Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Har också den minnesbilden från tidigare årgångar jag provat vill jag minnas. Kanske upplevdes 10:an extra bombastisk i den strama konkurrensen?
Jag tror att det är precis som du säger. Gaudin är föredömligt slank för oss som gillar traditionell Pauillac (även 09'an och 10'an höll sig inom 13%, kors i Råbert-taket) och i ett svalt år ännu mer så. Bourgneuf fetare. Sen skulle väl bägge behöva några år till, framförallt den senare. 10'orna är lite bångstyriga just nu, sitter inte riktigt ihop, befinner sig i trotsåldern. Enligt mina erfarenheter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men visst är det väl högra resp. vänstra stranden (sett i flodens riktning) man pratar om i vanliga fall, även om det för en flod som rinner norrut faktiskt stämmer med östra och västra också :rolleyes:
För min del så har det alltid handlat om öst och väst när det gäller bdx, men höger och vänster funkar bra det också (engelskans left- and right bank t ex). Så länge jag slipper att använda "styrbord" och "babord" så är jag nöjd, för det blir lite konstigt. ;)
 

Vino fino

Medlem
Men visst är det väl högra resp. vänstra stranden (sett i flodens riktning) man pratar om i vanliga fall, även om det för en flod som rinner norrut faktiskt stämmer med östra och västra också :rolleyes:
Göteborgarna har sitt sätt att se på sina älvar, vi och fransmännen och resten av världen har ett annat... ;)

Yves-Saint-Laurent-Rive-Gauche-Banner.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Göteborgarna har sitt sätt att se på sina älvar, vi och fransmännen och resten av världen har ett annat... ;)

Visa bifogad bild 7203
Genom Bordeaux-distriktet rinner floderna Garonne och Dordogne, vilka har sitt utlopp i mynningsvikenGironde. Viken Gironde genomkorsar den lägre delen av Bordeaux-distriktet och har gett upphov till de, ibland använda, informella begreppen vänstra respektive högra stranden (efter de engelska uttrycken left bank respektive right bank). Denna indelning har en viss relevans, även om den inte är geografiskt korrekt, då "vänstra stranden" (väster om Gironde och Garonne) respektive "högra stranden" (öster om Gironde och norr om Dordogne) har sina respektive kännetecken och förutsättningar. Mer korrekt är att prata om västra respektive östra Bordeaux.

Skönt att konstatera att den som har uppdaterat den svenska wikipedia rörande Bordeaux är göteborgare! ;)

Andra vettiga göteborgare:

https://auzine.wordpress.com/2013/03/21/1308-bordeaux-ostra-stranden/

http://www.franskavinkompaniet.com/pages.php?op=menus&id=250
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
linclassable montus.jpg

Hade tänkt testa Bourgneuf idag, men den var tyvärr slutsåld (men det kommer tydligen mer). Det fick bli:
2010 Château l'Inclassable: mogen, paprika, plommon, sotad grön sparris, tryffel, lite jordig, kallfruktig, rosblad, olivspad, ingen överdriven ek, timjan, snygg syra, bra balans, imponerande i sin klass
1997 Château Montus: inte helt olik l'Inclassable trots skillnaden i ursprung och ålder, röd och grön paprika, olivspad, massiv syra, försiktig ek, bra tanniner, i början av drickfönstret
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Lite övning med olika stilar och ursprung av chardonnay ikväll. Kände att det var dags att bekanta mig lite mer med Jura och en vit enkel bourgogne fick agera referens.

2014 Fruitiere Vinicole d'Arbois Chardonnay Côtes du Jura Caveau des Jacobins
Wow! Massor av karaktär och rak som en fura i ryggen. Gillar stilen skarpt! Snyggt oxiderat med lite mandlar och nybakat bröd, inte helt olikt en fino till viss del. Bokna gula äpplen, stenmineral och citrus. Hög fin syra och krispigt avslut. 95 spänn känns jäkligt p******t. Troligtvis är det regionstypiskt också, men jag kan Jura för dåligt. Mer än nöjd! 86p

