santa Barbara med omnejd) känner jag till väldigt väl. Löjligt varierat mikroklimat. Lite som ett mellanting mellan Oregon och de svalare delarna av Napa/Sonoma ungefär. Deras pinoter brukar vara ganska mörkfruktiga och kryddiga men med moderata alkoholnivåer och viss elegans.

Men vad i helsike är det här för påhitt? Jättetrevlig arom visserligen. Ren och bärig karaktär med rabarber, blodapelsin och hallon. Försiktigt fatat. Ljust som en rosé. I munnen så smakar det hemgjord rabarbersaft.

Vi drack Lompoc 2014 och 2012 i veckan. Slående skillnad! 2012 mörk och djup och tydligt kaliforniskt uttryck även om den har syra och måttligt med ek. 2014 som visserligen var 20% billigare än 2012 är något helt annat. samtidigt gillar jag båda. Jag tror man just ska behandla 2014 som en bättre rosé, dvs drickas svalt redan denna sommar till lätta maträtter eller bara i bersån. Fin härlig pinotdoft, enkelt och lättdrucket, ingen egentlig struktur. Tolvan kan nog sparas några år till men inte heller den är ämnad för tioårsfirande. Vad beror skillnaden på? Har inte läst på men gissar att det antingen är förändring i negociantkontrakt eller att detta i praktiken är något sorts andra- eller tredjevin och att druvkvaliteten helt enkelt därför tillåts variera mer än deras andra "labels".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi drack Lompoc 2014 och 2012 i veckan. Slående skillnad! 2012 mörk och djup och tydligt kaliforniskt uttryck även om den har syra och måttligt med ek. 2014 som visserligen var 20% billigare än 2012 är något helt annat. samtidigt gillar jag båda. Jag tror man just ska behandla 2014 som en bättre rosé, dvs drickas svalt redan denna sommar till lätta maträtter eller bara i bersån. Fin härlig pinotdoft, enkelt och lättdrucket, ingen egentlig struktur. Tolvan kan nog sparas några år till men inte heller den är ämnad för tioårsfirande. Vad beror skillnaden på? Har inte läst på men gissar att det antingen är förändring i negociantkontrakt eller att detta i praktiken är något sorts andra- eller tredjevin och att druvkvaliteten helt enkelt därför tillåts variera mer än deras andra "labels".
Om jag får spekulera fritt: Det är en stark trend i Kalifornien att göra viner som är "mer balanserade" (in pursuit of balance). En bra sak i sig, men om klimatet inte är svalt nog så behöver man skörda väldigt tidigt om man vill uppnå ett resultat med europeisk slankhet. Jag får för mig att det kan påverka vinerna negativt. Tidig skörd innebär mindre koncentrerad must (tror jag) och sämre fenolisk mognad (mindre komplexitet). Som vinmakare så tror jag man bör göra viner som är anpassade för de förutsättningar som finns och undvika att motarbeta "terroiren". Att skörda tidigare kan säkert vara en bra sak, men enbart om man tidigare låtit frukten hänga kvar orimligt länge. Perfekt mognad är helt enkelt optimalt tror jag. Perfekt mognad i ett något varmare klimat borde rimligtvis ge ett fylligare resultat än perfekt mognad i ett svalare klimat.

Vet inte om mitt resonemang håller, men det är den känslan jag får som lekman. :)
 

Hipshot

Medlem
Var och åt en monsterlunch med bröderna idag på Goodman i London som har lite fina viner de serverar m.h.a coravin.
Det blev 2012 SQN Stock Syrah, 2007 Torbreck RunRig, 2013 Orin Swift Papillon och 2011 Terrazas de Los Andes Cheval des Andes.
SQN var rätt elegant, har svårt att förklara hur det smaka med den bytte skepnader var 5e sekund, från vinbär till vanilj till blod och jag vet inte vad . Hur gott som helst iaf.
Torbreck var minst lika bra, låååång eftersmak, minns inte så mycket mer men det sjuka var att lukten av vinet Fyllde wc-n efter ett redigt toabesök uppe i the shard! (Flera timmar efteråt)
De andra två var absolut inte fy skam de heller.
Kakan på moset blev middagen vi fick av en bekant, han poppa några mogna Bdx och finalen blev Ridge monte bello -99.
Gonatt fog adjö:p:confused::cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lugn och sansad midsommarafton igår. Inga extravaganta upplevelser, men visst blev det lite smått och gott. Började med lite enkel riesling och grüner veltliner och gick sedan över på lite roligare rödtjut som fick ackompanjera kvällens grillning.

Först ut lite trevlig mencia från Bierzo.

