Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silex

Medlem
Kul att du provar ditt födelseår.
Om du inte gett upp så är ett tips att leta efter Rioja från -73 som var ett utmärkt år där.
Jag ger inte upp! Förslaget är bra. Jag har faktiskt provat ett flertal Riojor från -73, och det är de viner som varit bäst av de jag druckit från det året (har även provat Barolo, Barbaresco och Bordeaux). Kvar på önskelistan står en bra champagne från -73 samt Vega Sicilia Unico -73, för de har generellt bra omdömen. Med de är också väldigt dyra.... Kanske kan ordna någon provning så jag slipper betala allt själv.
 

chambertin

Medlem
Jag ger inte upp! Förslaget är bra. Jag har faktiskt provat ett flertal Riojor från -73, och det är de viner som varit bäst av de jag druckit från det året (har även provat Barolo, Barbaresco och Bordeaux). Kvar på önskelistan står en bra champagne från -73 samt Vega Sicilia Unico -73, för de har generellt bra omdömen. Med de är också väldigt dyra.... Kanske kan ordna någon provning så jag slipper betala allt själv.
Låter som om du har gått in för det då. :)
Har du provat ngn Colares -73 ?
 

chambertin

Medlem
Några flygviner på väg till Sydafrika (ta det med en nypa salt, flygkabin är inget optimalt ställe att prova vin på):

N/V Billecart-Salmon Brut

En besvikelse igen tyvärr. Drack den för några månader sedan i lugn och ro och tycker inte att den är så bra som den var för låt säga 5-6 år sedan.

Ganska mycket krut och svavelmineral på nosen (gillar krutet om frukten finns bakom (typ Pierre Peters eller Pierre Moncuit) men inte svavlet) som dominerar hela tiden. Ganska tät och intensiv men saknar lite fräschör och bredd. Kanske att begära för mycket av en std N/V men huset har ju presterat väldigt bra längre tillbaka tycker jag. Smaken är ett steg uppåt och ger mer bredd och djup än man kan ana i doften men jag saknar fortfarande en hel del komplexitet i frukten och hittar mest krispig, jordig kritamineral och syra.

2011, Ch. Smith-Haut-Lafitte

Borde varit -08 i glasen (enligt vinlistan) men senast var det -09 så det kanske var dags för lite -10, men icke så. Kalasgod i alla fall och första 2011 Bdx som jag gick igång på och med potential framöver dessutom. Doften är härligt öppen och tillmötesgående med tillbakahållna fattoner, strama Cab-toner, stjälkar och en del blommighet och röd frukt. I munnen skrynklar det till ordentligt initialt men uppbackningen på frukt och syror är precis där den skall vara för att upplevelen skall kännas harmonisk. Tanninerna är däremot väldigt unga och ganska strama i nuläget så jag tror att lagring kommer att ge det här vinet betydligt mer komlexitet och balans.


2011, Ch Petit-Védrines (Barsac)

Ch. Doisy-Védrines 2 :a vin.
Ganska typisk intensiv doft med fokus runt aprikos, saffran, engelsk marmelad och mogen citrus. Efter mer luft och värme tittar en klädsam bittermadelton fram men också en del drag åt Muscathållet. I munnen så är det väldigt fylligt med tydligt hög sötma och alkohol men också ngt för låg syra. Inte störande på ngt sätt och kanske är det sötman och alkoholen som ställer till det snarare än reellt låg syra. Eftersmaken är lång men om man skall vara kritisk så är det kanske lite mer nyanser som saknas just här för att det skall sticka iväg mot höga poäng.

Första gången jag dricker Doisy-Védrines andravin men med tanke på marknadspriset på förstavinet så ser jag inte riktigt ngn anledning att avstå det och dricka detta bara pga priset.
 

Silex

Medlem
Låter som om du har gått in för det då. :)
Har du provat ngn Colares -73 ?
Nej, ingen Colares-73. Tror inte ens jag sett till någon. Colares har jag överhuvudtaget bara druckit vid något enstaka tillfälle. Men tack för tipset, nu skall jag hållla utkik.
 
