Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinE

Medlem
von Buhl Riesling Sekt Brut 2014, glöm de klassiska Rieslingtonerna, skarp syra dominerar på doft och första sippen som är starten på en härlig elegans, lite svårtrugad till en början, men det kan jag inte lasta vinet för, då det var för kallt, med lite lek och värme så börjar det hända något. Det svaga går över till något spännande, syran blir jättetrevlig! Skarp och sur som plockgodis, kraft är första tanken. Med lite typiska BdB-äpplen, så finner man även tropikernas frukter vilket var lite överraskande. Påminner och känns som det finns lite Special Cuvée-ton över det hela. Smaken blir bara bättre och längre vid värme och här finner man en kvalité och balans som gör vinet mycket trevligt. Jag tror det blir "husets" bersåvältare för sommaren 16. Alltid skoj med överraskningar vid sena inköp. Blint hade jag lätt tabbat mig för en champagne. Hur den står sig mot svårt motstånd återstår att se, men det skall jag prova på!
Den där blev jag bjuden på av Billy Wagner (känd sommelier och krögare i Berlin) förra året, fast av årgång 2013, och jag håller med om att det är en trevlig bekantskap!
 

grappa

Medlem
USA/Kalifornienprovning med riktigt bra viner stod på temat.
Flight 1: vitt
20160612_151941.jpg
20160612_152211.jpg
20160612_152751.jpg
20160612_153012.jpg

Vin 1: Gyllengult. Cideräpplen, honung, diesel, blommor och mycket mer. Smak av kryddiga äpplen. Låg syra, lång smak. Riktigt mumsigt men svårt att placera. Visade sig vara en Edelzwicker (om ni inte visste det från etiketten) 35% Riesling, 33% Pinot Blanc, 18% Pinot. Gris och 14% Gewürztraminer. Häftigt vin och lågt pris, bara 229 SEK! 88 p
Vin 2: Blekgult. Tropisk frukt, vanilj och gröna äpplen i doften. Gröna äpplen i smaken som var lite tunn men ganska lång. Hög syra. Ganska klassisk Riesling men utan att övertyga. Får bättre tyska Riesling för 329 SEK. En besvikelse eftersom jag gillar producenten. 78 p.
Vin 3: Guldgult, mörkaste vinet. Stor doft av hö, miniralitet, popcorn, bokna äpplen, blommig, mm. Smak av bokna äpplen, vanilj, lätt fatbeska, lång smak, viss syra. Kändes som Chardonnay om inte vin 4 hade varit ännu tydligare Chardonnay. Men var ändå inne på en Ch trots allt. Härligt vin och bara 249 SEK. 89 p.
Vin 4: Guldgult med grönton. Doften dominerades av popcorn och smör med ytterst lite äpple i bakgrunden. Smaken likaså, smör, fatbeska, en gnutta äpplen. Lång smak, låg syra. Gillar smaken ganska mycket men inte smakar det särskilt mycket vin, bara ek. För 399 SEK kan man hitta bättre viner. 82 p.
Får återkomma med övriga flighter (vill ju öka chanserna att bli inlägg 100 000).
 

grappa

Medlem
Flight 2: rött.
20160612_160709.jpg
20160612_161124.jpg
20160612_160734.jpg

Vin 1: Mörkt blåröd men transparent. Stor doft av vanilj, jordgubbar, plommon, lite rök och en aning kartig. Smak av vinbär och fatbeska. Vissa tanniner. Gissade på Pinot Noir utan att vara helt övertygad. Ett riktigt bra vin. Värt 379 SEK, ja med viss tvekan. 87 p
Vin 2: Mörkt blåröd men transparent. Doft av mörka bär och vanilj. Smak av vinbär, vanilj och liten kryddighet. Bra tanniner och lång smak. Hade viis Södra Rhone karaktär men gissade slutligen på zinfandel av bättre klass. 389 SEK. 87 p
Vin 3: Mycket mörkst blåröd och opaque. Stor doft av mörka bär (mycket av allt), vanilj och fat. Kryddig smak med mörka bär och fatbeska. Eftersmaken väldigt lång men tyvärr tog fatbeskan över på ett oangenämt sätt. Höga tanniner och syra. 795 SEK Hade fått mycket höga poäng om inte eftersmaken hade förstört intrycket. Försvinner efter många år i källaren? 82 p (hade nog varit 92 p om fatbeskan inte tagit över).
 