2011 Bodegas Estefanía Bierzo Tilenus Pagos de Posada
Skönt vin. Animaliskt som en bra mourvedre. Stramt och fylligt med väl integrerad alkohol (15 %). Mörk frukt med blå plommon, chark, fat och kryddor. Snyggt blommigt med drag av jasmin (eller liknande) som ligger lite flyktigt på toppen. Stort men elegant. Antydan till dill och en del lagerblad och kryddnejlika. Ett riktigt bra vin som jag gillar mycket med en attraktiv prislapp samt med bra kraft som aldrig blir bombastiskt. 90p

image.jpeg


2011 Montes Alpha M
Prestigevin från Chile och visst levererar det. Väldigt intensivt, ungt och välbalanserat. Kvalitativt utan tvekan. Mycket svarta vinbär och gröna myntaliknande drag. Tydligt fatat med en hel del kaffe, spillolja, tjära och mörk choklad. "Objektivt" så är det ett ganska stort vin, men det saknar samtidigt lite charm och finess. Behöver självklart mer tid på rygg. Tanninerna är tuffa och syran är hög. Kan inte ge lägre än 91p, men det räcker inte när priset passerat 500 pix. Ingen rekommendation, men visst njöt jag mig rakt genom den grillade måltiden utan problem. Har lite svårt för den överdrivna svartvinbärstonen visserligen. Kul att prova, men det blir inga mer köp för mig. :)

image.jpeg

 

Magikern

Medlem
Tenuta Sette Ponti Oreno-2013

Detta vinet har jag saknat länge och en flaska kändes värt att korka upp redan nu.

Typiskt purung vänstra stranden Bordeaux på doften och smaken är även den väldigt fransk. Möjligen lite mer ekbeska än man väntar sig från Bordeaux. Intensiteten, tanninerna, kroppen och eftersmaken är på sin plats. Mycket jord och ceder och vinet är rätt matkrävande onekligen.

Svårt att betygsätta i dag men 92 poäng efter 6 timmar i karaff är det tveklöst värt.

Någon annan som hunnit prova?
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2013 Jose L. Ferrer Crianza Binissalem Mallorca
På midsommarafton blev det en flaska vin från Mallorca till oxfile med grönpepparsås. Ungt, fruktigt men mycket god drickfärdig crianza. Serveringstemperaturen var på tok för hög men det åtgärdade de med en ny sval flaska runt 16-17 grader.
image.jpeg


Idag stötte jag på ett annat vin av Jose L. Ferrer i en matbutik och högg en flaska att ha till lunchcarbonaran.
image.jpeg
2013 José L Ferrer Añada Roble.
Ett helt annat vin! Mycket lättare, mjukare och har karaktären av en pinot noir med bl.a rabarber, jordgubb och smultron. Här kan man med fördel gå ner rejält i temperatur ca 12-13 grader. Även detta klart godkänt för drygt 5 €.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lunch på terrassen timmarna innan The Boss tar tag i taktpinnen. Fantastisk dag med lagom temperatur och en hel del sol. Spanskt tema genomgående. Tio Pepe en rama och pata negra spelar förstafiol. Resterande fungerar utmärkt det också. Fino är helt rätt till en så brokig samling med krubb. 1+1 blir 2 – aldrig 3, men det funkar bra totalt. Finon är grymt bra, men inte lika intensiv som jag vill minnas från tidigare år. Nötig, kamomill och massor av jäst med bokna äpplen. Mycket cement som pricken över i – läckert!

image.jpeg

image.jpeg
 

KimHartman

Medlem
Yann Chave Hermitage 2011: Djupt blåröd. Härlig stor doft av vitpeppar, vinbär, lite chark, lite bränt gummi. Smak av vinbär, kryddig, bra syra och tanninerna märks knappt även om de finns där. Ett helt underbart vin. Klassisk Norra Rhone. 92 p
Har ett par av dessa i källaren, kul att se att den levererar!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
image.jpeg


2009 Divinus de Chateau Bonnet, hade aldrig gissat på Bordeaux blint. Hög syra som påminner om Nebbiolo, tycker även hitta viss liknande karaktär i doften, plommon, rosor och lite svarta vinbär. I munnen är allting i balans och väldigt okomplicerat, men i eftersmaken så kommer de torra lite strävare tanninerna fram. Semi-long finish som ger en "vattnande" känsla, som brukar innebära att man snabbt vill ha mer. Jag gillar såna vin!
Återkommer med poäng när flaskan är tom.

Just nu sitter jag bara och njuter på föräldrarnas balkong. Den enda svala platsen i lägenheten!

