Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 9561
2005 Chateau Grand Puy Lacoste

Igår blev det återigen Bordeaux och entrecote. Har länge varit sugen på att prova en flaska av 2005 GPL men hela tiden känt att det varit för tidigt. Hade samma känsla igår men överjaget fick mitt längsta finger och vips så var korken ur flaskan.
Vinet är slankt och har bra balans. Det känns exklusivt med lätta fattoner som integrerats på ett snyggt sätt. Här finns inga bråkiga tanniner som måste dämpad men jag trodde faktiskt att den skulle sjunga lite mer och ha hunnit bli lite mer komplex i smaken. Känns lite klent för att vara 2005 faktiskt. Det är första flaskan ur en låda som jag provar och förmodligen är det bara mer tid som behövs. Man bör nog vänta med att konsumera dessa till efter 2020 om man ska få ut potentialen hos detta vin. Känns som att det nu är i mellanfasen där de sekundära aromerna inte hunnit blommat ut.

Visa bifogad bild 9562
2008 Elio Altare Barolo

Jag har ingen större koll på Barolo och vet därför inte riktigt vilka producenter som jag föredrar. Jag gillar både traditionella som t ex GD Vajra och från den moderna skolan så tycker jag att Elio Altare gör riktigt god Barolo. Därför får det bli en 2008 Elio Altare Barolo ikväll.
Det är ett riktigt sniffarvin men har också små ljuvliga tanniner som ger det karaktäristiska bettet hos en god Barolo. Ja detta är bra! Det är bara några veckor sen sist jag drack den. Den flaskan vara underbar! Kvällens flaska är också riktigt bra och det slår mig att 2008 är ett Baroloår som jag verkligen gillar. Goda och tillgängliga, om inte samma kväll som öppnandet, så i alla fall riktigt bra dagen efter. Har tyvärr en annan erfarenhet av tex årgång 2006 (dock inte Altares 2006a). När ska de drickas? Små monster som tar plats i källaren, eller kommer de ge riklig utdelning för den som har tålamod att vänta ut dem? Jag väntar väl, men är rädd för att det blir julmust av dem.
Så tillbaka till bourgognekupan istället med Altares 2008. Det här är däremot oerhört positivt! :)

Hm.... textstorleken blev ena enorm......?

Bdx 2005 "underwhelmar" rejält. Iaf de flaskor jag fått i mig. Tom (normalt) långlivade saker som Clos de Sarpe är redan sönderoxiderade. Finns bättre årgångar ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svårt att hålla mig gällande mitt senaste inköp.
Och tiden talar ju inte för att det ska bli bättre.

Vid öppnandet av den GL Grand Cru riesling från 1985 så går korken av. Inga problem, silen fick åka fram.

Petroleumdoften har en stark karaktär av lacknafta och det är knappt jag vågar smaka det nyss upphällda vinet som för övrigt har en fantastiskt härlig gyllengul färg.
Jag gör det ändå och smaken är frän och påminner inte alls om de yngre årgångarna av vinet.

Det är tydligt att det är för gammalt!

Men....

Efter en stund i glaset så händer nåt.
Den fråga doften försvinner och kvar är aromer av mogna äpplen, lite aprikoser och nånstans i bakgrunden lite terpentin.
Inget att få resning över, vinet är fortfarande för gammalt, men smaken är nu mer än ok och riktigt gott.
Annorlunda men gott.
Initialt så landar en spritig skarp smak på tungan, men den dunstar snabbt och kvar är en ganska lång eftersmak av äpplen, päron och lite små gula plommon.

En väldigt annorlunda upplevelse och jag vet inte om en van näsa hällt ut skiten eller höjt det till skyarna....

