Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kort sammanfattning från fredagens BYOB i Stockholm. Detta är enbart mina egna anteckningar, övriga deltagare tycker med största sannolikhet helt annorlunda.

Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
Inga noteringar, tyckte helt ok men inte något speciellt.
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
Satte PN blend, trodde NV champagne, 87p, har aldrig riktigt gått igång på Drappier.
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
Övermogen, dadlar, fikon, legat under flor? Långt avslut. Kan det vara från Jura? 83p
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Fat, mogna äpplen (gula), blyertspenna, svagt päron i doften, lätt bränt i smaken, beska, inte så hög syra, GOTT!!! Chardonnay, Bourgogne med reservation USA, 91p

Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
Tät doft, tobak, blodröd, fatig, i smaken nässlor och en släng av ost. Alkohol. Jag drar till med CS från Sydamerika, 87p
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
Mognad, menthol, tobaksrök, fat, läder, syrlig, medium tanniner, en god rackare. Italien, kanske någon supertoskanare? 90p
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
Järn, blommig doft, sötfruktig, syrlig. Skum, konstig och inte rolig. Grenache, Spanien?
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Mognad, tunn doft, blöta varma gallonbrallor, varm saftsoppa, syrlig, tunn smak. trots det gott. Vet faktiskt inte varför jag gillar det. Kan det vara mitt vin? 88p.

Flight #3
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
Övermogen, syra, tvål, inte så mycket mer, alkohol, past peak.
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Mumma! Startar med gödsel och brett som dunstar bort, blommig (jasmin), medium tanniner, något kort, alkohol, vanilj. Kan det vara en CdP 2006-2008? Påminner om Pegau. 91p
1982 Château Beau-Site (defekt)
CabFranc? inte bra.
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Bränt smör, naturvinsvibbar, smöriga majskolvar, alkohol, tanniner m. Grenache?

Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
Bordeaux? 84p (glömde skriva ner detta vin)
2014 Château Lafon-Rochet
Jomenjagtackar! Generös doft, fat, fruktig, svagt syrlig, medium tanniner, sötvaniljfruktig smak, påminner om en del Brunello så jag går på det. 90p
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT

Undebar doft, något russin, bra syra, bra struktur, tanniner m, måste vara Italien.

Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
Citrussyrlig honung, golvvax, gammal träbåt, olja, alkohol, fet, päron, nougat, rapsfält, björnloka, ingen syra alls. söt. Kanske från Sicilien? 82p
1983 Graham Porto Vintage
Inte min grej, körsbär, nickel och alkohol, uppspritad Inte det blekaste vad det är. 74p
1998 Château Raymond-Lafon
Bränd el, fat, djup smak, vaniljglass. Började i Suternes men slutade i Tokaji, skulle hållt mig till första känslan. 86p

Inte många rätt men jag ser det som lärotid i grymt trevligt sällskap. Ser fram emot nästa provning 7/4.
 

Magikern

Medlem
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Bränt smör, naturvinsvibbar, smöriga majskolvar, alkohol, tanniner m. Grenache?

1978 Château Recougne (defekt)
QUOTE]

Minns dessa vinerna från när de släpptes. Chante Le Merle var god men trött. Trevliga mognadstoner och jag tror jag satte 91 poäng (tror jag hade tur med flaskan). 2010an är betydligt bättre dock, en av de mest komplexa viner jag provat faktiskt.

Recougne 78 tillhör nog de fåtal viner i standardsortiment där alla flaskor var mer eller mindre döda redan när de släpptes. Nästan odrickbart.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kort sammanfattning från fredagens BYOB i Stockholm. Detta är enbart mina egna anteckningar, övriga deltagare tycker med största sannolikhet helt annorlunda.

Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
Inga noteringar, tyckte helt ok men inte något speciellt.
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
Satte PN blend, trodde NV champagne, 87p, har aldrig riktigt gått igång på Drappier.
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
Övermogen, dadlar, fikon, legat under flor? Långt avslut. Kan det vara från Jura? 83p
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Fat, mogna äpplen (gula), blyertspenna, svagt päron i doften, lätt bränt i smaken, beska, inte så hög syra, GOTT!!! Chardonnay, Bourgogne med reservation USA, 91p

Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
Tät doft, tobak, blodröd, fatig, i smaken nässlor och en släng av ost. Alkohol. Jag drar till med CS från Sydamerika, 87p
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
Mognad, menthol, tobaksrök, fat, läder, syrlig, medium tanniner, en god rackare. Italien, kanske någon supertoskanare? 90p
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
Järn, blommig doft, sötfruktig, syrlig. Skum, konstig och inte rolig. Grenache, Spanien?
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Mognad, tunn doft, blöta varma gallonbrallor, varm saftsoppa, syrlig, tunn smak. trots det gott. Vet faktiskt inte varför jag gillar det. Kan det vara mitt vin? 88p.

