Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Kan vara att jag är lite kräsen för jag har extremt svårt med sötman i både riesling och champagne
Har nog mest med dina preferenser att göra eller möjligen att du ännu inte upptäckt tjusningen med halvtorr riesling och/eller förknippar sötma i vin med låg kvalitet. Jag menar, är man kräsen för att man inte gillar kött och föredrar fisk? I så fall är ju den som älskar bib men förkastar kvalitetsvin också kräsen med samma logik. ;)

Alla gillar visserligen inte allt, men det finns mängder med fantastiska viner därute som är mer eller mindre söta! :)
 
image.jpeg


2010 La Pousse d'Or, Corton Clos du Roi
Mörkrött i färgen, skog, mycket snygg fatbehandling, köttiga Syrah-toner, mörka bär. En fantastisk näsa. Bourgogne visar var skåpet ska stå. Lång, elegant, munvattnande syra. Liten beska på slutet men hur bra som helst, och bara i början av sin bana. 94 poäng med seriös uppsida.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 8046

2010 La Pousse d'Or, Corton Clos du Roi
Mörkrött i färgen, skog, mycket snygg fatbehandling, köttiga Syrah-toner, mörka bär. En fantastisk näsa. Bourgogne visar var skåpet ska stå. Lång, elegant, munvattnande syra. Liten beska på slutet men hur bra som helst, och bara i början av sin bana. 94 poäng med seriös uppsida.
Fick den blint tidigare i år. Gissade sydfransk grenache. Solmogen frukt, syra åt det lägre hållet och lite varm i alkoholen. Inte så jag vill ha min bourgogne! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 8046

2010 La Pousse d'Or, Corton Clos du Roi
Mörkrött i färgen, skog, mycket snygg fatbehandling, köttiga Syrah-toner, mörka bär. En fantastisk näsa. Bourgogne visar var skåpet ska stå. Lång, elegant, munvattnande syra. Liten beska på slutet men hur bra som helst, och bara i början av sin bana. 94 poäng med seriös uppsida.
Va fasiken, jag såg 96 poäng alldeles nyss och nu är det "bara" 94. Nåväl, den seriösa uppsidan indikerar väl potentialen på sikt antar jag. Låter som ett skönt vin! :)
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 8046

2010 La Pousse d'Or, Corton Clos du Roi
Mörkrött i färgen, skog, mycket snygg fatbehandling, köttiga Syrah-toner, mörka bär. En fantastisk näsa. Bourgogne visar var skåpet ska stå. Lång, elegant, munvattnande syra. Liten beska på slutet men hur bra som helst, och bara i början av sin bana. 94 poäng med seriös uppsida.

Låter bra det här!:) Jag gillar Bourgogner som bäst runt en tio år så jag kommer vänta ett tag till. Men skönt att få en positiv rapport.
 
Fick den blint tidigare i år. Gissade sydfransk grenache. Solmogen frukt, syra åt det lägre hållet och lite varm i alkoholen. Inte så jag vill ha min bourgogne! :)
Grymt snabba kommentarer! Kul!

Jag instämmer att detta hade helt klart litet andra vibbar än vad man förväntar sig från en burgundisk tia just nu, jag hade kanske gissat Cornas blint. Men den har rätt mycket pinot noir-skog också på näsan och framförallt en elegant, silkeslen, kropp - jag hittar helt ok med syra - och en balanserad och lång finish. Min smaknot skrev jag tio minuter efter att flaskan öppnats: det är något särskilt magiskt med att öppna en flaska bourgogne som du egentligen vet kommer vara snipig och ogin och tio år för ung, och sen bli sådär härligt överraskad av en fantastisk näsa som bara lyfter upp från glaset. Visst, en del av doftpaketet härrör från fatbehandlingen, som jag nog har viss tolerans mot, men detta är riktigt bra! Påminner inte så litet om en bättre oregonpinne med mogen, litet sötaktig frukt, typ Brickhouse, Panther Creek, Cristom.

Va fasiken, jag såg 96 poäng alldeles nyss och nu är det "bara" 94. Nåväl, den seriösa uppsidan indikerar väl potentialen på sikt antar jag. Låter som ett skönt vin! :)

Helt rätt! Skrev 96 direkt, men sen hittade jag en liten beska på slutet (kanske litet hetta också, men absolut inte så att det störde) och drog ner det ett par steg, men jag tror att detta kan ta sig upp ett par pinnhål om sisådär tio år.
 

