Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagen BYOB. Temat var "nytt och fräscht" med fri tolkning (typ "första gången jag dricker det vinet i år":cool::
byob 20170428 fight 1 - 1.jpg
byob 20170428 fight 1 - 2.jpg

Flight #1
2015 Felton Road Chardonnay Block 6
2014 Château La Tour-Martillac Blanc
2014 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
2015 Mengoba Las Botas
2013 Schloss Johannisberg Riesling Silberlack Grosses Gewächs

Jämnt skägg mellan Felton och La Tour-Martillac med 3 röster var. En röst på Silberlack.
byob 20170428 fight 2.jpg

Flight 2:
2012 Marc Hébrart Champagne Grand Cru Aÿ
Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs (2003)
NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs

(NV Champagne Suenen Champagne Grand Cru Oiry Blanc de Blancs Extra Brut) Välkomstbubbel, ej med i flighten.
Selosse helt magisk! (>95p från mig) Plockade hem 5 röster. Av någon anledning som jag inte förstår så lyckades "krug-kopian" Hébrart knipa två röster.
byob 20170428 fight 3.jpg

Flight #3
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken
2015 Ruggabellus Timaeus
2013 Dr. von Bassermann-Jordan Deux Nez trocken
2013 Ritterhof Lagrein Latus Crescendo

Kvällens överraskning och roligaste vin, Deux Nez, tog hem heat-segern med 4 röster, 2 på Timaeus och en på König
byob 20170428 fight 4.jpg

Flight #4
1991 M. Chapoutier Hermitage Vin de Paille
2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese

För sent för en omröstning här. Två right bra viner. Vin de Paille är nog ett av de absolut bästa söta viner som jag testat.
 

MartinE

Medlem
@Skaggs har redan hunnit rapportera och här kommer mina tankar från vår lilla, men ack så trevliga, BYOB i Simrishamn i söndags. @Daniel A och jag satte oss alltså åter på tåget för att åka ända till andra sidan landet!

Efter en föråkare i form av Mikkeller MBCC 2017 festivalöl (en sur sak med mycket yuzu) blev det ganska snabbt dags för…

Första flighten – mousserande

(Allt serverades blint. Mina återhållsamma betyg inom parentes)

IMG_3099.JPG


2002 Egly-Ouriet Millésime (@Skaggs vin): Fantastisk, utvecklad och komplex doft med fatkaraktär och tydligt oxiderade toner. Inslag av smör, fullkornsbröd, nötter, mogna gula äpplen, honung och lakrits. Smaken är klart utvecklad, frisk och mycket torr. Jag lokaliserar mogna äpplen och mogen citrus med viss skalbeska. Till en början känns den både viril och härligt utvecklad, men den tappar dessvärre en del i intensitet efter längre tid i glaset och upplevs som lite trött. Jag är egentligen ganska lost här, men efter @Skaggs ledtråd om att det handlar om en ”A-by” gissar jag på Ambonnay och därefter på Egly. Att det sedan visar sig vara en 2002:a är oerhört förvånande, för min känsla var att det är en äldre champagne än så och det känns absolut inte som 2002! Helt klart en fantastisk champagne, men jag misstänker att flaskan inte haft optimal lagring under hela sitt liv. (91 p)

IMG_3130.jpg

Henri Giraud Fût de Chêne MV 07 (mitt vin): Utvecklad, blommig och klart komplex doft med Selosseliknande toner och inslag av smör, ek, växthus, jordgubbar, hallon och hö. Senare tydligt brända toner. Underbar smak av framförallt röda äpplen, nektariner och lite grapefrukt. Den är frisk, utvecklad och relativt koncentrerad. Till skillnad mot sin flightbroder vinner den på tid i glaset, men jag tycker ändå inte att den hinner nå upp till samma nivå som tidigare upplagor av denna champagne. Icke desto mindre är det här riktigt jäkla bra – om man nu får säga så om sitt eget vin! (92 p)


Andra flighten – vitt

Det här är Daniels båda viner. Mina första tankar när jag ser vinerna med sina fantastiska gyllengula färger är: 1. Daniel gillar Jura. 2. Det här måste vara två flaskor vin jaune! Relativt snart kommer det dock fram att det handlar om två olika länder! o_O Jaha, kanske Frankrike och Spanien då? @Daniel A hade redan från början avslöjat att han förväntade sig ”vissa likheter” mellan de båda vinerna och i min iver att finna den röda tråden tänker jag då att det skulle kunna vara en vin jaune och en sherry (fino)! Det jag trodde var sherry visar sig dock vara vin jaune och det jag trodde var vin jaune är något helt annat… :blyg:

IMG_3108.jpg

1996 Viña Tondonia Blanco Gran Reserva: Doft av mogen citrus (typ yuzu), cykelslang, gamla böcker, nötter och skogschampinjon. Smaken är torr och mycket frisk. Jag känner bl a lite kartong och päron. Mycket, mycket bra! (87-88 p)

