Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7405.JPG

Vi bakar pizza här hemma. Klassisk capricciosa och en annan variant med bl.a. salami. Det är nu man skulle ha den där lättare italienaren, en Dolcetto eller en lättare Chianti av Sangiovese. Och det har jag ju snart! :) Det blev ju att beställa en låda av Elio Sandris Dolcetto som jag tydligen missat fullständigt tidigare och som några forumiter lovordat de senaste dagarna. Men, men så ikväll får vi hålla till godo med en 2012 Barbaresco från kollektivet Produttori del Barbaresco. Tanninerna är lite tuffare än vad jag minns sen tidigare och den behöver hällas på karaff för att öppna sig. Skulle behöva något år till eller två.
Ännu vresigare är 2013 Marcenasco som jag smuttat på sen i torsdags kväll. Detta känns som en bra årgång men tuffare och inte så tillgänglig som 2011 och 2012. Så stoppa undan och drick de andra så länge.
Om man ändå hade haft den där Dolcetton...
 
Visa bifogad bild 9993

Ännu vresigare är 2013 Marcenasco som jag smuttat på sen i torsdags kväll. Detta känns som en bra årgång men tuffare och inte så tillgänglig som 2011 och 2012. Så stoppa undan och drick de andra så länge.
Om man ändå hade haft den där Dolcetton...

Beställt dolcetton jag med, men tyckte nog att Marcenasco öppnade sig hyfsat på en timme i flaskan. Riktigt bra vin är det iaf
 

Pontus

Medlem
2007 Prager Riesling Smaragd Wachstum Bodenstein. Doft av tropiska frukter, framför allt ananas, gröna äpplen, lite skogstoner och hav. Härlig komplexitet! Initialt fyllig och lite oljig munkänsla, sen kommer en fruktattack i form av ananas och persika, följt av mineraler i massor. Lite grapefruktbeska i eftersmaken och en kvardröjande lite vaxig munkänsla. Trots den kraftiga frukten och den massiva mängden mineraler framstår vinet som väldigt balanserat och inte alls tungt! Ett matvin eller ett vin att avnjutas på egen hand. Perfekt att dricka nu, tror inte det vinner mycket på vidare lagring. 94p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Soliga dagar det senaste, vilket har lett till att jag har har öppnat mycket gott för att sippa på balkongen och det är ju alltid roligast att öppna något nytt.

image.png


Grymt trevlig och fjällbäckskrispig riesling i förrgår (90p), en "kul" och udda blend från Australien igår som pratar italienska (86p) och idag, när vädret har blivit något sämre, blev det Coonawarra-cabb som sippades på till lite inköpta revben. Vår Weber har tyvärr dött rostdöden. Måttliga mängder har det fått bli (brasklapp om nykterhetstalibanerna skulle råka läsa om mina synder). Mycket slattar över till helgen, men så får det bli.

image.jpeg


2013 Yalumba The Cigar bjuder upp till dans. Snygg och relativt sval svartvinbärsfrukt med dammiga inslag av blyerts, ceder, tobak, trycksvärta och ett uns röd paprika. Balanserat, medelfylligt och friskt i munnen. Ganska mjuk struktur. Mycket bra partner till honungsmarinerade revben. Ett utmärkt exempel på vad Coonawarra kan erbjuda. Lättdrucken och generös bdx, typ. (89p)
 

kimnyblom

Medlem
Chateau Grillet 2001 - Magiskt bra vin. Rikligt med mineral på näsan, popcorn, rostat, hasselnötter, lätt floral ton någonstans i bakgrunden. Ett vin man bara kan sitta o dofta på hela kvällen. Oerhörd koncentration i smaken och efter ett kort tag kommer dofterna igen i munnen. Enorm längd!! Ska man klaga på något så skulle man kanske kunna önska sig en liten högre syra men det det är väl svårt med tanke på druvan. Det gör faktiskt inte så mycket att syran är lite låg. Ett av de bästa vinerna detta år för mig.

