Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skaggs

Medlem
Ytterligare en BYOB i Simrishamn har hänt. Riktigt jämn och bra nivå på grejerna den här gången! @Skaggs och Emma stod återigen som värdar, och de kan verkligen konsten att behandla vinnördar från andra sidan Sverige orimligt bra.


Flight #1 - Bubbel
Visa bifogad bild 9597
2010 Domaine Alice Beaufort, Le Petit Beaufort , Brut Nature
Blommig, mycket hyacinther (blir bara mer och mer med tid). Påminner mycket om en Plantagen-butik. Även: flour, äpple. Fina bubblor, bra syra, trevlig eftersmak. Saknas kanske lite intensivitet i smaken för att nå de seriösa höjderna. En mycket intressant och bra champagne. 90p.
Bortsett från att det då inte var någon champagne! Skoj!

NV A.D. Coutelas, Cuvée 1809
Smörig, rostad fat, ljus choklad, en massa äpplen och en torr hårdostkant. Lent och smörigt i munnen, bubblar bort. Blir bättre med tid, är absolut ett välgjort och bra bubbel. 08-bas. 89p.
Kul med revansch för A.D. Coutelas, som blev rätt sågad sist.

1996 Leclerc Briant, Cuvée Divine
Mörkt gul. Champinjon på burk, citronskal, halvruttna äpplen (höstens fallfrukt), torkad frukt. Stundtals fanns även en viss angenäm skitighet. Den är fortfarande mycket pigg! Fina bubblor, framträdande syra, lite återhållsam frukt men trevlig eftersmak. Mogen skumpa är gott! Visste att det var mitt vin, och jag förväntade mig kanske lite mer (89an vi drack sist var betydligt vassare), så blir snåla 90p.
Imponerande nog spikade @MartinE årgång, producent och vin!

1990 Bruno Paillard, Le Mesnil

Mökare gul. Färska champinjoner (går över till lite burkigare ditto med tid), kaffe (mmm!), trevligt småoxiderat som främst uttrycks med lite nötter. @Skaggs nämnde pulvermos här, och det var verkligen spot on!
Det är väldigt, väldigt få bubblor kvar. Syran är tacksamt avrundad och spelar i bra harmoni med resten av vinet. Bra grejer! 91p.
Deg. dec. 2003. Tack för den @MartinE!

Flight #2 - Rött
Visa bifogad bild 9596

2003 Bressan Cru Pignol
Riktigt konstig. Bensin och aceton, som blåser bort efter ett tag. Fram kommer gräs, “grönt”, lakrits och ett hav av underbar svartpeppar. På tungan är det mycket lingon och mer svartpeppar. Ett vin helt i min stil, och riktigt roligt att dricka. Enda kvalificerade gissningen jag kunde lägga var på Loire Cab F, även om det kändes fel. Trodde att det kunde vara från slutet av 90-talet. Nästa gång jag dricker nymald svartpeppar ska jag såklart gissa pignolo… 90p.

2011 Pago de Carraovejas, El Anejon - Ribera del Duero
Oj, tungt vin. Mörkt, fat, gummi/bildäck, stalligt, lakrits. Lite popcorn. Ungt och tungt som satan. Alkholen bränner rätt ordentligt (15,5 %). Vulgär som jag är gillade jag det ändå. Tänkte att det kunde vara en spansk garnacha. Efter ledtrådar om att det var en blend med en dominerande druva från gamla världen slängde jag min gissning på Ribera del Duero. :) 88p.

2009 Groth Cabernet Sauvignon
Också tungt, mörkfruktigt, plommon, lakrits. Lite gräsigt och örtigt, björnbär och några svarta vinbär. Mer av samma på tungan. Ett bra och välgjort ungt vin. Gissade Napa-cab, hurra för mig. 89p.

Flight #3 - Bonusbubbel
När bonusarna kommer fram börjar koncentrationen svikta i vanlig ordning...

