Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vininfo.nu

Medlem
Visa bifogad bild 7153
Visa bifogad bild 7154

2014 La Traviesa Sin Burbujas
Läs allt om vinet här. Kul vin måste jag säga, klart roligare än ishockeymatchen mot Ryssland där vi blev totalt utspelade dessvärre. Vi var inte ens nära, tyvärr. :(

Lite lagom med naturvinskänsla. Jag menar, rent visuellt så påminner det mer om apelsinsaft än vin. Inte överdrivet smutsigt i aromen, men lite svettig ost vill jag nog få in i ekvationen i brist på vokabulär att beskriva den funkiga inramningen. I övrigt bjuds det på röda mjöliga äpplen, passionsfrukt, våt sten samt lite sköna finotoner med bröd, jäst och mandel. Komplext och delikat – tveklöst! Torrt och härligt syrligt med duglig intensitet. Lite skön skalbitterhet och tanninstruktur tycker jag mig känna. Lite lätt spritsigt, men jag hade nog förväntat mig mer med tanke på att det har fått en andra jäsning i flaskan och ursprungligen var tänkt att bli ett mousserande vin.

Jag är glad för att jag har en flaska till. 88 poäng får jag åtminstone dela ut här. :)

Barranco Oscuro La Traviesa Sin Burbujas 2014.
Även jag drack en flaska igår med och här är min analys...

Tja, jag har nästintill aldrig imponerats av naturvin och det sker inte heller denna gång. Inte för att drycken inte är god, men speciellt "vinös" är den inte. Mer must och cider än vin, och det gäller såväl utseende som arom och smak. Äpple, äpplemust, lite citrus, lemoncurd kanske och uns honung. Lite beska, bra syra och viss sötma. Och det är gott! Färgen och utseendet påminner om ofiltrerad äpplemust och lycheefruktkött. Men vad smakar druvan vigiriega? Vet nog fortfarande inte, då vinet nog smakar mer av hur det gjort än av någon primär druvkaraktäristik…
 

matage

Medlem
Fast på Radisson i Espoo i veckan och tänkte få ett glas vin till maten... Utbudet var väl inte strålande men det skulle bli värre.

På grund av uppdatering av vinlistan (fem poster av rött resp vitt) erbjöds bara Arrogant Frog Merlot och Wanted Zinfandel på glas av de röda... och det gick inte ens för sig att få ett glas av Aussie-Shirazen på glas då den bara såldes på flaska..

Så igår drack vi... en Lapin Kulta - under tystnad, bitterhet och protest :/
 

Wintermute

Medlem
I lördags drack jag 2009 A. Rafanelli Zinfandel - Dry Creek Valley Sonoma County. God, fruktdriven, kraftig och lite eldig. På lördagen fanns det angenäma toner av viol i näsan. Ganska mycket katrinplommon. Lite kryddighet som av kryddpeppar eller kryddnejlika. Lång smak. Känns angeläget att fylla på med premium-Zinfandel...
*ber om ursäkt för mina torftiga beskrivningar... når inte riktigt samma poetiska höjder som de bästa här...*
 

matage

Medlem
Var öllistan också under uppdatering? ;)
Det verkar inte bättre.... hade redan testat deras överprisade finska steam beer och finska american ale... så jag gav upp allt hopp... tre dagar kvar och jag tilbringar varje paus på kursen med att surfa cellartracker och fundera på vad jag ska äta och korka upp när jag kommer hem ;)
 

Jos

Medlem
För egen del så har jag aldrig haft problem att hålla isär just CF och syrah, men årgång 2011 av Graillot minns jag som väldigt grön, lite som CF från Loire kan vara. Har dock många andra, mer udda förväxlingar på min luta.

