Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Två sköna dagar på terrassen har avklarats med oförskämt lite skrikande från Ullevi. Ljudet har inte riktigt tagit sig hit. Jag är ingen stor fan av Håkan Hellström visserligen, så jag klagar inte, men det brukar ge lite extra skön stämning att höra arenarocken eka mellan husen.

Ost av bättre slag fick möta lite lagrad Manzanilla och lite enkelt mousserande från Loire.

image.jpeg


Fantastisk god Comté – 36 månaders lagring har gjort sitt jobb utan tvekan. Pasadan var tyvärr en stor besvikelse. Ingen fräschör som normal fino brukar ha utan den är ganska oxiderad och tunn (negativt tunn). Vattnig med påtaglig smak av alkohol. Tacka vet jag Tio Pepe (både en rama och den vanliga). Hursomhelst, mycket cement, kamomill, bokna äpplen, jäst och sultanrussin. Helt ok till ostarna men det enkla mousserande från Loire var klart roligare. Riktigt bra bubbel i all sin enkelhet. Ett bersåbubbel av rang. Gröna äpplen, honung och ett uns bröd och kofta (85p).

Närmare ett kilo tomahawk förgyllde kvällen igår. En mäktig bit kött som kräver sitt rödtjut. Åtnjöts tillsammans med lite rosmarinspotatis med fetaost och lite kalla créme fraîche-såser kryddade med dels ingefära och soja samt mögelost (Saint Augur). Jäkligt gott!

image.jpeg


image.jpeg


2013 Bedrock Old Vine Zinfandel
Fruktigt som satan, men ändå med bra balans och skön komplexitet. Så mycket olika nyanser av frukt. Hittar körsbär, hallon, björnbär, plommon, svarta vinbär och blåbär. Ja, det bjuder nog på all typ av frukt som existerar känns det som. De olika nyanserna kommer och går som värsta Willy Wonka-karamellen. Snyggt fatat på typiskt amerikanskt manér med lite vanilj och choklad. Balanserat och tillrättalagt. Ett grillvin av rang, men jag hade hoppats på mer än så. 89p

image.jpeg


2011 Cultus Boni Chianti Classico Riserva
Typisk Toskana med surkörsbär, rödkål, torkad frukt, tobak och basilika. Lätt struktur med massor av småsöt alkoholsötma (15 %). Fick Amarone-vibbar. Obalanserat och småtrist. Har inga problem med alkohol, men frukten måste finnas där för att bära upp den. Inte värt sin peng strax över tvåhunkan. 87p

En duglig grillafton hursomhelst...
 

Daniel A

Administratör
Lite kortfattade uppsamlingsheat från de gågna veckornas intag av viner värda att lyfta fram.

lxqrTRW.jpg

Tre röda, hippa, spanjorer från udda och halvudda områden ställdes mot varandra.

2014 Laureano Serres, Montagut Mendall, Finca Espartal - Terra Alta
Återhållsam och elegant garnacha, där kryddor och viss skitighet ligger i förgrunden, medan frukten är i en tämligen avlägsen bakgrund. Välbalanserat vin som var en fröjd att dricka till mat (oxsvans) såväl som på egen hand. 89p.

2013 Bodegas Alto Moncayo - Campo de Borja
Garnacha. Inga noter - har redan hunnit klämma vinet och årgången ett antal gånger. Gottgott. Den något överdrivna fatkaraktären blev dock väldigt påtaglig mot den mer återhållsamma Espartal.

2012 Castell d’Encús, Thalarn - Costers del Segre
Syrah. Väldigt fruktigt och kryddigt (peppar). Bra, men kändes orimligt ungt. 88p

UZM4zt4.jpg


2014 Leitz, Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels - Rheingau
Vilket kalasvin! Som en lite lättare och friskare variant av en Vouvray demi-sec av rang. Citrus, äpple, inlagda päron, lite honung. Samma på tungan. Riktigt härlig syra för att balansera restsötman. Uppenbart ungt, men i allra högsta grad drickvänligt redan. 90p.