Skrutt

Medlem
Småkusinernas kamp:

Systembolaget har tillhandahållit två halvflaskor från Domaine Bouchard Père & Fils. Det är 2012 Côte de Nuits-Villages och 2012 Beaune du Château Premier Cru Rouge. Den lägre klassificeringen till trots avgår Nuits med segern (- den har tyvärr avgått från de flesta butikshyllor också). Den är skarpare i konturerna och har en bedårande arom. Särskilt kraftfull är den dock inte. Beaune du Château är också ett välgjort vin men ganska snipigt och oförlöst. Det liksom mumlar till näsa och mun och talar inte klarspråk såsom Nuits.
/.../ och det finns många Cote de Beaune 1er cru under 300 kronor (även om de blir allt färre) som nästan behöver 10 år i källaren. Men det är ju det här med utrymmet... (och pengarna, även om det kanske inte är lika begränsande i den här prisklassen)
Kanske gäller det vinet ovan, som öppnade sig en aning när timmarna gick? Det skulle vara intressant att se, men idag är det torsk med basketsiffrorna 86-89 ungefär. Côte de Nuits-Villages var super för slanten.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    61 KB · Visningar: 166

Mattias Schyberg

Administratör
Marcel Deiss i Alsace är kul. Han brukar ofta göra lite som han vill och samodlar druvor helt skamlöst i vissa vinfält. En av få producenter i regionen som gör blandviner och ofta skippar att skriva ut druvan på etiketten som annars är vanligt i Alsace. Han anser att marken och terroiren är viktigare än druvmaterialet. Resultatet blir ofta riktigt spännande viner som gårdagens grand cru som jag plockade upp på bolaget och drack till en läcker ostbricka.

image.jpeg


image.jpeg


2013 Marcel Deiss Engelgarten
(Druvsammansättning enligt importören: riesling, pinot gris, sylvaner, muscat och pinot noir)
Jag blev tyvärr inte så imponerad som jag hade hoppats. Visst, det är ett skönt vin som växlar uttryck i glaset som värsta Willy Wonka-karamellen, men det känns inte tillräckligt intensivt för sin prisklass. Kanske är det bara för ungt? Stramt och elegant med fin komplexitet och lite antydan till sötma i eftersmaken. Röda äpplen, persika, päron, citus och en aning petroleum blandas med blommiga drag av jasmin, kaprifol och honung. Lysande ostvin och visst är det riktigt gott, men jag ville ju så gärna gå upp i brygga! 89p
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Till grillat lamm med diverse goda tillbehör tog jag igår fram två helt olika viner. 2009 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape och 2010 Château Mazeyres från Pomerol. Att 2009 var en varm årgång är knappt märkbart hos Donjon. Känns fräsch i smaken, lite alkoholhetta men inte störande. Lät den kylas till ca 16 grader. Mazeyres är 80% Merlot och 20% Cabernet Franc. Känns som en öppen och tillgänglig 2010 även om den är lite stram. Men lite mer mogna smaker skulle inte skada.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Batailley ’12: ett av få slott i Pauillac som jag hellre dricker ungt än moget, sannolikt snart på väg in i tunneln, men idag är det omisskännligt autentiskt med tung svartkrutsrök, viol, fullt med asiatiska kryddor, svartvinbärsblad. Även i en sval årgång som 2012 verkar det inte kräva någon större ansträngning att bevisa varför Pauillac är bättre än någon annan plats i världen på att locka fram den absoluta balansen mellan frukten och de matiga tonerna i Cabernet Sauvignon. Lättare i gomen än i doften, svalt, inte så koncentrerat som andra år, men det gör absolut ingenting nu när man dricker det så ungt. Helt balanserat. Och givetvis helt rätt till lammet. Ett fynd för 349 bagis. 92 p
Visa bifogad bild 8040
Vad tror du om 1992 Batailley? Såg att den finns till kompispris.
 
Marcel Deiss i Alsace är kul.

2013 Marcel Deiss Engelgarten
(Druvsammansättning enligt importören: riesling, pinot gris, sylvaner, muscat och pinot noir)
Jag blev tyvärr inte så imponerad som jag hade hoppats. Visst, det är ett skönt vin som växlar uttryck i glaset som värsta Willy Wonka-karamellen, men det känns inte tillräckligt intensivt för sin prisklass. Kanske är det bara för ungt? Stramt och elegant med fin komplexitet

Jag har inte jättemycket erfarenhet av Deiss, men jag brukar reagera ungefär som du på Engelgarten och även Langenberg (även om de är olika i stilen) - för mig hamnar dessa två ganska precis mittemellan de stora vinupplevelserna med Deiss som jag haft någon gång med t ex Burg, Grasberg eller Altenberg och å andra sidan de bra men litet alldagliga instegsvinerna. Så jag har varit just litet litet besviken på Engelgarten, tills jag insåg att med några år på nacken och mer som ett spännande matvin så är den rätt så trevlig men kanske mer av ett säkert kort än nyckeln till himmelriket liksom. Drack en 2008 i somras som var perfekt till några kokta, milda och nyskördade, rödbetor och litet feta-ost.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2012 Marimar Estate La Masia Pinot Noir

Lakrits, rabarber, choklad och lite tobak är vad som kommer tydligast fram men här finns mer. Syran i bra balans. Pinot Noir-druvan är verkligen rik på komplexitet. Om man måste välja mellan Bourgogne och nya världen så väljer jag Bourgogne. Men eftersom jag ofta upplever att ung Bourgogne inte passar mina preferenser och mogen tar tid att odla fram i sin källare och kostar dessutom en rejäl hög med pengar så har nya världens pinoter gjort lite av succe här hemma. Drickvänliga i sin ungdom men även dessa kan ju utvecklas positivt med lite källartid. Kvällens Marimar blir perfekt till den helstekta kycklingen.
 