grappa

Medlem
Flight 3: mera rött.
20160612_170705.jpg
20160612_170524.jpg
20160612_170005.jpg
20160612_165524.jpg

Vin 1: Djupt mörkblå, mycket opaque. Stor doft av vinbär, farinsocker, moreller. Mycket torr smak av mörka bär. Bra tanniner men framförallt hög syra. Smaken lämnar mycket att önska just nu men visar stor potential. Gissade Cabernet Sauvignon men inte jättetydlig. 655 SEK, 82 p
Vin 2: Mörkt blå opaque. Doft av svarta vinbär, vinbär, vanilj. Stora tanniner och lång eftersmak. Härligt vin. Hade ingen bra gissning här. 649 SEK, 88 p
Vin 3: Mörkblå transparent. Lätt animalisk doft, gräs, paprika, miniralitet och en gnutta sötma. Härlig smak av svarta vinbär med en liten kartighet. Höga tanniner och lång eftersmak. Mums. Syrah karaktär men dessa var ju redan avverkade så det fick bli PN gissning. 729 SEK, 88 p
Vin 4: Mörkt blåröd och opaque. Syltig doft och smak med vinbär och kryddighet. Höga tanniner och lång eftersmak. Klassisk Zinfandel när den är välgjord. 86 p
Oerhört rolig provning med både Relentless och Kapcsandy representerade. Vinnare totalt: SBn från Whashington state och Claera PN.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2014 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills
Jag trodde jag hade koll på mina jänkarpinoter vid det här laget efter alla turer till Kalifornien och alla de Oregon-viner i världsklass som jag har druckit på Norda Bar och Grill genom åren. Just Central Coast (Santa Barbara med omnejd) känner jag till väldigt väl. Löjligt varierat mikroklimat. Lite som ett mellanting mellan Oregon och de svalare delarna av Napa/Sonoma ungefär. Deras pinoter brukar vara ganska mörkfruktiga och kryddiga men med moderata alkoholnivåer och viss elegans.

Men vad i helsike är det här för påhitt? Jättetrevlig arom visserligen. Ren och bärig karaktär med rabarber, blodapelsin och hallon. Försiktigt fatat. Ljust som en rosé. I munnen så smakar det hemgjord rabarbersaft. Ingen direkt struktur, komplexitet eller längd att tala om. Lättdrucken måltidsdryck, men det här håller inte riktigt. Det finns kvaliteter, men stilen är långtifrån något jag går i gång på. 81p

image.jpeg


2013 Guy Farge St. Joseph Terroir de Granit
Klassisk och löjligt ursprungstypisk syrah. Ett skolboksexemplar. Slank och elegant med mängder av peppar, rosmarin, rått kött och svala björnbär. Eterisk med kåda och stjälkig frukt. Hur gott som helst, men aningen för svalt och anemiskt för min smak. Inte riktigt värd sin peng strax över tvåhunkan – man får trots allt mycket värde i norra Rhône generellt. 88p

image.jpeg


2008 Chateau Musar
Halleluja! Fick det blint av frun. Tacksamt. Hamnade snabbt i att det kunde handla om just Musar. Volatil med mängder av cocktailkörsbär. Fänkål, tobak och basarkryddor. Sötaktig frukt i munnen. Snyggt och välgjort med mjuka tanniner och bra längd. Om inte Musar så tänkte jag Brunello. Riktigt gott! 90p

image.jpeg
 

ChristianB

DipWSET
basarkryddor
Betrakta den termen som stulen! :D Du får i och för sig gärna precisera den lite också... ;)