2006 Louis Roederer, Cuvée Starck
Syrade äpplen, vildäpplen, gröna äpplen, sköna äpplen, alla äpplen som kan tänkas. Pigg syra! Pigga bubblor! Är så syrligt att det nästan sargar gommen. TOKUNG!

NV Ryss
Väldigt mörkgul. Tillbakadragen doft till en början, men släpper in fina oxidativa toner, torkad frukt, nötter. Expressiv och trevlig i nosen! På tungan är det oväntat sött, med alldeles för låg syra. Bonusvin från @MartinE som jag trodde var någon tokgammal skumpa han grävt fram någonstans (70-tal, kanske). Ett roligt vin, och det blev ju betydligt roligare när det visade sig vara en ryss inköpt i St Petersburg runt 2006… Svårgissad!

Flight #4 - Bonussött
Visa bifogad bild 9595

1999 Oremus Tokaji Aszú 4 Puttonyos
Mitt vin. En exceptionellt bra skapelse för att vara ett instegsvin. Vid det här laget är balansen verkligen på topp också! Ungdomligt med begynnande mognad.

2011 Ferme de la Sansonnière (Mark Angeli), Les Vieilles Vignes des Blanderies
Riktigt udda vin. Torrt äpple, lite päron. Tillräckligt konstigt för att jag skulle glömma bort att skriva ner saker. Hög syra, lägre sötma. Ett viss mått av tanniner. Ett enhörningsvin på många sätt, och jag förstår att @Skaggs inte hade en aning om när och var han skulle öppna det här. Vad passar det till? Som avslutnigsvin på en bra BYOB, uppenbarligen!

Visa bifogad bild 9594
(Roliga icke-vinösa bonusar var min och en polares hemmagjorda cider (vildjäst äppelcider med ljunghonung, torrhumlad med cascade, och lagrad med ekspån i, från 2014) och en lambic kryddad med basilika. Båda var mycket bra!)

Väl skrivet! Det var en riktigt trevlig BYOB med fritt tema som vanligt, som väl klockade in på 7 timmar? Tyvärr var @golfkompis tokförkyld och lämnade återbud så FW-representationen stannade på 3 den här gången, men med lite påfyllning utifrån så landade vi på ett bra antal smakare. Om det finns forumfolk eller forumlurkare som orkar ta sig till Simrishamn vid framtida BYOB kan man höra av sig via PM.

Jag tyckte vinerna höll en mycket fin klass. Beaufort med växthuset, Pailliard med pulvermoset och Bressan med svartpepparn var mina utropstecken. Stort tack till @Daniel A och @MartinE för mycket bra och intressanta viner och för att ni orkar ta er till slutstationen! Vi ses i april!
 
M

Mouton

image.jpeg
Lite för mycket,husse
 

LeChat

Medlem
IMG_7038.JPG

2004 Haut-Carles Fronsac
90% merlot 5% cabernet franc 5% cabernet sauvignon

Drack denna förra fredagen men blev sugen på att prova den igen. Intrycken är väl i princip samma som förra gången men här finns en liten beska i slutet som inte fanns i förra flaskan. Inget stort problem, vet inte om det ska ses som en defekt? För helheten imponerar ändå även med denna flaska. Mogen Bordeaux med mörk härlig frukt 300:- tycker jag är rätt anständigt. Ett tillägg till vad jag skrev för en vecka sedan, är att den även påminner en del om 2005 Chateau Destieux från St. Emilion som jag druckit många flaskor av under de senaste åren.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
beau-site coufran.jpg

