Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
image.jpeg

2010 Chateau Bourgneuf är väl som förväntat strukturerat och tanninrikt men om man inte är allt för tanninkänslig så är det faktiskt mer än drickbart redan ikväll. Men visst är det ryggläge som gäller i några år till.
 
J

Joakim Staf

Idag dricker jag en helt otrolig Chardonnay från den biodynamiska vinmakaren Alex Koppitsch. Vinet av årgång 2014 växer så trångt så att inte ens traktorn kommer in mellan stockarna. Vinet är såklart ofiltererat och spontanjäst och med minimalt svavel. Även om jag själv aldrig beställt vin på nätet :) så kan man tydligen beställa viner direkt från http://alex-koppitsch.at/de/ genom mailkontakt då man inte har någon webshop, men dessvärre är denna Chardonnay slutsålt enligt deras hemsida.



Visa bifogad bild 7180 Visa bifogad bild 7181
Snygga vinglas? Var finns dom att köpa
 

chambertin

Medlem
2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.
Shit, nu blir jag sugen på att poppa ngt från By Farr.:)
 

Pontus

Medlem
Shit, nu blir jag sugen på att poppa ngt från By Farr.:)
Tror inte du blir besviken :). Har druckit några från 2012 tidigare. Dom var bra, men detta är minst ett snäpp bättre, på alla plan. Tout Près har jag inte gett mig på ännu, den får ligga till sig ett tag. Nu har jag ingen större erfarenhet av långlagring av Pinot-viner, men det känns som att Sangreal har strukturen för att ligga i måååånga år. Troligen decennier.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.
Japp! Det där är en höjdare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 7182
2010 Chateau Bourgneuf är väl som förväntat strukturerat och tanninrikt men om man inte är allt för tanninkänslig så är det faktiskt mer än drickbart redan ikväll. Men visst är det ryggläge som gäller i några år till.
Köpte en flaska idag inspirerad av dig. Kör den nog mot Chateau Gaudin 2008 ikväll tror jag. En intressant batalj med osäker utgång!
 

ChristianB

DipWSET
Paul Cluver Estate 2013: ordentligt med ek men väl integrerad sådan, lagom rökig (typ som Ch. Talbot), matig i stilen, bra balans, inga hårda kanter. Fin balans, attraktivt, allting lirar. 90p
Drack den igår tillsammans med grillat kött. Riktigt vass och ett kap med den lilla prislappen! :D Rökigheten var elegant, fina kryddor i vinet och med frukt i lager på lager. Kan bara instämma med dig!
 

LeChat

Medlem
2013 Sangreal By Farr. Komplex doft av körsbär, hallon och lite piptobak. Fyllig smak av hallon och röd frukt, men ändå elegant med höga syror. Eftersmaken drar åt sötlakrits. Stor lagringspotential. Det bästa rödvinet på länge. 95p+.

Det här låter bra. Två stycken beställda! :)
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Jag dricker norra Rhone alldeles för sällan men drack 2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage för ett tag sedan och gillade den verkligen. Så därför fick det bli en annan Syrah idag, 2009 Côte-Rôtie Brune et Blonde. Som alltid när man läser smaknoter så har folk lite olika åsikter, så även om denna. Men jag ser mest positivt på den även om den är något märkt av det varma året. Precis vid öppnandet så tycker jag att doften påminner om nya världen Shiraz men det dröjer inte länge innan det kommer fram lite animaliska toner och munkänslan avslöjar fransk elegans.
 

Peder

Medlem
Ikväll blev man bortbjuden tidig middag och hade bilen med sig, så det fick bli att öppna något gott hemma istället som ett rent sällskapsvin. Jag dricker gärna det här till nykokt sparris med hollandaise, men underbart gott att bara sitta och sippa på. Artisan Pure Sauvignon Blanc 2014 som är otroligt prisvärd och årgång 2014 finns hos Xwine.se och årgång 2015 finner man på http://www.artisanwines.at/shop/ som jag även tror har fri frakt om man köper 12 flaskor. Trots sitt pris så är det inget som går att jämföra med billiga Sauvignon Blanc viner som man finner på hyllorna i Sverige och som fyller rymmer med en stank av krusbärsbuskar utan här är det balanserat utan att bli för mycket av något. :)

