Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Paola Medina knäcker igen, denna gång med oloroso en rama. Muy amable doña Paola. Fullödig överdos av nötter, hög syra, lång bitsk syra, femtioelva miljoner volatila estrar eller flyktiga smörsyror som det korrekt heter på svenska. Lång, lång, svår, krävande, ifrågasättande, utmanande, lika mycket ett trettonårigt vitvin som en rivigt solstekt saltigt nyskördad mumsbit av tierra andaluza. Eller som det heter på svenska, Fokk Yoo Robert Parker. Williams y Humbert Oloroso Añada 2003 en rama: 96 p


IMG_0637.JPG
 
Tackar. Hittade roberson, men blev lite fundersam över etiketten.

nåväl producenten verkar otroligt intressant oavsett. Kanske får bli första beställningen från england då
Såg att de hade en trousseau gris som jag ej har provat samt Rossi ranch. Jag kan verkligen rekommendera den, men med pris på 35*11,4 + övriga kostnader så kan man ju köpa riktigt fina Rhone-viner även på bolaget, alltid bra att jämföra...
 

ae

Medlem
Såg att de hade en trousseau gris som jag ej har provat samt Rossi ranch. Jag kan verkligen rekommendera den, men med pris på 35*11,4 + övriga kostnader så kan man ju köpa riktigt fina Rhone-viner även på bolaget, alltid bra att jämföra...

Blir dyrt från England, men frågan om det inte blir ännu dyrare från Vinopia...
 

AdamST

Medlem
Kan väl ta och recensera mitt husvin denna sommar, en Muscadet som heter Chateau du Cléray 2014
image.jpeg

Som jag förstått det en mycket illa omtyckt vintyp, men denna flaska sticker ut. Aromen känner jag främst av äpple i. Smaken är friskt syrlig med mycket toner av färsk frukt, med lite torkad frukt som kommer efter en stund. Ett lättsamt vin, och de är inget att spotta på som en aperitif, för 74kr som inte försöker vara något annat :) Jag ger den 79p!

Ha förbiseende att det inte är vitvinsglas, en liten lya har inte plats för allt ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan väl ta och recensera mitt husvin denna sommar, en Muscadet som heter Chateau du Cléray 2014Visa bifogad bild 8098
Som jag förstått det en mycket illa omtyckt vintyp, men denna flaska sticker ut. Aromen känner jag främst av äpple i. Smaken är friskt syrlig med mycket toner av färsk frukt, med lite torkad frukt som kommer efter en stund. Ett lättsamt vin, och de är inget att spotta på som en aperitif, för 74kr som inte försöker vara något annat :) Jag ger den 79p!

Ha förbiseende att det inte är vitvinsglas, en liten lya har inte plats för allt ;)
Illa omtyckt? Absolut Inte.
 

Carlsson

Medlem
La spinetta Lange nebbiolo 2013: Första sniffen sa hallon, följt av en örtighet (Rosmarin?) Efter en stund kommer mörka körsbär och skogshallon fram tillsammans med fat, vanilj och te. Trevligt, fräscht vin som dricks bra nu. Hade förväntat mig mer tanniner. Kan nog med några års lagring bli lite mer kompaktare och tydligare i smaken. Vinet var strålande tillsammans med en gräddig pasta med kantareller, vitlök, rosmarin och en näve parmesan. Snart dags för några glas Bollinger till efterrätt.
image.jpeg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2001 Marqués de Murrieta Rioja Castillo Ygay Gran Reserva Especial

Doften och färgen avslöjar lite mognad. Underbar doft! I munnen så märker man att vinet har en hög syra och bra struktur. Det är ett elegant vin med härlig munkänsla. Här finns goda mognadstoner men den kommer säkerligen vara ännu bättre om 5 år. Trots att den är 15 år så känns den rätt ung och vital och frukten verkar stadig. Så sista flaskan får nog samla damm ett tag till.
 

elfort

Vinös konsult
2010 Descendientes de José Palacios Bierzo Villa de Corullon
Gruvligt ung fortfarande. Massor röda vinbär, ceder, viol, lavendel och lakrits i doften.
Knuten ung men ändå med fin balans. Svårt att identifiera enskilda smaker annat är röda vinbär. Men som sagt, det finns där! Minst tre-fem år kvar till sin topp tror jag.
 