Tog inga egna bilder tyvärr men igår blev det en minnesvärd flaska (av flera flaskor...): 2004 Paul Bara Comtesse de Marie. Blint i glaset:
Har inte kollat blenden men PN-baserat är bedömningen; tokigt äpplig doft som först fick mig att tänka på Pol Roger. Därefter öppnar det upp med grapefrukt, subtil persika och mycket toast. Väl på tungan är moussen fantastisk och vinet känns så väl avvägt att det bara kan vara bubbel av hög kvalitet! Toast, mogna äpplen, vit grape, persika och en elegant skalig mineralitet... Inte en champagne som sparkar in dörrar utan så fasligt snygg att man inte kan låta bli att ta lite mer!
Här började sällskapet gissa och någon sade "blanc de blanc" så då blev min gissning 2005 Comtes de Champagne från Taittinger. Skulle gått på magkänslan från första sniffen och sagt Winston Churchill... Vet att båda finns i källaren i huset. Men men! Snuskigt bra bubbel från Paul Bara! :D Sätter 91p men med chans på lite mer i framtiden!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
image.jpeg


2009 Paul Jaboulet Aine Hermitage La Petite Chapelle

Lite endimensionell och stum precis efter öppnandet. Blålila i färgen med begynnande röd kant, men känns rätt ung på alla sätt. Frukten känns tillräckligt fet för att klara vidare lagring, vilket krävs om den ska få fram komplexiteten hos en god Hermitage. Jag låter den få en vända i karaffen och sen in i kylen en halvtimme. Men varken luftning eller svalare temperatur ändrar på det faktum att den förmodligen befinner sig i den tjuriga tonårstunneln hos Syrah! Sista flaskan kan få ligga 4-5 år. Minst.
 

grappa

Medlem
Norra mot Södra Rhone. Testade halvflaskan av Yann Chaves Hermitage som blev kvar från förra helgen mot Chateau de Beaucastel.
Yann Chave Hermitage 2011: Djupt blåröd. Fortfarande härlig stor doft av vitpeppar, vinbär, lite chark, lite bränt gummi. Pepprigheten har till och med tydliggjorts något. Smak av vinbär, kryddig, bra syra och tanninerna märks knappt även om de finns där. Omdömet kvarstår; Ett helt underbart vin. 92 p
Chateau de Beaucastel 2010; Djupt blåröd, opaque. Härlig doft av mörka plommon, en gnutta vanilj, vinbär och lite kryddor. Smak av mörka bär, fin kryddighet, en gnutta vanilj och bra balans i tanniner och syra. Även detta ett underbart vin. 91 p
Vem vann: varje sipp av Beaucastel gav en fantastisk känsla av kvalitet men varje efterföljande Hermitage var bättre. Ganska lika förutom vitpepparn i Hermitagen. Hermitagen något kyligare.
 

LeChat

Medlem
Norra mot Södra Rhone. Testade halvflaskan av Yann Chaves Hermitage som blev kvar från förra helgen mot Chateau de Beaucastel.
Yann Chave Hermitage 2011: Djupt blåröd. Fortfarande härlig stor doft av vitpeppar, vinbär, lite chark, lite bränt gummi. Pepprigheten har till och med tydliggjorts något. Smak av vinbär, kryddig, bra syra och tanninerna märks knappt även om de finns där. Omdömet kvarstår; Ett helt underbart vin. 92 p
Chateau de Beaucastel 2010; Djupt blåröd, opaque. Härlig doft av mörka plommon, en gnutta vanilj, vinbär och lite kryddor. Smak av mörka bär, fin kryddighet, en gnutta vanilj och bra balans i tanniner och syra. Även detta ett underbart vin. 91 p
Vem vann: varje sipp av Beaucastel gav en fantastisk känsla av kvalitet men varje efterföljande Hermitage var bättre. Ganska lika förutom vitpepparn i Hermitagen. Hermitagen något kyligare.

Har båda i källaren men tänkte att de ska få ligga där i en cirka tio år, men kul att de levererade redan nu! :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
IMG_20160617_173821.jpg


Smygstartade sommaren med lite vin hos morfar.

Pontet-Canet 2007
Medtaget som bonusvin av @chambertin@Sörplarn s roséprovning och då slog jag frivolter. Hade därmed höga förväntningar denna gång vilket kan vara ett aber.
Ceder, fikon och floursocker på snoken i munnen tillkommer även björnbär och viol. Gissade Rhone blint och det står jag för. Ingen urtypisk bdx för mig men ett bra vin och det bästa röda jag druckit detta året. Går att dofta på länge och det finns flera lager av klass att avtäcka.

