Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7396.JPG

2013 Ojai Vineyard Solomon Hills Pinot Noir

Lite typisk Pinot från Kalifornien. Lite annorlunda men tydligt framträdande är apelsin i både doft och smak! Annars är den mineraltät och lite syrlig men med lite sötaktig elegant frukt från Santa Maria Valley. Första gången jag dricker Ojai. Det är gott men jag skulle önska lite mer karaktär än vad man får i dagsläget. Förmodligen är den bättre om några år. Tycker att den tar sig bara genom att luftas i glaset en stund så jag får vänta ett par år med sista flaskan.
 

Wintermute

Medlem
Det var inte 2014 (som släpptes i fredags)?
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/clos-dun-jour-9207901
2013 finns ju annars kvar i butik så du kan ju alltid be din lokala butik plocka hem dem åt dig.
Jag skall prata med min lokala butik om det idag...
Clos d'un Jour (92079) verkar vara ett vin med 10% Merlot (som i sig inte behöver vara fel...)
Un Jour (92007) är 100% Malbec (och har dessutom en snyggare flaska, vilket var det som gjorde att jag såg mitt misstag).
 

sunqan

Vinös
Jag skall prata med min lokala butik om det idag...
Clos d'un Jour (92079) verkar vara ett vin med 10% Merlot (som i sig inte behöver vara fel...)
Un Jour (92007) är 100% Malbec (och har dessutom en snyggare flaska, vilket var det som gjorde att jag såg mitt misstag).

Jag såg att namn och etikett skiljde, men i mobilen var det inte helt lätt att inse att det är olika viner (från samma producent )
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blint serverat av hustrun.

image.jpeg

2012 Bellingham Chenin Blanc The Old Orchards

Ibland är jag duktig. Ganska generöst fatad och tropisk frukt-packad chenin blanc från Sydafrika blev slutsatsen. Just den där generösa frukten av det fylligare slaget med gula plommon, gul tropisk frukt ihop med ostronskal och krutrökiga pinjenötter, är lite av hemligheten. Fransk komplexitet med nya världens generösitet. Mer imponerade (med tanke på vinet) var att jag spekulerade om Mullineaux, även om jag vid skrivande stund inser att intensiteten och fokuset (syran) saknas för den kvalitetsnivån.

Mycket bra vin för en billig peng oavsett. (87p)

Med tanke på min gissning så blev jag tvungen att öppna Mullineaux's röda bassyrah med årgång 2015 för att ta den på pulsen.

Vad har hänt? Bascuvéen är inte vad den brukade vara. Saknar den nordrhônska pepprigheten med sköna drag av rått kött. Numera känns det mer som en tidigt skördad shiraz från Barossa. Slankt med frisk syra och ett vin av fin kvalitet, men stilmässigt så har det förändrats. Druvmaterialet är inte vad det brukade vara innan...

Jag skyller på de bättre vinerna Schist och Granite. De har förmodligen tagit för stora andelar av det bästa druvmaterialet som tidigare ingick i bascuvéen (som var toppvinet förr). Ren spekulation visserligen, men jag misstänker att jag är något på spåret.

Mörka bär, jod, mörk sten, ngt bacon, tobak, fat och kryddor. Hög frisk syra. Medelfyllig kropp. Saftigt och lättdrucket med aningen tam intensitet. Ett riktigt "bra" vin utan det där stora utropstecknet med tanke på pris och stamtavla. (88p)

image.jpeg

2015 Mullineaux Syrah
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite blint serverat av hustrun.

Visa bifogad bild 9899
2012 Bellingham Chenin Blanc The Old Orchards

Ibland är jag duktig. Ganska generöst fatad och tropisk frukt-packad chenin blanc från Sydafrika blev slutsatsen. Just den där generösa frukten av det fylligare slaget med gula plommon, gul tropisk frukt ihop med ostronskal och krutrökiga pinjenötter, är lite av hemligheten. Fransk komplexitet med nya världens generösitet. Mer imponerade (med tanke på vinet) var att jag spekulerade om Mullineaux, även om jag vid skrivande stund inser att intensiteten och fokuset (syran) saknas för den kvalitetsnivån.

Mycket bra vin för en billig peng oavsett. (87p)

Med tanke på min gissning så blev jag tvungen att öppna Mullineaux's röda bassyrah med årgång 2015 för att ta den på pulsen.

Vad har hänt? Bascuvéen är inte vad den brukade vara. Saknar den nordrhônska pepprigheten med sköna drag av rått kött. Numera känns det mer som en tidigt skördad shiraz från Barossa. Slankt med frisk syra och ett vin av fin kvalitet, men stilmässigt så har det förändrats. Druvmaterialet är inte vad det brukade vara innan...

Jag skyller på de bättre vinerna Schist och Granite. De har förmodligen tagit för stora andelar av det bästa druvmaterialet som tidigare ingick i bascuvéen (som var toppvinet förr). Ren spekulation visserligen, men jag misstänker att jag är något på spåret.

