Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Berätta något mer. Är det oxiderat eller ouillé, hur gott är det osv? Alltid intresserad av Jura!
Ouillé, fast inte helt utan oxidation (lite lagom med naturvins-vibbar). Generös doft med en hel del mogen citrus, lite smörig jästighet och gula äpplen. Lite spritz initialt, men gick ganska lätt och skaka bort. Riktigt bra syra, hyfsad generös kropp och bra med intensitet. Framförallt väldigt bra för 11€!
 

grappa

Medlem
Första testet av Chasse-Spleen årgång 2009.
Mörkröd nyans men antydan till tegel. Stor doft av plommon, antydan av vanilj, ceder, stall, och senare kommer även vinbär med i bilden. Smak av vinbär, vanilj, antydan av fatbeska. Bra tanniner utan att överdriva. Ett väldigt trevligt vin av bra kvalitet men inga stående ovationer. Ingen klockren Bdx även om indikatorerna finns där. Kan drickas nu men klarar nog några år till i källaren också. 88p
20160513_205911[1].jpg
 

Pontus

Medlem
2011 Delas Freres Hermitage Marquise de la Tourette Blanc. Egentligen ska det ju ligga i många år till, men när nyfikenheten tar över så... Slutet i doften till en början, men med lite luft och temperatur öppnar det sig efterhand med toner av citrus, mandlar och våta stenar. Smaken är frisk och elegant (absolut ingen fruktbomb!) och domineras av persika, päron och örter. Syran är relativt låg som i många andra vita viner från Rhone, och faten är väl integrerade. Min bästa gissning blir att låta vinet ligga i minst fem år till. På återseende! 91p++.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
flight 1 0513.jpg

Flight 1:
1995 Chanoine Champagne (0 röster)
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (3 röster)
2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay (bluffvin från @Deppodi) (0 röster)

flight2 0513.jpg

Flight 2:
1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (5 röster)
2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano (1 röst)
2000 Ridge Geyserville (0 röster)

flight 3 0513.jpg

Flight 3:
2005 Château Clauzet (1 röst)
2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken (3 röster)
2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge (2 röster)
2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo (0 röster)

flight 4 0513.jpg

Flight 4
1965 Riveyrac Rivesaltes (6 röster)
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series (0 röster)

För många flightsegrare och för få deltagare för att kunna utse en klar WOTN - mycket bra viner rakt igenom. Jag får dock konstatera att sött inte är min grej: den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Visa bifogad bild 7118
Flight 1:
1995 Chanoine Champagne (0 röster)
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (3 röster)
2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay (bluffvin från @Deppodi) (0 röster)

Visa bifogad bild 7119
Flight 2:
1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (5 röster)
2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano (1 röst)
2000 Ridge Geyserville (0 röster)

Visa bifogad bild 7120

Flight 3:
2005 Château Clauzet (1 röst)
2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken (3 röster)
2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge (2 röster)
2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo (0 röster)

Visa bifogad bild 7121
Flight 4
1965 Riveyrac Rivesaltes (6 röster)
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series (0 röster)

För många flightsegrare och för få deltagare för att kunna utse en klar WOTN - mycket bra viner rakt igenom. Jag får dock konstatera att sött inte är min grej: den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.

Vad sa frugan när hon kom hem då? Hittade hon någon favorit?

Nästa gång måste vi ta med sockerdricka och ställa ditt påstående mot ett Icewine!
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2008 Grand Puy Ducasse är idag ett klart bättre vin än när jag drack det senast för 2-3 år sedan. Tanninstrukturen var då rätt slapp och behövde inte lagras längre för den sakens skull men smaken var intetsägande och saknade komplexitet. Nosen var dock bra vill jag minnas.
Men idag, några år senare så hittar man dessutom även de typiska Bordeauxtonerna i smaken, som börjat visa sig med en begynnande mognad av mörk frukt och läder.
 