Serverades till gårdsslaktad entrecote vilket fungerade utmärkt!

Charles Joguet Clos du Chêne Vert 2012
Tänkte vidga mina vyer lite och ge CF och Loire en chans då det annars står lågt i kurs i min bok tillsammans med PN och Spanien. Doften bestod av plommon, hallon och vanilj. Smakmässigt var det körsbär, salt sten med en viss örtighet. Ett elegant och bra vin utan tvekan men den lätta sirliga kroppen som CF ofta har precis som PN tilltalar inte mig. Någon gång kanske man förstår storheten...

Spagge och köttröra...Maten var bättre.:p

Andre Lurton La Louviére 2001
Vit bdx är en bortglömd skapelse i alla fall i mina kretsar. Här en med lite ålder som går att köpa på SB. Skumpanös i tonen med mycket nöt och mogenhet som påminner om BdB. Hade nog gissat chardonnay blint här. Gillar den skarpt då den även har lite syra och sötare smak av honung. Avslutningsvis lite knäck i smaken.

Serverades till ugnsbakad lax med hovmästarsås och potatis.

Bäst var Pontet men köptipset blir Lurton.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 7461

Smygstartade sommaren med lite vin hos morfar.

Pontet-Canet 2007
Medtaget som bonusvin av @chambertin@Sörplarn s roséprovning och då slog jag frivolter. Hade därmed höga förväntningar denna gång vilket kan vara ett aber.
Ceder, fikon och floursocker på snoken i munnen tillkommer även björnbär och viol. Gissade Rhone blint och det står jag för. Ingen urtypisk bdx för mig men ett bra vin och det bästa röda jag druckit detta året. Går att dofta på länge och det finns flera lager av klass att avtäcka.

Serverades till gårdsslaktad entrecote vilket fungerade utmärkt!

Charles Joguet Clos du Chêne Vert 2012
Tänkte vidga mina vyer lite och ge CF och Loire en chans då det annars står lågt i kurs i min bok tillsammans med PN och Spanien. Doften bestod av plommon, hallon och vanilj. Smakmässigt var det körsbär, salt sten med en viss örtighet. Ett elegant och bra vin utan tvekan men den lätta sirliga kroppen som CF ofta har precis som PN tilltalar inte mig. Någon gång kanske man förstår storheten...

Spagge och köttröra...Maten var bättre.:p

Andre Lurton La Louviére 2001
Vit bdx är en bortglömd skapelse i alla fall i mina kretsar. Här en med lite ålder som går att köpa på SB. Skumpanös i tonen med mycket nöt och mogenhet som påminner om BdB. Hade nog gissat chardonnay blint här. Gillar den skarpt då den även har lite syra och sötare smak av honung. Avslutningsvis lite knäck i smaken.

Serverades till ugnsbakad lax med hovmästarsås och potatis.

Bäst var Pontet men köptipset blir Lurton.
Skönt att se att du dricker lite rött för omväxlings skull. Det blir nog fason på dig en vacker dag. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Andre Lurton La Louviére 2001
Vit bdx är en bortglömd skapelse i alla fall i mina kretsar. Här en med lite ålder som går att köpa på SB. Skumpanös i tonen med mycket nöt och mogenhet som påminner om BdB. Hade nog gissat chardonnay blint här. Gillar den skarpt då den även har lite syra och sötare smak av honung. Avslutningsvis lite knäck i smaken.

Serverades till ugnsbakad lax med hovmästarsås och potatis.