Har tyvärr tackat ja till att vara kattvakt. En hel vecka...

image.jpg
 

Pontus

Medlem
2012 Rayas Chateau des Tours Cotes du Rhone Rouge Reserve. Utvecklad doft av tallbarr, röd frukt, björnklister och lakrits. Smaken är ljuvlig med drag av röd frukt, jordgubbssylt och sötlakrits. Syran är relativt hög och tanninerna löjligt finkorniga. Jag är helt såld på den här stilen! Elegans och kraft i ett och samma paket. Inköpt på plats för futtiga 130 kronor. Om ni någon gång stöter på den, köp alla ni kommer över (drack en 99:a för ett tag sen, den var möjligen ännu bättre och troligen ännu inte på topp). 93p+.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lyckades stöta på lite mogen brunello på bolaget senast och kände mig tvungen att plocka upp en flaska väl medveten om att det mest troligt inte kommer att vara lådans vassaste kniv direkt. Brukar vara skeptisk när det släpps mogna årgångar. Får lätt känslan av att det är överblivet skräp, typ.


2004 Sensi Brunello di Montalcino Riserva Boscoselvo
Moget? Jo, men jag hade nog inte gissat på 2004 utan snarare 2009 eller liknande. Klassisk sangiovese från Toscana, vital och förhållandevis stram, med bra intensitet men ändå ganska enkelt. Röda plommon, torkad frukt, mörka körsbär, basilika och tomatplanta. Fat, sur tobak, multna löv och kakao ligger som ett stabilt fundament i basen. Inte alls dumt, men 329 pix är lite dyrt för upplevelsen. Moget vin direkt från bolaget är dock lite av en bristvara, så aningen gnällig är jag nog. Dracks till lite hemgjord pizza och jag njöt till sista sippen. 89p

image.jpeg


Den som är intresserad hittar det här.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Öppnade en flaska Livio Pavese Barbaresco 2010 på midsommaraftons kväll, formlöst ihopsjunken i soffan efter en lugn och skön dag, åtföljd av en middag på tu man hand med min fru med kalixlöjrom (givetvis enligt forumtraditionen med gräslök ist rödlök) och halstrade pilgrimsmusslor. Den här flaskan har nu druckits över tre dagar och håller sig på ganska jämn nivå.
Nedan är ett försök med att pussla ihop intryck från tre dagar:
Dofter som kommer ur startblocken med lite röda bär, typ frysta hallon och smultron, och en del fat. Första dagen lite väl spretig och stickig, dag två kommer lite cigarrtobak och dag tre en hel del amaretto-bitter-mandel. Smaken då, hur var den? Hög syra är det första som slår en, det håller över alla tre dagar. Tunn frukt som mest består av sura körsbär. Det finns fat, en del blommighet och läkerol-orginal mint/lakrits. Tanninerna är hyfsat ettriga med små, de ger en skön munkänsla i eftersmaken. Dock saknar jag lite tryck och djävlar anamma i vinet. Mer frukt och mer som balanserar syran och tanninerna.
Betyg? landar nog på en stabil, men inte övertygande, 84p. Helt ok för ett vin för 169kr men jag hade större förhoppningar på ett vin från byn.
 

Rexel

Medlem
2009 Cerbaiona Brunello Di Montalcino
image.jpg

Fick ett infall att poppa denna lilla godbit. Hade tänkt att vänta några år till, men kunde inte hålla mig längre.
Härlig näsa, komplex, mycket läder, pepprig/kryddig, mandel, lite blommig.
Känns ung i munnen, lite hetta och kryddig. Körsbär och lite mörka halvmogna bär. Hög syra o tanniner, men bra balans och lång eftersmak 94P.
Helt klart bättre än -05'an som dracks på BYOB för ett tag sedan. Nu bara 2010'or kvar, dessa SKA jag inte öppna än:rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinnördskväll med @Crist(al)ian 77 och frugan igår kväll till tonerna av Bruce S andra konsert på Ullevi. Jag trodde i min enfald att Kristian skulle ha med sig minst två roséskumpor varav det ena skulle vara månadens skumpa och det andra @Cavisten Vinhandels nya stjärnskott Damien Hugot Rosé. Det hade blivit tjall på linjen, månadens vin dök visserligen upp, men utöver det så hade den jäkeln mage att ha med sig ett rödtjut istället för det jag trodde vi hade avtalat! ;)

Nåväl, det blev ingen halvblind bubbeltvekamp, men oj vad trevligt vi fick det ändå!

image.jpeg


Började med den udda skapelsen 2014 La Traviesa Sin Burbujas som jag redan rapporterat här, men som var en ny bekantskap för @Crist(al)ian 77 . Mindre imponerad denna gång och känslan var nog att vår kräsne gäst var ännu mindre imponerad. Fortfarande ett kul vin, lite som en oxiderad champagne utan bubblor.