Gjorde ett nytt försök med Beau-Site 1982 och idag gick det mycket bättre. Rejäl otur att det inte var den här flaskan som var med igår.
1982 Château Beau-Site: doft av cigarrinrökt lyxbil, nyponrosor och blöt halm. Bra frukt med plommon, aprikos, rosor och viol. Stall, läder, men inte så mycket som man förväntar från Saint Estèphe. Elegant. Bra syra, lugna fat och tanniner. Går inte att tro att det här vinet är 35 år gammalt: 92-93p
2005 Château Coufran: Massiv frukt, massa ek, lite alkoholigt, tjära och asfalt, kardemumma och nejlikor utan att bli glöggigt, gott, men, behöver nog ett årtionde till för att lugna ner sig 88p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Svårt att låta bli att generera lite diagram när man har en Excel-lista! ;)
Men sen är det ju faktiskt ett oerhört bra visuellt hjälpmedel där man snabbt ser hur fördelningen av ex. poäng varit! Det kanske vore något att göra för forumets "Månadens vin" för att göra saker lite mer överskådliga?

På mitt jobb så är det den som kläcker idén som ofta får genomföra den själv.. så.. varsågod! Härmed godkänner jag din idé och bollar den tillbaka till dig - kan du följa upp det med diagram varje månad? :D

Skämt åsido, bra idé. Jag kan leka lite med statistiken framöver om inte någon annan hinner före mig.

Off topic: Hur har ni det på era jobb när ni kläcker nya idéer?
 

chambertin

Medlem
Tidig lunch med ost och riesling. Älskar verkligen syran och komplexiteten i 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett. Speciellt ihop med min nya favoritgetost Sola. Snygg passionsfrukt med gröna äppleskal, lime, sötlakrits, stendamm och blommiga drag med både ros och antydan till vit viol. Får även lite ostkänsla, men med tanke på mina tillbehör så kanske det är inbillning. I munnen är det knivskarp syra med en knivsudd sötma som dominerar. Nästan lite sälta i svansen. Hög intensitet och adekvat längd. Oerhört välbalanserat och trevligt. Ser framemot att testa även spätlesen som köptes nyligen. Har skyhöga förväntningar! (90p)

Visa bifogad bild 9598
Ja det är en kanonproducent. Måste köpa lite igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kraft och elegans på samma gång. Det är svårt att föreställa sig att det lurar 15 % alkohol under ytan. Fylligt och intensivt till tusen med bra drag i syra och tannin. Jag blev riktigt positivt överraskad. 2014 Clos Erasmus Priorat Laurel rockar. Mörk och tät frukt med ansenliga mängder köttgryta, björnbär, jod och svarta vinbär. Lite varm jord, tobak och röda äppleskal i bakgrunden. Ungt och oförlöst men hur härligt som helst redan nu. (92p+)

image.jpeg
 

Appel

Medlem
Vinerna från gårdagens BYOB på Bryggargatan. Tack @Asplund för ett fantastiskt arrangemang.
Visa bifogad bild 9588
Flight #1
NV Roger Pouillon et Fils Champagne Brut Réserve (välkomstbubbel)
2008 Drappier Champagne Grande Sendrée
1998 Olivier Leflaive Montagny 1er Cru
2012 Lucia Chardonnay Santa Lucia Highlands
Visa bifogad bild 9589
Flight #2
2007 Graham Beck Ad Honorem
2003 Anton Kollwentz Steinzeiler
2009 Bodegas Roda Rioja Roda I Reserva
1985 Casa Ferreirinha Douro Barca Velha
Visa bifogad bild 9590
1999 Dante Rivetti Barbaresco Bricco Riserva (defekt)
2013 Dominio Pingus Ribera del Duero Flor de Pingus
1982 Château Beau-Site (defekt)
2001 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes
Visa bifogad bild 9591
Flight #4
1982 Château Haut-Canteloup
2014 Château Lafon-Rochet
1978 Château Recougne (defekt)
2000 Isole e Olena Cepparello Toscana IGT
Visa bifogad bild 9592
Flight #5:
2001 Domaine de Durban Muscat de Beaumes-de-Venise
1983 Graham Porto Vintage
1998 Château Raymond-Lafon
Någon som vill skriva några rader om vinerna?
 

