Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Med mer sötma i vinet så torde upplevelsen av sötma i maten minska och möjligen hade slutresultatet blivit helt annorlunda (givetvis) och möjligen även bättre (mest troligt).
Nja, alltså de andra två vinerna var ju torrare än Rieslingen, och de var bättre till maten, både totalt och i det att de sänkte upplevelsen av sötma i maten.

Jag tror mycket väl att vitt vin med lite sötma från Rhenregionerna ("doktrinen") kan vara alldeles rätt partner till ett antal asiatiska rätter. Men egna erfarenheter av specifika rätter som exempelvis sushi eller då grön curry säger mig att det finns bättre kombinationer. Även ordentligt söta rätter som Pekinganka gör sig bättre med annat.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, alltså de andra två vinerna var ju torrare än Rieslingen, och de var bättre till maten, både totalt och i det att de sänkte upplevelsen av sötma i maten.

Jag tror mycket väl att vitt vin med lite sötma från Rhendalen ("doktrinen") kan vara alldeles rätt partner till ett antal asiatiska rätter. Men egna erfarenheter av specifika rätter som exempelvis sushi eller då grön curry säger mig att det finns bättre kombinationer. Även ordentligt söta rätter som Pekinganka gör sig bättre med annat.
Så kan det absolut vara, men hela grejen med restsöt riesling och asiatisk mat brukar ju vara att den gifter sig så bra med kryddigheten. När det gäller ditt exempel med en syrah-blandning eller varmare vita viner så finns det ju en helt annan fetma och fyllighet som kan bädda in kryddigheten (om den inte förstärks av en eventuell hög alkoholhalt), vilket nog bidrar till att det funkar bra också. En riesling utan direkt sötma från ett svalt klimat känns helt enkelt lite för tunn och krispig i mitt huvud för att göra kombinationen fullt ut rättvisa. Jag spekulerar bara och tycker nog att du hade gett rieslingen en bättre chans om du valt ett vin med mer restsötma. :)

Du får testa nästa gång helt enkelt. Själv skall jag gladeligen testa dina rekommendationer som absolut låter intressanta för en som vanligtvis föredrar att dricka rött till det mesta. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tardieu-Laurent CdRV Rouge Les Becs Fins 2014: En av kungarna av Rhone visar lindansarförmågan mellan Råbert och klassisk stil. Ren, väldigt ren frukt, men ändå fet och generös. I särklass bäst till den gröna curryn. Men vinet i sig oavsett mat motiverar 89 p, oanständigt bra valuta för 101 kr på kontinenten. Sista årgången såldes för 162 kr på vårt underbara Monopol. Men även det ockerpriset hade varit bra valuta.
Visa bifogad bild 7419
Kul, Fick hem en låda Tardieu-Laurent CdRV Rouge Les Becs 2005 (€9,95) igår. Har inte testat den än. Tror du att den kan ha klarat lagringen eller är den over-the-top?
 

Vino fino

Medlem
Kul, Fick hem en låda Tardieu-Laurent CdRV Rouge Les Becs 2005 (€9,95) igår. Har inte testat den än. Tror du att den kan ha klarat lagringen eller är den over-the-top?
Svårt att säga, '05 var ju en bra årgång för de röda men jag har druckit för lite lagrad CdR för att uttala mig. Om den var Syrah-dominerad borde den väl ha klarat sig? Kan t.o.m. vara fullständigt briljant. Har druckit tjugoåriga billiga (vi snackar under £5 vid inköp) VdP d'Oc med 100% Syrah som varit fantastiska.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Svårt att säga, '05 var ju en bra årgång för de röda men jag har druckit för lite lagrad CdR för att uttala mig. Om den var Syrah-dominerad borde den väl ha klarat sig? Kan t.o.m. vara fullständigt briljant. Har druckit tjugoåriga billiga (vi snackar under £5 vid inköp) VdP d'Oc med 100% Syrah som varit fantastiska.
Den är 50/50 syrah/grenache - lär få veta inom de närmaste dagarna
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inte skrivit här på länge (så det är förstås dags), men just nu avskyr jag att skriva på tangentbordet för T-knappen och Y-knappen strejkar för det mesta... Men skam den som ger sig! Länge sedan jag skrev SAT också så jag behöver komma upp i tempo igen! :D

oUGyaMw.jpg

Appearance: Clear, medium lemon-green colour, bright.