Artisan Pure Sauvignon Blanc.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Hustrun är i Nice med ett par kusiner så ensam hemma inventerar jag vinförrådet och bestämmer mig för en flaska rött till entrecoten.

image.jpeg


Doftar lovande med lite syrliga röda bär men ganska tunn frukt i smaken. Inte oäven syra och mjuka tanniner men känns lite tunn i smaken. Hade nog suttit bättre till en lite elegantare rätt.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Visa bifogad bild 7118
Flight 1:
1995 Chanoine Champagne (0 röster)
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (3 röster)
2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay (bluffvin från @Deppodi) (0 röster)

Visa bifogad bild 7119
Flight 2:
1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (5 röster)
2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano (1 röst)
2000 Ridge Geyserville (0 röster)

Visa bifogad bild 7120

Flight 3:
2005 Château Clauzet (1 röst)
2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken (3 röster)
2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge (2 röster)
2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo (0 röster)

Visa bifogad bild 7121
Flight 4
1965 Riveyrac Rivesaltes (6 röster)
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series (0 röster)

För många flightsegrare och för få deltagare för att kunna utse en klar WOTN - mycket bra viner rakt igenom. Jag får dock konstatera att sött inte är min grej: den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.

Så får man till slut en lugn stund och kan plita ner sin anteckningar här. Vit flight:
  1. Har bubblor, så uppenbarligen mousserande. Ganska generös doft med bröd, gula äpplen och lite svamp. Lättgillad men inte vidare speciell. Viss mognad men fortfarande ganska primärfruktig. 87p, gissar på Champagne -05?
    1995 Chanoine Champagne
  2. Rikligt godisfruktig doft, gula vingummin, svartvinbärsblad, en hel del fat av det lite rökigare slaget. I munnen är det förvånansvärt stramt och grinigt, men i avslutet kommer frukten och faten tillbaks, with a vengeance. Känns för ungt att drickas nu, får 89p-90p i dagsläget med potential på mer. Gissar på att detta är mitt vin om vi inte har flera vita Bdx -10 med i leken...
    2010 Château La Tour-Martillac Blanc
  3. Mörkast färg i flighten. Stor oxidativ doft med mycket svamp och söta gula äpplen. Förvånansvärt lätt i munnen, men bra längd. Gissar på mitt vin, Rioja -00. 90p
    2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia
  4. Frisk doft med galiamelon och svarta vinbär. Ganska rund i munnen, en del kryddig (inte helt oangenäm) beska som av paprika och grapefruktzest. Måttlig syra. Var först inne på Sauvignon Blanc, men när det började pratas Pinot Gris kändes det riktigt och rätt; lite oljigt och kryddigt med inte jättehög syra. Förmodligen inte en -15, men då måste det nog vara -10. 86p
    2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay
I dagsläget kanske Tondonian vinner över Martillacen, men den senare har framtiden för sig och blev min flightfavorit.

Röd flight 1:
  1. Ljusröd och grumlig. Funky med en kombination av söt frukt som påminner om barndomens saftkräm. Bra syra och tanniner trots uppenbar ålder. Hoppade på @Deppodis gissning om Nebbiolo från -85. 89p
    1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva
  2. Tät färg. Ganska sluten, men med en del jordgubb och funk. Stram, rigorös struktur. Var initialt helt lost på distrikt och druva men när någon nämnde Bordeaux kändes det rimligt. Eftersom inga direkta markörer för varken Cabernet eller Merlot fanns där så säger vi väl nån mix av ganska 50/50?. 90p
    2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano
    Spännande, helt klart den Barbera jag druckit som haft mest pondus.
  3. Något transparent, mörkt röd. Jordgubbssylt, grappa och blommor, låter som att de första två kunde komma från Grenache och det sista från Syrah, vilket kanske placerar oss i Södra Rhône (som jag har 0 koll på)? Inga uppenbara mognadstecken, säg 2010. 90p
    2000 Ridge Geyserville
    Just det - Zinfandel kan bli ganska blommig den också.
Bra viner, Barolon roligast om än inte bäst.