Trydebull

Medlem
Kraft och elegans på samma gång. Det är svårt att föreställa sig att det lurar 15 % alkohol under ytan. Fylligt och intensivt till tusen med bra drag i syra och tannin. Jag blev riktigt positivt överraskad. 2014 Clos Erasmus Priorat Laurel rockar. Mörk och tät frukt med ansenliga mängder köttgryta, björnbär, jod och svarta vinbär. Lite varm jord, tobak och röda äppleskal i bakgrunden. Ungt och oförlöst men hur härligt som helst redan nu. (92p+)

Visa bifogad bild 9608
Fasiken. Jag hoppade efter lite velande över att lägga ner en låda av den här när den lanserades - främst med den inre motivatorn att 2014 generellt inte var något lyckat år i regionen. Med din beskrivning och ditt omdöme måste jag kanske tänka om...
 

MartinE

Medlem
Då är det min tur att dela med mig av förra söndagens begivenhet i Simrishamn med Finewines Skåne. @Daniel A och jag satte oss alltså åter på tåget och åkte hela vägen från kust till kust för att gå på BYOB hemma hos @Skaggs och Emma! Vi var sammanlagt sju glada vinvänner den här gången och vinerna höll en hög nivå. Och som alltid när temat är fritt så blev det mycket bubbel i glasen! :)

Första flighten - bubbel

(Allt serverades helblint. Mina återhållsamma betyg inom parentes)

IMG_2812.JPG


2010 Domaine Alice Beaufort Le Petit Beaufort
: Mycket blommig doft (”ett helt växthus” för att citera @Daniel A) med inslag av hyacint och bröd. Smakmässigt är den mycket frisk och mycket torr och bjuder främst på gröna äpplen. Det här är riktigt bra bubbel! Det är helt uppenbart att det är utan dosage och initialt går mina tankar till David Léclapart. Men det smakar inte som någon av hans champagner så jag slår bort den tanken ganska snabbt igen. Jag (liksom övriga kring bordet) är dock helt övertygad om att det är en champagne och en mycket välgjord sådan. Det är det inte! o_O Det här är ett mousserande vin från Bourgogne! Vi befinner oss dock precis utanför appellationen Champagne och odlaren/vinmakaren är dessutom släkt med André Beaufort (son till Jacques Beaufort för att vara exakt) – så det är inte så konstigt att vinet är väldigt champagnelikt! Mycket bra! Måste köpa det här. (87 p)

IMG_2816.JPG


A.D. Coutelas Cuvée 1809 (2008-bas): Fruktig doft med inslag av äpplen, mjölkchoklad, smörkola, ostkant och smör. Smaken är frisk och torr. Den känns ung men bjuder samtidigt på fin koncentrerad frukt. Massor av äpplen! Initialt tycker jag att kvalitén är likvärdig med glas ett, men glasutvecklingen gör att den här springer förbi i slutändan! Mycket bra! Kul med lite revansch för @Skaggs och Coutelas efter förra provningens debacle! :) (88 p)

1996 Leclerc Briant Cuvée Divine: Mogen doft av torkad frukt, övermogna äpplen, brända brödkanter och nötkräm. Utvecklad smak med mogna äpplen, hasselnötter och lite lime. Fin årgångstypisk syra! Det är tydligt att det handlar om en 96:a och jag känner dessutom igen champagnen – den här har jag druckit tidigare! Efter en kontrollfråga om att det verkligen handlar om 1996 känner jag mig redo för en kvalificerad gissning: Leclerc Briant Cuvée Divine 96. Jodå! :D En fantastisk champagne. (91 p)

1990 Bruno Paillard Le Mesnil (min flaska): Stor, kraftfull, komplex och knäckig doft med brända toner. Inslag av torkad frukt, kaffe, pulvermos (som @Skaggs mycket träffande beskrev den) och svamp. Smaken är mogen, frisk och torr. Jag känner framförallt persika, aprikos och gräddkola. Inte lika pigg som man skulle önska, men ändå fullständigt underbar! (91 p)