Någon som har koll på om detta brukar komma i något släpp på bolaget?
 

Swedish

Medlem
Chateau Grillet 2001 - Magiskt bra vin. Rikligt med mineral på näsan, popcorn, rostat, hasselnötter, lätt floral ton någonstans i bakgrunden. Ett vin man bara kan sitta o dofta på hela kvällen. Oerhörd koncentration i smaken och efter ett kort tag kommer dofterna igen i munnen. Enorm längd!! Ska man klaga på något så skulle man kanske kunna önska sig en liten högre syra men det det är väl svårt med tanke på druvan. Det gör faktiskt inte så mycket att syran är lite låg. Ett av de bästa vinerna detta år för mig.

Någon som har koll på om detta brukar komma i något släpp på bolaget?

Tror årgång 1996 eller liknande var sista årgång jag såg i butik (inköpt 2000-2001). Kan dock ha funnits senare versioner. Priserna har ju gått helt bananas...
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 9884
2013 Domaine Tempier Bandol

300 kronor är inte mycket pengar för ett riktigt bra rödvin. Här har ni ett sådant. Gillar du vin från Bordeaux (främst högra stranden) eller norra Rhône – kanske även i kombination – kommer du inte bli besviken. Skitigt och traditionellt. Stall, kött och djuriska lädertoner samt ett uns rostat kaffe och fermenterad vaniljstång. Björnbär, svarta vinbär och ceder primärt. Välbalanserat med hög syra och ungdomligt tuffa tanniner. Känns ändå lite moget av någon anledning. Klart drickbart med medel till fyllig kropp. Stramt, nyanserat och fullständigt underbart! (92p)

Köp!

IMG_7419.JPG

Skriver under på i princip allt som Mattias redan förmedlat. :)
Tycker däremot att tanninerna är precis lagom för att ge nödvändig finess och struktur. Detta är riktigt gott och charmigt franskt vin som förtjänas att drickas ungt.
 

Magikern

Medlem
Chadwick Sena 2008

Har varit funderat på detta vinet ett tag och hade räknat med att det skulle vara lite ungt och strävt men så var inte fallet. Doften är rätt diskret men folk med känsligt doftsinne hade nog gissat på ung Bordeauxblend från Toscana vilket smaken kanske även antyder i mindre grad. Vinet är fylligt och det känns som en udda Merlotblend. Merlotdominerat med lite cab men kanske även med lite sangiovese eller kanske snarare syrah. Tanninerna finns där men i detta fallet tycks de snarare vara ett plus i kanten. Det finns en liten bismak i vinet jag inter riktigt gillar men jag har märkt liknade nyanser hos supertuscans. Eftersmaken är bra med tanniner och lite jordiga toner.

En vild gissning är att detta inte är toppårgång och jag tror inte på mer lagring av vinet. 90-91 poäng
 
M

Mouton

Hemma gjorda burgare med en enkel Barbera, så klassiskt. Den skarpsynta ser köpebröd. Japp stämmer, det är Fredag och vårens första värme. Som vi säger här i Dalarna,
image.jpeg


fjöla av. Förövrigt fick jag samtidigt som detta bekräftelse på mina 12 Dolcetto från E. Sandri. Sicken ledig Fredag..
 
Last edited by a moderator:
M

Mouton

Hemma gjorda burgare med en enkel Barbera, så klassiskt. Den skarpsynta ser köpebröd. Japp stämmer, det är Fredag och vårens första värme. Som vi säger här i Dalarna,Visa bifogad bild 10013 fjöla av. Förövrigt fick jag samtidigt som detta bekräftelse på mina 12 st Dolcetto från E. Sandri. Sicken ledig Fredag..
 