2012 Didier Dagueneau, Blanc Fumé de Pouilly
Okej, sauvignon blanc är ju alltid lite klurigt. Jag har druckit och uppskattat Silex ett antal gånger. Kände att det var dags att testa det “billigare” lillsyskonet. Vilken besvikelse. Ett välgjort men generiskt SB, typ. Kanske var jag-faktorn lite väl stor den här kvällen. Bjöd dock en vän på ett glas blint, och fick kommentaren “tråkigt och surt. kostar det här mer än 79 kr har du blivit blåst”. Ha ha ha. Inget betyg - blev sur.

upssgKC.jpg


2001 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia
Så nära ett husvin jag kommer, efter Domaine Huet. Helt underbart, och sviker aldrig. Matsvamp, lite hav, citronskal, en fruktighet som drar lätt åt det tropiska, nötter. En aning kemisk i doften också, något som drar åt lacknafta blandat med (sherry)vinäger. Intensiv men balanserad smak. Helt lysande nu, ett par år efter släpp (nuvarande årgång är 2003). 91p.

2007 Tissot, Château-Chalon
En liten allmän reflektion om vin jaune och några olika producenter: det verkar finns två ganska distinkta stilar, tycker jag mig ha märkt under min upptäcksfärd. På ena sidan av skalan finns Tissot, Ch. D’Arlay och Daniel Dugois som gör riktiga kraftpaket på 14,5-15 %. Här ligger jämförelsen med sherry ganska nära. Sedan finns det Jean Bourdy och Domaine Macle som tillverkar ett betydligt mer finstämt och elegant vin, på 12-13 %. Lyckligtvis tycker jag om båda. :D
Det här vinet tillhör definitivt familjen råbuse. Doften sprider sig långt utanför glaset (skulle nog passa till grillkvällarna! För övriga i sällskapet på en halvblåsig balkong var det uppenbart att “Daniel dricker något konstigt igen”).
Lätt att dra lite paralleller till sercialmadeira - oxiderat, nötigt, linolja, aceton. Under tre dagar blir komplexiteten uppenbar: salta rostade mandlar, halm/torkad gräsmätta, gul lök (wut?!), viss fruktighet med aprikos och torkad ananas. På tungan påminner det lite om ingefärste med citron, men nämnda nötighet finns också där. Syran är skyhög, men intensiteten i smaken är en bra motvikt. Intrycket är ett ordentligt kraftpaket som ändå lyckas vara subtilt. Gott nu? JAAAA! Gott om 50 år? Med största sannolikhet. Jag hoppas några forummedlemmar sitter och trycker på några flaskor. De släpptes 2014 på Stora Satan, och sedan dess har Sverige bara fått se vin jaune via privatimport. Skam. Min självdisciplin suger, och det här var sista flaskan. 94p.

När jag återvänder från Jura med en fullastad (skåp?)bil någon gång i framtiden lover jag att arrangera en vin jaune-provning för hela forumet! :D

2012 Znovin Znojmo, Slámové víno, Rulandské Sedé
Stråvin. 232,7 g restsocker/l. 8,5 g syra/l.
Piggelin, piggelin, piggelin. Lyckades inte släppa glassassociationerna efter första intrycket… Gul Solero, big pack päronsmak, päronsplit. Ni förstår nog! Smetig sötma (smält nämnda glassar, häll i sirap. Drick). Nu är jag lite väl hård, tror jag. Men vem har sagt att det alltid är rättvist? 81p, allt sötvin är inte lika guld som det kan se ut!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2014 Château d'Esclans Rock Angel
Gillar att bli positivt överraskad. Kanske är det solen på terrassen eller det faktum att vi firar Sveriges nationaldag som spelar in? Normalt så blir jag aldrig särskilt imponerad av roséviner, speciellt inte stilla varianter, men ikväll så lyckades vinstilen träffa fullständigt rakt på rödbetan. Så läskande och elegant med perfekt avvägd fruktbalans. Dominans av läcker persika, vattenmelon och citrus. Aningen fatat, men mest så man kan ana lite subtil rökighet, kåda och eneträ. Intressant bakgrundsbukett av lavendel, viol och möjligen lite smultron. Mer vitt vin än rosé. Skönt komplext och läckert balanserat. Heltorrt och seriöst men samtidigt lättsamt och insmickrande. Mycket väl godkänt, men det är ju inte gratis direkt. Perfekt sommarvin, men absolut något även för finare middagar. 89p
 

MartinE

Medlem
Visa bifogad bild 7343

2014 Château d'Esclans Rock Angel
Gillar att bli positivt överraskad. Kanske är det solen på terrassen eller det faktum att vi firar Sveriges nationaldag som spelar in? Normalt så blir jag aldrig särskilt imponerad av roséviner, speciellt inte stilla varianter, men ikväll så lyckades vinstilen träffa fullständigt rakt på rödbetan. Så läskande och elegant med perfekt avvägd fruktbalans. Dominans av läcker persika, vattenmelon och citrus. Aningen fatat, men mest så man kan ana lite subtil rökighet, kåda och eneträ. Intressant bakgrundsbukett av lavendel, viol och möjligen lite smultron. Mer vitt vin än rosé. Skönt komplext och läckert balanserat. Heltorrt och seriöst men samtidigt lättsamt och insmickrande. Mycket väl godkänt, men det är ju inte gratis direkt. Perfekt sommarvin, men absolut något även för finare middagar. 89p