IMG_3112.jpg

2009 Domaine Badoz Vin Jaune: Mycket tydliga finotoner här med saltstänkta något samt lite nötter och lakrits. Mycket torr smak med tydliga finotoner. Ett solklart fall av sherry – eller inte… :vägg: I vilket fall som helst ett mycket trevligt vin, men möjligen i yngsta laget. (85 p)


Bonusflaskor

IMG_3116.jpg

2001 Serego Alighieri Vaio Armaron (min bonusflaska): @Skaggs gissar väldigt snabbt att vi befinner oss i Italien, men har svårt att hitta rätt region. Det är först när jag avslöjar druvblandningen (corvina, rondinella och molinara) som sällskapet förstår att det handlar om Veneto och en amarone! Kul att kunna överraska med en vintyp som många har låga förväntningar på! :) Utvecklad, bärig och kryddig doft med animaliska toner. Inslag av plommon, russin, vanilj, svarta oliver och lakrits. Utvecklad, mörkbärig, kryddig och torr smak av framförallt körsbär och plommon. Det här är ett fantastiskt vin idag och egentligen inte särskilt stiltypiskt. (91 p)

IMG_3118.JPG


Pehu Simonet Face Nord Rosé: Skaggs tycker vi behöver en flaska bubbel till – och det är det ju svårt att säga nej till! En snabb räd i källaren resulterar i denna fina flaska. Bärig och något utvecklad doft av röda vinbär, hallon och kex. Frisk, torr och bärig smak med fin koncentration. Jag hittar framförallt tranbär, röda vinbär och hallon. Riktigt bra! (85 p)

Efter detta hinner @Skaggs även med att öppna en Örebro Brygghus Berliner Weisse Hallon (en ganska lätt och syrlig sak med fina hallon i både doft och smak) innan vi lämnar honom med denna fina (?) röra att ta hand om:

IMG_3131.JPG


Tack än en gång för en trevlig söndag med fina viner, gott tilltugg och bra sällskap!

Tillägg: Nästa gång hjälper vi dig att städa, @Skaggs! :)
 
Last edited:

grappa

Medlem
Vit Chateau Musar är verkligen ett intressant vin. Gjort på druvorna Merwah och Obaideh.
Mörkt guldgul. Underbar nötig doft med lite saffran, kryddighet, lite honungsvax och hö. Associerar till Norra Rhone och grappa i dofterna. Mycket torrare i smaken än vad doften leder en att tro. Bra syra, torra cideräpplen, kryddig, lång eftersmak av en angenäm beska (fatbeska?) men tyvärr lite kraftlös i smaken. Doften ger höga poäng, smaken lite tunn men ett härligt vin. Tycke och smak 89 p, kvalitet 84 p.
20170429_163136[1].jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ramlade på en helt underbar T-Bone på lokala Hemköp. Serveras med en tomat/lök sallad och
2013 Yalumba The Cigar
Härlig CS just i min smak. Mkt Svarta vinbär både i doft och smak. 18 månader på ek känns men det är fint integrerat i frukten. Tanninerna finns i måttlig mängd och är silkeslena. Ganska hög syra borgar för lite lagringspotential. Vad jag förstår så hänvisar inte namnet till smaken men visst finns där en trevlig cigarrbox...Gillar!
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Bild1.jpg


2014 Annatina Pelizzatti Pinot Noir Eichholz

Ung, mycket lätt stil, med körsbär, vattenfärg, och svartvinbärsblad. Väl blyg, men ren och lättgillad. Finns ambition här. Heja Schweiz!

2014 Lafarge Volnay Vendanges Sélectionnées
Frisk, mycket lätt, ganska återhållen. Murken och lite jordig, med drag av grädde, rök och lite fisk. Bra längd och avslutar med fint syrasnörp. Växlar dock fram och tillbaka mellan OK och med orena källartoner. Starkt misstänkt smygkork här, tyvärr. Får ej vara med på bild därför.

2014 Julia Bertram Ahrweiler Forstberg
Väldigt stark doft med varm röd frukt, fjäskig ek, och dillchips. Rikligt fruktig, med coca cola, sten och ek. Lyckas hålla upp skärpan och fräschören i munnen. Det här funkar helt klart, mycket god. Kvällens drottning!

2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass
Tydligt ung, saftig, något grovhuggen, med lingon, peppar, och lakrits. Mycket ung frukt, men lite spretig och dovt ekig. Kanske hade behövt något år till.