Vino fino

Medlem
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Mina noter:

Sektion 1
1. Moget utseende, djupt guldfärgat. Brödig, varm ton, rätt söt frukt också, trevlig. Moget eller från ett varmt ställe? Pigg mousse, piggare än utseendet, utpräglad frukt, lite klen syra och lite kort. Gissar champagneblandning från Nya Världen (Jansz?), 2005. 89p
2
. Lite kattpiss, vinbärsbuskar, men även mycket ek och väldigt godisfruktig. Var inne på vit Bdx först pga eken, men kände inte igen den där fruktigheten, tutti-frutti, godis. Pepprigt slut. Amerikansk Fume Blanc eller Sauvignon Gris eller… Pinot Gris nämndes, kan det också vara, ganska låg syra och kryddighet…vitpepparn får mig att tänka på Grüner Veltliner…blir inte klok på detta. 88p
3
. Mycket ek, gul frukt, lite volatila estrar, lite oxidation. Här tror jag vit Rioja men ändrar mig efter det första smakprovet. Oxidation i gomen, bra ös, det finns en lite biologisk bakgrundston av yoghurt eller halvsur mjölk, långt kvalitetsslut med ordentligt med ek och en jästig nötighet. Jag var övertygad om att detta hade legat under flor men att det inte var en Sherry, således gissade jag på Jura. Gott, men surmjölken blev lite för framträdande senare. Har Lopez Heredia börjat snåla med svavlet? Hoppas inte det. 92p (första glaset).
4. Melon och gråpäron, ek. Chardonnay? Tycker smaken är annorlunda, väldigt fruktig, lite klen syra. Svårt att komma fram till “rätt” slutsatser, efter lite diskussioner trodde nog de flesta (mig inklusive) att detta var SB med lite ålder och ek. 87p

Sektion 2
1. Tjära, tjärad sisal, en hel del kompost, röd frukt, gammal ek. Kändes rätt mycket Nebbiolo och med tanke på värdens preferenser gissade jag italiensk Nebbiolo 1975. 90+, detta behöver ordentlig vädring.
2. Misstänkte att detta var mitt vin, en hel del Bdx-aromer med lite gröna toner också, ceder. Gissade Bdx 2005 och blev kapitalt överraskad när etiketten avslöjades. 90p, fortfarande för ungt.
3. @thunberg var på mig i pausen och sa att man alltid ska ta första gissning på blindprovning, vilket är helt sant, och färgen och trädgårdshallonen kändes solklart som Kalifornien och jag började på Zin... men gissade sedan på Cab eller Syrah, Napa, 2005. 88p, lite för syltigt för mig.

Sektion 3
1. Mitt vin, och det märktes hyfsat tydligt eftersom det nu bara fanns fyra kvar att välja på. Har börjat öppna sig men fortfarande för ungt. En bra Cru Bourgeois från en utmärkt årgång, glad att jag köpte en låda för en i sammanhanget spottstyver. 90p
2
. Spritsigt, lite ofokuserat till en början, hade en del flyktiga Bio-toner, vilket ledde in mig på Loire, men sen kändes det rätt mycket Pinot. Gissade Oregon, 2010. 88p
3
. För mig var detta en solklar Bourgogne och mitt WOTN. Bra frukt men perfekt balans, börjar visa sekundäraromer, en varm men inte stekhet årgång, alltså gissade jag 2005. Inget skrikigt vin utan extremt attraktivt i sin jämnvikt. Såna här viner görs bara i Bourgogne. Tyvärr för alla tronpretendenter, så här ser ett helt balanserat vin ut och ni har en bit kvar. 92p
4
. Lite målarlåda, lite björnklister, lite smutsigt, ganska stängt, rätt ljus färg. Är ingen kung på Italien men det kändes som Nebbiolo. Helt ute och cyklade på årgång, 1995, trodde att det var ett äldre vin i tunnelfas. 87p