Nose: Clean, elegant and layered, medium (-) intensity aromas of primary fruit, such as citrus fruit (lemon, lime), tropical fruit (melon), green fruit (green apple, pear), floral notes (honey, apple blossom) and wet stone, along with secondary aromas of malolactic fermentation (toast, butter), possible hint of oak but probably malo. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, with crisp medium (+) acidity, medium (+) alcohol with slight heat and a well-balanced medium (+) body.
A bit closed, with medium intensity flavours of green fruit (green apple, pear, gooseberry), citrus fruit (lemon zest, lime), floral notes (apple blossom, honey), gritty and almost chalky wet stone. Evidence of malolactic fermentation (toast) and possible oak (green coffee bean).
Finish is long and pleasant.

Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Aromas are layered though a bit young and need more time to blend together. Complex, with good length and very well balanced; the body balances both acidity and alcohol but a slight heat makes this wine ”just” very good quality.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tardieu-Laurent CdRV Rouge Les Becs Fins 2014: En av kungarna av Rhone visar lindansarförmågan mellan Råbert och klassisk stil. Ren, väldigt ren frukt, men ändå fet och generös. I särklass bäst till den gröna curryn. Men vinet i sig oavsett mat motiverar 89 p, oanständigt bra valuta för 101 kr på kontinenten. Sista årgången såldes för 162 kr på vårt underbara Monopol. Men även det ockerpriset hade varit bra valuta.

Visa bifogad bild 7419

Vart köpte du denna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frun fixade lite vitt som hon ville blindtesta på mig ikväll. Hon hade varit på ett av Göteborgs sämre systembolag dessutom. På Hisingen! Så mycket visste jag och blev således förvånad över det som möter mig i glasen...

1. Rostade fat med krut, honung och hav. Ganska snäll syra och fet gul frukt med något tam längd och hygglig intensitet. Lite som GB utan bubblor. Hamnade snabbt i Sydafrika och valde att gå på chardonnay, vilket jag inte förstår i efterhand. Absolut ett vin över medel, men lite småtrist ändå. 85p

Facit: 2014 The Foundation Stone

Där ser man. Var klart hårdare i min bedömning blint än vid månadens vin tidigare i år. Förmodligen så var jag orimligt på vakt med tanke på vilken butik hon hade besökt. Allt man vet tenderar att påverka ens uppfattning. ;)

2. Gula bokna äpplen, mandel, smör, jäst, kakao samt mängder av eneträ och kåda. Bra intensitet, rimlig syra och längd. Komplext och härligt. Udda vin. Gissade på jura på grund av den oxidativa karaktären. Osäker på druva. Tycker det är ett jäkligt bra vin. Gillar speciellt eneträtonen med kådakänsla. 88p

Facit: 2011 Maison Rijckaert Côtes du Jura Chardonnay

Snyggt! Jag börjar lära mig. Klart bättre än sydafrikanen som trots allt är riktigt bra med tanke på alla goda omdömen på forumet.

image.jpeg


Japp, det är samma tomtar som alltid. Vi har haft dem i minst tre år vid det här laget. :D
 

Per Stade

Lege artis
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
les becs fins.jpg

2005 Tardieu-Laurent Côtes du Rhône Villages Les Becs Fins: doft av mogen frukt, cigarrer, kaprifol, varmt gummi och timotej, smak av jordgubbar, plommon, vinbär och sötlakrits, koncentrerad mogen frukt, syran och tanninerna i behåll, svårt att hitta ett godare vin i prisklassen under hundralappen: 89-90p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svårt att säga, '05 var ju en bra årgång för de röda men jag har druckit för lite lagrad CdR för att uttala mig. Om den var Syrah-dominerad borde den väl ha klarat sig? Kan t.o.m. vara fullständigt briljant. Har druckit tjugoåriga billiga (vi snackar under £5 vid inköp) VdP d'Oc med 100% Syrah som varit fantastiska.
Jo, detta med hur viner åldras/mognar är en ännu helt oförstådd vetenskap som dessutom komplexifieras av att viner kan gå ned i graven för att återvända med eftervunna underbarheter... Typ ett känt fikonvin :)
@Mats
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sannolikt fel tråd för att fortsätta denna diskussion, men jag följer upp med något jag såg idag. Vi pratar alltså om SB:s inköpsavdelning, som aldrig någonsin köper in några viner direkt från producent utan officiellt jobbar genom urvalsprocess från leverantörernas utbud.