Flight #3
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
Övermogen, syra, tvål, inte så mycket mer, alkohol, past peak.
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Mumma! Startar med gödsel och brett som dunstar bort, blommig (jasmin), medium tanniner, något kort, alkohol, vanilj. Kan det vara en CdP 2006-2008? Påminner om Pegau. 91p
1982 Château Beau-Site (defekt)
CabFranc? inte bra.
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Bränt smör, naturvinsvibbar, smöriga majskolvar, alkohol, tanniner m. Grenache?

Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
Bordeaux? 84p (glömde skriva ner detta vin)
2014 Château Lafon-Rochet
Jomenjagtackar! Generös doft, fat, fruktig, svagt syrlig, medium tanniner, sötvaniljfruktig smak, påminner om en del Brunello så jag går på det. 90p
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT

Undebar doft, något russin, bra syra, bra struktur, tanniner m, måste vara Italien.

Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
Citrussyrlig honung, golvvax, gammal träbåt, olja, alkohol, fet, päron, nougat, rapsfält, björnloka, ingen syra alls. söt. Kanske från Sicilien? 82p
1983 Graham Porto Vintage
Inte min grej, körsbär, nickel och alkohol, uppspritad Inte det blekaste vad det är. 74p
1998 Château Raymond-Lafon
Bränd el, fat, djup smak, vaniljglass. Började i Suternes men slutade i Tokaji, skulle hållt mig till första känslan. 86p

Inte många rätt men jag ser det som lärotid i grymt trevligt sällskap. Ser fram emot nästa provning 7/4.
Ni verkar vara flera som druckit 1998 Raymond Lafon men visst står det 1988 på flaskan!;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blindvin serverat av hustrun. Möjligen borde jag fattat vad det handlar om med tanke på den grumliga röda färgen, men det enda jag kom fram till var något skalmacererat och efterjäst naturvin från Italien. Druvan gäckade mig dock. Det borde ju vara en röd druva det handlar om här. Lambrusco borde jag tänkt på, men myntet föll aldrig ner. Resonemang och noter enligt följande:

Utspädd rabarbersaft, mogna äpplen, grapefrukt, nougat, jäst och granatäpple. Spritsigt pärlande och aningen skalbittert. Tunn intensitet. Syrligt och heltorrt men samtidigt lite ihåligt. Inget jag själv skulle välja att köpa, men ganska kul ändå. Poäng? Ingen aning, men bortsett från den urvattnade känslan så finns det lite skön komplexitet och drickglädje att hitta, men bryggläget lyser helt med sin frånvaro här.

Är det så här lambrusco brukar smaka, eller är det en udda fågel?

image.jpeg

2014 Gavioli Lambrusco Rifermentazione Ancestrale
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Här kommer mina smaknotering från förra veckans BYOB. Har bara kopierat rakt av utan att göra några större utsvävningar i mina kommentarer. Många av vinerna var riktigt roliga! Kanske något tråkiga för er övriga att läsa

Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
Inga direkta kommentarer, lätt brödig på näsan - gott, men inget jättewow, 89p
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
Mineralitet, nougat, lite oxiderad ton (flour?), - gott, gissar champagne bdb, friskt, torrt, lång finish, 88p
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
Mörk, ålder(?), vit bourgogne, såg tyvärr lite av flasketiketten så jag kände igen det gula och satte därför att det var en Olivier Leflaive. Kändes som att vinet hade passerat sitt bäst före datum. Oxiderad doft, torr sherry, 80p
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Stor doft, ungt, härlig blommig bouque, honungsmelon, bra längd, len eftersmak, hög alkohol gissar jag (bränner till lite), integrerad syra, hamnar i Italien, gissar Soave, vill ha mer! 91p

Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
Lent, mjukt, bärigt utan tyngd, doft av blod, järn, tänker syrah. Ändå stramt, lite kort finish, snyggt balanserat. Doft av grön paprika, tänker Cabernet franc, Loire. Gissar Frankrike, cab franc blandning. Bra vin! 91p
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
Popcorn, kaffe, rökta toner, lite björnbär, mindre stramt, lättare tanniner, fylligt som en usa cab, gissar på det. 90p
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
Lätt vin i munnen, tanninmonster efter en klunk, lite gummiton i doften, lite eldig finish, doft av aceton och målarfärg. Gissar Pinotage från sydafrika. 86p
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Känns som ett svalodlat vin, hallon, jordgubbar, ofiltrerat (?), grön paprika? Gissa Cab franc ändå. 89p