Sektion 4
1. Mitt vin, märktes omedelbart. Tyckte det var i ganska fin form, komplext, kontrollerat (inga flyktiga estrar), korrekt, långt. Kul att dricka en ovanlig variant av Rivesaltes. 92p
2
. Exakt samma röda färg som mitt vin. Virrigt resonerande nu från mitt håll... Väldigt mycket jordgubb och grädde. Först tänkte jag tyskt BA eller Eiswein, sen var det så mycket restsocker att jag funderade på varmare klimat (sydafrikansk söt riesling?), sen sa @gece att det var ett endruvesvin och då började fundera på Rivesaltes också (kan det vara en yngre variant av mitt vin?). Gav upp helt när det avslöjades att druvan var blå… Hade behövt högre syra för att balansera restsockret. 88p.

Som alltid väldigt trevligt chez @Innertällmo Bryggeri. Vinerna kommer och går, men denna grupp torde vara Sveriges mest humoristiska vinprovargäng, ett antal riktiga komiker på plats och man skrattar varannat andetag.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Som alltid väldigt trevligt chez @Innertällmo Bryggeri. Vinerna kommer och går, men denna grupp torde vara Sveriges mest humoristiska vinprovargäng, ett antal riktiga komiker på plats och man skrattar varannat andetag.

Jag är som sagt en av forumets rookies, men jäklar va jag kommer hem med mycket kunskap och glädje efter dessa provningar! Tack igen för kvällen och för att jag får vara med. :)
 
image.jpeg


2013 Old Vine Grenache Sceales Vineyard, Wind Gap.
Färgen är matt rubinröd och det finns en hel del fällning längst ner Stram elegant tidigt skördad kallklimatsgrenache vilket inte visar sig vara något för nybörjare skulle jag nog säga men med tillägget att jag stundom känner att det är så pass ogint tänk Helmut Lang och ångade grönsaker till middag i en helt vitmålad restaurang där ingen pratar att jag måste kippa efter andan och frågar mig själv ska inte vin vara hedonistiskt och transcendentalt Lakritste och frusna blåbär från norr och mycket stramt i munnen så strävt på gaddarna att den lilla tandläkaren i bakhuvudet tittar fram och skriker sluta sluta sluta som berättaren i musikalen kåldolmar och kalsipper när alla de stora barnen kastar sten på kazatanovich Men sen efter flera timmar tittar litet blodig biff och solsken fram det finns frukt detta är inte en oläsbar postmodern text som typ to the lighthouse eller Virgilius död ganska mycket utan mening eller i alla fall utan njutning kanske ska det ändå få sig nästan åttioåtta poäng för att det är så kompromisslöst och modernt och för att jag diggar pax mahle och kanske borde man spara detta i några år men det kommer jag aldrig att få veta eftersom detta är min enda flaska snart väntar Melodifestivalen jag sätter mig i infomediasoffan och väntar på skådespelet men i handen har jag ett stort glas med härligt svårdrucken kompromisslöshet och i mina öronsnäckor Kraftwerks Tour de France på nästan smärtsamt hög volym och Melodifestivalens förövningar tonar sakta bort och ter sig alltmer avlägsen men ska vin verkligen vara så här alienerande undrar jag och funderar över den där poängen ett varv till.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag är som sagt en av forumets rookies, men jäklar va jag kommer hem med mycket kunskap och glädje efter dessa provningar! Tack igen för kvällen och för att jag får vara med. :)
Instämmer på alla ovanstånde skribenter, det var jäkligt kul igår! Ser fram emot framtida tillställningar med er alla :)
 

grappa

Medlem
Stationsprovning med Munskänkarna igår. Jag tog med
20160514_182833[1].jpg