Kan dock tänka mig att paprika (det heter ju trots allt bell pepper på engelska) och peppar kan ha vissa likheter möjligen...
Yupp, akta dig för 2011 i de regionerna
 

mmh

Medlem
Det verkar inte bättre.... hade redan testat deras överprisade finska steam beer och finska american ale... så jag gav upp allt hopp... tre dagar kvar och jag tilbringar varje paus på kursen med att surfa cellartracker och fundera på vad jag ska äta och korka upp när jag kommer hem ;)
Varför hoppar du inte på första bästa buss in till Helsingfors?
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2014 Julie Balagny Fleurie Chavot
Superläcker bojo! Drack den på hemvägen på vinbaren Bar Centro i Göteborg efter lite eftermiddagsprovning med skumpafokus. Mängder av sval röd frukt med lingon, hallonbuske, jord, gröna örter, violer och blåbärsris. Lite skönt stallig som en liten bonus. Syrlig, slank och fräsch samt fullkomligt underbart charmig i munnen. Om Bourgogne och Loire skulle skaffa barn så hade mest troligt bastarden smakat precis så här. Gillar det mycket! 89p
 

matage

Medlem
Varför hoppar du inte på första bästa buss in till Helsingfors?
Det vore trivsamt men det är långa kursdagar på kontoret (med en kinesisk lärare med stark brytning) och sen en del "vanligt jobb" på hotellrummet på kvällarna så middagspausen är ganska kort.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I lördags drack jag 2009 A. Rafanelli Zinfandel - Dry Creek Valley Sonoma County. God, fruktdriven, kraftig och lite eldig. På lördagen fanns det angenäma toner av viol i näsan. Ganska mycket katrinplommon. Lite kryddighet som av kryddpeppar eller kryddnejlika. Lång smak. Känns angeläget att fylla på med premium-Zinfandel...
*ber om ursäkt för mina torftiga beskrivningar... når inte riktigt samma poetiska höjder som de bästa här...*

Det viktigaste är inte hur du formulerar dig, utan att du faktiskt vågar formulera dig.
Som allt, övning ger färdighet.
Om någon på forumet inte uppskattar sättet som du skriver på så kommer det (förhoppningsvis) inte påpekas. Jag upplever ofta att vi har en god stämning, och att man kanske läser lite mellan raderna om man känner att alla inlägg inte attraherar än själv.

Jag tycker fortfarande, efter två år, att det är svårt att beskriva vin! Men någorlunda bättre har jag väl ändå blivit.
Låter som ett trevligt vin. Jag kan sakna dina poäng, men du kanske inte känner dig bekväm med det? och i så fall var det inget. Men för mig är det en bra indikation på om viner är köpvärda eller inte.
 

Wintermute

Medlem
Det viktigaste är inte hur du formulerar dig, utan att du faktiskt vågar formulera dig.
Som allt, övning ger färdighet.
Om någon på forumet inte uppskattar sättet som du skriver på så kommer det (förhoppningsvis) inte påpekas. Jag upplever ofta att vi har en god stämning, och att man kanske läser lite mellan raderna om man känner att alla inlägg inte attraherar än själv.

Jag tycker fortfarande, efter två år, att det är svårt att beskriva vin! Men någorlunda bättre har jag väl ändå blivit.
Låter som ett trevligt vin. Jag kan sakna dina poäng, men du kanske inte känner dig bekväm med det? och i så fall var det inget. Men för mig är det en bra indikation på om viner är köpvärda eller inte.
Jag skulle nog tro att det landar någonstans strax över 85. Det vore intressant att jämföra med t ex Seghesio som jag minns som ett snäpp bättre.
 

Pontus

Medlem
Yupp, akta dig för 2011 i de regionerna
Nja. Efter att ha provat runt ordentligt är jag beredd att påstå att det inte stämmer i de flesta fallen. 2011 har levererat stabilt för mig, särskilt de vita vinerna. Det är i så fall röda viner av årgång 2011 från södra Rhone man kanske ska hissa varningsflagg för, särskilt i jämförelse med 2010.
 

Jos

Medlem
Nja. Efter att ha provat runt ordentligt är jag beredd att påstå att det inte stämmer i de flesta fallen. 2011 har levererat stabilt för mig, särskilt de vita vinerna. Det är i så fall röda viner av årgång 2011 från södra Rhone man kanske ska hissa varningsflagg för, särskilt i jämförelse med 2010.
Smaken är som baken... För vissa är Bourgogne(och till viss del längre söderut ner till Nord-Rhone) på tok för grönt och oskönt men för vissa uppenbarligen inte alls.
 

