Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Fördelen/nackdelen med mig som inte har druckit så mycket vin från Jura är att jag bedömer det utan förväntningar. Hade det haft mer Jura-karaktär så hade jag möjligen dömt ut det som defekt. Kan nämligen ha lite svårt för överdriven oxidation, men i detta fall så bidrog tonen endast med skön komplexitet. :)
Det här vinet ska väl inte vara oxiderat så det var inte det jag letade efter. Det finns en viss Jurakaraktär i de icke-oxiderade vinerna som också är de som jag dricker mest. Jag brukar landa någonstans i uttryck som grillad, krämig citron, äpplen som kan gå från gröna till röda beroende på vin och så brukar jag hitta något lite gräsighet, alltså typ torrt gräs men det sista ser jag typ aldrig någon annan som säger så jag använder antagligen fel ord.

Hoppas du förstår att jag inte försökte dryga mig med min inledning om att jag dricker mycket Jura, menade mer att i ett område med mycket karaktärsfulla viner så var det här för mig för ett år sedan ganska anonymt, jag hade antagligen inte kunnat sätta det i Jura blint. Nu låter det som att jag borde prova det igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det här vinet ska väl inte vara oxiderat så det var inte det jag letade efter. Det finns en viss Jurakaraktär i de icke-oxiderade vinerna som också är de som jag dricker mest. Jag brukar landa någonstans i uttryck som grillad, krämig citron, äpplen som kan gå från gröna till röda beroende på vin och så brukar jag hitta något lite gräsighet, alltså typ torrt gräs men det sista ser jag typ aldrig någon annan som säger så jag använder antagligen fel ord.

Hoppas du förstår att jag inte försökte dryga mig med min inledning om att jag dricker mycket Jura, menade mer att i ett område med mycket karaktärsfulla viner så var det här för mig för ett år sedan ganska anonymt, jag hade antagligen inte kunnat sätta det i Jura blint. Nu låter det som att jag borde prova det igen.
Jag ser inte din kommentar som dryg alls – tvärtom. Diskussioner kring våra upplevelser är enbart berikande och lärorika. Tycker till och med att du har ödmjuk framtoning. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2012 Château de Rochemorin Blanc
Jag kämpar på med mina vita viner. Uppdaterar min mentala referensbank så gott det nu går med vinstilar jag väldigt sällan köper eller dricker. Jag behöver förstå vita viners storhet bättre och inte bara köra på riesling så fort det blir tillfälle. Har druckit vinet tidigare på diverse provningar och har alltid gnytt och gnällt på att det har lite väl mycket sauvignon blanc-karaktär. Inte så konstigt då det helt saknar stöd från semillon (och/eller muscadelle). Tydliga markörer är dessutom ganska trevligt ibland – jag får känna mig duktig och behöver inte famla i mörker. Ett vin som man inte behöver frukta att möta i en mörk gränd.

Nåväl, det är ju inte så tokigt trots allt – jag gillar det till och med mycket just idag. 150 pix i ordinarie sortimentet. Skönt kattkissigt med passionsfrukt, krusbär, fat och krutig vanilj samt friska gröna drag av nässlor och grillad citron. Löjligt druvtypiskt, men klart bättre än en tråk-SB från NZ. Allt hänger ihop bra i munnen. Balanserat, hyfsat fylligt och fokuserat med livlig syra. Lång fin eftersmak. Jag njuter mycket och känner mig generös. 88p
 

Sörplarn

Medlem
Castello di ama Haiku 2011

Sedan starten 2009 första årgången av vinet Haiku (Japanska) @StefanAkiko? En blandning mellan dessa tre, ca 50% Sangiovese medan resten hyfsat jämnt fördelade mellan Cabernet Franc och Merlot på 25% vardera. Cabernet Francen var outnyttjade hos AMA för en längre tid, men efter en noggrann analys, antogs det kunde ge goda resultat, och resultatet är Haiku.

Mycket trevlig Toscanare får man säga, (ej blint) kvalitén är det första man känner av, där tobak, mörka röda frukter och lakrits ger vinet en härlig struktur, man sniffar, man smakar hela tiden och det var länge sedan en Toscanare slog mig på käften så här, mysigt lent, lite små sketen kan upplevas om man letar noga, mumma juh. Lagring möjligheter känns som ett starkt kort här, ett vin som kommer få mycket stor potential med några år på rygg, jag noterar att även SB "har" -09 i BS (79505), ska nog prova en flaska av första årgången med och då köra det blint. Att köra detta blint kan även det vara en luring dels pga blend, man hittar inget som säger Italien i min värld. Ja min upplevelse av Haiku är ett trevligt förbannat trevligt vin, efter några timmar i karaff blir tanninerna kraftigare.