Gurto

Medlem
Har varit dålig på att skriva på på ett tag. Kastar in några noter som jag sparar från Augusti:

Felton Block 2 2013
Doft: kanderad citron, mango, ananas, fläderblom, ostronskal, lite anis/fänkål och tydliga kolaremmar
Smak: Fet tropisk frukt med fat som drar rejält åt det gräddiga och kolasmöriga
Smak: Gott och fin koncentration men känns lite "too much" med det tropiska och det lite väl gräddiga. Känns inte överfatat men kanske väl mkt malo? Saknar liksom elegans. Kanske behöver det mer tid men just nu kan jag inte ge mer än 88p

Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert 2012
Herrenwingert
D: körsbär, jordgubbar, blodgrape, disktrasa, målarlåda, örtig kryddighet, nedbrunnen brasa
S: mkt konc, röda bär, kryddigt, elegant och kraftigt på en o samma gång. Lång eftersmak

Ett jävligt bra vin! 93p

Josep Foraster Conca de Barbera 2007
Foraster:
D: torkade svarta vinbär, fin gräsighet, svarta oliver, jordigt, en del stallighet och balsamiskt.
S: rejält mörka bär åt russinhållet med gröna och kryddiga drag. Bra koncentration och relativt lång eftersmak.

Mycket gott! Lagom med ålder för att kännas tillgängligt och något utvecklat fast ändå med en hel del spänst kvar. 90p
 
kräftskiva igår, fick bli en riesling till, närmare bestämt en Sybille Kuntz Mosel-Riesling Kabinett 2014

Doftar av honung, mineral och citrus, som även kommer igen i smaken.
Lite fläder, fräscht och syrligt men ändå ett uns sötma som balanserar upp och kompletterar smakerna fint


Ett gott vin som passade fint till salta och lite söta insjökräftor
 

MartinE

Medlem
N/V Billecart-Salmon Brut

En besvikelse igen tyvärr. Drack den för några månader sedan i lugn och ro och tycker inte att den är så bra som den var för låt säga 5-6 år sedan.

Ganska mycket krut och svavelmineral på nosen (gillar krutet om frukten finns bakom (typ Pierre Peters eller Pierre Moncuit) men inte svavlet) som dominerar hela tiden. Ganska tät och intensiv men saknar lite fräschör och bredd. Kanske att begära för mycket av en std N/V men huset har ju presterat väldigt bra längre tillbaka tycker jag. Smaken är ett steg uppåt och ger mer bredd och djup än man kan ana i doften men jag saknar fortfarande en hel del komplexitet i frukten och hittar mest krispig, jordig kritamineral och syra.

Du är inte ensam om att ha noterat det här. Billecarts standardcuvée innehåller gissningsvis en hel del "andrapressning" nu för tiden och det påverkar så klart kvalitén. Det är myntets baksida av att husets popularitet ökat (och att de passar på att öka produktionen)! Det här är så klart inget man skyltar med, men enligt ryktet säljer Jacquesson sin andrapressningsmust till Billecart-Salmon och var skulle den hamna om inte i standardvinet? Och har man väl tänkt så långt är det ju ganska lätt att inse att Billecarts egen andrapressningsmust rimligen också hamnar på samma ställe - ty har man behov av att köpa in andrapressningsmust utifrån har man rimligtvis redan gjort slut på sin egen! Det är synd eftersom Billecart håller en mycket hög nivå på sina övriga champagner.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2009 Stag's Leap Wine Cellars Artemis Napa Valley Cabernet Sauvignon

Till kvällens grillade ribs tänker jag att ett generöst amerikanskt vin skulle passa bra. Det får bli en 2009 Artemis från Napa. Drack denna för 2-3 år sedan och blev då rätt besviken. Den var då relativt ung med en fatbehandling som var rätt framträdande. Samt att den på alla plan var rätt trist att klunka i sig.
Nu när det gått en tid så är vinet i bättre balans. Ett lättsamt vin med mjuka tanniner och låg syra. Gott men fortfarande lite ointressant. En Bordeaux för samma pengar är ju nått helt annat. Ungefär som Kalle Anka möter Marcel Proust :)
Redigering kl 17.35:
Det verkar som att jag får sätta på mig dumstruten.... Nu med en längre luftning så måste jag säga att det hänt en hel del positiva saker. Plötsligt träder här fram både lite tanniner,bättre syra och mumsig viol. Elegant och riktigt gott! Kanske att sista flaskan kan vara riktigt bra om ett par år!
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Jag har hittat ett nytt favorithak. Olyckligt för vindrickandet ligger det tämligen otillgängligt, men jag antar att plånboken gillar läget. Territoriet i Oslo. Ingen direkt mat, allt fokus ligger på vin. Och det fokuset har de lyckats med! Mysig liten lokal, trevlig och kunnig personal. Hipsterfaktorn är hög, men ändå under kontroll (det som sticker iväg är att all musik kommer från en LP-spelare, som behöver rätt mycket uppmärksamhet (inte direkt lika smidigt som Spotify-listor)). Stor bonus: vinkällaren ligger under bardisken, åtkomst via en tung trälucka i golvet.