Pontus

Medlem
Smaken är som baken... För vissa är Bourgogne(och till viss del längre söderut ner till Nord-Rhone) på tok för grönt och oskönt men för vissa uppenbarligen inte alls.
Det är naturligtvis en smaksak, men att det ska vara för "på tok för grönt" gäller i nog mest i undantagsfall för 2011. Undantag finns för de som har svalare lägen och/eller har skördat (för) tidigt. Graillot är ju superdupergrön vissa årgångar, t ex 2004 och 2011, vilket jag själv är fullständigt allergisk mot. Jag har (hittills) inte hittat en enda "grön" 2011:a från Hermitage, Cote Rotie eller Cornas heller för den delen. Vilka viner är det som enligt dig inte levererat?
 

Vino fino

Medlem
Som av en slump (apropå @Mattias S not nyss) testades idag tre nyligen lanserade svarta Pinååer. Först nakna, sedan till lasagne, vilket förutsägbart nog visade sig vara helt kasst trots vinmakarnas försäkran på etiketten om “perfekt till pasta” och andra hallucinationer. Blev tvungen att rycka upp en sur tomatbuske till italienare och då blev det helt plötsligt harmoni. Hursomhelst.

Paul Cluver Estate 2013: ordentligt med ek men väl integrerad sådan, lagom rökig (typ som Ch. Talbot), matig i stilen, bra balans, inga hårda kanter. Fin balans, attraktivt, allting lirar. 90p
Au Bon Climat Sta Barbara 2014: mer jordgubbsland, mer citrusskal, mer ös, men en hel del skalbeska som jag tycker blir jobbig i kombinationen med alkohol. 87p
Cloudy Bay PN 2014
: undantaget de första åren tycker jag på senare tid (typ de senaste 20 åren) generellt bättre om LMVH:s äventyr i västra Australien än denna uppenbarelse men det är typiska Kiwi-toner av hallon, körsbär, återigen hög skalbeska om än något mer harmoniskt än jänkaren. 89p

Funderade en hel del över syrauppsättningen i vinerna medan jag provade och blev ännu mer tvungen att kolla efter Mattias upplevelse av högt restsocker i Paul Cluver. Hittade inget faktablad för ABC men Cloudy Bay rapporterar 3.63 i pH och 2.0 i RS mot sydafrikanens 3.59/2.5. Bägge inom ramarna men bekräftar lite misstanken om skalbeska, för mig.

IMG_0383.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderade en hel del över syrauppsättningen i vinerna medan jag provade och blev ännu mer tvungen att kolla efter Mattias upplevelse av högt restsocker i Paul Cluver. Hittade inget faktablad för ABC men Cloudy Bay rapporterar 3.63 i pH och 2.0 i RS mot sydafrikanens 3.59/2.5. Bägge inom ramarna men bekräftar lite misstanken om skalbeska, för mig.

Visa bifogad bild 7174
Jag har väl inte antytt något om restsocker eller ens sötma, nu drömmer du väl ändå? ;)

2013 Paul Cluver Pinot Noir
Snyggt, slankt och komplext med mycket funk samt rimlig intensitet och tryck i frukten. Funderade ett tag på om jag hade ett hipstervin gjort på grenache i glaset, typ från Madrid eller Langeudoc, men smaken är helt enkelt för slank för det även om sval grenache kan ha en väldigt slank framtoning i vissa fall. Mogna hallon, björnbär och jordgubbar samt en hel del kött, lagerblad och krutrökiga fat. Sandelträ möjligen...men visst tusan känns det sydafrikanskt...pinotbaserat utan tvekan. Lite smutsigt hav och solbrända musslor i bakgrunden. Inget stort vin givetvis, men för 150 pistoler så är det ett kap (en tvåhunka blint). Ganska bra gissat av mig faktiskt *klappar mig själv lite osvenskt på axeln*. 88p
 

Peder

Medlem
Idag dricker jag en helt otrolig Chardonnay från den biodynamiska vinmakaren Alex Koppitsch. Vinet av årgång 2014 växer så trångt så att inte ens traktorn kommer in mellan stockarna. Vinet är såklart ofiltererat och spontanjäst och med minimalt svavel. Även om jag själv aldrig beställt vin på nätet :) så kan man tydligen beställa viner direkt från http://alex-koppitsch.at/de/ genom mailkontakt då man inte har någon webshop, men dessvärre är denna Chardonnay slutsålt enligt deras hemsida.



Alex Koppitsch Chardonnay.jpg
Alex Koppitsch Baksida.jpg
 
Toppen