Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman

Medlem
Bild.jpg


2009 Château Gloria

Mörk mogen frukt, nymalda kaffebönor, lakrits, mjölkchoklad, och lite jord. Öppen och generös, ganska mild faktiskt och på gränsen till fjäskig, men håller sig precis på rätt sida. Något kort slut med lite bitterhet. Tror inte detta är något för långlagring, men mycket fint nu.

2010 Ornellaia Le Serre Nuove
Behöver en del luft för att släppa loss. Tät mörk frukt, choklad, läder, lite varmt gräs. Bra syra, men saknar på något sätt ändå lite fräschör. Inte speciellt italienskt, kunde gott och väl tas för en fruktig och modernare Bordeaux.

2009 Château Gruaud Larose

Strukturerad, pigg, bra tryck. Ganska balanserad redan, inte överdrivet stram. Rostad ek - åt det ljusare hållet, svarta vinbär, grön paprika, kryddor, saltlakrits, geléhallon. Riktigt bra, och kul att ha 5 kvar!
 

grappa

Medlem
Ett par grillviner från 2012.
20170422_180514[1].jpg

Grenachen; Mörkt blåröd kulört men relativt transparent. Doft av mörka bär, sötfruktig, kryddig på grenachvis (provensalsk blandning), lite papp och damm (som jag annars oftast känner i Zinfandel). Kryddig smak med bra tryck i frukten, björnbär vinbär med mera. Bra syra på tungan.
Ute vid grillen kom en väldigt tydlig ton av röda vinbär fram samt nejlika/kanel. Intressant! Helt OK grillvin men inget större vin. Tycke och smak 82 p, kvalitet 83 p.
Tinta Baroccan; Mörkt blåröd, mer opaque än grenachen. Även här doft av mörka bär och kryddighet men mer åt curryhållet, lite dovare sötare kryddighet. Smak av vinbär, svarta och röda, mindre syra, mer tillrättalagd för att passa många. Ett gott vin som passar bra till
många olika maträtter.
Vid grillen betydligt mer endimensionellt och tappar mer av sina toner. Återstår en del röda bär och en aning kryddighet. Tycke och smak 82 p, kvalitet 80 p.
 

Trydebull

Medlem
Ursäkta nyfikenheten men varför tvekan?
Som jag ser det är 2013 i sydöstra Frankrike ett ok år men inte så väldigt mycket mer generellt sett (det finns undantag). Så mina tankar går mot att välja att lägga undan Bandol från t ex 2012 eller 2015 istället. Men, å andra sidan tror jag att @Mattias S dricker en hel del viner något yngre än vad jag gör (han är duktig på att prova dem vid släpp) och då spelar det ju ur en hel del vinklar lite mindre roll.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Som jag ser det är 2013 i sydöstra Frankrike ett ok år men inte så väldigt mycket mer generellt sett (det finns undantag). Så mina tankar går mot att välja att lägga undan Bandol från t ex 2012 eller 2015 istället. Men, å andra sidan tror jag att @Mattias S dricker en hel del viner något yngre än vad jag gör (han är duktig på att prova dem vid släpp) och då spelar det ju ur en hel del vinklar lite mindre roll.
Jag upplever att 2013 är ganska snarlik både -11 och -12 kvalitetsmässigt om vi isolerat tittar på Tempier. Frukten känns ganska optimal ur ett fenoliskt mognadsperspektiv och allt tyder på att det finns struktur nog för att klara lång lagring även om jag tycker att det är riktigt drickdugligt i sin ungdom också. Om årgången klarar 20 år eller mer lämnar jag över till våra vinpensionärer med decennier av empirisk erfarenhet att spekulera om. Jag har aldrig följt ett vin under så lång tid med regelbundna "kontroller". :)
 

Pontus

Medlem
2010 Cigliuti Vie Erte Barbareso. Tur att jag köpte två flaskor då den första hade nån skum defekt och fick vaskas. Flaska två var ok. Doft av röd frukt, nagellack och violer. Smaken är inte på samma nivå som doften och domineras av röd frukt som känns ganska oxiderad. Tanninerna biter i ganska rejält, syran är medelhög. Trevligt, men inte mer. 85p.
 
M

Mouton

2010 Cigliuti Vie Erte Barbareso. Tur att jag köpte två flaskor då den första hade nån skum defekt och fick vaskas. Flaska två var ok. Doft av röd frukt, nagellack och violer. Smaken är inte på samma nivå som doften och domineras av röd frukt som känns ganska oxiderad. Tanninerna biter i ganska rejält, syran är medelhög. Trevligt, men inte mer. 85p.
Huga, den har jag 6 st av
 
M

Mouton

Jag hade väntat mig klart bättre lagringsduglighet. Poppa en flaska och kolla blir mitt råd. Kan vara så att mina flaskor blivit för varma under transport, borde varit betydligt bättre.
Får göra det, nästa helg då man är gräsänkling:) men orolig blir jag, detta vin kom ju med massa fina vitsord och löften om långlagrings potential
 

LeChat

Medlem
När Le Chat pumpar oss med vardags Barolo, var det nog inte denna han menade..
Visa bifogad bild 9894

Nej, den vardagsbarolon har jag faktiskt aldrig fastnat för. Nu var det länge sedan jag provade den men jag har i alla fall testat ett par olika årgångar men lite osäker på vilka det vara. Däremot tycker jag att Vajras flaggskepp, Bricco delle Viole är riktigt bra. Men den är ju dessutom dubbelt så dyr och då snackar vi inte min vardag längre;)
 

Skaggs

Medlem
Simrishamn bjöd på mestastadels sol när FW-Skåne BYOB:arna sammanstrålade för fjärde gången. Givetvis regnade det när de tappra tågade från stationen till provningslokalen.