Bäst var Pontet men köptipset blir Lurton.
Drack häromveckan -04 Louvière som också finns på bolaget, även den var riktigt bra. Minns den som ganska distinkt Bordeaux-stil, kanske en liten aning ung fortfarande. Definitivt något jag tänker bunkra upp innan semestern :)
 

chambertin

Medlem
Flight 2: rött.
Visa bifogad bild 7449 Visa bifogad bild 7450 Visa bifogad bild 7451
Vin 1: Mörkt blåröd men transparent. Stor doft av vanilj, jordgubbar, plommon, lite rök och en aning kartig. Smak av vinbär och fatbeska. Vissa tanniner. Gissade på Pinot Noir utan att vara helt övertygad. Ett riktigt bra vin. Värt 379 SEK, ja med viss tvekan. 87 p
Vin 2: Mörkt blåröd men transparent. Doft av mörka bär och vanilj. Smak av vinbär, vanilj och liten kryddighet. Bra tanniner och lång smak. Hade viis Södra Rhone karaktär men gissade slutligen på zinfandel av bättre klass. 389 SEK. 87 p
Vin 3: Mycket mörkst blåröd och opaque. Stor doft av mörka bär (mycket av allt), vanilj och fat. Kryddig smak med mörka bär och fatbeska. Eftersmaken väldigt lång men tyvärr tog fatbeskan över på ett oangenämt sätt. Höga tanniner och syra. 795 SEK Hade fått mycket höga poäng om inte eftersmaken hade förstört intrycket. Försvinner efter många år i källaren? 82 p (hade nog varit 92 p om fatbeskan inte tagit över).

Flight 3: mera rött.
Visa bifogad bild 7452 Visa bifogad bild 7453 Visa bifogad bild 7454 Visa bifogad bild 7455
Vin 1: Djupt mörkblå, mycket opaque. Stor doft av vinbär, farinsocker, moreller. Mycket torr smak av mörka bär. Bra tanniner men framförallt hög syra. Smaken lämnar mycket att önska just nu men visar stor potential. Gissade Cabernet Sauvignon men inte jättetydlig. 655 SEK, 82 p
Vin 2: Mörkt blå opaque. Doft av svarta vinbär, vinbär, vanilj. Stora tanniner och lång eftersmak. Härligt vin. Hade ingen bra gissning här. 649 SEK, 88 p
Vin 3: Mörkblå transparent. Lätt animalisk doft, gräs, paprika, miniralitet och en gnutta sötma. Härlig smak av svarta vinbär med en liten kartighet. Höga tanniner och lång eftersmak. Mums. Syrah karaktär men dessa var ju redan avverkade så det fick bli PN gissning. 729 SEK, 88 p
Vin 4: Mörkt blåröd och opaque. Syltig doft och smak med vinbär och kryddighet. Höga tanniner och lång eftersmak. Klassisk Zinfandel när den är välgjord. 86 p
Oerhört rolig provning med både Relentless och Kapcsandy representerade. Vinnare totalt: SBn från Whashington state och Claera PN.
Ser inte ut som att du rusade iväg hem och beställde lådvis.;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Skönt att se att du dricker lite rött för omväxlings skull. Det blir nog fason på dig en vacker dag. :)

Bra rödvin har jag inget emot men det är ju en bristvara när vi ses även om billig fylla kan vara trevligt som omväxling.;)

Dricker SQN, Freemark Abbey Bosché och Armand Rousseau från 90-talet alla dar i veckan om någon vill bjuda. Då är jag så slampig att jag även går igång på Amarone från Quintarelli.:kyss:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
augustins lusseau.jpg

Dagens middagsviner, 100 % syrah mot 70 % merlot från 2005:
2005 Tardieu-Laurent Vin de Pays d'Oc Les Grands Augustins: doft av sötlakrits, viol, syren och konserverade päron, massor av örter och lakrits, svartvibärblad och nässlor, blyerts, svalt, ett kraftpaket när det gäller syra och tanniner, bra nu, men har säkert potential för ytterlligare lagring 89-90 p.
2005 Château Lusseau
: bläck, blyerts och tobak, salta mogna plommon, röd paprika, elegant, troligtvis på topp just nu - Bordeaux 2005 levererar! 91-92p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
east bench turley juvenile.jpg

Lite zin, husfavoriten 2013 Ridge East Bench mot 2007 Turley Zinfandel Juvenile, idag får East Bench finna sig i att bli rejält frånåkt: Juvenile visar upp en kaskad av körsbär, lingon och nypon, kombinerat med en rejäl syra och bitiga tanniner, faten är däremot snyggt återhållsamma. East Bench är som vanligt bra, men spelar inte i samma liga som Juvenile.
 
Toppen