Jag får nog anledning att smaka lite imorgon igen och återkomma .
Låter som om du druckit ditt första avancerat mogna vin ;-)
Låt dem komma till dig!
Efter ett tag kommer de unga fruktbomberna framstå som replikerade kopior av varandra, medan dessa mogna damer och herrar har berättelser att förtälja som förtjänar inlyssning.
Du har tagit ett bra och viktigt steg framåt! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 Keller Riesling Trocken
1/4 gick åt till rödspättafileerna resten gick ned den rätta vägen och det med lätthet. Alldeles för ung rentav barnarov men vem kan vänta? Lime, lime, lime! Kommer att bli riktigt bra för dem som kan vänta. Jag har två flaskor kvar och de kommer också att rövas som barn även om jag väntar några år ,vilket kommer att bli omöjligt, då jag kan se mig sittandes på altanen i solglasögon med en immig, knastertorr, "sur" riesling redan till sommaren...:rolleyes:
Visa bifogad bild 9572
Du möste göra som @Mattias S försöker: köpa MER ÄN DU DRICKER :)
Då först blir det enkelt att spara viner tills dess de blir mogna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du frågar mig så önskar jag att ubåten slutar att poppa upp och beskåda oss i hamnen från periskopiskt avstånd. Bygg en bas och återkom lite oftare istället!
Försöker!
Men, det är inte så enkelt att vara "vininspirerad" då man inte dricker de där vidrigt sura vinerna som ... ähum.. blargh! Men... ibland så!

Har två svenskar på besök i afton (lö) som vill förlusta sig i japanska specialiteter och saké. Har inhandlat tre speciella puteller och tagit dem t restaurangen (eg: Izakaya) redan. Restaurangen bistår med 8 sorters dryck och oändligt med mat. Liknar lite 桂 som @Innertällmo Bryggeri och jag besökte i Tokyo, men är i Yokohama och lite mindre. Maten är lika riktigt bra, men saké-utbudet behöver "kryddas". Gud ske pris för BYOB - så som man har det i alla FRIA länder ;-)
Då kvällen är över, så lär vi måsta betala hårresande 600kr per person. Huuu :)

Jag är innerligt glad över att Japan slipper "Världens Bästa Systemet".
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skrattar mig överlycklig åt att ordet "BOLAGET" av svenska myndigheter uppfattas som både stötande och ett ord som förknippas med narkotika. Svenska myndigheter KAN, bara de får lite coaching och uppmuntran :)
Ibland kan man bara luta sig tillbaka och njuta av att vara STOLT SVENSK!!!
WOW!!!
Antar att @vintomas kan ta fram en och annan konsekvensanalys av denna självkontradiktion :)
IMG_3391.PNG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...inte ens om skylten appellerar till VÄRLDENS BÄSTA . . .

Kan inte låta bli att fundera över om IOGT-niss-henarna tycker detta är bra eller dåligt. Instinktivt kanske de applåderar, men objektivt blir de nog rädda för att det här är kanske liiite för idiotiskt korkat.

All heder till en super-hen i Lycksele!!!
 

LeChat

Medlem
Bdx 2005 "underwhelmar" rejält. Iaf de flaskor jag fått i mig. Tom (normalt) långlivade saker som Clos de Sarpe är redan sönderoxiderade. Finns bättre årgångar ;-)

Har mest druckit 2005 från vänstra sidan och där har det varit ungefär fifty fifty med t ex en förträfflig Phelan Segur bara för ett par månader sedan. Men jag hade definitivt högre förväntningar på 2005 Grand Puy Lacoste än vad som levererades den kvällen. Men tror att den bara behöver mer tid för att komma ur den anonyma fasen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vinerna från gårdagens BYOB på Bryggargatan. Tack @Asplund för ett fantastiskt arrangemang.
byob 20170310 flight 1.jpg

Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
byob 20170310 flight 2.jpg

Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
byob 20170310 flight 3.jpg

1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
1982 Château Beau-Site (defekt)
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
byob 20170310 flight 4.jpg

Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
2014 Château Lafon-Rochet
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT
byob 20170310 flight 5.jpg

Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
1983 Graham Porto Vintage
1998 Château Raymond-Lafon
 

Daniel A

Administratör
Ytterligare en BYOB i Simrishamn har hänt. Riktigt jämn och bra nivå på grejerna den här gången! @Skaggs och Emma stod återigen som värdar, och de kan verkligen konsten att behandla vinnördar från andra sidan Sverige orimligt bra.