Flight #3
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
Aceton, nagellack, vattningt, lent och blommigt. Nebbiolo? Svårt att hitta något av vinet alls, kom fram till att det var korkat. 87p
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
Varmt, fylligt, riktigt gott! Lera, jord, björnbär. Lång finish. Vill ha mer. Gissar USA merlot-blandning. 92p WOTN för mig
1982 Château Beau-Site (defekt)
Dammigt, ålder, svalt, tanningstarkt, nebbiolo med ålder? Gissar barbaresco. 85p
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Trodde det här var mitt vin så jag skrev inte ner något

Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
Dammigt, defekt(?), Nej, viftar bort det. Bara ålder! Herbala toner, lite tanniner, ingen påtaglig syra, kaffe, feminint, parfymerat. 89p
2014 Château Lafon-Rochet
Svalodlat, hallon, ingen märkbar syra, tuffa tanniner, svarta vinbär, bra längd, gissar Syrah från St Emilion, 92p
1978 Château Recougne (defekt)
Grön paprika, bra intensitet, tuffa tanniner, röda vinbär, gissar Loire, 89p
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT
Fylligt, vanilj, björnbär, sammetslent, cab, bordeaux gissar jag. 92p

Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
Skarp doft, bra kropp i munnen, spritig finish, 82p
1983 Graham Porto Vintage
Spritig doft, högre alkohol, mera russin, 86p
1988 Château Raymond-Lafon
Mer ålder, mindre alkohol, saffran, len doft och mjuk finish, gott! 89p
 

gece

Man vänjer sig.
Först en bättre provning på tema "bättre rött". Jag vill minnas att vi fick veta att det var gamla världen i glasen, i övrigt typ blint. Hade idétorka så klarade inte gissa så mycket (och att gissa rätt var jag ännu sämre på).
  1. Transparent brunröd. Mogen doft, svamp, röda bär, blommig potpurri. I munnen bra intensitet, syra!!, ganska snälla tanniner, citron, gräddkola, tranbär, lingon. Lätt och kraftfullt på samma gång. Mums! Ingen aning om vad detta är.
    2004 Viña Tondonia Reserva Tinto (Rioja; 75% Tempranillo, 15% Garnacha, 5% Graciano, 5% Mazuelo)
    Pinsamt, jag som är Tondoniafantast borde väl känna igen detta.
  2. Mörkt lilaröd. Något spritig nos, med syrlig mörk frukt. I munnen något fyllig men mest cederträstram, lite malo-gräddigt? Plågsamt ungt men bra icke desto mindre. Skulle kunna vara Luis Pato som provades häromveckan, även om det inte känns helt så...
    2014 Clos Mogador (Priorat; 49% Garnatxa, 25% Cariñena, 16% Syrah, 10% Cabernet Sauvignon)
    Jaha, ett vin som jag baktalat stort från ett distrikt jag baktalat stort. Inte dumt alls denna dag!
  3. Mörk röd. Stallig med svamp och blandade mognadstoner samt ett uns lakrits. I munnen lite gräddkola, lakritskola, hallonlakrits och annat. Lång som rackarns. Lite ung men borde ha mycket god potential. Passar på gissning.
    2008 Vega Sicilia Unico (Ribera del Duero; 80% Tempranillo, 20% Cabernet Sauvignon)
  4. Mörk, teglig röd. Mycket gröna toner (stjälk och paprika), något varm mörk frukt. Inte helt dum men jäkligt svår och kanske aningen tunn i syran? Oklart ursprung.
    2007 Château Trotanoy (Pomerol, Bordeaux; 90% Merlot, 10% Cabernet Franc)
  5. Något transparent röd, lite dragning åt tegel. Rökig doft med indistinkt frukt, lite fat och viol där också. I munnen är den stram men ändå lättsam på ett paradoxalt vis, mer av ett strukturvin än aromvin. Men jag gillar't, riktigt mycket, till och med. Rök och viol = Syrah, norra Rhône.
    2013 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis (93% Syrah, 7% Viognier)
  6. Transparent röd. Doften är av söt röd frukt (jordgubb/hallon) men också lite skönt grönt stjälkig som balans; lite svarta vinbär dyker upp också. I munnen är den klart mindre insmickrande, rejäl struktur och lite blommighet. Jag kanske upprepar mig, men detta är riktigt gott. Vad kan det vara? Grenache kanske, men strukturen känns fel.
    2012 Domaine de Lambrays Clos de Lambrays (Morey-St-Denis, Bourgogne; 100% Pinot Noir)
    Jobbig kväll. Tvingas erkänna att jag gillar både Bgn-PN och Priorat-Grenache. Det går utför för mig...
  7. Transparent teglig. Doft av akvarellfärg, syrlig röd frukt, blommor. I munnen sten och jordgubb och tanniner galore. Färg, målarlådedoften, strukturen... helt klart Nebbiolo.
    2001 Gaja Barbaresco (100% Nebbiolo)
    -99an som provades häromveckan kändes flera strån vassare.
  8. Transparent röd. Apelsin och hallon på doften. I munnen ganska mycket tanniner, grädde, grön & gul vingummi samt mjölkchoklad. Gissar på en PN men vem vet.
    2011 Pieve di Santa Restituta Brunello di Montalcino Sugarille (100% Brunello)
  9. Mörk, tät röd. Blommig doft med björnbär, lite knepig. Massor med tanniner, något varmfruktig men inte så det stör, massor med blommor. Känns lite rustikt men med en bra komplexitet, är inte odelat positiv då blommigheten drar åt tvål i sina intensivaste stunder... men jävla bra. Vad kan det vara?
    2010 Dal Forno Romano Monte Lodoletta (Valpolicella Superiore; 70% Corvina, 20% Rondinella, 5% Croatina, 5% Oseleta)
Vi avkrävs i vanlig ordning tre favoriter, mitt (liksom i princip hela gruppens) WotN blir efter lite velande Dal Forno, följt av Guigals Cd'A och Vega Sicilia. Clos de Lambray och Tondonia var med på shortlisten. Varför dricker jag så sällan röd Tondonia? Det är ju inte som att det i sammanhanget är dyrt, eller ens speciellt svårt att få tag på.