Fick i mig följande under ytterligare en magisk vinkväll (som flugor till skit, som sagt). Mina val är inte representativa för vad stället erbjuder (de har bra bredd).

Inledande naturvinskamp från Jura:

2014 Tissot, Savagnin Amphorae
Riktigt jävla orange. Återhållsam nos. Apelsinskal, rabarber, vagt kemiskt (vet inte hur jag ska förklara det allmänna intrycket - har känt det i vissa andra naturvinskapelser. Har inte bestämt mig för om jag ska kalla det defekt eller inte. Egentligen varken positivt eller negativt för mig, mer bara en tydlig markör). På tungan är det fortsatt återhållsamt. Mer rabarber, viss generisk frukighet som drar åt citrus, samt, roligt nog, spiskummin. Okej syra, markerad (tannin)beska. Härlig längd, men inte så intensivt. 85p.

1ZVRkUl.jpg


2012 Tissot, La Tour de Curon

Riktigt jävla konstig. Viss smörighet, persika, märklig blommighet, drar åt chenin (honung, ylle), grapefrukt, sälta dyker upp senare.
Skarp syra, omöjligt att bena ut smaker på tungan. Det är bra, intensivt, absolut komplext, men lever inte alls upp till doften. Eftersmaken är kanonlång. Ett häftigt vin som idag ger ett spretigt intryck. Lär bli superintressant om 5-20 år. Tvekar i betyg, men ger det 90p (nosen som drar upp).
(Under kvällen ändras vinet väldigt mycket. Jag är oförmögen att beskriva vad som händer.)

Och så lite rött (eftersom det är värdefullt att lämna hörnet jag trivs bäst i):
lWr6Sut.jpg


2015 Planeta, Frappato
Lätt, rödbärigt (lingon), lite granatäpple (?), viss skitighet. Coolt! Lätt som tusan i smaken, påminner om Gamay. Huvudsakligen rödbärigt, med lingon och röda vinbär i spetsen. Inte många tanniner, men rätt pigg syra. Inget stort vin, men riktigt bra för vad det är. 88p.

???? Blint
Riktigt mörk i färgen. Tämligen återhållsam, tungt bärig (körsbär), varmt fruktig, lite rått kött (på ett bra sätt). På tungan är det superkompakt, superungt. Det är många saker, men inte särskilt fruktigt. Ton av körsbär finns där, men det är mest en vägg av syra och tannin i övrigt. Rätt svårt vin, men det är riktigt välgjort. Intrycket påminner om en ofruktig Alto Moncayo, dvs väldigt uppskruvat men ändå balanserat. Jag har ju typ noll erfarenhet här, men tänker dra till med Rhône, tung på grenache. Ger det 89p, men med grym potential.
dzmWYPx.jpg

Facit: 2014 Legado del Moncayo, Old Vines Garnacha "Montana" - Campo de Borja
Häftigt! Var ju inne på rätt spår i alla fall. Jag vill ju tro att jag har viss koll på garnacha, speciellt spansk sådan, men det här var ett nytt uttryck för mig. Druvan kan åstadkomma mycket!

2014 A & M Quenard, Chignin Mondeause Vieilles Vignes - Savoie

Svamp, skog, kanten på en lagrad brieost. Sjukt spännande! Frisk och intressant smak. Bara smakprov, inget betyg. Ska leta reda på mer Savoie!
(Snackade vin med två ditflyttade fransoser, och de var inne i en "drick vin från mindre kända regioner"-fas. Det här var kvällens fynd för dem.)

Och så tillbaka till mitt lilla hörn:
yguiJYj.jpg


1882 Barbeito Malvasia
Det är bara att kasta in handduken, resten av vinvärlden. Det här är vinnarna i racet. Om betyget ska gå efter intensitet, balans, komplexitet och längd så har jag aldrig druckit något som varit i närheten av riktigt vällagrad madeira (även om jag kan lyfta upp blicken tillräckligt mycket för att inse att stilen inte passar alla). Doften attackerar större delen av vinbaren (som i: personer kom fram och frågade om de fick "lukta närmre" :D ). Mängder med torkad frukt och torkade bär: russin, aprikos, ananas, till och med lite blåbär. Fortsatt djup med kanderad apelsin, allsköns rostade nötter, grankåda och kreosot (förlåt krampaktig beskrivning, men jag har jobbat med att lasta trävaror på båtar...), följt av vaniljfudge, choklad och citronskal. På tungan återkommer det mesta, men inte alls lika tydligt. Den höga syran lägger sig som ett tjockt täcke över de komplexa smakerna. Men det är så intensivt att de ändå kommer fram mängder med varje sipp. Eftersmaken är milslång. Intensiteten är balanserad, och för mig trumfar det här 1834an jag drack för en månad sedan. Det här är riktigt nära perfektion. Jag tänker inte dela ut alla pinnar, men 98 solida poäng är det garanterat!