Tillbringade några timmar i Östersund i lördags i väntan på bussen till Hammarstrand där jag skulle möta upp med mina föräldrar för att köra hem dom från sommarhuset till bostaden i Västerås. Som ni kanske vet så nyttjar de inget starkare än lättöl så jag tyckte det var bäst att passa på innan torrläggningen.
Visa bifogad bild 7903

Slank in på en pub och beställde en rejäl toast skagen till lunch. På vinlistan fanns tre vita på glas, Stoneleigh Sauvignon Blanc, någon Chardonnay och en Weissburgunder. Servitören tyckte absolut att jag skulle gå på SB, men trots att det var billigast så valde jag
2011 Krug'scher Hof Weissburgunder
som tydligen var husets vita till det facila priset av 75kr glaset. Men det var absolut inget nerköp, mycket vin för pengarna, absolut prisv.... (hoppsan).
Djupt gul färg. Doft av snickarbod, torrt gräs och vit persika. Ganska fyllig med trevlig frukt och syra och hyfsad längd. Googlade lite och såg att det är Terrific Wines och vännen @vinifierat.se som levererar. Tyvärr bara i restaurangsortimentet men man kanske kan göra privatimport.
Kul att bli överraskad av husets vita på en pub i Norrland :D

Suck, måste lära mig att få till det där med citat och svar i samma inlägg... Hursomhelst, Larseman, kul att du sprang på Krug'scher Hof Weissburgunder! Det är ett vin som görs av träffsäkra Marie Menger-Krug - ytterligare en av de där vinmakarna som förstår att pricka syra och balans varje gång. Marie har f ö gett mig ett av de bästa svaren jag någonsin fått då jag frågat andra hur de gör sina viner, efter fyra-fem frågor av teknisk art suckade Marie och sa "Jag är ledsen, Lars, men jag måste erkänna att jag vet inte, jag minns helt enkelt inte hur jag gjorde just det vinet, jag gör inga anteckningar, gör allt med magkänsla...". En inställning som kan leda till multipla katastrofer, men som blir så rätt så rätt när vinmakaren är på tillräckligt hög nivå. Det finns ganska många av Maries viner på SB. Är du inne på Weissburgunder-spåret rekommenderar jag gärna hennes Keltic Terre och vill du prova välgjord (och ren) methode rurale hennes tre methode rurale - tycker kanske själv av chardonnay är bäst men för ordningens skull kanske du i första hand ska testa methode rurale riesling. Kan som anekdot nämna att Marie driver två (familje)gårdar (i Pfalz respektive Rheinhessen), Krug'scher Hof och Motzenbäcker, att hon arbetar ekologiskt och har vegan-certifierade viner, och kanske är hon i vissa kretsar mest känd för att plöja vingårdarna med bökande grisar... Är hon då en kruskaknutte, som smyger runt i vingårdarna i kamouflagekläder indränkta med vildsvinsurin för att smälta in i miljön och för att inte skrämma insekter och markens småkryp på flykt? Nej, hon har en skön distans till allt, inklusive de mystiska träfigurer som står på vissa ställen i vingårdarna och som finns där för att kommunicera med Kosmos - när jag en gång pekade på de där figurerna och förberedde en fråga förekom Marie mig och sa "Jag vet, jag vet! Det är strunt och jag vet att du garvar åt det där, men det ser bra ut, eller hur?".
 
Last edited by a moderator:
Jag hjälpte dig att få in citatet i inlägget. Hur du sen misslyckas är en annan fråga. ;)
Tack! Gör nu ett nytt försök att göra rätt, funkar kanske... Om det nu gör det, funkar, är det frågan om jag kan komma ihåg hur jag gjorde när jag gjorde fel och det då sagt i syfte att undvika att göra så, fel, igen... Framtiden får utvisa vad som är rätt och fel... och vi börjar med det här lilla testet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack! Gör nu ett nytt försök att göra rätt, funkar kanske... Om det nu gör det, funkar, är det frågan om jag kan komma ihåg hur jag gjorde när jag gjorde fel och det då sagt i syfte att undvika att göra så, fel, igen... Framtiden får utvisa vad som är rätt och fel... och vi börjar med det här lilla testet.
Snyggt! *Virtuellt och uppmuntrande ryggdunk med ett lite lagom ironiskt leende* ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2010 Travaglini Riserva Gattinara