Röd flight 2:
  1. Mörk, tät. Skitig doft med jordgubb, hallon och grön paprika. Stram, tillknäppt, känns ung och lite intetsägande idag. Gissar på Cabernet Sauvignon, säg 2010? 87p
    2005 Château Clauzet
  2. Något transparent. Tjära, asfalt, och cykelslang över mörk frukt. Lite gräddkola i avslutet. Noll koll på vad detta kunde tänkas vara, men när @Vino fino konstaterade att mina intryck lät som en skolboksbeskrivning av tysk Spätburgunder föll bitarna på plats. Säg en -05a. Inte riktigt min kopp med te, men jag ser ut att ha satt 90p på den.
    2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken
  3. Transparent röd. Grädde, lingon, tjära. Trevlig struktur, salt/saft (oklart vilket pga risig handstil). Bourgogne känns rimligt, och eftersom jag gillar det finns förmodligen en del ålder, -00 eller -05 kanske. 90p
    2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge
  4. "Björnbär, hallon, frukt?" Tunn och stram på ett trevligt sätt. Har initialt gissat på Kalifornien -10 men strök det och gick till Sangiovese, Italien -05 istället.
    2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo
Söt flight:
  1. Orangerosa. Oxidativ, nötig, grädde, får mig att tänka på tokaj. Lite druvsprit i avslutet, så fortifierat. Smarrigt! Ingen aning om druva eller distrikt. Ålder: En hel del.
    1965 Riveyrac Rivesaltes
  2. (Mitt vin.) Orangerosa, kusligt likt vinet ovan. Många former av söta röda bär, främst jordgubbar, och lite gräddig känsla. Gott, men hade gärna fått ha lite mer syra och jag saknade den gröna tonen detta vin haft tidigare gånger jag provat det.
    2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series
Tack @Innertällmo Bryggeri för en mycket lyckad tillställning, ser fram emot nästa tillställning!
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Det får bli Syrah idag med. 2011 i Rhone har ju diskuterats här på forumet nyligen så jag tänkte prova en 2011 Côte-Rôtie Les Triotes Garon. Hade jag fått detta blint så hade jag kanske gissat på en Pinot från Nya Zeeland. Den lite råare karaktären i doften kan ju finnas hos både Pinot och Syrah och samtidigt som smaken är något stram med bra syror så har den lite av nya världens frukt som gör den väldigt tillgänglig. Hur som helst väldigt god och med tanke på diskussionen som varit: Inget grönt.
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 7201
Det får bli Syrah idag med. 2011 i Rhone har ju diskuterats här på forumet nyligen så jag tänkte prova en 2011 Côte-Rôtie Les Triotes Garon. Hade jag fått detta blint så hade jag kanske gissat på en Pinot från Nya Zeeland. Den lite råare karaktären i doften kan ju finnas hos både Pinot och Syrah och samtidigt som smaken är något stram med bra syror så har den lite av nya världens frukt som gör den väldigt tillgänglig. Hur som helst väldigt god och med tanke på diskussionen som varit: Inget grönt.
Intressant. Jag har en flaska av detta bara, minns att jag smakade när det var nysläppt och gillade då väldigt mycket. Har det mycket liv kvar?
 

LeChat

Medlem
Intressant. Jag har en flaska av detta bara, minns att jag smakade när det var nysläppt och gillade då väldigt mycket. Har det mycket liv kvar?

Jag har tre stycken kvar och tänker vänta ett par år innan jag plockar nästa flaska och förmodligen är alla uppdruckna runt 2021. Har i och för sig bara provat Delas cote rotie seigneur de maugiron från 2011 vilken också var bra men generellt tror jag inte att 2011 är några långliggare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helgens tvekamp.

Östra- mot västra stranden, Pomerol mot Pauillac och årgången 2010 mot 2008. Två helt olika vinstilar...

image.jpeg


2010 Château Bourgneuf
Klart mest koncentrerat och generöst. Mycket fat och trycksvärta. Svarta vinbär, plommon, ceder, kaffe och tjära. Ett uns lakrits, stall och kåda. Tydlig hetta i smaken. Fyllig kropp. Hade säkerligen gissat på en bordeaux blint, men en väldigt modern och aningen fruktmättad sådan. Mycket gott, men alkoholen stör en aning (är inte särskilt känslig ens) och balansen kunde varit bättre. Oklanderlig längd och intensitet. Ung idag. Kan tänka mig att det kommer att växa till sig väsentligt och att frukten och alkoholen integreras mer.