Bild2.jpg


2013 Raymond Cabernet Sauvignon Reserve Selection
Maffig, rejält fullpackad med relativt sval frukt, mörk choklad, grön paprika, betong och torkade blommor. 15%, vilket är minst en % för mycket, antydan till att bli lite het och elak i avslutet. Trots allt ett riktigt gött vin, speciellt om man ser till att hålla nere temperaturen. Viker ner sig för inget, stabilt! Sitter som en sportkeps till lammköttbullarna.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad tycker du om Palette? Själv blev jag mkt positivt överraskad. Troligen den bästa rosé jag druckit?

Jag gillade den, väldigt lättdrucken. Frisk, torr, bärig (smultron) med en bra balans. Rosévin rent generellt är inte det som kanske lämnar det största intrycket när flaskan är tom, men jag längtar tills nästa gång jag sitter på balkongen en solig sommardag, då ska jag öppna flaska nr 2 av 3. Tänkte på Elvis som var smart nog att beställa 2 lådor och komma undan under tusenlappen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag gillade den, väldigt lättdrucken. Frisk, torr, bärig (smultron) med en bra balans. Rosévin rent generellt är inte det som kanske lämnar det största intrycket när flaskan är tom, men jag längtar tills nästa gång jag sitter på balkongen en solig sommardag, då ska jag öppna flaska nr 2 av 3. Tänkte på Elvis som var smart nog att beställa 2 lådor och komma undan under tusenlappen.
:) Har också kvar 2 av 3. Ångrar att det inte blev en hel låda.
 

Keen

slan
Vad kul, jag beställde sex flaskor av den där i fredags efter att ha druckit den på Matbaren i Stockholm :) Vet du om Sandris andra viner också är värda att prova? :)


Jag köpte ett par av blandlådan från Bristly några månader eller så sen, vill minnas att Langhen var löjligt god. Har inte druckit Barolon.
 

Ekdahl

Medlem
Mycket bra cremant, vill nästan ropa ut fynd! Köp en och prova :) är den till och med bättre än Grahsm beck? Det får ni avgöra själva!

Visa bifogad bild 9963
Kul att du uppskattade Langlois, drack den själv i fredags. Jag har sedan årsskiftet kört några flighter med bättre mousserande och ibland med några Champagner. Det hela började när en vän till mig (som är Sommelier) sa att om man inte vill spendera pengar på Champagne varje helg gott och väl kan köpa Privat för dryga hundringen. Cava nästan lika bra som Champagne? Knappast tänkte jag utan att säga något...

Men det väckte en tanke hos mig - hur bra står sig de bästa billiga mousserande mot Champagne? Det finns bara ett sätt att ta reda på det - att testa själv (halvblint, tillsammans med min fru och ibland några andra - och vi har varit rörande överens)! Hittills har inte något mousserande varit i närheten av ens enkel Champagne, t.ex. var inte Graham Beck i närheten av Beaumont des Crayères, för att inte tala om hur medioker Privat var... Eller hur medioker Beumont var jämfört med Paul Bara 2002...

Så nu i helgen hade vi Langlois i ett heat med två andra cremanter. Langlois är helt ok tycker jag (kom 2:a och ungefär likvärdig med Graham Beck) men ett tydligt snäpp bättre var Fernand Engel Crémant d’Alsace. Så denna kommer till final tillsammans med Louis Bouillot Crémant de Bourgogne från tidigare heat (i de två första heaten var alla så mediokra att ingen får gå till final). Ett heat kvar och sedan blir det upp till bevis för dessa mot några billiga/medelbilliga Champagner. Med tanke på hyllningarna här så kommer såklart A Viot vara en av dem.
 
Last edited:

Dalskåning

Medlem
Sol, varmt, vindstilla. Vem bryr sig om att det är måndag??
Grillen framme och lammracksen badar i rosmarin och vitlök några timmar till.

Till det valde jag en udda fågel.
Bin 150 Marananga shiraz 2010.
Underbart vin!!så mycket smak. Så mycket svarta vinbär. Så mjuka tanniner.
Verkligen trist att detta var min sista flaska av vinet, för jag gillar det skarpt.

Jag valde att smygbörja på det och tempen är gissningsvis 14-15 grader.
Funkade bra i solen.

Skål
 

Attachments

  • IMG_3136.JPG
    IMG_3136.JPG
    42,7 KB · Visningar: 190

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Clos del Portal Priorat Somni

Det här är bra skit, men mina förhoppningar var nog ännu större av någon anledning. Bättre dag två än direkt vid öppning.

Mörkt som natten. Koncentrerat med fånigt mycket fällning mot slutet. Mörk frukt med körsbär, björnbär och katrinplommon. Jordiga stalltoner möter kryddor, murkna fat, kryddnejlika, animaliskt läder och lakritsrot. Väl sammansvetsad helhet med bra fokus i munnen. Fylligt och heltorrt men samtidigt ganska lätta och josiga tanniner. Mer strukturellt drag i galosherna hade inte skadat. I sin prisklass är det inget att köa för direkt, men gott är det utan tvekan. (90p)
 
Toppen