Lite torsdagsvin fick det bli. Är ju ledig imorgon och som den svensk jag är (norrman enligt passet visserligen) så öppnar det genast upp vinösa dörrar. Plockade upp den udda nebbiolon från senaste släppet i små partier (satan vilken ful och opraktisk flaskform!) Vet att jag tokgillade 08:an, men det har ju druckits några flaskor sedan dess...

Ganska klassisk nebbiolo i aromen. Sköna drag av lingon och hallon uppbackat av lite körsbärskärna, torkade blomblad och nypon. Trycksvärta, ceder och mentol från faten ligger finstämt i bakgrunden. Viss mognad. Mycket späd kropp med stram och läskande struktur. Hög syra och tuffa tanniner. Hur lättdrucket som helst (för en vinnörd – en nybörjare hade nog mest tyckt att det är surt och strävt som rönnbär). Det är i tunnaste laget för mig. Lite mer frukt, en aning mer intensitet och några lager till av komplexitet, och jag hade kunnat hamna i bryggläge. Dugligt vin för sin prisklass och ganska gott, men det imponerar inte. 87p
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_SAM0007.jpg


Igår skulle jag och min sambo se om filmen Sideways och då fanns det egentligen bara en typ av vin som kändes lämpligt :)

Birichino 2014 Saint Georges Pinot Noir (SB, 99632)
Färgen kändes ganska typisk när vi hällde upp det. Sådär härligt blekt, men inte för blek, röd som en ung pinot noir skall se ut.

På näsan möttes jag ganska omgående av stall, sommarvarma klippor som fått lite regn på sig, en viss rökig ton samt härliga skogshallon med lite lite tallbarr i bakgrunden. Efter en stund dämpades stalldoften ganska markant dock medans hallonen och tallbarren fick lite mer utrymme.

På läppen fanns absolut intrycket av blöta solvarma klippor kvar tillsammans med en stor mängd jordgubbar, körsbär och liten kryddighet.
Vinet gjorde sig absolut bäst runt 14-16 grader då alkoholen blev lite väl het när temperaturen planade ut i rumstemperatur.

Ett väldigt gott vin som fungerade ypperligt både till caesarsallad och filmtittande! Inget superkomplext eller världsomvälvande men riktigt gott helt enkelt och jag landar tillslut på 88p.
 

grappa

Medlem
Lite Champagne (vi firar bröllopsdag som vi glömde fira när den var men vem behöver en anledning att dricka lite gott).
Daimen Hugot 2006: Vackert gyllengul. Härlig doft av cideräpplen, bröd, lite citrus toner, lång doft som utvecklas bra i glaset. Lång skön smak av cideräpplen men en mycket angenäm beska i mellansmaken som sedan övergår i cideräpplen.
Ingen stor champagne fan, Henriot 2006 och Loius Casters 2004 favoriter hittills men detta är nog snäppet vassare. Ser fram emot 2008an och NV som jag har på lut.
20160902_190639[1].jpg
 
image.jpeg

Efter en liten liten besvikelse på kalifornienfronten med månadens vin kände jag för att öppna helgen i revanschens tecken och storstilat:
2014 Rorick Heritage Vineyard Calaveras Pinot Gris och 2013 Rossi Ranch Grenache-Syrah från den av mig nu officiellt utnämnda demonproducenten Jolie-Laide.
det vita vinet visar sig vara en skalmacererad laxrosa-orangefärgat vin. Kanske det bästa i sin stil jag druckit senaste åren. Fint, friskt, med härlig kropp, elegant och med en liten rabarbersötma som gör mig glad. 93 p. Det röda doftar jord, blod, kött och blåbär. Stram fin kropp, fylligt, bra syra, mycket frukt, gröna örter och tobak. Så bra. 93 p. Ibland har man tur.
 
Toppen