Mörka bär, jod, mörk sten, ngt bacon, tobak, fat och kryddor. Hög frisk syra. Medelfyllig kropp. Saftigt och lättdrucket med aningen tam intensitet. Ett riktigt "bra" vin utan det där stora utropstecknet med tanke på pris och stamtavla. (88p)

Visa bifogad bild 9900
2015 Mullineaux Syrah

Jag testade Mullineux för några veckor sedan, och är beredd att hålla med dig. Tyvärr smakade jag bara en mun och spottade, så det blev ingen djup analys. Dock blev jag lite besviken på 2015 och skrev "Köp inte". Kanske spånar du bara nu utan att veta bakgrund, men det är väl fullt tänkbart att de har tagit en större andel till sina förstaviner?

Jag drack -12 och -13 för två år sen och tyckte det var ett riktigt bra vin för priser!
 

Essle

Medlem
Lite blint serverat av hustrun.

Visa bifogad bild 9899
2012 Bellingham Chenin Blanc The Old Orchards

Ibland är jag duktig. Ganska generöst fatad och tropisk frukt-packad chenin blanc från Sydafrika blev slutsatsen. Just den där generösa frukten av det fylligare slaget med gula plommon, gul tropisk frukt ihop med ostronskal och krutrökiga pinjenötter, är lite av hemligheten. Fransk komplexitet med nya världens generösitet. Mer imponerade (med tanke på vinet) var att jag spekulerade om Mullineaux, även om jag vid skrivande stund inser att intensiteten och fokuset (syran) saknas för den kvalitetsnivån.

Mycket bra vin för en billig peng oavsett. (87p)

Med tanke på min gissning så blev jag tvungen att öppna Mullineaux's röda bassyrah med årgång 2015 för att ta den på pulsen.

Vad har hänt? Bascuvéen är inte vad den brukade vara. Saknar den nordrhônska pepprigheten med sköna drag av rått kött. Numera känns det mer som en tidigt skördad shiraz från Barossa. Slankt med frisk syra och ett vin av fin kvalitet, men stilmässigt så har det förändrats. Druvmaterialet är inte vad det brukade vara innan...

Jag skyller på de bättre vinerna Schist och Granite. De har förmodligen tagit för stora andelar av det bästa druvmaterialet som tidigare ingick i bascuvéen (som var toppvinet förr). Ren spekulation visserligen, men jag misstänker att jag är något på spåret.

Mörka bär, jod, mörk sten, ngt bacon, tobak, fat och kryddor. Hög frisk syra. Medelfyllig kropp. Saftigt och lättdrucket med aningen tam intensitet. Ett riktigt "bra" vin utan det där stora utropstecknet med tanke på pris och stamtavla. (88p)

Visa bifogad bild 9900
2015 Mullineaux Syrah
Lät ju inget vidare. Köpte både det röda och vita igår och får väl dricka upp det så fort som möjligt då så det inte ligger och tar upp plats från något bättre alternativ att ha på hyllan...
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 9897
2013 Ojai Vineyard Solomon Hills Pinot Noir

Lite typisk Pinot från Kalifornien. Lite annorlunda men tydligt framträdande är apelsin i både doft och smak! Annars är den mineraltät och lite syrlig men med lite sötaktig elegant frukt från Santa Maria Valley. Första gången jag dricker Ojai. Det är gott men jag skulle önska lite mer karaktär än vad man får i dagsläget. Förmodligen är den bättre om några år. Tycker att den tar sig bara genom att luftas i glaset en stund så jag får vänta ett par år med sista flaskan.
Idag, två dagar senare dricker jag resterande del av flaskan. Nu känns den betydligt mer färdig att drickas. Smaken har blommat ut mer och den är riktigt mumsig! Barolo och PN-viner brukar kunna bli väldigt bra av 1-3 dagar i kylen om de inte leverar redan första kvällen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Fattoria Monticino Rosso Albana di Romagna Codronchio

Ädelrötat och torrt. Ny och helt okänd druva för mig. Roliga grejer vill jag lova. Fruktkoncentrerat med mängder av aprikos, ananas och en gnutta krusbär. Botrytis? Japp! Mandelmjöl, saffran, honung och sultanrussin med toner av ny plast. Försiktiga fat och hyfsat fyllig kropp med bra intensitet. (89p)

Snart blir det lite rött!
 

grappa

Medlem
Årets mest positiva överraskning, hittills.
20170428_190755[1].jpg

Varmt guldgul i färgen. Stor doft av gula plommon, honung, lite mimosa, med en aning beska och höighet. Påtaglig sötma, honung, flädersaft, men med en balanserad friskhet som gör att sötman inte blir tung. Lång eftersmak med frukt och angenäm beska. Tycke och smak 88 p. Kvalitet 84 p.
Något för dessertvinälskarna?
 
Toppen