Flight #1 - Bubbel
DSC_1805.JPG

2010 Domaine Alice Beaufort, Le Petit Beaufort , Brut Nature
Blommig, mycket hyacinther (blir bara mer och mer med tid). Påminner mycket om en Plantagen-butik. Även: flour, äpple. Fina bubblor, bra syra, trevlig eftersmak. Saknas kanske lite intensivitet i smaken för att nå de seriösa höjderna. En mycket intressant och bra champagne. 90p.
Bortsett från att det då inte var någon champagne! Skoj!

NV A.D. Coutelas, Cuvée 1809
Smörig, rostad fat, ljus choklad, en massa äpplen och en torr hårdostkant. Lent och smörigt i munnen, bubblar bort. Blir bättre med tid, är absolut ett välgjort och bra bubbel. 08-bas. 89p.
Kul med revansch för A.D. Coutelas, som blev rätt sågad sist.

1996 Leclerc Briant, Cuvée Divine
Mörkt gul. Champinjon på burk, citronskal, halvruttna äpplen (höstens fallfrukt), torkad frukt. Stundtals fanns även en viss angenäm skitighet. Den är fortfarande mycket pigg! Fina bubblor, framträdande syra, lite återhållsam frukt men trevlig eftersmak. Mogen skumpa är gott! Visste att det var mitt vin, och jag förväntade mig kanske lite mer (89an vi drack sist var betydligt vassare), så blir snåla 90p.
Imponerande nog spikade @MartinE årgång, producent och vin!

1990 Bruno Paillard, Le Mesnil

Mökare gul. Färska champinjoner (går över till lite burkigare ditto med tid), kaffe (mmm!), trevligt småoxiderat som främst uttrycks med lite nötter. @Skaggs nämnde pulvermos här, och det var verkligen spot on!
Det är väldigt, väldigt få bubblor kvar. Syran är tacksamt avrundad och spelar i bra harmoni med resten av vinet. Bra grejer! 91p.
Deg. dec. 2003. Tack för den @MartinE!

Flight #2 - Rött
DSC_1799.JPG

2003 Bressan Cru Pignol
Riktigt konstig. Bensin och aceton, som blåser bort efter ett tag. Fram kommer gräs, “grönt”, lakrits och ett hav av underbar svartpeppar. På tungan är det mycket lingon och mer svartpeppar. Ett vin helt i min stil, och riktigt roligt att dricka. Enda kvalificerade gissningen jag kunde lägga var på Loire Cab F, även om det kändes fel. Trodde att det kunde vara från slutet av 90-talet. Nästa gång jag dricker nymald svartpeppar ska jag såklart gissa pignolo… 90p.

2011 Pago de Carraovejas, El Anejon - Ribera del Duero
Oj, tungt vin. Mörkt, fat, gummi/bildäck, stalligt, lakrits. Lite popcorn. Ungt och tungt som satan. Alkholen bränner rätt ordentligt (15,5 %). Vulgär som jag är gillade jag det ändå. Tänkte att det kunde vara en spansk garnacha. Efter ledtrådar om att det var en blend med en dominerande druva från gamla världen slängde jag min gissning på Ribera del Duero. :) 88p.

2009 Groth Cabernet Sauvignon
Också tungt, mörkfruktigt, plommon, lakrits. Lite gräsigt och örtigt, björnbär och några svarta vinbär. Mer av samma på tungan. Ett bra och välgjort ungt vin. Gissade Napa-cab, hurra för mig. 89p.

Flight #3 - Bonusbubbel
När bonusarna kommer fram börjar koncentrationen svikta i vanlig ordning...