1969 Blandys Bual

Det är så himla orättvist att dricka något över huvud taget efter en så fantastisk upplevelse. Det här är också helt makalöst intensivt, med allt som gör en Bual bra. Knivvass syra som skär igenom allt tänkbart. Eftersmak som varar hela vägen till hotellet. Ångrar lite att jag tog in den eftersom jag inte var kapabel att uppskatta den så mycket som jag borde. Stört bra madeira, i vilket fall som helst.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag har hittat ett nytt favorithak. Olyckligt för vindrickandet ligger det tämligen otillgängligt, men jag antar att plånboken gillar läget. Territoriet i Oslo. Ingen direkt mat, allt fokus ligger på vin. Och det fokuset har de lyckats med! Mysig liten lokal, trevlig och kunnig personal. Hipsterfaktorn är hög, men ändå under kontroll (det som sticker iväg är att all musik kommer från en LP-spelare, som behöver rätt mycket uppmärksamhet (inte direkt lika smidigt som Spotify-listor)). Stor bonus: vinkällaren ligger under bardisken, åtkomst via en tung trälucka i golvet.

Fick i mig följande under ytterligare en magisk vinkväll (som flugor till skit, som sagt). Mina val är inte representativa för vad stället erbjuder (de har bra bredd).

Inledande naturvinskamp från Jura:

2014 Tissot, Savagnin Amphorae
Riktigt jävla orange. Återhållsam nos. Apelsinskal, rabarber, vagt kemiskt (vet inte hur jag ska förklara det allmänna intrycket - har känt det i vissa andra naturvinskapelser. Har inte bestämt mig för om jag ska kalla det defekt eller inte. Egentligen varken positivt eller negativt för mig, mer bara en tydlig markör). På tungan är det fortsatt återhållsamt. Mer rabarber, viss generisk frukighet som drar åt citrus, samt, roligt nog, spiskummin. Okej syra, markerad (tannin)beska. Härlig längd, men inte så intensivt. 85p.

1ZVRkUl.jpg


2012 Tissot, La Tour de Curon

Riktigt jävla konstig. Viss smörighet, persika, märklig blommighet, drar åt chenin (honung, ylle), grapefrukt, sälta dyker upp senare.
Skarp syra, omöjligt att bena ut smaker på tungan. Det är bra, intensivt, absolut komplext, men lever inte alls upp till doften. Eftersmaken är kanonlång. Ett häftigt vin som idag ger ett spretigt intryck. Lär bli superintressant om 5-20 år. Tvekar i betyg, men ger det 90p (nosen som drar upp).
(Under kvällen ändras vinet väldigt mycket. Jag är oförmögen att beskriva vad som händer.)

Och så lite rött (eftersom det är värdefullt att lämna hörnet jag trivs bäst i):
lWr6Sut.jpg


2015 Planeta, Frappato
Lätt, rödbärigt (lingon), lite granatäpple (?), viss skitighet. Coolt! Lätt som tusan i smaken, påminner om Gamay. Huvudsakligen rödbärigt, med lingon och röda vinbär i spetsen. Inte många tanniner, men rätt pigg syra. Inget stort vin, men riktigt bra för vad det är. 88p.

???? Blint
Riktigt mörk i färgen. Tämligen återhållsam, tungt bärig (körsbär), varmt fruktig, lite rått kött (på ett bra sätt). På tungan är det superkompakt, superungt. Det är många saker, men inte särskilt fruktigt. Ton av körsbär finns där, men det är mest en vägg av syra och tannin i övrigt. Rätt svårt vin, men det är riktigt välgjort. Intrycket påminner om en ofruktig Alto Moncayo, dvs väldigt uppskruvat men ändå balanserat. Jag har ju typ noll erfarenhet här, men tänker dra till med Rhône, tung på grenache. Ger det 89p, men med grym potential.
dzmWYPx.jpg

Facit: 2014 Legado del Moncayo, Old Vines Garnacha "Montana" - Campo de Borja
Häftigt! Var ju inne på rätt spår i alla fall. Jag vill ju tro att jag har viss koll på garnacha, speciellt spansk sådan, men det här var ett nytt uttryck för mig. Druvan kan åstadkomma mycket!