Andra flighten – rött

Om jag möjligen briljerade en aning i förra flighten, så var jag helt lost när det gällde de tre röda inslagen…

IMG_2820.JPG


2003 Bressan Pignol: Kryddig och komplex doft med en del aceton och andra lösningsmedel till att börja med. Efter hand framträder en mycket tydlig ton av nymalen svartpeppar i kombination med sötlakrits. Något utvecklad och stram smak med tydliga tanniner. Svartpeppar, lakrits och grön paprika. @Daniel A gissar på cabernet franc och med tanke på de gröna tonerna är det inte så svårt att hålla med. Men vi har fullständigt fel – det här är 100 % pignolo! Mycket, mycket bra! Man borde dricka fler viner från Friuli! (88-89 p)

IMG_2821.jpg

2011 Pago de Carraovejas El Anejón: Något rökig doft med lätt stalliga toner och inslag av lakrits, banan och bildäck. Smaken är kryddig, eldig och något bärig. Mycket tanniner i sällskap med framförallt lakrits och jordgubbar. I brist på annat gissar jag på shiraz/syrah och tankarna vandrar mellan Rhône och Sydafrika, men jag är helt ute och reser! Det här är ett vin från Ribera del Duero. Hur som helst ett mycket bra och spännande vin! (86 p)

IMG_2825.jpg

2009 Groth Cabernet Sauvignon: Ett tungt lager av aceton här! Letar man tillräckligt hittar man även en del mörka frukter och bär. Smaken är utvecklad men känns ganska otypisk för druvan. Jag gissar på merlot utan att vara särskilt övertygad. Jag blir hur som helst klart överraskad när det visar sig vara cabernet sauvignon! (85-86 p)


Tredje flighten – bonusbubbel

IMG_2835.JPG


2006 Louis Roederer Brut Nature (deg dec 2014): @Skaggs plockar fram den här för att min bonusflaska (se nedan) ska få lite sällskap. Doften är brödig och fruktig och bjuder på persika, äpplen, brioche och citrus. Smaken är mycket frisk, något fruktig och framförallt mycket torr och mycket ung. Jag känner citron, vit persika, gröna äpplen och grapefrukt. Jag har inte druckit den här champagnen tidigare, men jag känner igen husstilen! Det är dessutom helt uppenbart att det är en champagne utan dosage, varför det egentligen bara kan vara Louis Roederer Brut Nature! Jag är först inne på 2009, men när @Skaggs råkar nämna att han köpte flaskan för ett år sedan, då ju 2009:an ännu inte hade släppts, finns det helt plötsligt bara ett enda vin i hela världen som det här kan vara: Louis Roederer Brut Nature 2006! Yes – kvällens andra spik! :D Den här champagnen kommer att bli riktigt bra vad det lider, men behöver helt klart lagras längre! (86 p)

IMG_2839.JPG


Något ryskt mousserande (mitt bonusvin och kvällens slamkrypare): Det här är en flaska som jag fick av en kollega efter ett besök i Sankt Petersburg runt 2006-2007 och som legat i en bortglömd del av källaren sedan dess! :) Någon som kan berätta vad det är? Jag hade väldigt lågt ställda förväntningar, men tycker att vinet överraskar positivt – det här är absolut inte dåligt! Några bubblor finns dock inte kvar och vinet borde ha druckits tidigare. Mogen och kryddig doft med tydliga sherrytoner och inslag av torkad frukt och nötter. Smaken är mogen, kryddig och förhållandevis söt. Sannolikt hög dosage! (ca 70 p)


Fjärde flighten – bonussött

IMG_2842.JPG


1999 Oremus Tokaji Ascú: Vid det här laget börjar tyvärr anteckningarna blir lite mer kortfattade… Men det här är helt klart ett vin som förtjänar mycket kärlek. Doften är magisk! Tydliga inslag av dill och saffran. Smaken är söt och frisk och bjuder på massor av dill. Fantastiskt! Tack för att du tog med det, @Daniel A! (90 p)