2008 Château Gaudin
Stram, lite tjurig och väldigt slank med en hel del mognadstoner. Massor av stall (sköna drag av utedass och osande skit) och tämligen sval frukt. Blåbärsris, svarta vinbär och lite körsbärskärna. Jordig och komplex med cigarrlåda, kafferost, tegeldamm och ceder. Får mycket Loire-känsla här, typ en bättre och lite kraftigare Chinon. Medelfylligt i munnen med aningen låg intensitet men med väldigt bra syra och tanninbett. Saknar lite tryck, men det känns ändå riktigt bra och klassiskt i sitt uttryck. Klart mer drickmogen, men samtidigt tyder stramheten på att det nog har ett tag kvar till peak om nu frukten håller vill säga.

Summeringen lyder:

Till mat (kossa) med klassiska tillbehör så tar Pauillac hem matchen med råge. Utan mat så gillar jag Pomerol aningen mer. Efter många tankar fram och tillbaka så landar jag i 89p+ för 10:an och 90p för 08:an. Båda är värda att inhandlas, men jag tycker nog att 08:an känns lite roligare även om man får lägga på en hunka för en extra pinne.
 

kayaker

Cyklist
Helgens tvekamp.

Östra- mot västra stranden, Pomerol mot Pauillac och årgången 2008 mot 2010. Två helt olika vinstilar...

Visa bifogad bild 7202

2010 Château Bourgneuf
Klart mest koncentrerat och generöst. Mycket fat och trycksvärta. Svarta vinbär, plommon, ceder, kaffe och tjära. Ett uns lakrits, stall och kåda. Tydlig hetta i smaken. Fyllig kropp. Hade säkerligen gissat Bordeaux blint, men en väldigt modern och aningen fruktmättad sådan. Mycket gott, men alkoholen stör en aning (är inte särskilt känslig ens) och balansen kunde varit bättre. Oklanderlig längd och intensitet. Ung idag. Kan tänka mig att det kommer att växa till sig väsentligt och att frukten och alkoholen integreras mer.

2008 Château Gaudin
Stram, lite tjurig och väldigt slank med en hel del mognadstoner. Massor av stall (sköna drag av utedass och osande skit) och tämligen sval frukt. Blåbärsris, svarta vinbär och lite körsbärskärna. Jordig och komplex med cigarrlåda, kafferost, tegeldamm och ceder. Får mycket Loire-känsla här, typ en bättre och lite kraftigare Chinon. Medelfylligt i munnen med aningen låg intensitet men med väldigt bra syra och tanninbett. Saknar lite tryck, men det känns ändå riktigt bra och klassiskt i sitt uttryck. Klart mer drickmogen, men samtidigt tyder stramheten på att det nog har ett tag kvar till peak om frukten håller.

Summeringen lyder:

Till mat (kossa) med klassiska tillbehör så tar Pauillac hem matchen med råge. Utan mat så gillar jag Pomerol aningen bättre. Efter många tankar fram och tillbaka så landar jag i 89p för 08:an och 90p för 10:an. Båda är värda att inhandlas, men jag tycker nog att 08:an känns lite roligare även om man får lägga på en hunka för en extra pinne.
Nu blev jag lite förvirrad. Château Bourgneuf 2010 är ju billigare än Château Gaudin 2008.
 

Håkan

Medlem
Helgens tvekamp.

Östra- mot västra stranden, Pomerol mot Pauillac och årgången 2010 mot 2008. Två helt olika vinstilar...
Intressant, Bourgneuf måste helt bytt vinstil, jag har följt 98orna länge och det har alltid varit old school Bordeaux, Parker skrev väl ironiskt 1800-talsvinmakning. Synd att den blivit moderniserad, tyvärr inga 98or kvar att jämföra med.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant, Bourgneuf måste helt bytt vinstil, jag har följt 98orna länge och det har alltid varit old school Bordeaux, Parker skrev väl ironiskt 1800-talsvinmakning. Synd att den blivit moderniserad, tyvärr inga 98or kvar att jämföra med.
Har också den minnesbilden från tidigare årgångar jag provat vill jag minnas. Kanske upplevdes 10:an extra bombastisk i den strama konkurrensen?
 
Toppen