2014 Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles
Va fan, en billig bourgogne som levererar riktigt rimligt! Har utforskat området för dåligt känner jag. Urtypisk stil med snygga nötiga fat som drar åt rostad pinjenöt och krut. Gröna äpplen och citrus primärt. Bra intensitet och hög krispig syra med riktigt bra balans. Läcker skolboksbourgogne! 87p
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Igårkväll körde vi 6 olika Dönnhoff Spätlese från 2005 och 2006. Alla var väldigt goda och förvånansvärt lika, 2005orna något torrare.
Norheimer Kircheck Riesling Spätlese 2005. Ganska stram, mineral, citrus som drar åt apelsin, skaldjur.
Norheimer Dellchen Riesling Spätlese 2005. Något sötare och fylligare med tydliga toner och lite syrligare citrustoner.
Schlossböckelheimer Felsenberg Riesling Spätlese 2006. Fyllig, nästan halvsöt, tydliga honungstoner, något låg syra.
Felsenturmchen Riesling Spätlese 2006. En liten del av Schlossböckelheimer Felsenberg som tydligen har annorlunda terroir. Hur som helst, detta var ett ordentligt steg upp. Bra syra, fokuserad, trevliga mineraltoner. Stram men ändå rätt söt, nästan Auslese.
Niederhäuser Herrmannshöhle Riesling Spätlese 2006. Nästan gräddig, bra syra, bra ballans. Kraftigare än Felsenturmchen men inte lika fokuserad.
Oberhauser Brucke Riesling Spätlese 2006. Sötast, citrustoner åt apelsintoner, nästan pomerans. Oberhauser Brucke är inte min favoritgård men den levererar som den brukar, något låg syra, kraftig och nästan brända toner.
Perfekt provning för en härlig försommarkväll. Jag är väldigt förtjust i Dönnhoffs Spätlese, och de passade riktigt bra till nudlar med räkor, chili och massor av ingefära. Spätlesens syra och sötma neutraliserar hettan.
Drick mer Riesling, gärna med sötma!
 

Larseman

Medlem
2013 Fruitiere Vinicole d'Arbois Chardonnay Côtes du Jura Caveau des Jacobins
Wow! Massor av karaktär och rak som en fura i ryggen. Gillar stilen skarpt! Snyggt oxiderat med lite mandlar och nybakat bröd, inte helt olikt en fino till viss del. Bokna gula äpplen, stenmineral och citrus. Hög fin syra och krispigt avslut. 95 spänn känns jäkligt p******t. Troligtvis är det regionstypiskt också, men jag kan Jura för dåligt. Mer än nöjd! 86p
2010 var lysande, 2011 lite sämre, kul att läsa att 2013 levererar :)
 

grappa

Medlem
Test av Pfalzviner med några kompisar.
20160522_174210[1].jpg
20160522_174202[1].jpg
20160522_174152[1].jpg
20160522_174219[1].jpg


Kompisarna fick prova blint och gissade i alla väderstreck vad gäller geografi. Däremot vad gäller druva kom de tidigt in på rätt spår.
Kassner-Simon Riesling Gross 2013: Ganska typisk Riesling om än med lite låg syra. Härlig doft av mineraler, tropisk frukt och äpplen. Gissningarna gick först mot Riesling och vacklade lite mot Pinot Gris. 87 p
Kissel Sauvignon Blanc Fumé 2015: Tydlig sauvignon blanc med tydliga inslag av fat. Fläder, svarta vinbär, vanilj, lite fatbeska. Ett härligt vin! 88 p Gissades initialt på SB men landade även på Chardonnay.
Kissel Merlot 2012: Ganska mörk i tonen. Härlig doft och smak av röda bär, körsbär, lite vanilj. Populärast före maten men tappade tillsammans med mat. 84 p Träffade rätt på merlot men villade därefter bort sig och landade på Italien och primitivo.
Knipser Merlot CB 2012: Röd med brunton. Betydligt mer återhållsam i doften med lite svarta vinbär, vanilj, aningen cederträ. Smaken lite snipig, vinbär, fatbeska, tobak. Borde kunna läggas undan ett antal år. 89 p. Här gick de bort sig rehjält och gissade på sangiovese och pinot noir. Sämsta betyget före maten men blommade ut till maten.
Det serverades sauerkraut (som gick fantastiskt bra till SB), grillade korvar från Gudmundsgården (gårdsbutik i Halland, besök rekommenderas), rostbiff och två sorters potatissallad (en klar och en med gräddfil).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
hansel 2003 tesch.jpg