Och sen en BYOB på det.

Flight #1
  1. Trevligt bubbel, sannolikt Champis, brödig med söt gul frukt. 87p
    NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve
  2. Massa mousse. Lite mogen känsla. Gult äpple, surdegslimpa, autolys, Ingrid Marie-äppelmust. Gott! Borde vara skumpa med majoritet PN. 89p
    2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
  3. Oh yeah baby. Orange/brunvit med kola, knäck, smör, grädde och kantarellstuvning. Lång lång lång!!! Gud vad gott. Tunn i syran säger de andra, jag säger att det spelar ingen roll. I brist på bättre säger jag Vin Jaune, eller iaf Jura. 92p
    1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
    Är det så här era premoxade vita bourgogner smakar är det bara skicka dem till mig. Tack!
  4. Ganska skarp och ung doft, ek, citron, salmiak, salt, jävligt hög volym på allt men på vägen till storhet. Eller den är redan vid storhet, men den kommer bli ännu bättre. Borde vara en kalifornisk Chardonnay. WotN, 93p
    2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands

Flight #2
  1. Grönt, lingon, blåbär, sval mörk frukt. Saftig men kraftig, pondus och lättsamhet. Jävla bra. CS, Nya Världen? 92p
    2007 Graham Beck Ad Honorem
  2. Monstruöst mycket ek med hårdrostade popcorn, lakrits, sluten och ung, inte utan alkohol. Shiraz? Sitter ihop rätt bra trots eköverdos, 91p
    2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
  3. Smörig ek, gröna äpplen, lite udda doft för ett rödvin men bra. Sluten, ung, lite spritig. Inget som hetsar upp mig men kan tänka mig att detta tilltalar andra. Dock inte dåligt utan ganska bra, 86p
    2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva

    Intressant vin detta, varje gång jag dricker det är det antingen hiss eller diss. Undrar vad hemligheten är...
  4. Halvtransparent grumlig röd. Saftsoppa, målarlåda, insjövatten. Antingen övermoget eller naturvin, chansar på det senare. 84p
    1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha

Flight #3
  1. Lime, stall, lakrits, drottningsylt... och kork. FLAWED
    1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva
  2. Blåbär, en lite grön ton jag förknippar med knappt mogna björnbär, sval blå frukt, ung & knuten, eksmörig. Märklig, och bra, blandning av svalt och varmt. 92p
    2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus

    Mitt vin, tänk att det skulle vinna popular vote :eek: Borde lära mig att känna igen denna varm-men-kall-känsla i frukten som Ribera...
  3. Ylle, insjö, kött, röda bär... och kork. FLAWED
    1982 Château Beau-Site (defekt)
  4. Grumligt rött. "Mystisk jordgubbssylt", eneträ, sträv och lite fyllig utan uppenbar närvaro av ek. Kan vara gammal... Syrah? 88p
    2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes

Flight #4
  1. Syrlig röd frukt, tranbär/rönnbär. Kryddig, saftig, stallig, bra! 88p
    1982 Château Haut-Canteloup
  2. Ek, björn- och blåbär, lite uppfräschande gröna toner. I munnen ek, mörk frukt. Ungt och mycket bra. 91p
    2014 Château Lafon-Rochet
  3. Hallon, rönnbär... och kork. Synd, för jag tror det var riktigt bra därunder. FLAWED
    1978 Château Recougne
  4. Mjölkchoklad, stall, lite spritig men fin frukt. Inte riktigt min grej dock. Södra Rhône? 86p
    2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT

Flight #5:
  1. Honung, aprikos, sprit, kanel, lite vitglöggskänsla. Ursprung... oklart? 84p
    2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
  2. Körsbärslikör, klister, sprit. Slinker ner men känns enkelt. 82p
    1983 Graham Porto Vintage
    "Känns enkelt." Snacka otacksam publik :oops:
  3. Citron, aprikos, honung, bivax, lite saffran... borde vara Sauternes eller kanske någon granne typ Monbazillac. 86p
    1988 Château Raymond-Lafon

Sen blev det nattsudd in på småtimmarna och flaska #2 av Pouillon var mycket bra och precis vad som behövdes, där och då.

Tackar och bockar för mig och på återseende i april!
 
Först en bättre provning på tema "bättre rött". Jag vill minnas att vi fick veta att det var gamla världen i glasen, i övrigt typ blint. Hade idétorka så klarade inte gissa så mycket (och att gissa rätt var jag ännu sämre på).
  1. Transparent brunröd. Mogen doft, svamp, röda bär, blommig potpurri. I munnen bra intensitet, syra!!, ganska snälla tanniner, citron, gräddkola, tranbär, lingon. Lätt och kraftfullt på samma gång. Mums! Ingen aning om vad detta är.
    2004 Viña Tondonia Reserva Tinto (Rioja; 75% Tempranillo, 15% Garnacha, 5% Graciano, 5% Mazuelo)
    Pinsamt, jag som är Tondoniafantast borde väl känna igen detta.
  2. Mörkt lilaröd. Något spritig nos, med syrlig mörk frukt. I munnen något fyllig men mest cederträstram, lite malo-gräddigt? Plågsamt ungt men bra icke desto mindre. Skulle kunna vara Luis Pato som provades häromveckan, även om det inte känns helt så...
    2014 Clos Mogador (Priorat; 49% Garnatxa, 25% Cariñena, 16% Syrah, 10% Cabernet Sauvignon)
    Jaha, ett vin som jag baktalat stort från ett distrikt jag baktalat stort. Inte dumt alls denna dag!
  3. Mörk röd. Stallig med svamp och blandade mognadstoner samt ett uns lakrits. I munnen lite gräddkola, lakritskola, hallonlakrits och annat. Lång som rackarns. Lite ung men borde ha mycket god potential. Passar på gissning.
    2008 Vega Sicilia Unico (Ribera del Duero; 80% Tempranillo, 20% Cabernet Sauvignon)
  4. Mörk, teglig röd. Mycket gröna toner (stjälk och paprika), något varm mörk frukt. Inte helt dum men jäkligt svår och kanske aningen tunn i syran? Oklart ursprung.
    2007 Château Trotanoy (Pomerol, Bordeaux; 90% Merlot, 10% Cabernet Franc)
  5. Något transparent röd, lite dragning åt tegel. Rökig doft med indistinkt frukt, lite fat och viol där också. I munnen är den stram men ändå lättsam på ett paradoxalt vis, mer av ett strukturvin än aromvin. Men jag gillar't, riktigt mycket, till och med. Rök och viol = Syrah, norra Rhône.
    2013 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis (93% Syrah, 7% Viognier)
  6. Transparent röd. Doften är av söt röd frukt (jordgubb/hallon) men också lite skönt grönt stjälkig som balans; lite svarta vinbär dyker upp också. I munnen är den klart mindre insmickrande, rejäl struktur och lite blommighet. Jag kanske upprepar mig, men detta är riktigt gott. Vad kan det vara? Grenache kanske, men strukturen känns fel.
    2012 Domaine de Lambrays Clos de Lambrays (Morey-St-Denis, Bourgogne; 100% Pinot Noir)
    Jobbig kväll. Tvingas erkänna att jag gillar både Bgn-PN och Priorat-Grenache. Det går utför för mig...
  7. Transparent teglig. Doft av akvarellfärg, syrlig röd frukt, blommor. I munnen sten och jordgubb och tanniner galore. Färg, målarlådedoften, strukturen... helt klart Nebbiolo.
    2001 Gaja Barbaresco (100% Nebbiolo)
    -99an som provades häromveckan kändes flera strån vassare.
  8. Transparent röd. Apelsin och hallon på doften. I munnen ganska mycket tanniner, grädde, grön & gul vingummi samt mjölkchoklad. Gissar på en PN men vem vet.
    2011 Pieve di Santa Restituta Brunello di Montalcino Sugarille (100% Brunello)
  9. Mörk, tät röd. Blommig doft med björnbär, lite knepig. Massor med tanniner, något varmfruktig men inte så det stör, massor med blommor. Känns lite rustikt men med en bra komplexitet, är inte odelat positiv då blommigheten drar åt tvål i sina intensivaste stunder... men jävla bra. Vad kan det vara?
    2010 Dal Forno Romano Monte Lodoletta (Valpolicella Superiore; 70% Corvina, 20% Rondinella, 5% Croatina, 5% Oseleta)
Vi avkrävs i vanlig ordning tre favoriter, mitt (liksom i princip hela gruppens) WotN blir efter lite velande Dal Forno, följt av Guigals Cd'A och Vega Sicilia. Clos de Lambray och Tondonia var med på shortlisten. Varför dricker jag så sällan röd Tondonia? Det är ju inte som att det i sammanhanget är dyrt, eller ens speciellt svårt att få tag på.