Får man den kameravinkeln när man tittar lite för djupt i glaset? ;)

Bra rosétips för övrigt!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kunde inte låta bli att prova, trots att jag vet att vinet från denna producent brukar bli bättre med några år i källaren, men man är nyfiken. Fortfarande ung förstås, men det finns viss fördel med att dricka viner unga från vissa områden, då de bjuder på fruktiga viner, i detta fall röda bär mest hallon och lite blommig. Ganska elegant för sin ålder, inte så tungt, men med ganska hög syra, i varje fall innan den fått lite luft. Frågan är ändå om inte den hade mått bra att få ligga några år innan den öppnades? Färgen är som vanligt mörkt röd och med norra Rhone vibbar men känns mer södra Rhone än den brukar. Smaken är syrlig och alltför ung i dagsläget, ångrar nog att jag öppnade flaskan. Södra Rhone kan vara kul ung, men denna borde fått ligga några år… idag 85-87p (90p)

Chateau de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier 2013
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Viner från Loire är inte det jag brukar dricka, det är en av Frankrikes största vinregioner, men en lite av en vit fläck på min vinkarta. Gemensamma nämnaren för de viner jag provat idag är att vinerna är fruktiga, smakrika och ändå lätta som en Burgund, och lite syrliga, vilket troligen är en följd av det nordliga läget precis som i Bourgogne (gissar här). Vinerna är baserade på Bordeauxdruvan Cabernet Franc. Inte heller den vanliga druvan som jag brukar dricka.

Det första vinet: Smaken är något jordig och grön, lite mörka bär i form av svarta vinbär. Det andra vinet är likt i smak och doft men mer röda bär och ännu lättare.

Båda har toner av röda bär (jordgubbe, hallon, gräs, körsbär, lite peppriga och steniga) men det första vinet är bra mycket bättre. Det är lite stramare, mer tanniner och syror. Det andra är lite enklare, men fortfarande elegant på sitt lite enklare sätt. Det första vinet kommer säkerligen bli mycket bättre med ytterligare några års lagring, medan det andra kan drickas inom ett år till lättare mat.

Jag tror att jag hittat ett område som jag kommer djupdyka i den närmaste tiden, så de som kan lite mer om området kan gärna tipsa om andra bra viner därifrån.

Första vinet: 2014 Domaine Grosbois Chinon Gabare 88-89p (90p+)
Andra vinet: 2015 Domaine Grosbois Chinon La Cuisine de ma mère 86p
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ursäkta min ignorans, men har inte haft möjlighet följa denna tråd på ett tag. Eftersom jag nu är i Swe, så kan jag inte låta bli att lägga en kväll på FW. Och 酒, dvs alkoholhaltig dryck. Ett kärt inslag i vardagen :)

Åt kaviarmackor till lunch (sjuuuuukt gott efter lång tid av abstinens) och insåg att jag behövde grönsaker till middag. Och Pinot noir. Hade egentligen velat ha en god Systeminköpt saké, men utbudet var så skrämmande att jag inte kunde komma på,något bättre än att inhandla tre olika PN. Så, det finns till i helgen oclkså.

Ikväll tüskt från Baden (kanske redan avhandlat vin här? Sorry isf.)
image.jpeg

2013 Alde Gott Pinot Noir qw Trocken, Baden, 88p
Zetas olivmix var fullgod och mjummig. Tyvärr är oliver onödigt dyra i Japan. Samma problem med chorizo. Så, det slank ned lite chorizo också. Otroligt delikat vin. Något syrligt för min smak, men inte så det stör. Balanserat med en nättare fatkaraktär och god längd. Gott som PHAN! Kvalitetsmässigt, ca 85-88p. Helt enkelt PN-gott. Mums! Kan säkerligen släta ut en del vassa hörn efter några års ryggläge.
(Något godare än Cola Zero!)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Viner från Loire är inte det jag brukar dricka, det är en av Frankrikes största vinregioner, men en lite av en vit fläck på min vinkarta. Gemensamma nämnaren för de viner jag provat idag är att vinerna är fruktiga, smakrika och ändå lätta som en Burgund, och lite syrliga, vilket troligen är en följd av det nordliga läget precis som i Bourgogne (gissar här). Vinerna är baserade på Bordeauxdruvan Cabernet Franc. Inte heller den vanliga druvan som jag brukar dricka.