Judith Beck Pannobile 2012
En Österrikare dock oblint igen och en blend på Blaufränkisch (35%) och Zweigelt (65%), resultat av ett kooperativ projekt.

"Pannobile was founded in 1994 and is a winegrowers` association of currently 9 wineries with the aim to produce wines which reflect the characteristics of the region. A Pannobile wine mirrors the used local varieties, the soils and the special micro climate of the best sites between Neusiedl am See and Halbthurn. The grape varieties Zweigelt, Blaufränkisch and St. Laurent are permitted for Pannobile red, White Burgundy, Chardonnay, Pinot gris and Neuburger for Pannobile white."

Komplex även denna rackare, inbjuder till dans direkt vid som första sniffarna, och vid första smaken märker man kraftiga tanniner direkt, men inte så det stör lite mer flexa hållet, hallon och blåbär är det första som dyker upp, men efter rejält med luft med lek i glaset (dekanterades ej). Så kommer det en bomb av myspys ja en elegans utvecklas och bra balans, körsbär tar ledningen och mer tiden går kännas det av som ett helt annat vin efter nån timme, lite sötma smyger även på. Kvalitén märks även av, och åter skall ner på rygg!

Synd att man inte servera dessa två viner blint... Jösses, hade fått igång dom få grå som finns kvar rejält.

image.jpeg
 

Rexel

Medlem
Castello di brolio 2010
Trevligt pastavin, öppnade i onsdags. Gott, fruktigt, lite för ekat. Blend av sangiovese, merlot och CS...
Som den pollenallergiker man är drabbas jag ibland av korsallergi och i detta fall, yepp! Detta löses genom att poppa något annat:D

En nebbiolo får det bli, aldrig fått korsallergi av nebbiolo:D
2011 revello fratelli barolo gianchini
Blommigt som tusan med mycket körsbär och lakrits, tillgängligt och hyfsad längd och en sisådär 91 P
Sätter nog allergivinet till någon pinne under.
 

Håkan

Medlem
Dags att kolla hur ett av favoritproducentens viner levererar.
Cote Rotie 2005, St Cosme (ej blint): Initialt mycket rökig doft med rätt mycket kött (nej jag grillar inte samtidigt) men samtidigt rätt mycket mörk frukt. Smaken är fortfarande rätt tuff, ordentliga tanniner, härlig frukt med björnbär och svarta vinbär, vitpeppar och återigen rökt kött. Känns inte som vinet är moget ännu utan det spretar åt rätt många håll, 2006 i höstas kändes mer utvecklad. Glöm i 5 år till.
 

Magikern

Medlem
Carpineto Vino Nobile Montepulciano Riserva 1988

Antar att några här noterade detta vinet i släppet inte minst pga åldern.
Vinet är vid liv men trött. Lite ihåligt och uttorkat men mognadstonerna är trevliga och jag skulle kunna sträcka mig till 85 poäng. Tror aldrig det varit något över sig men garanterat bättre än idag.

Någon annan som provat?
 

tobbe81

Medlem
Gårdagen var lite spretig men började med en 96 som hade fått legat på sin jäst riktigt jävla länge upptäckte jag när jag tittade närmare på flaskan köpte den för något år sedan genom franskavinlistan i ett 3-pack med en 95 och 99 påminde lite om en Bollinger RD härlig jäst/råsvampdoft bra syra som var härligt integrerade och långt fint kittlande avslut.
13260139_10156986899875008_7870629091845159056_n.jpg

Bas 2012 dosage 6g deg 06-2015 som alltid så levererar hure fantastiska flaskor
13260258_10156986900270008_1144738073183254703_n.jpg

På med Jacka fram med montecristo och lite god lagrad calvados
13327533_10156986900605008_6663491547729915523_n.jpg

Ville sedan ha något litet till espresson och några fina tryfflar från chokladfabriken
13307424_10156986899460008_482775088846736089_n.jpg
 

Silex

Medlem
Carpineto Vino Nobile Montepulciano Riserva 1988

Antar att några här noterade detta vinet i släppet inte minst pga åldern.
Vinet är vid liv men trött. Lite ihåligt och uttorkat men mognadstonerna är trevliga och jag skulle kunna sträcka mig till 85 poäng. Tror aldrig det varit något över sig men garanterat bättre än idag.

Någon annan som provat?
Drack samma vin för ett par år sedan och hade väl ungefär samma smaknoter som du... Tror aldrig det var ett stort vin, tyvärr.
 