Vi kör vi ett officiellt uttalande från eliten vid Kungsträdgården (via SB:s hemsida):
Vinerna från de bästa lägena är bland de mest eftertraktade i världen, samtidigt som produktionen är mycket liten. För Systembolaget gäller det att vara på plats och visa sitt intresse.
– Vi är långt ifrån ensamma om att vilja köpa dessa viner, och de mest välrenommerade producenterna arbetar med strikta allokeringar. Att vara på plats och träffa producenterna gör att vi kan försäkra oss om tilldelning så att våra kunder i slutändan får möjlighet att köpa de mest exklusiva vinerna.


Samtidigt, i ett annat avsnitt på samma hemsida, skryts om Världens Bästa Inköpsprocess:
Märkesneutraliteten innebär att vi alltid ska vara:
Transparenta. Exempelvis är inköpsvillkoren icke förhandlingsbara och samma för alla leverantörer.
Icke-diskriminerande. Alla leverantörer ska behandlas på samma sätt.
Objektiva. Vi tar bort varumärke och flaska i urvalsprocessen och fokuserar enbart på sensoriken.

OK. Ska vi översätta då för folket (som äger AB Systembolaget):
1) Vi är inte en inköpare av viner direkt från producent, importörer skickar oss prover från deras leverantörer/producenter utifrån våra lanseringsplaner
2) Vi är så extremt objektiva och blinda att vi aldrig någonsin vet producent (eller importör)
3) Vi måste ändå “vara på plats” och “visa intresse” hos producenter för att “försäkra oss om tilldelning” när det gäller eftertraktade viner.

Jajamen.
W O R D : - )
 

LeChat

Medlem
image.jpeg


2006 Barolo Rocche från Rocche Dei Manzoni har verkligen de klassiska dragen av Nebbiolo. Fantastiska aromer! Parfymerad doft av rosor, te, tjära mm. Och bäst av allt: Inga russintoner! Hatar verkligen russintoner i Nebbiolo vilket man tyvärr råkar på emellanåt. Men inte här!
Så nu ska den avnjutas till tonerna av Lars Gullins barytonsax.
 

Sörplarn

Medlem
Weingut Reichsrat von Buhl har öppnat lite av mina ögon för Tysk sekt för första gången med druvan Riesling, vilket jag för övrigt varit lite negativ till då jag tyckt att Riesling skall verkligen inte bubbla, det blir så många fel i min bok. Men Herr Mathieu Kauffmann är inblandad denna gång så då kan det väl inte bli fel, och för att göra det kort så är han från huset Bollinger stall, och von Buhl har lagt om sin strategi, man har startat om på ny kula (2013) med herr Kaufmann i spetsen vilket fick mig att prova på denna Sekt.

För att få lite referens motstånd har jag plockat fram något år lagrad skumpa BdB NV från Huset Nomine-Renard som skräpade bland övrigt bra att ha NVs.

Det första man skall anmärka på här har med priset att göra, von Buhl är över 100-lappen dyrare i Norden än från handlare söderut, fy och blää som vanligt. Då man oftast vill ha ett gäng (jag varje fall). Man bör väl även känna till att det finns en Sekt reserve, vilket jag inte provat på än som är gjord på druvorna Weißburgunder och Chardonnay så får återkomma vid annan tidpunkt när beställningen är vid dörren.

von Buhl Riesling Sekt Brut 2014, glöm de klassiska Riesling tonerna, skarp syra dominerar på doft och första sippen som är starten på en härlig elegans, lite svårtrugad till en början, men det kan jag inte lasta vinet för, då det var för kallt, med lite lek och värme så börjar det hända något. Det svaga går över till något spännande, syran blir jätte trevlig! Skarp och sur som plock godis, kraft är första tanken. Med lite typisk BdB äpplen, så finner man även tropikernas frukter vilket var lite överraskande. Påminner och känns som det finns lite Special Cuvée ton över det hela. Smaken blir bara bättre och längre vid värme och här finner man en kvalité och balans som gör vinet mycket trevligt. Jag tror det blir "husets" berså vältare för sommaren 16. Alltid skoj med överraskningar vid sena inköp. Blint hade jag lätt tabbat mig för en champagne. Hur den står sig mot svårt motstånd återstår att se, men det skall jag prova på!

Nomine-Renard BdB NV, gör sitt jobb som referens, lite glad att man valde en BdB. Syran matchas bra från start, men NR orkar inte fram till målet, pigg absolut och lite lagring har nog fått fram mer honung och cocos ur chardonnay och överlag helt duglig. Efter en stund kommer kvalité dippen och blir lite irriterande kort i tonen. Funkar som något trevligt i värmen totalt, men inget återköp här inte.

Vinnaren är det bubblande Rieslingen.

image.jpeg
 
Toppen