Och sen en BYOB på det.

Flight #1
  1. Trevligt bubbel, sannolikt Champis, brödig med söt gul frukt. 87p
    NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve
  2. Massa mousse. Lite mogen känsla. Gult äpple, surdegslimpa, autolys, Ingrid Marie-äppelmust. Gott! Borde vara skumpa med majoritet PN. 89p
    2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
  3. Oh yeah baby. Orange/brunvit med kola, knäck, smör, grädde och kantarellstuvning. Lång lång lång!!! Gud vad gott. Tunn i syran säger de andra, jag säger att det spelar ingen roll. I brist på bättre säger jag Vin Jaune, eller iaf Jura. 92p
    1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
    Är det så här era premoxade vita bourgogner smakar är det bara skicka dem till mig. Tack!
  4. Ganska skarp och ung doft, ek, citron, salmiak, salt, jävligt hög volym på allt men på vägen till storhet. Eller den är redan vid storhet, men den kommer bli ännu bättre. Borde vara en kalifornisk Chardonnay. WotN, 93p
    2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands

Flight #2
  1. Grönt, lingon, blåbär, sval mörk frukt. Saftig men kraftig, pondus och lättsamhet. Jävla bra. CS, Nya Världen? 92p
    2007 Graham Beck Ad Honorem
  2. Monstruöst mycket ek med hårdrostade popcorn, lakrits, sluten och ung, inte utan alkohol. Shiraz? Sitter ihop rätt bra trots eköverdos, 91p
    2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
  3. Smörig ek, gröna äpplen, lite udda doft för ett rödvin men bra. Sluten, ung, lite spritig. Inget som hetsar upp mig men kan tänka mig att detta tilltalar andra. Dock inte dåligt utan ganska bra, 86p
    2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva

    Intressant vin detta, varje gång jag dricker det är det antingen hiss eller diss. Undrar vad hemligheten är...
  4. Halvtransparent grumlig röd. Saftsoppa, målarlåda, insjövatten. Antingen övermoget eller naturvin, chansar på det senare. 84p
    1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha

Flight #3
  1. Lime, stall, lakrits, drottningsylt... och kork. FLAWED
    1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva
  2. Blåbär, en lite grön ton jag förknippar med knappt mogna björnbär, sval blå frukt, ung & knuten, eksmörig. Märklig, och bra, blandning av svalt och varmt. 92p
    2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus

    Mitt vin, tänk att det skulle vinna popular vote :eek: Borde lära mig att känna igen denna varm-men-kall-känsla i frukten som Ribera...
  3. Ylle, insjö, kött, röda bär... och kork. FLAWED
    1982 Château Beau-Site (defekt)
  4. Grumligt rött. "Mystisk jordgubbssylt", eneträ, sträv och lite fyllig utan uppenbar närvaro av ek. Kan vara gammal... Syrah? 88p
    2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes

Flight #4
  1. Syrlig röd frukt, tranbär/rönnbär. Kryddig, saftig, stallig, bra! 88p
    1982 Château Haut-Canteloup
  2. Ek, björn- och blåbär, lite uppfräschande gröna toner. I munnen ek, mörk frukt. Ungt och mycket bra. 91p
    2014 Château Lafon-Rochet
  3. Hallon, rönnbär... och kork. Synd, för jag tror det var riktigt bra därunder. FLAWED
    1978 Château Recougne
  4. Mjölkchoklad, stall, lite spritig men fin frukt. Inte riktigt min grej dock. Södra Rhône? 86p
    2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT

Flight #5:
  1. Honung, aprikos, sprit, kanel, lite vitglöggskänsla. Ursprung... oklart? 84p
    2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
  2. Körsbärslikör, klister, sprit. Slinker ner men känns enkelt. 82p
    1983 Graham Porto Vintage
    "Känns enkelt." Snacka otacksam publik :oops:
  3. Citron, aprikos, honung, bivax, lite saffran... borde vara Sauternes eller kanske någon granne typ Monbazillac. 86p
    1988 Château Raymond-Lafon

Sen blev det nattsudd in på småtimmarna och flaska #2 av Pouillon var mycket bra och precis vad som behövdes, där och då.

Tackar och bockar för mig och på återseende i april!

Trevligt med de här långa rapporterna, men som relativt "ny i gemet" och efter att ha läst igenom ett antal sådana här rapporter blir man ju lite nervös. Känns som att ofta så är var 4-5e flaska defekt :O Håller tummarna hårt inför framtiden :)
 

Trydebull

Medlem
Trevligt med de här långa rapporterna, men som relativt "ny i gemet" och efter att ha läst igenom ett antal sådana här rapporter blir man ju lite nervös. Känns som att ofta så är var 4-5e flaska defekt :O Håller tummarna hårt inför framtiden :)

Jo, fast när åldern drar iväg mellan 18 och 40 år så får man nog tyvärr räkna med att det går åt någon flaska. Fast det känns ju nästan lite överrepresenterat i @gece 's rapport. Stor andel av de äldre flaskorna som var gångna...
 

gece

Man vänjer sig.
Trevligt med de här långa rapporterna, men som relativt "ny i gemet" och efter att ha läst igenom ett antal sådana här rapporter blir man ju lite nervös. Känns som att ofta så är var 4-5e flaska defekt :O Håller tummarna hårt inför framtiden :)
Vi hade lite extra otur denna gång. Sen var det ganska subtila defekter, har för mig att det var någon flaska som inte alla tyckte var defekt.
 

MagnusH70

Medlem
Vi hade lite extra otur denna gång. Sen var det ganska subtila defekter, har för mig att det var någon flaska som inte alla tyckte var defekt.
Jo, det stämmer. Sen blir man lite besviken när en bättre Portugis från mitten av 80-talet inte är det kraftpaket man väntat sig, utan smakar lite jordig blandsaft...
Den andra portugisen (Graham 1983) var i alla fall bra. Synd bara att alla inte förstår port ännu :ängel::cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det hög tid att uppmana samtliga på forumet att testa ett vin som dök upp i släppet idag och som är bra för allmänbildningen att prova. Speciellt om ni ännu inte haft chansen att dricka ett välgjort vin från Argentina med lite ålder.

Vi pratar om en perfekt mogen bdx-blandning av klassiskt slag med fin intensitet, struktur och balans. Låt inte ursprunget lura er. Det här vinet skulle lätt lura de flesta till månen blint. Jag tänker på en riktigt bra brunello först och främst, men tanninerna och strukturen är inte mil ifrån en lite kralligare modern nebbiolo eller en återhållen och elegant supertoskanare. Plommon och mörka körsbär dominerar med en skönt jordig mognadston med lite soltorkad tomat, läder och fänkål. Faten vill till Bordeaux och likaså bakgrunden med kakao, blyerts, tjära, viol och ceder. Det är kraftigt och fylligt, men europeiskt och förhållandevis slankt. Mer högra än vänstra stranden om vi pratar Bordeaux. Jäkligt gott och kul! (92p)

Vinet ifråga är *trumvirvel*...

image.jpeg

2008 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards (99351)

Nu är det fredag och helg! Skål!
 