En del bortfall men vi hoppas att @buteljen @golfkompis och @Trydebull har möjlighet vid nästa tillfälle. Idag bestod de törstiga av undertecknad, @Daniel A och @MartinE med sällskap av Emma och Lars. Inledningsvis drack lite Mikkeller MBCC Yuzu när transportvinerna behövde acklimatisera sig.

Två mousserande och två vita bestod ordinarie uppställning av och serverades blint som vanligt.

Mousserande:

1. Fint gyllene med intressant doft. Inledningsvis nötter, fläsksvål, smör, tulpanstjälk och hallonkärnor. Fint utvecklad med ett långt avslut, men tyvärr när glaset börjar bli tomt känns vinet något vattnigt. Riktigt bra, men hade hoppats på lite mer.

Facit: Egly-Ouriet Grand Cru Millésime 2002 (Mitt vin)

2. Härligt gyllene, fin doft av lyxiga fat, nötter och kola. Det här känns både utvecklat men också med många år framför sig. Bra längd och finfin syra.

Facit: Henri Giraud Fût de Chêne MV (07)

Sen var det dags för de vita:

3. Jag fick en massa Jura-vibbar och orerade vitt och brett om hur säkert jag kände till den här. Bordet hittade mogen citrus, valnötter, yuzu, vax och cykelslang, vilket var den som gjorde mig lite osäker om jag verkligen var rätt ute. Att vinet hade en bra ålder och att det var svingott var vi alla överens om.

Facit: 1996 R. Lopez de Heredia Vina Tondonia Gran Reserva Blanco, Rioja, Spanien

4. Blind av veckans provningar riktade jag direkt in mig på Palomino Fino, alltså Sherry. Salt, nötter och äpplen. Däremot glömde jag helt bort att känna efter alkohol, vilket som tur fanns, men inte särskilt hög. Fin oxidation och Vin Jaune var det vi hade i glaset, vilket alltid ska finnas med i tankarna när @Daniel A is in the house. Mycket trevligt!

Facit: 2009 Domaine Benoit Badoz Cotes du Jura, Vin Jaune, Frankrike

BONUS:

5. Mogna körsbär, kryddor och viss eldighet. Inititalt kände jag att vi var i Italien men hade ganska svårt att hitta region. Lite Supertuscan-vibbar gav ledtrådar att vi var i norra delarna och att det inte var druvrent. Med hjälp av förlösande ledtrådar hittade vi fram till Amarone, vilket ingen av oss brukar gilla, men med 16 års ålder från bra producent dracks det här mycket bra.

6. Avslutningsvis blev det rosa bubblor i enkel stil. Undertecknad och @MartinE ville som alltid ha mer champagne och för att skölja ner pizzan hämtades följande:

En frisk och blommig doft och ung smak med hallonkärnor och mogna körsbär.

Facit: NV Champagne Pehu Simonet Face Nord Rosé Grand Cru

WOTN: Henri Giraud Fût de Chêne MV (07)

Nästa sammanträde: Köpenhamn i maj
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Som jag ser det är 2013 i sydöstra Frankrike ett ok år men inte så väldigt mycket mer generellt sett (det finns undantag). Så mina tankar går mot att välja att lägga undan Bandol från t ex 2012 eller 2015 istället. Men, å andra sidan tror jag att @Mattias S dricker en hel del viner något yngre än vad jag gör (han är duktig på att prova dem vid släpp) och då spelar det ju ur en hel del vinklar lite mindre roll.

Då är jag med. Begick misstaget att tro att Provence var lika lyckat som Languedoc 2013 (som verkligen ÄR det stora året) men med lite efterforskning så verkar det vara som du säger: ett klart bra år men för lite snabbare konsumtion. Cab och syrah verkar ha trivts bäst vilket troligtvis förklarar varför Trevallon anser att 2013 är bland det bästa dom har producerat...
 

Skrutt

Medlem
Då är jag med. Begick misstaget att tro att Provence var lika lyckat som Languedoc 2013 (som verkligen ÄR det stora året) men med lite efterforskning så verkar det vara som du säger: ett klart bra år men för lite snabbare konsumtion. Cab och syrah verkar ha trivts bäst vilket troligtvis förklarar varför Trevallon anser att 2013 är bland det bästa dom har producerat...
Vet ni om Tempiers rosé brukar släppas på Bolaget?
 

Mats

Gone todash....
Vet ni om Tempiers rosé brukar släppas på Bolaget?
Jo då. Jag köpte 2012an på Bolaget för några år sedan och skrev så här om den på CT :)

2012 Domaine Tempier Bandol Rosé
2014-06-14 - I WROTE: (Edit)

I won't score this wine because obviously I don't get the thing with rosé wine. I've never had one that I liked and I've always seen them as less then real wine. Bought this one to test my narrow minded view and choose it because of its high points here. Nice color, a great nose with strawberries and a little sweetness, but in the mouth it's just acidic and with a horrible bitter aftertaste. Where are all the strawberries, herbs and other things people write about here? I think my search ends here, no more rosé for me.
 
Toppen