Det första vinet: Smaken är något jordig och grön, lite mörka bär i form av svarta vinbär. Det andra vinet är likt i smak och doft men mer röda bär och ännu lättare.

Båda har toner av röda bär (jordgubbe, hallon, gräs, körsbär, lite peppriga och steniga) men det första vinet är bra mycket bättre. Det är lite stramare, mer tanniner och syror. Det andra är lite enklare, men fortfarande elegant på sitt lite enklare sätt. Det första vinet kommer säkerligen bli mycket bättre med ytterligare några års lagring, medan det andra kan drickas inom ett år till lättare mat.

Jag tror att jag hittat ett område som jag kommer djupdyka i den närmaste tiden, så de som kan lite mer om området kan gärna tipsa om andra bra viner därifrån.

Första vinet: 2014 Domaine Grosbois Chinon Gabare 88-89p (90p+)
Andra vinet: 2015 Domaine Grosbois Chinon La Cuisine de ma mère 86p
Systembolaget må vara Världens Bästa på att servera Boxar till alkisar och Amarone till plebejer, men vad gäller röda från Loire, så finns det rejäl utvecklingspotential. Jag vill absolut slå ett slag för Loire's CF:ar, som generellt sett är exceptionellt lagringsdugliga och som utvecklar mycket intressanta personligheter över åren. St Nicolas de Bourgueil är svårstavat, men riktigt trevligt! Loiredalens PN har jag ännu inte blivit varken vän eller fiende med. Återkommer efter 10.000 flaskor PN från Loire med en mer grundmurad åsikt.

Sedan får du ju inte missa de vita torra från ssk Sancerre, Pouilly Fumé, Vouvray och Muscadet de S&M. Och de söta... Yummy!

Loire är en av de mest heltäckande regionerna då det kommer till stilar och uttrycksformer. Det finns sååå mycket att gilla där :)

....eller iaf "upptäcka".
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tror att jag hittat ett område som jag kommer djupduka i den närmaste tiden, så de som kan lite mer om området kan gärna tipsa om andra bra viner därifrån.
Charles Joguet tog mig med storm i vintras med instegsvinet "Les Petites Roches" av årgång -09, -11an kommer i julisläppet. Finns även ströflaskor av hans högre nivåer Clos du Chêne Vert och Clos de la Dioterie kvar på bolagen ute i landet (lär dock vara något unga nu).

Sedan lär förstås Internet ha ett större Joguet-utbud än SB, så kolla runt.

Bra insäljning: http://kermitlynch.com/our-wines/charles-joguet/
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Omprovning av månadens vin från december 2014:
2013 Arianna Occhipinti Sicilia SP68 Nero d'Avola e Frappato
Jag var ju inte alldeles lyrisk den gången, nu är det betydligt bättre. Kan ju också vara en bättre dag :rolleyes:
Frukten är lite blåare (blåbär, slånbär) och slankare, stalligheten mindre framträdande, kryddigheten tydligare (oregano, basilika) och längden bra mycket...längre. Fortfarande mycket syra men bättre i balans vill jag påstå. Förra gången gav jag 84p, nu blir det nog 87p.
 

Larseman

Medlem
Omprovning av månadens vin från december 2014:
2013 Arianna Occhipinti Sicilia SP68 Nero d'Avola e Frappato
Jag var ju inte alldeles lyrisk den gången, nu är det betydligt bättre. Kan ju också vara en bättre dag :rolleyes:
Frukten är lite blåare (blåbär, slånbär) och slankare, stalligheten mindre framträdande, kryddigheten tydligare (oregano, basilika) och längden bra mycket...längre. Fortfarande mycket syra men bättre i balans vill jag påstå. Förra gången gav jag 84p, nu blir det nog 87p.
Nu var jag snål, med lite mer tid och lite eftertanke så snuddar det den magiska 90-poängsgränsen. 89p reviderar jag poängen till, riktigt jädra gott :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Xavier Côtes du Rhône SM Vielles Vignes NV

Xavier Vignon är en känd vinmakare och vinkonsult som gör viner från södra Rhônedalen. Xavier har varit verksam i Rhônedalen sedan 20 år och innan gjorde han vin i flera andra franska regioner men även i Australien. Kanske inte den mest uppskattade vinmakaren på forumet, men jag har druckit många av hans viner som varit av bra och till och med mycket bra genom åren, men smaken är som baken.