2014 A & M Quenard, Chignin Mondeause Vieilles Vignes - Savoie

Svamp, skog, kanten på en lagrad brieost. Sjukt spännande! Frisk och intressant smak. Bara smakprov, inget betyg. Ska leta reda på mer Savoie!
(Snackade vin med två ditflyttade fransoser, och de var inne i en "drick vin från mindre kända regioner"-fas. Det här var kvällens fynd för dem.)

Och så tillbaka till mitt lilla hörn:
yguiJYj.jpg


1882 Barbeito Malvasia
Det är bara att kasta in handduken, resten av vinvärlden. Det här är vinnarna i racet. Om betyget ska gå efter intensitet, balans, komplexitet och längd så har jag aldrig druckit något som varit i närheten av riktigt vällagrad madeira (även om jag kan lyfta upp blicken tillräckligt mycket för att inse att stilen inte passar alla). Doften attackerar större delen av vinbaren (som i: personer kom fram och frågade om de fick "lukta närmre" :D ). Mängder med torkad frukt och torkade bär: russin, aprikos, ananas, till och med lite blåbär. Fortsatt djup med kanderad apelsin, allsköns rostade nötter, grankåda och kreosot (förlåt krampaktig beskrivning, men jag har jobbat med att lasta trävaror på båtar...), följt av vaniljfudge, choklad och citronskal. På tungan återkommer det mesta, men inte alls lika tydligt. Den höga syran lägger sig som ett tjockt täcke över de komplexa smakerna. Men det är så intensivt att de ändå kommer fram mängder med varje sipp. Eftersmaken är milslång. Intensiteten är balanserad, och för mig trumfar det här 1834an jag drack för en månad sedan. Det här är riktigt nära perfektion. Jag tänker inte dela ut alla pinnar, men 98 solida poäng är det garanterat!

1969 Blandys Bual

Det är så himla orättvist att dricka något över huvud taget efter en så fantastisk upplevelse. Det här är också helt makalöst intensivt, med allt som gör en Bual bra. Knivvass syra som skär igenom allt tänkbart. Eftersmak som varar hela vägen till hotellet. Ångrar lite att jag tog in den eftersom jag inte var kapabel att uppskatta den så mycket som jag borde. Stört bra madeira, i vilket fall som helst.
Bra att du håller juraflaggan i topp! Håller med om att Tour de Curon är riktigt skum, har provat den två gånger och den är så extremt spretig. Tror (hoppas...) som du att den kommer bli grym när den har något decennium innanför västen men i dagsläget är det inte speciellt kul att dricka. Dock som du säger väldigt intressant att ha i glaset för den byter skepnad en gång i minuten ungefär...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du är inte ensam om att ha noterat det här. Billecarts standardcuvée innehåller gissningsvis en hel del "andrapressning" nu för tiden och det påverkar så klart kvalitén. Det är myntets baksida av att husets popularitet ökat (och att de passar på att öka produktionen)! Det här är så klart inget man skyltar med, men enligt ryktet säljer Jacquesson sin andrapressningsmust till Billecart-Salmon och var skulle den hamna om inte i standardvinet? Och har man väl tänkt så långt är det ju ganska lätt att inse att Billecarts egen andrapressningsmust rimligen också hamnar på samma ställe - ty har man behov av att köpa in andrapressningsmust utifrån har man rimligtvis redan gjort slut på sin egen! Det är synd eftersom Billecart håller en mycket hög nivå på sina övriga champagner.
Nja, ¨Brut Reserve¨ som är Billecart-Salmon's standard cuvee innehåller inget vin från andra pressningen, däremot gör man en ¨Brut med klart lägre kvalitet den säljs bara till stormarknader och flygbolag och ingår inte i den officiella kollektionen.
 

MartinE

Medlem
Nja, ¨Brut Reserve¨ som är Billecart-Salmon's standard cuvee innehåller inget vin från andra pressningen, däremot gör man en ¨Brut med klart lägre kvalitet den säljs bara till stormarknader och flygbolag och ingår inte i den officiella kollektionen.
Verkligen? Det var en nyhet för mig att det finns en enklare champagne i deras sortiment än Brut Réserve. Men hur vet man att det inte hamnar någon must från andrapressningen i Brut Réserve? Det är ju rimligen inte något de skulle erkänna om man frågade dem, tänker jag.

Tillägg: Och hur förklarar du att (många upplever att) kvalitén blivit märkbart sämre på Brut Réserve på senare år?
 
Toppen