tack för tips @Mattias S .
Helt ny druva för mig Sauvignon Gris. Tydligen vanlig i Bdx fram till vinlusen slog till men kommer tillbaka som komplement till Sauvignon Blanc. Chilensk producent i detta fallet.
Gyllengul färg. Stor komplex doft med många Sauvignon Blanc indikatorer; svarta vinbär, fläder, tropisk frukt, sparris, lite vanilj och en kryddighet. Smaken rundare, lite fetare än SB och lägre syra. Blint hade jag gissat SB men ekad snarare än från Nya Zeeland. 87 p
Blandat mottagande några höjde det till skyarna, andra dissade totalt. Helt klart ett kul vin och om man gillar SB bör man nog prova.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ost är så jäkla gott! Bullade upp med lite extra trevliga varianter igår redan till lunch. Körde lite elegant SB från Loire (2010 Château de Tracy Pouilly-Fumé – 88p) och en av de mest prisvärda sauternesviner som finns att hitta till godsakerna (2010 Castelnau de Suduiraut – 90p). Mycket mögelost av olika varianter blev det och jag har dessutom hittat en ny favorit: Castelmagno. Magisk, mogen och läckert jordig grön/blåmögelost med löjligt kryddig eftersmak och mängder av intensiv smak (ser mer ut som en vällagrad hårdost men det är det inte). Passade både till sött och torrt. Köp, bara köp om ni stöter på den!

När man sedan kompletterar detta med lite läcker Rove (vitmögel av get, perfekt till sauvignon blanc) och en av de bästa Roquefort man kan hitta (Le Vieux Berger), så är det utan tvekan dags att gå upp i brygga. En lunch för gudar!

image.jpeg

image.jpeg


När det sedan vankades kväll så togs kossan fram. Entretcôte är ju alltid gott och denna gång så blev det lite läcker traddo-Rioja som fick hjälpa till att mjuka upp proteinerna.

2006 Bodegas Muga Rioja Gran Reserva Prado Enea
Ja, vad skall man säga. Mycket traditionella markörer med vanilj, höstlöv, dill, rökigt te, soja och lite kryddor och tjära. Torkad frukt, plommon och lite svarta vinbär på toppen. Kraftigt med mycket struktur och fokus samt ett fullständigt snustorrt avslut. Kvaliteten märks tydligt i munnen. Det är tjurigt och svårflörtat med många år kvar innan det peakar. Hur gott som helst redan nu, speciellt till en bit kött. Jag gillar det mycket – det är helt enkelt underbart! Nöjer mig ändå med 92 spadar med potential för mer i framtiden.

image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2014 Birichino Malvasia Bianca
Fulsnygg etikett och ett märkligt vin. Komplext utan tvekan. Det är så mycket olika fruktnyanser och blommor att det blir fånigt att rada upp dem i en smaknot som rör ett ganska tråkigt vin i slutändan. Primärt osar det av persika, honungsmelon, litchi och maskros som med tiden drar mer åt sötaktig apelsin med en liten knorr av jästa päron och ros. Alkoholen känns lite för mycket i munnen. Syran är runt medel och smaken är heltorr till skillnad mot aromen, men helheten känns tunn med ganska torftig intensitet och längd. 84p

Nä, det här var inte så roligt, @Håkan. Lägg till det i din statistik rörande min smak. ;)
 

Larseman

Medlem
Firar födelsedag lite i förskott (egentligen på onsdag) och jag får välja vin. Länge sedan det blev Nebbiolo så jag tar chansen;

WP_20160516_001.jpg


Blev förtjust i det här vinet vid ett besök på restaurang Bockholmen i Bergshamra strax norr om Stockholm. Köpte två flaskor och drack den första för ett år sedan ungefär. Tyvärr en besvikelse då, inte alls vad jag mindes.
Idag däremot rockade den fett! Som tidigare massor med nypon, rosor, skogshallon, röda vinbär och lite julkryddor, men också lite begynnande mognad med mossa och svamp. Fina, välpolerade tanniner som biter ifrån lite lagom och matchar hämt-maten från Hellbergs Fågel och Vilt alldeles utmärkt. Denna gång serverades rådjursbiffar med potatispure, gräddsås, lingon och pressgurka. Mat för gudar, enkelt men tusan så gott.
 
Toppen