IMG_2846.JPG


2011 Ferme de la Sansonnière Les Vieilles Vignes des Blanderies: Sin vana trogen ville @Skaggs matcha Daniels bonusflaska och plockade fram den här enhörningen! Ett mycket trevligt vin som dock inte är i närheten av att vara lika sött som sin flightkompis, varför det tyvärr hamnar lite i skymundan. Utvecklad doft av päron och kvitten. Frisk och söt smak av bl a pistage. Hög syra. (87 p)

Avslutningsvis hann vi även med var sitt glas av Daniels cider (mycket bra!) och en helt underbar Spontanbasil (basilikakryddad suröl från Mikkeller och Lindemans).

IMG_2849.JPG


Tack för en mycket trevlig söndag med många fina viner! Du är en lysande värd, @Skaggs!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Kraft och elegans på samma gång. Det är svårt att föreställa sig att det lurar 15 % alkohol under ytan. Fylligt och intensivt till tusen med bra drag i syra och tannin. Jag blev riktigt positivt överraskad. 2014 Clos Erasmus Priorat Laurel rockar. Mörk och tät frukt med ansenliga mängder köttgryta, björnbär, jod och svarta vinbär. Lite varm jord, tobak och röda äppleskal i bakgrunden. Ungt och oförlöst men hur härligt som helst redan nu. (92p+)

Visa bifogad bild 9608

Provade den för lite sen, inget som tilltalar mig i dagsläget. Tror jag satte 87 poäng eller dyl. Inte min stil alls.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
IMG_6894.JPG

Två fantastiska sakéer i lördags, samman med två besökande svenskar.
Den tv: karakuchi (dvs torr)
Den th: namazake (dvs lever fortfarande)
Blev en tung början på söndagen ;-)

Vi fortsätter på måndag kväll hos ett av Yokohamas otaliga microölbryggerier med 32 sorters öl i baren/restaurangen. Ät-och-drick-så-mycket-du-orkar under 2 tim för styva 400kr per skalle. Själv skall jag träna på tisdag kl 13, så liite lugnt får det väl lov att bli.
 

Pessoa

Medlem
Drack 2014 Pietradolce Etna Rosso i helgen. Gillade verkligen samma producents Etna Bianco, men denna gillade jag inte. Egentligen bara av en orsak. 14% alkohol. För mycket för lättare rödvin. Kanske för mycket för de flesta viner för att det ska vara behagligt att dricka. T ex Barolo klarar ofta hög alkohol. Är väl krav på 13%. Ska dock bli intressant att testa Colombera & Garella-lådan från Caviste. 12-12.5% låter behagligt. Brukar heller inte gå igång på Smaragder från Wachau. Trevligare med Federspiel. Har några olika årgångar av Pietradolces Archinieri Etna Rosso. Ska se om deras bättre viner klarar alkoholen bättre.
 

chambertin

Medlem
Drack 2014 Pietradolce Etna Rosso i helgen. Gillade verkligen samma producents Etna Bianco, men denna gillade jag inte. Egentligen bara av en orsak. 14% alkohol. För mycket för lättare rödvin. Kanske för mycket för de flesta viner för att det ska vara behagligt att dricka. T ex Barolo klarar ofta hög alkohol. Är väl krav på 13%. Ska dock bli intressant att testa Colombera & Garella-lådan från Caviste. 12-12.5% låter behagligt. Brukar heller inte gå igång på Smaragder från Wachau. Trevligare med Federspiel. Har några olika årgångar av Pietradolces Archinieri Etna Rosso. Ska se om deras bättre viner klarar alkoholen bättre.
Har upplevt Pietradolces enklare röda på liknande sätt. Vigna Barbagalli däremot är strålande bra och hanterar alkoholen utan problem.
 
Toppen