Pontus

Medlem
2009 Weingut Willi Bründlmayer Grüner Veltliner Lamm. Oerhört knutet till en början. Som att dofta på vatten. Även efter en timme i glaset är det typ dött. Sen börjar det hända saker! Kryddig doft med våta stenar och gul frukt. Även smaken är kryddig med tropiska frukter och har i övrigt klara beröringspunkter med en Condrieu (lägre syra, oljig). Frukten är verkligen massiv! En perfekt partner till lite kallskuret, galet bra kombo till sparris! Lååångt kvar till toppen. 91p+++.
 

Ekdahl

Medlem
Säkraste sommartecknet - middag på altanen och även det RÖDA vinet måste ner i vinkylaren - 21 grader ute och kl är 19. Vilken kväll! Vet inte hur det ser ut i övriga landet men i Göteborg kan det vara sommardagen vi upplever idag...
Och vinet? Ja, perfekt för syftet - ute, sol, sommar, grillad fläskkarré. MacMurray Russian River Pinot Noir 2013. Tydlig Pinot på näsan med hallon och blåbär, men det är framförallt i munnen som vinet imponerar. Med lite luft öppnar det sig med skogsmossa och multna löv smyger fram bakom bären och ett mycket bra, långt och balanserat avslut med skön intensiv kryddighet och lakrits med ett uns av choklad. Bra syra men låga tanniner. Borde dricka Pinot från USA oftare. Borde ha fler sådana här sommarkvällar. 89 p.
IMG_3218.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Säkraste sommartecknet - middag på altanen och även det RÖDA vinet måste ner i vinkylaren - 21 grader ute och kl är 19. Vilken kväll! Vet inte hur det ser ut i övriga landet men i Göteborg kan det vara sommardagen vi upplever idag...
Och vinet? Ja, perfekt för syftet - ute, sol, sommar, grillad fläskkarré. MacMurray Russian River Pinot Noir 2013. Tydlig Pinot på näsan med hallon och blåbär, men det är framförallt i munnen som vinet imponerar. Med lite luft öppnar det sig med skogsmossa och multna löv smyger fram bakom bären och ett mycket bra, långt och balanserat avslut med skön intensiv kryddighet och lakrits med ett uns av choklad. Bra syra men låga tanniner. Borde dricka Pinot från USA oftare. Borde ha fler sådana här sommarkvällar. 89 p.
Visa bifogad bild 10018
Jag känner vibbarna och imorgon blir det inköp av grill! :)
 

Ekdahl

Medlem
Fortsätter med senaste dagarnas upplevelser. Har en liten personlig quest att upptäcka mer av Chardonnayvärlden då jag håller denna druva högst av alla (alla kategorier) och den uppträder i många kostymer. Jag har min personliga preferenser ganska klara för mig - bl.a. krutrök, mineral, rostade fat, smörighet - dvs mycket som har att göra med hur vinifieringen genomförs, har inget emot tydlig fathantering så länge vinet håller kvalitet i övrigt. Questen är att hitta några olika husvin i rimlig prisklass, dvs runt 120-200 kr. Tre mycket passande viner testade senaste veckan.

Rustenberg Chardonnay 2013. Lite krutrök, mineral och citrus i doften. Smaken ger tydlig citrus, smörpopcorn och lite grape. Bra syra men inte så markerade fat. 88 p.
Delheim Chardonnay Sur Lie 2013. Doften visar tydliga rostade fat och citrus, Mycket god, fyllig, oljig, smöriga popcorn, citrus och lång eftersmak. Hyfsat komplex och bra syra. 89 p.
Stoneleigh Latitude 2015. Intensiv doft med krutrök, citruskola och ett uns smör. I munnen lite rundare, bra frukt och citrus, balanserad och lång . Bra syra. Mycket god. Fynd för 129 kr. 89p+

Köprekommendation på alla faktiskt (förutsatt att ni håller med om mina Chardonnaypreferenser)
IMG_3215.JPG
 
Last edited:
Toppen