Till kvällens krubb som var lite blandat med chark och ost så dracks månadens skumpa Marc Hebrart som växte snyggt under kvällen. Absolut som bäst efter några timmar och lite värme!

När det var dags för lite rödtjut så fick jag en forumsfavorit blint. En sak är klar: Ett stort vin utmärker sig genom att vara unikt, vilket var precis vad det gjorde. Kristian hade möjligen trott att han skulle sätta mig på plats och dra ner mina byxor till knäna, men jag tror jag behövde ca två sekunder på mig att naila det. Har man druckit 2013 Escombro så glömmer man det aldrig. One of a kind! Lika intensivt som alltid med mängder av köttsaft, svarta oliver och löjligt mycket funkig komplexitet. Ett stort vin! Inte utan skavanker dock, precis som solen och dess fläckar. Intensiteten, sötman och kraften kan bli lite övermäktig mellan varven. Sist 96p, igår nöjde jag mig med 94p.

Mitt första rödvinsbidrag för kvällen blev 2007 Bel Colle Barolo. Bredvid Escombro tyvärr. Kändes lite som hallonsaft således. Ganska typisk Barolo annars med röd fin frukt med lite målarfärg, nypon och fat. Bra vin men långtifrån något märkvärdigt. Saknade lite bett och tannin. Vi var ganska besvikna allihop. Har för mig att jag betalade ganska mycket för det i Köpenhamn dessvärre. 89p

Plockade fram en annan trotjänare som tog oss lite med storm. 2012 Lapostolle Cuvée Alexandre Carmenere. Som en riktigt bra cabernet franc från Loire på steroider alternativt en välgjord bdx med fin stamtavla! Mycket gröna drag med paprika och fin och naturlig svarta vinbärs-ton (inga chilenska svartvinbärsgummin alltså). Snygga fat med kaffe, stall och ceder samt lite tjära och kryddor. Välbalanserat, intensivt och läckert. Ett löjligt bra kap med tanke på ett pris under tvåhunkan. Fan vad jag hade velat ha fler flaskor! Till och med kräsne Kristian gick upp i (halv)brygga. 91p

Här någon gång så började klockan springa iväg och jag vad tvungen att agera vuxet och skicka hem vår gäst. En jäkligt trevlig kväll. @Crist(al)ian 77 slapp dessutom Bandol! :D
 
J

Joakim Staf

Måste man flytta till Gtb för att bli inbjuden på ovanstående uppställning. Kvällens vin vart en Brunello från 2008. Fyllig smak med koncentrerade druvaromer av plommon, körsbär och typisk kryddighet. Silkig, len textur med söta tanniner, avvägd syra och lång, komplex eftersmak med integrerade fattoner.
image.jpeg
 

Larseman

Medlem
Återknöt kontakten med en gammal vän, den gamle soldaten med sin musköt... förlåt vandringsstav (tack för det systembolaget).
WP_20160628_001.jpg


2012 Renato Ratti Nebbiolo d'Alba Ochetti
Ibland kan man fråga sig vem som behöver Barolo när det går lika bra med Nerbbiolo d'Alba :cool:
Den här är sjukt bra för 149kr. Alla klassiska Nebbiolo-markörer med nypon, rosor, söt röd frukt (hallon), terpentin, sandelträ och lite syltade körsbär. I munnen är allt i balans, smak av lingon och slånbär, mjuka silkiga men rejäla tanniner, hög syra, slank och elegant med en liten sötma i slutet. Längden är oantastlig. Helhetsintrycket är mycket bra. 90p (troligen hade man gett mer om det hade varit dyrare :rolleyes: )
Sista flaskan av denna årgång, har någon 2011 och 2013 kvar men alltid för lite :(
 
J

Joakim Staf

Återknöt kontakten med en gammal vän, den gamle soldaten med sin musköt... förlåt vandringsstav (tack för det systembolaget).
Visa bifogad bild 7509

2012 Renato Ratti Nebbiolo d'Alba Ochetti
Ibland kan man fråga sig vem som behöver Barolo när det går lika bra med Nerbbiolo d'Alba :cool:
Den här är sjukt bra för 149kr. Alla klassiska Nebbiolo-markörer med nypon, rosor, söt röd frukt (hallon), terpentin, sandelträ och lite syltade körsbär. I munnen är allt i balans, smak av lingon och slånbär, mjuka silkiga men rejäla tanniner, hög syra, slank och elegant med en liten sötma i slutet. Längden är oantastlig. Helhetsintrycket är mycket bra. 90p (troligen hade man gett mer om det hade varit dyrare :rolleyes: )
Sista flaskan av denna årgång, har någon 2011 och 2013 kvar men alltid för lite :(
En av de bästa och mest prisvärda Nebbiolon på markanden.
 
Toppen