ChristianB

DipWSET
Jag har missat alldeles för många BYOB på sistone men jag ska väl försöka bättra mig! ;)

I brist på gammal över-peakad Bdx plockade jag upp en La Tour de By-12 på halvflaska idag; gräsänkling och kände för något annat än det stora utbudet av rätt trevlig Chianti Classico som finns på halvor. I vanliga fall hade jag gått på en helflaska i sann forumanda men det slank ned någon öl i korgen också. ;)

Snyggt rubinröd, doften domineras faktiskt av fat och sten, med kaffe, ceder och ektoast som mest framträdande... Grusigt damm, en smula förvånande ton av kryddigt läder som jag inte sprungit på tidigare i det här vinet, men givetvis också en släng av mörka bär, så som svarta vinbär, bigarråer, mörka plommon... Gräsiga toner av mogna stjälkar. Inte så väldigt komplext men rätt fint så här en fredagkväll!
På tungan är tanninerna framträdande men mogna, aningen små och bitiga fortfarande. Syran är välavvägd med frukten, även om jag saknar den koncentration man kan få i Bdx av bättre klass (pris :p ). 87p.
 

chambertin

Medlem
Jag har missat alldeles för många BYOB på sistone men jag ska väl försöka bättra mig! ;)

I brist på gammal över-peakad Bdx plockade jag upp en La Tour de By-12 på halvflaska idag; gräsänkling och kände för något annat än det stora utbudet av rätt trevlig Chianti Classico som finns på halvor. I vanliga fall hade jag gått på en helflaska i sann forumanda men det slank ned någon öl i korgen också. ;)

Snyggt rubinröd, doften domineras faktiskt av fat och sten, med kaffe, ceder och ektoast som mest framträdande... Grusigt damm, en smula förvånande ton av kryddigt läder som jag inte sprungit på tidigare i det här vinet, men givetvis också en släng av mörka bär, så som svarta vinbär, bigarråer, mörka plommon... Gräsiga toner av mogna stjälkar. Inte så väldigt komplext men rätt fint så här en fredagkväll!
På tungan är tanninerna framträdande men mogna, aningen små och bitiga fortfarande. Syran är välavvägd med frukten, även om jag saknar den koncentration man kan få i Bdx av bättre klass (pris :p ). 87p.
Drack den här för 2 veckor sedan och håller med dig förutom att jag kanske inte tyckte att den var fullt så grön och stjälkig. Var dock från helrör och inte 1/2-rör som din flaska. Nästan alltid pålitlig producent i min bok.
 

ChristianB

DipWSET
Drack den här för 2 veckor sedan och håller med dig förutom att jag kanske inte tyckte att den var fullt så grön och stjälkig. Var dock från helrör och inte 1/2-rör som din flaska. Nästan alltid pålitlig producent i min bok.
Jag skulle varit lite tydligare, men min tanke var att det var bruna stjälkar faktiskt, därav ordvalet "mogna stjälkar". ;) Men det är snårigt att inbegripa sådant när Bordeaux kör med så lite hela klasar i vinifieringen. Har hört om somliga men det är ju knappast standard...
 

chambertin

Medlem
Jag skulle varit lite tydligare, men min tanke var att det var bruna stjälkar faktiskt, därav ordvalet "mogna stjälkar". ;) Men det är snårigt att inbegripa sådant när Bordeaux kör med så lite hela klasar i vinifieringen. Har hört om somliga men det är ju knappast standard...
Inga problem här dock. Gillar lite traddo-stjälkar i de flesta röda personligen. Vinifieringen tenderar dock att hoppa mellan 0 stjälkar och X% stjälkar beroende på trender vilket inte landar lika bra här hemma i alla fall.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade en MUMS-kväll med en snubbe som föddes för över 90 år sedan, som har 7dan kendo och som är pigg som en lärka! Han fyllde 90 för två veckor sedan, men vi (som hör till en anna dojo) har fått vänta på vårt tillfälle!

Tålamod!

Gaman!

我慢。
 

Attachments

  • IMG_6958.JPG
    IMG_6958.JPG
    66,2 KB · Visningar: 194
M

Mouton

image.jpeg
Vad hände vid detta årgånsbyte? 12an, en riktig vardagsvins favorit med en härlig frisk smak med blod och järn och mörk frukt. Hade jag fått denna årgång blint, skulle jag vrålat chilensk BIB. Har provat 3 nu, med samma resultat. Over and out för denna trotjänare.
 
Toppen