WP_20160828_17_26_13_Pro.jpg
Pétalos, Descendientes de J Palacios, 2014

Torkade körsbär, plommon, fylligt och fruktigt men ändå fräscht. Söt frukt, som balanserades upp av syran.

Jag gillade detta, hade väl lite för mycket chili i maten för att känna de mest subtila nyanserna men ärligt och gott.
 

Alpha

Medlem
Visa bifogad bild 8055 Pétalos, Descendientes de J Palacios, 2014

Torkade körsbär, plommon, fylligt och fruktigt men ändå fräscht. Söt frukt, som balanserades upp av syran.

Jag gillade detta, hade väl lite för mycket chili i maten för att känna de mest subtila nyanserna men ärligt och gott.

Stod & stirrade på detta idag på Nybrogatan, var där för att handla Riesling så valde att avstå och kände mig stolt över min impulskontroll. Kanske ett misstag då, fanns sex flaskor kvar och jag ska dit imorgon igen så då får jag en ny chans kanske.
 
Stod & stirrade på detta idag på Nybrogatan, var där för att handla Riesling så valde att avstå och kände mig stolt över min impulskontroll. Kanske ett misstag då, fanns sex flaskor kvar och jag ska dit imorgon igen så då får jag en ny chans kanske.
Misstänker att det kan va lite av ett polariserande vin, antingen gillar man stilen eller inte. Jag beställde 4 flaskor till
 

Silex

Medlem
I helgen öppnade jag en Borgogno Barolo Riserva 1973 som införskaffades eftersom det är mitt födelseår. Jag hade ärligt talat inga stora förhoppningar om ett fantastiskt vin, men det är alltid kul att öppna gamla flaskor och se vad som tittar fram. Hur var då 1973 i Piemonte? Gaja kommenterade årgången så här: "1973 – An average vintage. Low quality. The best terroirs showed their best ability in mid-level quality. In vintages like this, the quality of the cru is three to four times as good as the Barbaresco. The 1973 vintage helped to show us the ability of vineyards with the best exposure. Some crus are very good, not outstanding, but quite good." I Kerin O'Keefes bok om Piemonte beskrivs det som "an unremarkable vintage". Jag noterar att alkoholen ligger på 14,5%, vilket känns högt. Vad fanns då i flaskan?
Ljust rödorange färg med låg intensitet. Doften är från början lite "dammig". Som ett gammalt dammigt bibliotek sa frun. Tänk doften av riktigt gamla böcker i uttorkade trähyllor. Men efterhand vaknar doften till liv och blir fin och komplex. En bukett rosor dyker upp. Lite sötaktig smörkola och röda bär kommer fram. Komplext och intressant! Tyvärr är vinet väldigt trött i munnen. Här finns lite röda bär (lingon, röda vinbär) som kämpar sig kvar, men också lite stickig syra som för tankarna åt vinäger-hållet och en något metallisk bismak. Det är tydligt att detta sett sina bästa år för ganska länge sedan. En köttbit gör vinet bättre, men det blir aldrig särskilt gott. Jag njöt av doften hela kvällen, men drack inte upp flaskan. Det fick bli ett doftvin istället för ett drickvin. Men jag ångrar inte att jag köpte den!
 

chambertin

Medlem
I helgen öppnade jag en Borgogno Barolo Riserva 1973 som införskaffades eftersom det är mitt födelseår. Jag hade ärligt talat inga stora förhoppningar om ett fantastiskt vin, men det är alltid kul att öppna gamla flaskor och se vad som tittar fram. Hur var då 1973 i Piemonte? Gaja kommenterade årgången så här: "1973 – An average vintage. Low quality. The best terroirs showed their best ability in mid-level quality. In vintages like this, the quality of the cru is three to four times as good as the Barbaresco. The 1973 vintage helped to show us the ability of vineyards with the best exposure. Some crus are very good, not outstanding, but quite good." I Kerin O'Keefes bok om Piemonte beskrivs det som "an unremarkable vintage". Jag noterar att alkoholen ligger på 14,5%, vilket känns högt. Vad fanns då i flaskan?
Ljust rödorange färg med låg intensitet. Doften är från början lite "dammig". Som ett gammalt dammigt bibliotek sa frun. Tänk doften av riktigt gamla böcker i uttorkade trähyllor. Men efterhand vaknar doften till liv och blir fin och komplex. En bukett rosor dyker upp. Lite sötaktig smörkola och röda bär kommer fram. Komplext och intressant! Tyvärr är vinet väldigt trött i munnen. Här finns lite röda bär (lingon, röda vinbär) som kämpar sig kvar, men också lite stickig syra som för tankarna åt vinäger-hållet och en något metallisk bismak. Det är tydligt att detta sett sina bästa år för ganska länge sedan. En köttbit gör vinet bättre, men det blir aldrig särskilt gott. Jag njöt av doften hela kvällen, men drack inte upp flaskan. Det fick bli ett doftvin istället för ett drickvin. Men jag ångrar inte att jag köpte den!
Kul att du provar ditt födelseår.
Om du inte gett upp så är ett tips att leta efter Rioja från -73 som var ett utmärkt år där.
 
Toppen