vit kväll ikväll:
2002 Walter Hansel Winery Chardonnay: har druckit tidigare och det här vinet går från klarhet till klarhet: honung, bivax, lätt petroleum, vit sparris, mogen ananas, smörigt, bra mineralitet, (över)mogna äpplen, all syra i behåll, hårt fatad, men faten blir inte påträngade, ingen oxidation, fantastiskt vin 93p
2014 Tesch Karthäuser Riesling Trocken: frisk, fräsch, med bra syra, mogen ananas, syrlig mango, aprikos, bara lätt petroleum, bra frukt, riktigt gott, men inte i närheten av Hansel 88p
 

Vino fino

Medlem
Numera omdöpt av år-noll-gänget, à le Pol Pot, vem bryr sig om tvåtusenårig lokal tradition eller referenslitteratur, här har vi från tidigare i historien okända Västra Stranden väl lagrad vit Bdx, 100% SB (faktiskt), tolv år gammal. Ljuvt gul frukt, citronskal, blommor, helt integrerad ek. Väldigt fin frisk frukt, citrus, långt långt slut. Ställdes mot en salviakyckling och en kalifornisk CH och en Melon från Loire och var fullkomligt överlägsen. Briljant vit rive gauche, som det brukar heta, Couhins-Lurton 2004, 92p.

IMG_0389.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Test av Pfalzviner med några kompisar.
Visa bifogad bild 7208 Visa bifogad bild 7211 Visa bifogad bild 7212 Visa bifogad bild 7216

Kompisarna fick prova blint och gissade i alla väderstreck vad gäller geografi. Däremot vad gäller druva kom de tidigt in på rätt spår.
Kassner-Simon Riesling Gross 2013: Ganska typisk Riesling om än med lite låg syra. Härlig doft av mineraler, tropisk frukt och äpplen. Gissningarna gick först mot Riesling och vacklade lite mot Pinot Gris. 87 p
Kissel Sauvignon Blanc Fumé 2015: Tydlig sauvignon blanc med tydliga inslag av fat. Fläder, svarta vinbär, vanilj, lite fatbeska. Ett härligt vin! 88 p Gissades initialt på SB men landade även på Chardonnay.
Kissel Merlot 2012: Ganska mörk i tonen. Härlig doft och smak av röda bär, körsbär, lite vanilj. Populärast före maten men tappade tillsammans med mat. 84 p Träffade rätt på merlot men villade därefter bort sig och landade på Italien och primitivo.
Knipser Merlot CB 2012: Röd med brunton. Betydligt mer återhållsam i doften med lite svarta vinbär, vanilj, aningen cederträ. Smaken lite snipig, vinbär, fatbeska, tobak. Borde kunna läggas undan ett antal år. 89 p. Här gick de bort sig rehjält och gissade på sangiovese och pinot noir. Sämsta betyget före maten men blommade ut till maten.
Det serverades sauerkraut (som gick fantastiskt bra till SB), grillade korvar från Gudmundsgården (gårdsbutik i Halland, besök rekommenderas), rostbiff och två sorters potatissallad (en klar och en med gräddfil).
Mycket kul där. :)
 

jrick

Medlem
2010 var lysande, 2011 lite sämre, kul att läsa att 2013 levererar :)
Jag som dricker mycket vit Jura var mindre imponerad än @Mattias S när jag drack det för ett år sedan. Tyckte det var tunt med Jurakataktär men att det var ett friskt vin utan uppenbara fel. Kanske har det vunnit på ett år i flaska eller så är det lite flaskvariation.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag som dricker mycket vit Jura var mindre imponerad än @Mattias S när jag drack det för ett år sedan. Tyckte det var tunt med Jurakataktär men att det var ett friskt vin utan uppenbara fel. Kanske har det vunnit på ett år i flaska eller så är det lite flaskvariation.
Fördelen/nackdelen med mig som inte har druckit så mycket vin från Jura är att jag bedömer det utan förväntningar. Hade det haft mer Jura-karaktär så hade jag möjligen dömt ut det som defekt. Kan nämligen ha lite svårt för överdriven oxidation, men i detta fall så bidrog tonen endast med skön komplexitet. :)
 
Toppen