2006 Louis Roederer, Cuvée Starck
Syrade äpplen, vildäpplen, gröna äpplen, sköna äpplen, alla äpplen som kan tänkas. Pigg syra! Pigga bubblor! Är så syrligt att det nästan sargar gommen. TOKUNG!

NV Ryss
Väldigt mörkgul. Tillbakadragen doft till en början, men släpper in fina oxidativa toner, torkad frukt, nötter. Expressiv och trevlig i nosen! På tungan är det oväntat sött, med alldeles för låg syra. Bonusvin från @MartinE som jag trodde var någon tokgammal skumpa han grävt fram någonstans (70-tal, kanske). Ett roligt vin, och det blev ju betydligt roligare när det visade sig vara en ryss inköpt i St Petersburg runt 2006… Svårgissad!

Flight #4 - Bonussött
DSC_1806.JPG

1999 Oremus Tokaji Aszú 4 Puttonyos
Mitt vin. En exceptionellt bra skapelse för att vara ett instegsvin. Vid det här laget är balansen verkligen på topp också! Ungdomligt med begynnande mognad.

2011 Ferme de la Sansonnière (Mark Angeli), Les Vieilles Vignes des Blanderies
Riktigt udda vin. Torrt äpple, lite päron. Tillräckligt konstigt för att jag skulle glömma bort att skriva ner saker. Hög syra, lägre sötma. Ett viss mått av tanniner. Ett enhörningsvin på många sätt, och jag förstår att @Skaggs inte hade en aning om när och var han skulle öppna det här. Vad passar det till? Som avslutnigsvin på en bra BYOB, uppenbarligen!

DSC_1804.JPG

(Roliga icke-vinösa bonusar var min och en polares hemmagjorda cider (vildjäst äppelcider med ljunghonung, torrhumlad med cascade, och lagrad med ekspån i, från 2014) och en lambic kryddad med basilika. Båda var mycket bra!)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Här är lite poängstatistik från gårdagkvällens BYOB i Stockholm!

WOTN Vitt: 2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands - 91.8 poäng
WOTN Rött:
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus - 90.2 poäng

Här är ett diagram på hur poängsnittet hamnade på de olika vinerna. Det blåa är medelpoängen för varje vin, och staplarna i orange visar standardavvikelsen av de givna poängen. Som man ser är det flera viner där avvikelsen är stor, vilket förklarar de relativt låga poängen på de vinerna. Jag vill minnas att ex. en person tyckte att den unga Lafon-Rochet var på tok för ung och därmed i princip odrickbar -> lågt poäng -> stor avvikelse från andras betyg. Det är lite roligt att se att de två bästa vinerna under kvällen även hade låg standardavvikelse, vilket då innebär att alla var överens om betyget!

6cACjGj.png

 

Mattias Schyberg

Administratör
Tidig lunch med ost och riesling. Älskar verkligen syran och komplexiteten i 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett. Speciellt ihop med min nya favoritgetost Sola. Snygg passionsfrukt med gröna äppleskal, lime, sötlakrits, stendamm och blommiga drag med både ros och antydan till vit viol. Får även lite ostkänsla, men med tanke på mina tillbehör så kanske det är inbillning. I munnen är det knivskarp syra med en knivsudd sötma som dominerar. Nästan lite sälta i svansen. Hög intensitet och adekvat längd. Oerhört välbalanserat och trevligt. Ser framemot att testa även spätlesen som köptes nyligen. Har skyhöga förväntningar! (90p)

image.jpeg
 

Pontus

Medlem
2011 Pierre Gonon Saint Joseph Blanc "Les Oliviers". Stor och generös doft av honung och tropiska frukter. Fyllig och lite oljig munkänsla, smak av aprikoser och honung. Saknar lite syra för att balansera perfekt. Den här har utvecklats fint och kan nog bli ännu bättre med några år till i källaren. 89p+.
 