Tillbaka till vinet, SM står för Septentrional och Meridional och anger att vinet kommer från norra och södra Rhônedalen. En blend av 50 % Syrah och 50 % Grenache. Omdömet om detta vin är att det trots sin ålder (NV, köptes för ett år sedan) mycket tillgängligt och ett mycket gott vin som passar alldeles utmärkt till säsongen grillövningar. Har några flaskor kvar och de kommer troligen bli ännu bättre om något år eller så. Smakar mer norra än södra Rhone (plommon, mörkare frukter i form av blåbär, björnbär, peppar och lite lakrits). Medelfyllig, ganska ”lätt” (men fortfarande elegant) vin för att vara Rhone. 88-89p, kanske 90p+ om några år.
 

Håkan

Medlem
Två syskonviner mot varandra
Schist 2013 Chenin Blanc, Mullineux
Quartz 2014 Chanin Blanc, Mullineux
Har inte så mycket koll på sydafrikansk Chenin Blanc men kände mig i behov av att lära mig lite mer. Plockade hem dessa (bägge finns för 475 kr att beställa).
Initialt är Schist passande nog stenigt så det förslår, men har samtidigt en elegant citruston. Vinet får med tiden vax, honung och en del aprikoser. Väldigt väldigt gott.
Quartz är kraftullare men känns i början nästan baktungt. Det blir konstigt nog mer balanserat efter ett tag i glaset. Quartz är helt klart fylligare och kraftigare än Schist och frukten går åt rödare hållet. Vinerna mådde bra att bli lite varmare, något som sällan sker med nyavärldenviner. Jag föll till slut för slankheten, mineraliteten och elegansen i Schist även om det nästan var målfoto mellan vinerna. Frågan är om inte det här är bättre än originalet? Inte blint så inga poäng.
 

grappa

Medlem
Yann Chave Hermitage 2011: Djupt blåröd. Härlig stor doft av vitpeppar, vinbär, lite chark, lite bränt gummi. Smak av vinbär, kryddig, bra syra och tanninerna märks knappt även om de finns där. Ett helt underbart vin. Klassisk Norra Rhone. 92 p
Testade även ett kul vin i veckan, ugni blanc och colombard blandning 80-20. Frisk doft och smak med tydlig sauvignon blanc karaktäristik. Gott och kul druvor men knappast något att minnas länge. 82 p
20160611_164511.jpg
20160606_194808.jpg
 

Pontus

Medlem
2003 Concha y Toro Don Melchor Cabernet Sauvignon. Stor doft av vinbär, plommon och blyerts. Första klunken utan luftning blir en besvikelse. Vinet känns inte sammansatt och faten är för framträdande Jag låter glaset stå en halvtimme, väl investerad tid ska det visa sig. Frukten kommer fram med luft och högre temperatur. Smak av mörka bär och en touch av kaffe! Nu känns vinet balanserat, även om faten fortfarande är något framträdande för min smak. Mognadstonerna finns där, men det är långt fram till peak, troligen 5-10 år till. Passar utmärkt till grillat! 91p+.
 

Vino fino

Medlem
2003 Concha y Toro Don Melchor Cabernet Sauvignon. Stor doft av vinbär, plommon och blyerts. Första klunken utan luftning blir en besvikelse. Vinet känns inte sammansatt och faten är för framträdande Jag låter glaset stå en halvtimme, väl investerad tid ska det visa sig. Frukten kommer fram med luft och högre temperatur. Smak av mörka bär och en touch av kaffe! Nu känns vinet balanserat, även om faten fortfarande är något framträdande för min smak. Mognadstonerna finns där, men det är långt fram till peak, troligen 5-10 år till. Passar utmärkt till grillat! 91p+.
Köpte du den lagrad eller är det du själv som lagrat?
 
image.jpeg

Lafarge volnay 2006
Ljus ljus i färgen, men mogna kanter. Oerhört stram och oförlåtande först, efter en hel del luft öppnar den upp sig och är rentav härlig en stund, sen stänger den ner sig igen men med en massa björnbär. Bra grepp. Ett helt torrt vin, som aldrig skulle kunna misstas för nya världen pinot noir. Borde utveckla mer komplexitet i några år till, men sen är frågan hur länge frukten håller.
 
Toppen