Magikern

Medlem
Drack samma vin för ett par år sedan och hade väl ungefär samma smaknoter som du... Tror aldrig det var ett stort vin, tyvärr.

Anledningen till att jag köpte det var 90an som var ett trevligt parfymerat vin för några år sen. Rätt bra valuta för pengarna lite Pomerol över det tyckte jag. 88an har i dagsläget ingen doft värd namnet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite lingondricka i glaset...

image.jpeg


...men med fin komplexitet och skön ursprungskaraktär. Slankt som en bäck djupt inne i de värmländska skogarna. Stramt, lättfotat och aningen tunt med hög krispig syra och ungdomliga tanniner. Tycker det känns genuint svenskt med ett stort lass av nyplockade lingon, svartvinbärsblad och blåbär som kokats ihop med hela buskaget för att sedan få jäsas samman intill en gödselstack på landet. Förmodligen så föll det även i några röda paprikor och lite kakao som pricken över i, men det finns även lite toner av jasmin, jord och blomsteräng någonstans i smeten. Växer ens jasmin i Sverige? Jag är kass på blommor. Loire + Sverige = sant. :)

2014 Catherine et Pierre Breton Bourgueil Nuits d'Ivresse

Charmigt vin av bra kvalitet, men trots komplexiteten, ganska enkelt och som gjort för vardagsdrickande. Jäkligt gott! 87p
 

Larseman

Medlem
Några slattar från druvkursen i torsdags till kycklingpastan igår, kompletterat med habil Riesling:

WP_20160528_001.jpg


2014 Chacra Pinot Noir Barda
Har provat 2013 tidigare och det här är minst lika bra! Burgundisk (vad vet jag om det egentligen?) med massor av röda bär, hallon och smultron, sandelträ och exotiska kryddor och en liten stallighet. Ett riktigt doftvin med gott även i munnen, medelfylligt med sköna syror, nästan söt frukt, fina silkiga tanniner och utmärkt längd. 91p (minst).

2009 Louis Jadot Nuits-St-Georges
Nästan lika spännande doft som Barda men med lägre intensitet, dessutom tyvärr lite ihåligt i smaken. 88p
Ingen tvekan om vilket som just nu är mest p------t.

2014 Weingut Robert Weil Kiedricher Klosterberg Riesling trocken
Rheingau-riesling från ett knepigt år, men Weil håller ihop det bra. Våt sten, citrus, honung, gröna äpplen och lite ylle i doften. I munnen är det massor med syra, lime och grape, omogen satsumas, överlag ett ganska stramt vin. Längden är dock lysande och när smaken får hänga kvar på det sättet så sitter det helt enkelt. 90p får det bli, ska bli spännande att prova 2015 när den finns tillgänglig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Några slattar från druvkursen i torsdags till kycklingpastan igår, kompletterat med habil Riesling:

Visa bifogad bild 7259

2014 Chacra Pinot Noir Barda
Har provat 2013 tidigare och det här är minst lika bra! Burgundisk (vad vet jag om det egentligen?) med massor av röda bär, hallon och smultron, sandelträ och exotiska kryddor och en liten stallighet. Ett riktigt doftvin med gott även i munnen, medelfylligt med sköna syror, nästan söt frukt, fina silkiga tanniner och utmärkt längd. 91p (minst).

2009 Louis Jadot Nuits-St-Georges
Nästan lika spännande doft som Barda men med lägre intensitet, dessutom tyvärr lite ihåligt i smaken. 88p
Ingen tvekan om vilket som just nu är mest p------t.

2014 Weingut Robert Weil Kiedricher Klosterberg Riesling trocken
Rheingau-riesling från ett knepigt år, men Weil håller ihop det bra. Våt sten, citrus, honung, gröna äpplen och lite ylle i doften. I munnen är det massor med syra, lime och grape, omogen satsumas, överlag ett ganska stramt vin. Längden är dock lysande och när smaken får hänga kvar på det sättet så sitter det helt enkelt. 90p får det bli, ska bli spännande att prova 2015 när den finns tillgänglig.
Jäklar i min låda vad nyfiken jag blir på Barda. Du strösslar ju inte direkt med 90-plus-viner!

Från Argentina dessutom! Jag MÅSTE bara prova!!! :)
 

Michael.S

Medlem
Bernard Levet, Côte rôtie Améthyste 2011

Drack 2007 för nåt år sedan eller två. Den var fantastisk. 11an levererade nästa samma upplevelse. Men en doft av chark och kryddor som kändes runt hela bordet,Trots att vi satt utomhus i vinden. 92p för en grymt bra vinupplevelse och ett stort vin i mitt tycke.:)
 
Toppen