Pontus

Medlem
Tidig lunch med ost och riesling. Älskar verkligen syran och komplexiteten i 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett. Speciellt ihop med min nya favoritgetost Sola. Snygg passionsfrukt med gröna äppleskal, lime, sötlakrits, stendamm och blommiga drag med både ros och antydan till vit viol. Får även lite ostkänsla, men med tanke på mina tillbehör så kanske det är inbillning. I munnen är det knivskarp syra med en knivsudd sötma som dominerar. Nästan lite sälta i svansen. Hög intensitet och adekvat längd. Oerhört välbalanserat och trevligt. Ser framemot att testa även spätlesen som köptes nyligen. Har skyhöga förväntningar! (90p)

Visa bifogad bild 9598
Grym kvalitet för pengarna, stor lagringspotential. Man borde köpa på sig lådvis.
 

Wintermute

Medlem
Här är lite poängstatistik från gårdagkvällens BYOB i Stockholm!

WOTN Vitt: 2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands - 91.8 poäng
WOTN Rött:
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus - 90.2 poäng

Här är ett diagram på hur poängsnittet hamnade på de olika vinerna. Det blåa är medelpoängen för varje vin, och staplarna i orange visar standardavvikelsen av de givna poängen. Som man ser är det flera viner där avvikelsen är stor, vilket förklarar de relativt låga poängen på de vinerna. Jag vill minnas att ex. en person tyckte att den unga Lafon-Rochet var på tok för ung och därmed i princip odrickbar -> lågt poäng -> stor avvikelse från andras betyg. Det är lite roligt att se att de två bästa vinerna under kvällen även hade låg standardavvikelse, vilket då innebär att alla var överens om betyget!

6cACjGj.png
Heja! Mer diagram åt folket!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Heja! Mer diagram åt folket!

Svårt att låta bli att generera lite diagram när man har en Excel-lista! ;)
Men sen är det ju faktiskt ett oerhört bra visuellt hjälpmedel där man snabbt ser hur fördelningen av ex. poäng varit! Det kanske vore något att göra för forumets "Månadens vin" för att göra saker lite mer överskådliga?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tidig lunch med ost och riesling. Älskar verkligen syran och komplexiteten i 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett. Speciellt ihop med min nya favoritgetost Sola. Snygg passionsfrukt med gröna äppleskal, lime, sötlakrits, stendamm och blommiga drag med både ros och antydan till vit viol. Får även lite ostkänsla, men med tanke på mina tillbehör så kanske det är inbillning. I munnen är det knivskarp syra med en knivsudd sötma som dominerar. Nästan lite sälta i svansen. Hög intensitet och adekvat längd. Oerhört välbalanserat och trevligt. Ser framemot att testa även spätlesen som köptes nyligen. Har skyhöga förväntningar! (90p)

Visa bifogad bild 9598
Funkar riktigt bra i vårsolen på balkongen också! Det är vår!!!

image.jpeg
 

Carlsson

Medlem
IMG_1677.JPG
Pol Roger 2008:
Elegant och inte lika "kraftig" som 2006 och 2004. Det är främst mindre rostat bröd och kaffe. Frukten är ganska utvecklad med mycket äpplen och tropisk frukt i bakgrunden. Avslutet bjuder på mer äpplen och en lätt kryddig ton. Gott.
Deutz Rose 2010: Frisk och Mycket röd frukt, såklart. Persika,hallon och jordgubbar hittar jag i doften. Dag 3 är det mycket syrligt körsbärsgodis i doften. Smaken är frisk och bärig. Hade önskat mer "Oumph i frukten. Bör ligga något år eller 2 .
Charles Heidsieck Brut Reserve. Basår 2008. Hög syra. Gott som tusan. Älskar mognadstonerna och den mjuka och runda frukten. Har bara 1 flaska kvar av 6 packet från FVL.
 
Toppen